en tajua, miten saatoin suostua "vesirokko kutsuihin".. tyttö on nyt sitten sairaalassa

  • Viestiketjun aloittaja "Manta"
  • Ensimmäinen viesti
näin
Pikaista paranemista ap:n lapselle. Ja tän ketjun ansiosta sain muistutuksen vesirokkorokotteesta. Pitää soittaa tk:een heti huomenna ja pyytää resepti ja piikkiaika.
vaikka lapsi rokotetaan heti huomenna ei se estä vielä mitään. Menee reilun 2viikkoa ennenkuin rokote suojaa kunnolla ja vesirokossa ei silloinkaan,eli tulee jos on tullakseen, mutta lohdutuksena lievempänä
 
"kolmen äiti"
Hyvä kun kirjoitat kokemuksesi tänne!!!!!!! On ihan uskomatonta, että tämä legenda siitä, kuink avesirokko kannattaa tartuttaa lapseen tahallaan elää vielä 2000-luvun Suomessa. Siis ihan uskomatonta!!!!!! Uskomuksen taso on samaa, kuin joskus uskottiin, että tupakansavun haistelu vahvistaa lapsen keuhkoja.
Tauti on usein hankala kärsimys lapselle, toisille kyllä lievä, mutta usein myös vaarallinen. Vesirokko-lapsia on hankala ottaa sairaaloihinkaan lasten osastoille, koska tauti on niin tarttuva ja erityislapsille joskus kohtalokas.
Yritin viimeiseen saakka vältellä tartuntaa edellä mainituista syistä, ja reseptit rokotukseen hankittu, mutta ehdittiin saada tauti. Ja se oli todella hankala ja kallis kokemus. Kaikkine kutina ja kuumelääkkeineen sekä läälkärikäynteineen ja poissa töistä päivineen, melkomoisen kallista verrattuna rokotteeseen.
Puhumattakaan lasten kärsimyksistä. Yhdellä kuume nousi yli 40 asteeseen ja toisella on kasvoissa elinikäiset arvet. Tarvittiin lisäksi antibiootit yhdelle, koska hyvinkin hoidettuina rakkulat tulehtuivat pahasti.
Että sellaisen taudin nämä "nykyajan huolehtivaiset (sivistymättömät ja kouluttamattomat juntti)mammat" väkisin lapsiinsa oikein tartuttamalla tartuttavat.
 
Provohan tän on pakko olla. Ei kukaan voi olla niin yksinkertainen, ettei tiedä kuinka mikä tahansa tauti VOI viedä ihmisen sairaalaan.
Itse varauksella oon aina suhtautunut näihin "tule hakemaan vesirokko" ihmisiin. Jotenkin järjetöntä mennä vartavasten sairastuttamaan oma lapsi. Mutta maalaisjärki tuntuu puuttuvan nykymammoilta välillä kokonaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Champion
Mä en kyl alun alkaenkaan ymmärrä näitä "kutsuja" enkä ole kyl kuullut et kukaan mun tuttu olis sellasia järjestänyt : / Itse en menis, kyl se vesirokko tulee jos on tullakseen ihan muualtakin jossain vaiheessa.
 
En nyt ihan tajua tätä äidin syyttelyä täällä... Koska itse ainakin tiedän monia jotka sairastaneet vesirokon rokotteesta huolimatta ELI varma immuuni tautiin tulee vain tauti sairastamalla... Toiseksi mitä nuorempana taudin sairastaa (enkä nyt tarkoita vastasyntyneitä) yleensä pääsee helpommalla. Tautihan on teiniikäiselle tai aikuiselle huomattavasti vaarallisempi kuin esim kolmevuotiaalle. Kolmanneksi ei veirokko mene useinkaan niin pahaksi että sairaala hoitoon joutuu... Joten täh?
 
"vieras"
Tän on pakko olla provo :headwall:

Mutta siltä varalta ettei ookaan niin toivottavasti tyttö paranee pian ja ihan parempi ettet moisten idioottien kanssa enää tekemisissä olekaan...
No eihän se nyt hyvänen aika niiden muiden vika ole :eek: tämä lapsen äitihän se itse päätti viedä lapsensa sinne tartutettavaksi! Turha siitä on muita syyttää!
 
"Sanna"
Hyvä, että teit aiheesta aloituksen. Toivottavasti tämä esimerkki saa edes yhden lapsen hengen pelastettua sytyttämällä lampun jonkun typerän vanhemman päässä.

Täälläkin on moneen kertaan toitotettu sitä, kuinka vaarallinen tauti vesirokko on ja ettei sitä saa mennä tahallaan tartuttamaan lapseen. Nykyään on siihen rokote. Veikkaanpa, että nämä idiootit, jotka eivät tätä asiaa tajua kuuluvat samaan sarjaan kaikkia rokotuksia vastustavien kanssa. Samaan hengenvetoon vielä toitotetaan, miten käytetään omaa "maalaisjärkeä" ts. maalaistyhmyyttä.

Toivottavasti ap:n lapsi paranee ja äiti jatkaa valistustyötään.
 
ensinnäkin ei ole noiden muiden vika, että menit sinne kutsuihin, vaan ihan oma vikasi.
ja toiseksi mä olen aina ihmetellyt sitä, että vaikka sanotaan, että paras sairastaa lapsena
niin sitä sitten mennään oikein hakemalla hakemaan. nauretaan asialle, että me tultiin
teille kylään kun kuultiin että teillä on vesirokkoa, että toivottavasti lapseni nyt saa sen
ja plaa plaa
 
"katariina"
Mä olisin ottanut meidän lapsille 2 ja 4 v. rokotuksen, mutta sitä ei täällä norjassa saa kuin riskiryhmän lapset ja muut yli 10 vuotiaiden vanhemmat voi ostaa sen. Huolestuttaa, kun päiväkodissa on sitä liikkeellä. Toivottavasti tulee meille lievänä.

Itse olen sairastanut kyseisen taudin kaksi kertaa. Ei ollut kivaa.
 
[QUOTE="vieras";25892939]No eihän se nyt hyvänen aika niiden muiden vika ole :eek: tämä lapsen äitihän se itse päätti viedä lapsensa sinne tartutettavaksi! Turha siitä on muita syyttää![/QUOTE]

Tarkoitinkin näiden muiden idioottimaisuudella sitä että ylipäänsä näitä kutsuja järjestävät. Ja samaa mieltä että yhtä tyhmä on ap:kin ollut kun lapsensa sinne vei mutta josko nyt ois tullut joku järki päähän?

Toivottavasti lapsi on jo paremmassa kunnossa.
 
Paranemisia lapselle.

Toivottavasti ihmiset joskus älyäisivät, että leikkivät lapsen terveydellä näille kutsuille osallistuessaan. En suoraan sanottuna ymmärrä yhtään ihmisiä, jotka näitä rokkokutsuja harrastavat.
 
Paranemisia lapselle.

Toivottavasti ihmiset joskus älyäisivät, että leikkivät lapsen terveydellä näille kutsuille osallistuessaan. En suoraan sanottuna ymmärrä yhtään ihmisiä, jotka näitä rokkokutsuja harrastavat.
mä kluulin kyllä ihan ekakerran tällaisista kutsuista. mutta mun mielestä jokainen osallistuu niihin ihan omalla vastuullaan
 
"Heidi"
Herranjesta mitä ääliöitä ihan kaikki aloittajasta lähtien ketkä tähän ketjuun on osallistunut! Vesirokkoahan tartutetaan "tahallaan" siksi että sen voi sairastaa vain kerran! Jokainen joka on kenenkä tahansa muun ihmisen kanssa tekemisissä voi sen saada. Se tarttuu ilmasta, kosketuksesta. Helpommalla pääsee jos sen onnistuu sairastamaan mahdollisimman pienenä! Eli ihan hyväkin sinänsä jos käy sen tahallaan tartuttamassa jossain, jos onkin jotenkin onnistunut pääsemään aikuis ikään asti niin ettei sitä ole saanut, on komplikaatio riski paljon korkeampi. Kolmekymppisenä vesirokko on jotain sanoinkuvaamattoman hirveää, vierestä katsellut! Jos tämän ketjun aloittaja käy vaikka vaan ruokakaupassa olisi se voinut sieltä tarttua ja mitäs sitten!! Syyte lähikauppaa vastaan! Nyt on pentu sairaalassa! Voe herranjesta! Ja influenssaa ei varmaan kannata tahallaan sairastuttaa, koska se uusii, ei voi saada elinikäista suojaa.
 
Tartuttaja
Luin alusta asti koko keskustelun ja olen ihmeissäni. Rokote ei anna totaalista suojaa. Menen yhtä idioottimaisen äärimmäisyyksiin kuin monissa teksteissä mentiin: en halua katsoa mummona kun keski-ikäinen lapseni kuolee teholla vesirokkoon. Teidän kiihkoilijoiden mielestä teen väärin mutta minulla on syyni: Lapsi täyttää kohta kolme eli "hyvä" ikä, minulla ei ole töitä seuraavaan kahteen kuukauteen eli pystyn häntä hoitamaan ilman palkan, tai jopa työpaikan menetystä tässä nykymaailmassa. Hän ei ole myöskään päiväkodissa joten ei tartuta eteenpäin. Kuulostaa kylmältä mutta rakastan lastani yli kaiken ja haluan että hän sairastaa sen nyt ja saa VARMASTI elinikäisen immuniteetin. Olen puhunut aiheesta monen tuntemani ihmisen kanssa ja yli puolet ovat olleet puolellani, kolmannes neutraaleja ja loput vastaan. Lisäksi viittaan vielä yhteenkin kommenttiin sivistymättömyydestä, niin puoltajien joukkoon kuului esimerkiksi yliopistokoulutuksen saaneita äitejä, insinöörejä sekä meitä perusduunareita. Asiaa ja kommentoitavaa aiheesta riittäisi mutta tämä on puhelimella ärsyttävän hankalaa sekä minulla kuten kaikilla äideillä riittää muutakin tekemistä:D
P.S. Oli ensimmäinen kerta kaksplussan sivuilla. Masentavaa piikittelyä ja haukkumista turhan paljon. Koskahan jotkut äidit tajuavat että toisten alemmas lyttääminen ei nosta omaa arvoa eikä varsinkaan tee parempaa äitiä?
 
nohh
2 rokotusta antaa käytännössä 100% suojan, yksi rokote antaa osalle täyden suojan, ja kaikille suojan vesirokon vakavaa muotoa vastaan.

Meillä lapsi sai yhden rokotteen 1-vuotiaana. Jos saa taudin lievänä, se on ihan ok. Ainakin sen jälkeen on sitten saanut 100% suojan, niinkuin kaikki nekin jotka kärsii taudista huomattavasti enempi ilman rokotusta. Jotkut onnekkaat toki voi selvitä vesirokosta ilman rokotustakin yhdellä näpyllä, mutta sitä voisi sanoa lottovoitoksi.

Tahalleen en lähtisi lapseen tautia tartuttamaan, kerta rokote on jo keksitty. Eri asia se oli 50 vuotta sitten, kun mahdollisuutta rokottamiseen ei ollut. Mutta hyvähän se olis jokaisen päivittää pikkuhiljaa itseään tälle vuosituhannelle....
 
insinööri-äiti
Ei ole näköjään vieläkään mennyt kaikille perille, kuinka vaarallista touhua tuo tahallaan sairastuttaminen on. Tyhmien äitien ja isien lapset joutuvat viattomina kärsimään. Pelkästään vesirokon sairastaminen on melkoista kidutusta lapselle jopa sen katseleminen vierestä oli sitä. Jos sen piinan voi jotenkin välttää, niin en ymmärrä, miksei siihen tartuta. Ratkaisuna on rokotus ja se on muutenkin huomattavasti turvallisempi vaihtoehto. Voi säästää lapsen hengen, kun ei tarvitse pelätä vaarallisia jälkitauteja.
 
nohh
Ja itse en laita mitään arvoa sille että 50 ihmistä on puolesta ja toiset vastaan, ja puolet niistä on insinöörejä. Mitä ihmettä se merkkaa? Insinöörit harvemmin on asian asiantuntijoita. Puhumattakaan "yliopistokoulutuksen saaneita äitejä"? Mikä ihmeen meriitti se on tässä asiassa? :D

Kyllä mua kiinnostaa vain lääkäreiden kommentit, ja minulle on jokainen lastenlääkäri järjestäen suositellut rokotetta, vesirokkokutsut oli vanhan ajan sanelema pakko, jota ei enää ole.
 
niinpä...
Munkin yksi ystävä vei just näin pienemmän lapsensa parivuotiaana tällaisille vesirokkokutsuille. No tyttö sairastui ja sairastutti heti perään isoveljensäkin. Oli varmaan reilu kuukauden yhtäsoittoa kipeänä.

Mä ite en kyllä aio tahallani tartuttaa mun lasta, ollaa miehen kanssa samoilla linjoilla tässä asiassa. Tulee, kun tulee.
 
"Sirkkeli"
Juu, ihan helppo sairaus pienenäkin. Kun rakkuloita on pimpissä, suussa, korvissa ja joka helevetin paikassa, kutiaa niin jumalattomasti ja oot viikon ainakin karanteenissa. Isona sitten selkäytimeen jäänyt bakteeri aktivoituu, ja aiheuttaa vyöruusun. Kyllä. Idiootti on se, joka tahallaan sairastuttaa lapsen.
 
ölsjkdfa
Luin alusta asti koko keskustelun ja olen ihmeissäni. Rokote ei anna totaalista suojaa. Menen yhtä idioottimaisen äärimmäisyyksiin kuin monissa teksteissä mentiin: en halua katsoa mummona kun keski-ikäinen lapseni kuolee teholla vesirokkoon. Teidän kiihkoilijoiden mielestä teen väärin mutta minulla on syyni: Lapsi täyttää kohta kolme eli "hyvä" ikä, minulla ei ole töitä seuraavaan kahteen kuukauteen eli pystyn häntä hoitamaan ilman palkan, tai jopa työpaikan menetystä tässä nykymaailmassa. Hän ei ole myöskään päiväkodissa joten ei tartuta eteenpäin. Kuulostaa kylmältä mutta rakastan lastani yli kaiken ja haluan että hän sairastaa sen nyt ja saa VARMASTI elinikäisen immuniteetin. Olen puhunut aiheesta monen tuntemani ihmisen kanssa ja yli puolet ovat olleet puolellani, kolmannes neutraaleja ja loput vastaan. Lisäksi viittaan vielä yhteenkin kommenttiin sivistymättömyydestä, niin puoltajien joukkoon kuului esimerkiksi yliopistokoulutuksen saaneita äitejä, insinöörejä sekä meitä perusduunareita. Asiaa ja kommentoitavaa aiheesta riittäisi mutta tämä on puhelimella ärsyttävän hankalaa sekä minulla kuten kaikilla äideillä riittää muutakin tekemistä:D
P.S. Oli ensimmäinen kerta kaksplussan sivuilla. Masentavaa piikittelyä ja haukkumista turhan paljon. Koskahan jotkut äidit tajuavat että toisten alemmas lyttääminen ei nosta omaa arvoa eikä varsinkaan tee parempaa äitiä?
Ja paremman äidin tekee se, että tartuttaa lapselleen tahallaan taudin, joka pahimmassa tapauksessa johtaa kuolemaan? Vaikka niin harvemmin käy, niin on se silti aina mahdollista.

Meillä on hieman eri kriteerit hyvään vanhemmuuteen. Meillä tuo 3-vuotias rokotettiin vesirokkoa vastaan ja niin tehdään tuolle toisellekin. Vaikka siitä huolimatta sen voi saada, niin koskaan se ei niin pahaksi pääse kuin tilanteissa, joissa ei rokotetta ole.
 
Vesirokkobileet
Ajatus kutsuilla on hyvä, ystäväni sairasti vesirokon 25-vuotiaana ja voin sanoa että kiitin onneani että sairastin sen jo lapsena.

Mutta se että sun lapsi on mennyt huonoon kuntoon, ei ole niiden kutsujen pitäjien vika tai toisten osallistujien. Lapsellinen olet itse jos pistät välit heihin poikki tän takia.
 
"mmmlll"
No sehän sitä maalaisjärkeä nimenomaan on ollut aikoinaan, että on lapsi viety vesirokkokutsuille :) Tämä siis noille, jotka toitottavat sen maalaisjärjen perään. Minä puolestaan toitottasin sitä nykytietämyksen ja modernin lääketieteen hyväksikäyttöä!

Ihan ottamatta nyt sen kummempaa kantaa siihen, että kuinka väärin on tartuttaa lapsi tahallaan, niin sanoisin sulle ap että todellinen vastuunpakoilija kyllä olet jos kehtaat syyttä ystäviäsi tästä. Teit sitten väärin tai oikein, niin itsehän sinä olet päätöksen tehnyt ja lapsesi noille kutsuille vienyt! Sinä, ja vain sinä, olet vastuussa tästä. Se onkin sitä aikuisena oloa, että erehdytään ja virheistä opitaan, sekä myönnetään että ne on ihan omia virheitä.

Eli itsekriittisyyden perään kyllä korostaisin, mutta toki itseä ei kannata liikoja soimata. Kaikki tekevät virheitä, ihan kaikki. Pikaista paranemista lapsellesi!
 

Yhteistyössä