Energiajuomat ja raskaus

Olen silloin tällöin juonut energiajuomia raskauden aikana (nyt rv 15), ja huomasin vasta nyt, että ei suositella raskaana oleville. Olin jotenkin ajatellut että ok, koska ei kielletty niillä muutamilla odottajan ruokavaliolistoilla (myöskään neuvolan listalla), joita olin lukenut. Muistaakseni jostain energiajuomamerkistä taisin kyljestäkin katsoa, mutta muistikuvani mukaan ei olisi lukenut...

Eli eli... tietääköhän joku, minkä takia on kielletty? Onko vain kofeiinin takia, vai onko jonkin ainesosan tutkimuksissa todettu olevan sikiölle haitallinen tms.?

Onko muita, jotka olisivat juoneet raskaana ja kuitenkin tullut terve lapsi? ;D
 
Niin, näin itsekin ajattelisin, kun kuitenkin juonut max yhden energiajuoman päivässä silloin kun juonut, eikä kahvia puolestaan nyt raskaana ole tehnyt mieli... tuo kofeiini ei siis huoleta. Lähinnä mietityttää, kun niissä on niitä muita... tauriinia yms. yms...
 
Minä join energiajuomia raskauden aikana koska teki niiiin lujaa mieli ja join max 5 per viikko ja terve lapsi on. Join sen vuoksi huoletta kun näin aiemmin siskoni juovan niitä kahden raskaudensa aikana ja myös hänellä terveet lapset. :)
 
mulle sanottiin neuvolassa ja lähipiirissä myös kokemusta että energiajuoman tauriini on vaaraksi sikiön kehitykselle (voi tulla epämuodostumia yms)..
itse olin koko raskauden tästä syystä täysin nollatoleranssilla... myöskään imetyksen aikaan ei suositella energiajuomia kofeiinin vuoksi.
 
Kyl täälläkin pari Batterya tuli hörpittyä, ehkä kuitenkin mielummin yksi sellainen ku pullo kossua kesähelteen kunniaksi. :p Ja ulos putkahti ihan täysin terve muksu, tosin aika pieni kun meni kymmenellä yli ja painoa oli 2600 ja pituutta 48. Johtui kai siitä kun napanuora oli kahdessa umpparissa : / Tai sit tosiaan Battery teki tehtävänsä ja kutisti sitä! Herranjumala :LOL:
 
tauriiniahan on korvikkeissakin joten siitä ei ole kiinni, itse olen ymmärtäny ja kuullut että johtuu vain siitä että energiajuomat nostattaa äidin verenpainetta ja voi näin ollen vaikuttaa raskauteen mutta jos verenpaineet on kohillaan ja ei paljon juo niin ei ole mitään vaikutusta :) kun kahviakin saa juoda sen 3 kuppia päivässä.. enemmän tulee haittaa jos itseltä kieltää kaiken mitä mieli tekee ja on kärttyinen :) onnellinen äiti = onnellinen vauva
 
  • Tykkää
Reactions: pisang
Maalaisjärjellä tässäkin asiassa siis. :) Miekin viime raskauden aikana join muutaman Batteryn, yhteensä ehkä viis tai kuus koko aikana eli vähän. Terve poika on. :)
Battery on niin namnam, en mie sitä oikeestaan sen piristävyyden takia juo (tai no joskus kyllä), vaan maun!:D Mutta ihan satunnaisesti on tullu sitä muutenkin juotua, notta huolissani en ole. Ostan, jos mieli tekee.:)
 
Minäkään en ymmärrä tauriini pelkoa. Ihmettelen myös miten juuri se voisi olla syynä sikiön vaurioille. Ihmiset erittävät tauriinia itsekin ja vauva saa sitä äidinmaidossa.

"Tauriini on aminohappo mutta ei karboksyylihappo. Tauriini ei osallistu ihmiselimistössä alfa-aminokarboksyylihappojen tapaan proteiinien synteesiin. Sen sijaan sitä esiintyy ihmisen elimistössä vapaana aminohappona mm. aivoissa, joissa se on toiseksi yleisin vapaa aminohappo. Tauriinia on lisäksi silmän verkkokalvossa, sydän- ja luustolihaskudoksessa sekä sapessa. Tauriinia erittyy myös äidinmaitoon.

Aikuisessa ihmisessä tauriinia on noin 1 g ruumiinpainokiloa kohti. Tauriinia muodostuu aikuisen ihmisen elimistössä rikkiä sisältävistä alfa-aminohapoista, metioniinista ja kysteiinistä. Tauriinia syntyy sekä maksassa että aivoissa. Tauriinin muodostuminen on melko hidasta ja voimakas lihasrasitus hidastaa sitä entisestään, joten ravinnosta saatavalla tauriinilla on kuitenkin merkitystä. Tauriini ei kuitenkaan ole ihmiselle välttämätön ravintoaine eikä sille ole annettu saantisuositusta.

Toisin kuin aikuiselle ihmiselle imeväisikäiselle lapselle tauriini on välttämätön ravintoaine, jota on saatava joko äidinmaidosta tai äidinmaidonkorvikkeesta. Energiajuomien ohella synteettistä tauriinia käytetäänkin äidinmaidonkorvikkeiden valmistukseen.

Energiajuomiin tauriinia on lisätty 1990-luvun lopulta asti. On kuitenkin tutkittu ettei tauriinilla ole niissä merkittävää terapeuttista, joskaan ei haitallistakaan vaikutusta"


Olisin huolissani enemmän kofeiinistä ja muista "myrkyistä" energiajuomissa.
Itse olen sallinut energiajuomat itselleni silloin kun pitäisi jaksaa töissä ja väsyttää aivan julmetusti syystä tai toisesta. Minua ne kuitenkin piristävät selkeästi ja jaksan loppupäivän paremmin. Joskus en juo viikkoihin ainuttakaan, tällä viikolla on tainnut mennä kaksi.
 
Mä olen kans ajatellut, ettei kohtuus tee pahaa - olen raskauden aikana tähän mennessä juonut yhteensä yhden Batteryn (pari puolikasta). Nyt siis viikoilla 18+1. Joskus se on pakollinen paha, kun ei silmät meinaa pysyä auki. Toki verenpaineet on mulla hiukan koholla, ainakin neuvolamittausten mukaan, mutta mä jännitän aina sitä mittausta. :D Muuten en siis käytä mitään kofeiinia sisältävää - kahvista en juurikaan välitä, energiajuoma ollut ainoa paheeni pari vuotta sitten lopetetun tupakanpolton jälkeen. :)
Tää syksy nyt vallan tekee sen, että kaipaa välillä jotain extra-energiaa, joten aion ehdottomasti sellaisen pakottavan tarpeen tullessa sen yhden Batteryn/Red Bullin nauttia. :)
 
Mäkin oon pari Batterya nautiskellut raskausaikana ja nyt viikkoja kasassa 16. Aiemmin oon Batteryä vetänyt melkeimpä päivittäin 6-7 vuoden ajan, eli vähensin todella paljon kun sain kuulla raskaudesta. Aamuisin juon kupposen kahvia, mutta jos aamukahvi kiireessä jää, niin oon saattanut työpäiväksi hakea Batteryn.

Mulla myös Battery on vuosia jo toiminut "motivaattorina" esim. siivouksen kanssa ("Tiskivuoren ja imuroinnin jälkeen palkitsen kyllä itseni sohvalla ja Batteryllä"), joten haasteita on ollut.. :D Kovasti sain kavereilta kritiikkiä energiajuomista raskauden aikana, vertasivat sitä alkoholiin (??).. Kohtuus kaikessa!
 
Tuttu joi energiajuomaa lähes joka päivä koko raskauden ajan, ja terve lapsi tuli.

Ennen raskautta olin itse jonkin sortin energiajuomakoukussa ja join tölkillisen melkein joka päivä. Kun raskaus todettiin, vähensin ensin tuntuvasti (2-3 tlk/vk) ja sen jälkeen lopetin oikeastaan kokonaan. Kerran piti töiden takia valvoa aamuyöhön, ja sen jälkeen tulla muutaman tunnin yöunien jälkeen uudestaan hommiin. Silloin sallin itselleni pari Batterya.
 
Olin viikolla 13 kännikuskina ja baarissa mukana ja tällöin join batteryn (ennen raskautta join sillontällöin - max kerta viikkoon). Sellaset sydämentykytykset tuli siitä etten nukkunu koko yönä ja totesin ettei enää raskauden aikana.

Tosin jos juon illalla kahvia niin efekti on sama, joten tokkopa tuo battery oli se syypää, vaan ylipäätänsä kofeiini liian myöhään + myöhään valvominen, mutta säikäytti kyllä sen verran että on jääny kahvin juonit aamuihin tai max 3:n aikaan iltapäivällä) eikä energiajuomiakaan uskalla ottaa :)

Itse annoin itselleni luvan tuohon "yhteen" koska kuitenkin tiedän monia jotka on raskauden läpi juonut energiajuomia päivittäin ja heilläkin terveet lapset.
 

Yhteistyössä