ensihoitaja-koulutuksen pääsykokeet

  • Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti
sairaankuljettajan vaimo
Alkuperäinen kirjoittaja sairaankuljettajan eukko:
mun ukko aina silloin kiroo kun kollega on pieni ja heiveröinen nainen;(....toivottavasti sulla on voimaa sitten niihin hommiin tarpeeksi kun kantelet satakilosia potilaita!
Tätä myös meillä kirotaan todella usein
 
Valmistuva
Morjesta!

Eli tosiaan, ei kannate pupu mennä pöksyihin, jos tuollainen übermahtinen amk:ssa opiskeleva/opiskellut heppu tule sanomaan että lähihoitaja joka suuntautuu ensihoitajaksi ei olisi ensihoitaja, totta helvetissä on. Amk:ssa valmistut kans "vain" sairaanhoitajaksi. Ensihoitaja on jokainen joka siinä kentässä työskentele, tai itseasiassa olet sairaankuljettaja, niinkuin pelastuslaitoksellakin.

Kuntotestistä, kaikkiin kouluihin ei ole kuntotestiä, meillä esim ei ole ollut. Tosin hyvä fyysinen kunto on todellakin eduksi, pärjäät harjoittuissa ja tulevassa työssäkin kestää paikat paremmin. Joskus roudannut jonkun tosiaan 4. kerroksesta baareilla alas, tai kun tule elvytyksiä niin huomaa kyllä että treeniä kannatti.

Ja ainahan sitä ohikulkevia voi pyytää avustamaan jos on tarvista, mutta kyllähän sitä mielellään yksikseen pärjää;)

Mutta taitaa olla kysyjä jo koulua aloittanut, toivottavasti maistuu!
 
ensihoitaja-lähihoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja:
...ei ammattikoulusta valmistu ensihoitajia...
lähihoitaja voi suuntautua ensihoitoon, joten jos hän on ammatissaan ensihoitajana, hän on ensihoitaja.

toki "pätevämpi" on sh koulutuksella ensihoitaja..

Lähihoitaja, joka on suuntautunut ensihoitoon on ammattinimikkeeltään Lähihoitaja. Riippumatta työpaikasta. Ensihoitajan ammattinimikettä voi käyttää vain ensihoitaja-amk. Ei edes sairaanhoitaja.

eipäs muuten ole näin. Eli lähihoitaja joka on ensihoidon koulutusohjelmassa, voi työskennellä nimikkeellä ensihoitaja.
 
eh
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kuntotesti alko tosiaan joo huolettaa kun raskauden jälkeen oon tässä vasta kuukauden ajan todella aktiivisesti harrastanut liikuntaa. kai siellä ei juoksemaan kuitenkaa laiteta?:D
En ole kuullut mistään kuntotesteistä. Itse opiskelen lähihoitajaksi ensihoidon koulutusohjelmassa, eikä todellakaan ollut mitään kuntotestejä.
 
Hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja:
...ei ammattikoulusta valmistu ensihoitajia...
lähihoitaja voi suuntautua ensihoitoon, joten jos hän on ammatissaan ensihoitajana, hän on ensihoitaja.

toki "pätevämpi" on sh koulutuksella ensihoitaja..

Lähihoitaja, joka on suuntautunut ensihoitoon on ammattinimikkeeltään Lähihoitaja. Riippumatta työpaikasta. Ensihoitajan ammattinimikettä voi käyttää vain ensihoitaja-amk. Ei edes sairaanhoitaja.
Tuota jos nyt halutaan oiken viilata pilkkua niin Lähihoitaja joka on suuntautunut ensihoitoon on työnimikkeeltään. Sairaankuljettaja. Ja monissa työn haku ilmoituksissa lukee "Haetaan Ensihoitajia.... Vaadittava koulutus: Ensihoitajan kolutus AMK tai lähihoitajan koulutus (Erikoistunut ensihoitoon)"

 
ensihoitaja (LH)
Kyllä mä ainakin omasta puolesta voin sanoa, että vaikka olen pienikokoinen nainen, niin käyn salilla ja treenaan lihaskuntoa, muutama vuosi takana, ja ei ole koskaan ollut ongelmia nostaa potilaita. Elvytysharjoituksessa pärjäsin kuulemma paremmin kuin eräs samankokoinen opiskelija.
Suurin osa potilaista sitäpaitsi pystyy istumaan jolloin voidaan kantaa tuolilla portaat alas/hissi. Mun tietääkseni vain tajuttomat tuodaan paareilla. siihenkin on periaatteessa erikseen kevyemmät paarit, ja olen myös ollut tilanteessa jossa potilas piti viedä rappuja ylöspäin, kotiin, kyse oli siirtokuljetuksesta. Meitä oli 8 ihmistä kantamassa paareja. Eli apua on saatavilla. Lisäksi kiireellisimpiin hälytyksiin lähtee ensivaste, esim. elvytys, ja siellä tarvitaan niitä lisäkäsiä muutenkin. Toki jos olet pienikokoinen nainen etkä ikinä liikuntaa harrastanut, niin suosittelen harkitsemaan salilla käyntiä :D
 
vieras
Itse olen valmistunut lähihoitajaksi, suuntautunut ensihoitoon. Kuntotesteissä piti nostaa painoja muistaakseni 120/krt/käsi, vatsalihaksia, juoksua, kyykkyjä. Oli ihan mukavan "rankat" testit. Itselläni seuraavana päivänä oli lihakset kipeänä.
 
obiskelia\
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja-lähihoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Alkuperäinen kirjoittaja ensihoitaja:
...ei ammattikoulusta valmistu ensihoitajia...
lähihoitaja voi suuntautua ensihoitoon, joten jos hän on ammatissaan ensihoitajana, hän on ensihoitaja.

toki "pätevämpi" on sh koulutuksella ensihoitaja..

Lähihoitaja, joka on suuntautunut ensihoitoon on ammattinimikkeeltään Lähihoitaja. Riippumatta työpaikasta. Ensihoitajan ammattinimikettä voi käyttää vain ensihoitaja-amk. Ei edes sairaanhoitaja.

eipäs muuten ole näin. Eli lähihoitaja joka on ensihoidon koulutusohjelmassa, voi työskennellä nimikkeellä ensihoitaja.
niin tuli tuosta mieleen että jo menee ammattikouluun lahihoitajaks opiskelee ja siitä erikoistuu ensihoitoon, pitääkö olla ajokortti sinä alkavana vuonna kun erikoistutaan? siis tarkotan sillon kun alottaa ne opiinot, että haittaako jos sen saa sinä syksynä?
 
ens viikolla ENSIHOITAJA AMK valintakokeet
Eli lähihoitajaksi hain, ja kaikilla oli normaalit soveltuvuus kokeet mitä kaikilla lähihoitajiksi hakijoilla on. Toisena vuonna haettiin koulutusohjelmaan. minä hain ensihoidon ko.:hon. ja pääsin. siellä sitten "huvikseen" opettajat testast meidän kuntoa erilaisilla paarien kanto testeillä ja muilla kuntotesteillä. Ne ei vaikuttanu mitenkään numeroon tms. Nyt hain ENSIHOITAJAKSI TAMK:iin. Pääsin valintakokeiisiin, jossa on fyysisen kunnon testit. ENSIHOITAKA on laillistettu ammattinimike, eikä sitä voi muut käyttää!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sairaankuljettajan vaimo :
Alkuperäinen kirjoittaja sairaankuljettajan eukko:
mun ukko aina silloin kiroo kun kollega on pieni ja heiveröinen nainen;(....toivottavasti sulla on voimaa sitten niihin hommiin tarpeeksi kun kantelet satakilosia potilaita!
Tätä myös meillä kirotaan todella usein
Tätä kiroaa myös monet maanviljelijät kun nykyään suurin osa eläinlääkäreistä alkaa olla naisia..
 
lähes sh akuuttikentällä
Ensihoitaja on laillistettu mutta ei nimikesuojattu kuten sairaanhoitaja. Sama juttu lähihoitaja nimikkeen kanssa. Laillistettu ja nimike suojattu ovat kaksi eri asiaa.
 
"mia"
Ite käyn Hesoten koulua ja olen erikoistumassa (tai yritän) Ensihoitoon tän vuoden jälkeen. Meijän koulussa voi erikoistuu Ensihoitoon, mutta me jotka alotettiin syksyllä -09, ollaan ensimmäiset joilla on Kuntotestit Ensihoitoon. Selitys on siinä, että sillä voidaan karkoittaa niitä joilla ei ole tarpeeksi hyvä kunto. Koska siellä pitää jaksaa nostaa painavia potilaita! mutta tottahantoki todistus numerotki on tärkeitä!

Kaveri joka tällähetkellä erikoistuu ensihoitoon, kertoi, että siellä on naisia jotka ei jaksa nostaa mitään. Eli omasta mielestä ihan hyvä vaan, että kuntotestit tulee voimaan!

Itselläni on suunnitelmissa päästä ensihoitoon ja siksi käyn kuntosalila parantamassa kuntoa. Koska tiedän, että kuntotestit tuommoiseen on aika rankat!
 
tuleva ensihoitaja :)
No niin.

Ensihoitaja on siis AMK-tutkinto ja siihen tarvitsee pohjakoulutukseksi ammattikoulun tai lukion. Koulutus kestää 4 vuotta ja siinä saa samalla sairaanhoitajan pätevyyden (ensin ei siis opiskella sairaanhoitajaksi ja sitten erikoistuta ensihoitoon, vaan koulutusohjelma on ihan oma ensihoidon koulutusohjelma.) Valmistuttuaan voi siis työskennellä myös sairaanhoitaja-nimikkeellä, jolloin saa myös sairaanhoitajan palkan.

Lähihoitajat voivat perusjakson jälkeen suuntautua ensihoitoon, mutta erikoistumisjakso on vain 2 vuotta (vai jopa vähemmän?) ja heistä valmistuu lähihoitajia, ei siis ensihoitajia.

Ensihoitaja (AMK) -koulutukseen on älyttömästi hakijoita, meillä v.2008 pääsi sisään 22 hakijaa eli joka 17. ensisijainen hakija. Puolet sisäänpäässeistä oli naisia, vrt. 6 vuotta aikaisemmin sisään pääsi vain yksi nainen.

Itse olen 22v nainen, pohjana lukio ja armeija.

Pääsykoe kestää yhden päivän ja siellä on psykologisia tehtäviä, psykologin haastattelu, ryhmäkeskustelu arviointiraadin edessä ja kuntostestit. Kunttotestissä vatsalihakset (muistaakseni naisilla testin maksimi eli millä sai täydet pisteet oli 60 hidasta vatsalihasliikettä), selkälihakset (piti mahallaan nousta selkälihasliikkeeseen ja pitää siinä mahd. pitkään, max 3 min.) Puristusvoima (puristetaan sellaisia kapuloita niin kovaa kun jaksaa, se mittaa puristusvoiman.) ja askelkyykyt 16 kg painot käsissä (14 kpl max, miehillä oli paljon enemmän, jtn 25). Mutta ei ne testit mitkään killerit olleet, hyvällä perus- ja lihaskunnolla meni ihan hyvin. Itekkään en ole mikään huippukuntoinen. Hoitaminen siinä on kuitenkin pääasiassa eikä fyysinen puoli, eikä todellakaan kaikki päädy ambulanssiin töihin vaikka se siltä opiskelujen alkuvaiheessa tuntuukin, edellisestä ryhmästä (20 opisk.) vain 7 on tällä hetkellä ambulanssissa töissä! Ja niistä kuntotesteistä laskettiin keskiarvopisteet, eli jos joku osio meni kuntotesteissä heikommin, muilla voi sitä kompensoida. Toki jos haluaa olla tulevaisuudessa töissä esim. ambulanssissa eikä sairaalassa, on oltava koko loppuelämän aika hyvä kunto ja varsinkin voimaa, et voi toimia siinä työssä, aika paljon on esim. paareilla nostoja ym ni sellasia on pakko pystyä tekemään. Mut älkää nyt säikähtäkö niitä kuntotestejä, ei ne oo ylitsepääsemättömät!

Opiskelu on ollut ainakin meillä melko haastavaa ja aikaavievää, pitää itse pitää huolta et pysyt kärryillä eikä jää hirveesti kursseja rästiin. (Näin on varmasti kaikissa AMK:issa). Ala on erittäin mielenkiintoinen ja koulutus erittäin monipuolinen. Harjoittelujaksoja on tosi paljon (mm. vuodeosasto, leikkaussali, kotisairaanhoito, lapset ja nuoret, tehohoito, viranomaisyhteistyö, mielenterveys, perustason amppari ja hoitotason amppari) eli 2-3 harjoittelua joka vuosi + viimeset pitkät harjottelut ambulanssissa yli 6kk. Vrt. sairaanhoitajilla 1 harjottelu per vuosi et ensihoitajat näkee tosi paljon eri kenttiä koulutuksen aikana.

Ja töissä voi siis olla hoitotason ambulanssissa, sairaalassa, ensiavuissa..... Melkeinpä missä vaan missä sairaanhoitajatkin. Ja kaikki ensihoitajat joita tunnen onkin vaihdellu työpaikkaa useaan kertaan, välillä ambulanssi ja välillä siisti sisätyö.

Ja tosta ambulanssihommasta vielä, monella on (niin kuin oli hakiessani itselläkin) siitä tosi vääränlainen kuva, et se ois koko ajan tosi siistiä ja saa ajaa kovaa ja pelastaa ihmishenkiä ym kliseistä :) Sellasta se saattaa parhaimmillaan olla mut vain 1% koko työstä. Suurin osa on tooooosi rauhallista, lähinnä vanhuspotilaiden kuskaamista ja pitkiä päivystyksiä. Työajat on aika perseestä varsinkin perheellisille (vuorotyö, yötyö, 24h työvuorot) ja palkka mielestäni liian alhainen. Työ on rankkaa sekä fyysisesti että henkisesti. Ensihoitajan palkka ei ole vielä oikein asettunut kohdalleen, koska tämä on vielä suht uusi ammatti ja nyt palkka on suurin piirtein sama kuin sairaanhoitajillakin, mutta uskon et se muotoutuu ajan kanssa ja nousee vähän. Toki riippuu puljon ootko töissä yksityisellä vai kunnalla, työvuoroista ym... Mut kyllä sillä toimeen tulee :)

Kaiken kaikkiaan olen ollut tosi tytyväinen kouluun vaikka se välillä viekin kaikki mehut, ja alahan on aivan superkiinnostava ja mitä enemmän siitä oppii sitä kiivvostavammaksi se muuttuu. Koulutus on todella monipuolinen ja työpaikkamahdollisuudet erittäin laajat, aina on töitä tarjolla asuitpa missä vaan.

Nyt siis vaan reippaasti hakemaan jos yhtään kiinnostaa ja voihan sitä alaa vaihtaa jos tuntuu et ei ollut omaa hommaa! :) Kannustan varsinkin naisia olemaan rohkeita ja hakemaan, ensihoitajanaiset ovat pärjänneet kentällä vähintään yhtä hyvin kuin miehet! :)
 
Ehhä esihoitajaksi
Missä päin oot koulussa? Itellä ei oo kovin vahva yo-todistus tosin alla on myös ammattitutkintokin nii ei kuitenkaan viittis hakea sinne missä on paljon hakijoita. Oon miettiny Kuopiota tai Kotkaa.
 
Mä hain (tosin vain kakkosvaihtoehtona) AMK:n puolelta ensihoitoon, eikä meille ollut mitään muita testejä kuin psykologin haastattelu ja ~300 monivalintakysymystä + luetun ymmärtämiset eri kielillä, matemaattinen ja looginen osio, sekä joku luovuus -juttu.

Kannatan ehdottomasti kuntotestejä, jos on kyseessä rapakuntoinen, vaikeasti ylipainoinen ihminen joka puuskuttaa jo kävellessään normaalivauhtia muutaman kymmenen metriä, niin mielestäni voisi olla joku keino karsia nämä pois, vaikkakin pärjäisivät hyvin psykologisella puolella :/ Olen ehkä julma, mutta kun se käytäntö menee niin valtavan vaikeaksi noissa tapauksissa :(.
 
"Puppe"
Moro

Eikö kannattaisi kysellä pääsykokeista ihan sieltä oppilaitokselta johon olet hakemassa. Oppilaitosten pääsykokeet vaihtelevat hieman. Yllä on hyvin kuvattu tyypillistä perussapluunaa pääsykokeista.

Ensihoito on tällä hetkellä varsin vetovoimainen ala ja vähän jokainen hoitoalalla tuntuu märissä unissaan haaveilevan työstä ambulanssissa. Noin 5% tehtävistä on vaativia ensihoitotehtäviä. 95% on vähemmän kiireellisiä laidasta laitaan vanhuksista mielenterveysongelmaisiin ja juoppoihin eli käytännössä varsin paljon asiakaspalveluun ja ihmisten sosiaalisiin ongelmiin painottuvia tehtäviä.

Mitä ensihoitaja ammattinimekkeeseen tulee niin sitä on yritetty rekisteröidä vain ensihoitaja amk -tutkinnon omaaville, mutta käytännössä siihen ei ole saatu lupaa koska se on yleisesti käytössä kaikilla jotka vähänkin tuntevat itsensä ensihoitajaksi joulupukista lähihoitajaan.

Mitä ammattinimekkeisiin tulee niin ensihoitaja amk on rekisterissä sairaanhoitaja, kätilö on kätilö ja terkkari on terkkari. Ensihoitoonkin suuntautunut lähihoitaja on lähihoitaja. Työpaikoilla taas vakanssinimeke on usein perustasoisilla lähihoitajilla sairaankuljettaja ja hoitotasoisilla sairaanhoitajilla ja ensihoitaja amk -tutkinnon käyneillä ensihoitaja. Toki variaatioita on muitakin. Mutta jos jonkun tekee mieli kutsua itseään statustaan nostaakseen ensihoitajaksi niin siitä vaan, mikään ei sitä kiellä, mutta ei muuta asiaa miksikään siitä että olet lähihoitaja jos sinulla sellainen tutkintotodistus on.

Itse olen käynyt ensihoitaja amk -tutkinnon ja toimin ensihoitaja nimekkeellä työpaikalla. Minulle nimekeasia on lähinnä työn vaativuuden kannalta olennainen siinä mielessä että ensihoitajalla on eriävät vaatimukset normaali sairaanhoitajaan, lisäksi minulla on suuntaavampi ja pidempi koulutus ensihoitoon, työpaikka vaatii kuntotestin suorittamista vuosittain, pitää osata ajaa autoa ammattilaistasolla (esim. hälytysajo), työtehtävät ovat ennakoimattomia tilanteita (joista TES mukaan voisi harkita maksettavan kovempaa liksaa), hoitotason testaus, joka on vaativa 2v. välein, sairaalan sisällä jopa erikoislääkäritasoisiksi luokiteltujen toimenpiteiden kuten intubaation itsenäinen suorittaminen, vaativa lääkehoito-osaaminen jota toteutetaan itsenäisesti hoito-ohjeisiin pohjautuen, johtamisosaaminen tehtävillä (esim. korkeimmin koulutettuna hoitotasoinen johtaa hoitoryhmän toimintaa ja vastaa tehtävästä juridisesti), jne... Tästä syystä toivoisin että ensihoitaja nimeke rekisteröitäisiin ensihoitaja amk -tutkinnolle ja mahdollisesti niille sairaanhoitajille joilla on ensihoitoon suuntaava täydennyskoulutus ja palkkauksen taso nostettaisiin työn vaativuutta ja vastuuta vastaavalle tasolle...

Muuten ei ole mitään väliä vaikka 46kg lähihoitajatyttö inisisi vieressä että minä olen ensihoitaja sitä ja tätä. Jos se tekee olon jotenkin mahtavammaksi niin aivan sama. Enemmänkin tulisi keskittyä siihen että täyttää alalle vaadittavat vaatimukset fyysisten vaatimusten ja laajan ammattiosaamisen tiimoilta. Vasta sen jälkeen voi pohtia onko enää intoa ostaa henkseleitä joita paukutella. Itsellä ei ainakaan enää ole sellaiseen juuri tarvetta tai mielenkiintoa.
 
Kirjoittajan "Puppe" tekstiin viitaten: se fyysinen kunto tulisi ihan todella huomioida paremmin jo valintakokeissa, JA pitkin koulutusta. Pitäisi asettaa joku hemmetin rima, jota ei missään vaiheessa aliteta ja säännölliset testaukset. Karsiutuisivat matkalta ne joista ei hommiin pitkällä tähtäimellä katsottuna ole ja saataisiin tilaa niille joilla fysiikka kestää.

On se vaan hyvä että mä meninkin vähän "rennompiin" hommiin sitten, mä en kyllä ois voinut sitä ambulanssia ajaa ikinä kuuna päivänä, se on vissi.
 
"vieras"
tuleva ensihoitaja, kysyisin vähän tarkennuksia tuohon kuntotestiin, onko askelkyykyissä siis molemmissa käsissä 16kg painot vai 8+8 ? Ja mitä tarkalleen ottaen on hitaat vatsalihasliikeet?
 
weffq
No niin.

Ensihoitaja on siis AMK-tutkinto ja siihen tarvitsee pohjakoulutukseksi ammattikoulun tai lukion. Koulutus kestää 4 vuotta ja siinä saa samalla sairaanhoitajan pätevyyden (ensin ei siis opiskella sairaanhoitajaksi ja sitten erikoistuta ensihoitoon, vaan koulutusohjelma on ihan oma ensihoidon koulutusohjelma.) Valmistuttuaan voi siis työskennellä myös sairaanhoitaja-nimikkeellä, jolloin saa myös sairaanhoitajan palkan.

Lähihoitajat voivat perusjakson jälkeen suuntautua ensihoitoon, mutta erikoistumisjakso on vain 2 vuotta (vai jopa vähemmän?) ja heistä valmistuu lähihoitajia, ei siis ensihoitajia.

Ensihoitaja (AMK) -koulutukseen on älyttömästi hakijoita, meillä v.2008 pääsi sisään 22 hakijaa eli joka 17. ensisijainen hakija. Puolet sisäänpäässeistä oli naisia, vrt. 6 vuotta aikaisemmin sisään pääsi vain yksi nainen.

Itse olen 22v nainen, pohjana lukio ja armeija.

Pääsykoe kestää yhden päivän ja siellä on psykologisia tehtäviä, psykologin haastattelu, ryhmäkeskustelu arviointiraadin edessä ja kuntostestit. Kunttotestissä vatsalihakset (muistaakseni naisilla testin maksimi eli millä sai täydet pisteet oli 60 hidasta vatsalihasliikettä), selkälihakset (piti mahallaan nousta selkälihasliikkeeseen ja pitää siinä mahd. pitkään, max 3 min.) Puristusvoima (puristetaan sellaisia kapuloita niin kovaa kun jaksaa, se mittaa puristusvoiman.) ja askelkyykyt 16 kg painot käsissä (14 kpl max, miehillä oli paljon enemmän, jtn 25). Mutta ei ne testit mitkään killerit olleet, hyvällä perus- ja lihaskunnolla meni ihan hyvin. Itekkään en ole mikään huippukuntoinen. Hoitaminen siinä on kuitenkin pääasiassa eikä fyysinen puoli, eikä todellakaan kaikki päädy ambulanssiin töihin vaikka se siltä opiskelujen alkuvaiheessa tuntuukin, edellisestä ryhmästä (20 opisk.) vain 7 on tällä hetkellä ambulanssissa töissä! Ja niistä kuntotesteistä laskettiin keskiarvopisteet, eli jos joku osio meni kuntotesteissä heikommin, muilla voi sitä kompensoida. Toki jos haluaa olla tulevaisuudessa töissä esim. ambulanssissa eikä sairaalassa, on oltava koko loppuelämän aika hyvä kunto ja varsinkin voimaa, et voi toimia siinä työssä, aika paljon on esim. paareilla nostoja ym ni sellasia on pakko pystyä tekemään. Mut älkää nyt säikähtäkö niitä kuntotestejä, ei ne oo ylitsepääsemättömät!

Opiskelu on ollut ainakin meillä melko haastavaa ja aikaavievää, pitää itse pitää huolta et pysyt kärryillä eikä jää hirveesti kursseja rästiin. (Näin on varmasti kaikissa AMK:issa). Ala on erittäin mielenkiintoinen ja koulutus erittäin monipuolinen. Harjoittelujaksoja on tosi paljon (mm. vuodeosasto, leikkaussali, kotisairaanhoito, lapset ja nuoret, tehohoito, viranomaisyhteistyö, mielenterveys, perustason amppari ja hoitotason amppari) eli 2-3 harjoittelua joka vuosi + viimeset pitkät harjottelut ambulanssissa yli 6kk. Vrt. sairaanhoitajilla 1 harjottelu per vuosi et ensihoitajat näkee tosi paljon eri kenttiä koulutuksen aikana.

Ja töissä voi siis olla hoitotason ambulanssissa, sairaalassa, ensiavuissa..... Melkeinpä missä vaan missä sairaanhoitajatkin. Ja kaikki ensihoitajat joita tunnen onkin vaihdellu työpaikkaa useaan kertaan, välillä ambulanssi ja välillä siisti sisätyö.

Ja tosta ambulanssihommasta vielä, monella on (niin kuin oli hakiessani itselläkin) siitä tosi vääränlainen kuva, et se ois koko ajan tosi siistiä ja saa ajaa kovaa ja pelastaa ihmishenkiä ym kliseistä :) Sellasta se saattaa parhaimmillaan olla mut vain 1% koko työstä. Suurin osa on tooooosi rauhallista, lähinnä vanhuspotilaiden kuskaamista ja pitkiä päivystyksiä. Työajat on aika perseestä varsinkin perheellisille (vuorotyö, yötyö, 24h työvuorot) ja palkka mielestäni liian alhainen. Työ on rankkaa sekä fyysisesti että henkisesti. Ensihoitajan palkka ei ole vielä oikein asettunut kohdalleen, koska tämä on vielä suht uusi ammatti ja nyt palkka on suurin piirtein sama kuin sairaanhoitajillakin, mutta uskon et se muotoutuu ajan kanssa ja nousee vähän. Toki riippuu puljon ootko töissä yksityisellä vai kunnalla, työvuoroista ym... Mut kyllä sillä toimeen tulee :)

Kaiken kaikkiaan olen ollut tosi tytyväinen kouluun vaikka se välillä viekin kaikki mehut, ja alahan on aivan superkiinnostava ja mitä enemmän siitä oppii sitä kiivvostavammaksi se muuttuu. Koulutus on todella monipuolinen ja työpaikkamahdollisuudet erittäin laajat, aina on töitä tarjolla asuitpa missä vaan.

Nyt siis vaan reippaasti hakemaan jos yhtään kiinnostaa ja voihan sitä alaa vaihtaa jos tuntuu et ei ollut omaa hommaa! :) Kannustan varsinkin naisia olemaan rohkeita ja hakemaan, ensihoitajanaiset ovat pärjänneet kentällä vähintään yhtä hyvin kuin miehet! :)
Meillä on kyläl sairaanhoitajana vähintää kaksi harjoittelua vuosi. Kesto 6-7viikkoa kerrallaan.
 
LH-EH
Lähihoitaja, joka on suuntautunut ensihoitoon on ammattinimikkeeltään Lähihoitaja. Riippumatta työpaikasta. Ensihoitajan ammattinimikettä voi käyttää vain ensihoitaja-amk. Ei edes sairaanhoitaja.
"Ensihoitaja" EI ole rekisteröity virkanimike toisin kuin esim. lähihoitaja tai sairaanhoitaja, eli suomeksi: KUKA VAIN kuka työskentelee "kyseisissä" tehtävissä on oikeutettu käyttämään kyseistä virkanimikettä.
 
Uranus
Ei pääsykokeiden fyysisellä osuudella ole suurta merkitystä. Kaikki otetaan sisään vaan, vaikka ei eväät riittäisikään. Näitä tyttömaskotteja riittää meilläkin töissä eli itsekriittisyytäkin tarvitaan. Jos ei ole fyysisiä edellytksiä niin niitä ei ole ja sillä selvä!
 
lh-eh
Mie oon lähihoitaja joka on käyny ensihoidon koulutusohjelman. Meillä ainakin oli suoraan ensihoitoon hakeville kuntotestit ja peruslähihoitajalle ei, mut kuntotestin kautta hakeneet on etusijalla pääsemässä sitten 3 vuotena ko koulutusohjelmaan kun tavallisessa haussa hakeneet. Itse hain ihan ilman kuntotestiä. Nyt hain ammattikorkeakouluun ensihoitajaksi. Meille joskus lähihoitajan opintojen aikana tästä nimestä sanottiin et tosiaan ensihoitaja ei oo nimikesuojattu et kuka vaan voi kutsua itseään ensihoitajaksi, mut sit jos tulee jotain pulmia ja ammatikses sanot ensihoitaja kun se ei oo virallinenkaan ammattinimike niin voi tulla ongelmia. amk ensihoitajienkin virallinen nimike on sairaanhoitaja. ja sit vielä oon ite "Pieni ja heiveröinen nainen" Pituutta on 150cm ja painoa 60kg. Itse olen kokenut joskus hankalaksi ainoastaan pituuteni, mutta siitäkin selvitty kyllä sitten sisulla! Ja tosiaan ei ambulanssissa pärjää jos ei kunnostaan pidä huolta.. ei voi jättää kaverin harteille kuntoasioita. Pienuus ei oo este, kuhan vaan pidät hyvää kuntoa yllä ja sulla on kärsivällisyyttä ja sisua tehdä hommaa. Voin kokemuksesta kertoa että ei oo helpoin työ näin lyhyelle, mutta tehny tähän päivään asti kaikkeni että pärjään ja tuun tekemään jatkossakin. Ja muistakaa sit vielä että lähihoitaja-ensihoidon koulutusohjelmasta ei saa työskennellä kun perustasolla ja siinä ei juurikaan sitä teho-osasto meininkiä ole, c ja d keikkaa ja siirtokuljetuksia. Ja hoitotasolle sitte pääsee amk pohjalla.. Kuhan vaan ensin läpäsee valtakunnallisen hoitotason tai perustason tentit! muuten ei oo asiaa lanssiin. toivottavasti tässä nyt jotain suuntaa antavaa tietoa :)
 

Yhteistyössä