Endometrioosi ja yhdyntäkivut

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Olen tässä googlettanut tietoa endometrioosista ja monella sivulla mainitaan yhdeksi mahdolliseksi oireeksi yhdyntäkivut. Millaisia yhdyntäkipuja teillä keillä endo on diagnosoitu on? Itselläni on kuukautisten aikaan erittäin kovia kouristuksen omaisia kipuja alavatsassa yhdynnän aikana, kuukautiskivut on muutenkin melko kovia. Lisäksi yhdyntä aiheuttaa minulle kipua (ilman kuukautisiakin) sellaisessa asennossa, jossa miehen elin osuu kohdunsuulle. Monilla sivuilla mainittiin myös suolisto-oireet kuukautisten aikana yleisiksi, itselläni on aina vatsa löysällä kuukautisten aikaan :(

Mitä muita oireita teillä muilla on? Ja onko endo vaikuttanut lasten saantiin?
 
Mulla on endo todetttu 12 vuotta sitten ja itse asiassa ihan samanlaisia on mun endokivut ja muutkin oireet, tutulta kuullostaa. Lisäksi mulla on tärinäkipua, eli kävellessä alkaa alavatsaan pistämään.

Mulla oli suht vaikee lapsettomuus, 8 vuotta kesti että tulin raskaaks, yhden kerran oon ollu raskaana ja tyttö on nyt 4,5 v :) Mutta välttämättä se ei aiheuta lapsettomuutta. Mun siskolla on kans endo ja hän on tullut kahteen kertaan raskaaksi tosi helposti.

Onko sulla jo diagnosoitu endo? Ootkos muuten käyny sellasilla sivuilla ku www.endometrioosi.fi, siellä on kans paljon tietoo, samoten ku myös keskustelufoorumi :)
 
Mullakin on todettu endo ja yhdyntäkivut ovat jatkuvia ja samoin tärinäkipu, muutaman kerran on tehty tähystys ja polteltu pesäkkeitä.
neljä vuotta odoteltiin vauvelia takana kaksi keskenmenoa yksi kohdunulkopuolinen ja yksi tavallinen mutta nyt meillä on 9 kk vauva.
 
ap
Kiitos vastauksista! Minulla ei ole diagnosoitu endoa, olen jotenkin pitänyt näitä kipuja naiseuteen kuuluvina ikävinä vaivoina :( Lähinnä netistä alunperin sattumalta lukemani jutut ovat herättäneet ajatuksia, että onko kaikki ihan niinkuin pitää. Jos minulla on endo, niin kovinkaan paha se ei kai ole, sillä olen lukenut paljon pahemmista kivuista ja oireista. Mutta pitää varmaan ottaa puheeksi seuraavan kerran kun menen gynelle.
 

Yhteistyössä