Ensimmäinen suhde ja ehkäisy

Ch
Olen parikymppinen ja ensimmäisessä parisuhteessa. En ole vielä harrastanut seksiä poikaystäväni enkä koskaan kenenkään muunkaan kanssa. En ole tähän mennessä ajatellut muuta ehkäisyä kuin kondomi ja nyt kuitenkin alkoi huolestuttamaan, että kyllä kai pitäisi myös muuta ehkäisyä käyttää.

Olen lukenut nyt tietoa ja keskusteluja e-pillereistä ja pää meinaa räjähtää, kun luen niiden haitoista ja sivuvaikutuksista muutenkin. En tosiaankaan halua, että masennun hormoonien takia lisää, kun olen muutenkin stressiherkkä. Minua pelottaa myös, että tulee haluttomaksi ja kuivaksi.. Lisäksi ihoni on aika huono, en sanoisi akneksi, mutta aknealtis se ainakin on.

Kannattaako edes harkita jotain ehkäisylaastaria tai ruisketta tai ehkäisypuikkoja?

Huh käyn nyt vähän kierroksilla..Itse asiassa minun piti nyt kysyä kyllä vain sitä, että pitääkö minun mennä ihan normaali lääkärille juttelemaan näistä asioista vai johonkin ehkäisyneuvolaan? Voi tuskaa olla nainen!! Kiitos jos viitsisitte kertoa te kokeneemmat.
 
Itse kun aloitin seurustelemaan kunnolla meillä oli ehkäisynä ensin kondoomi, rupesin pillereitä syömään vasta vuoden seurustelun jälkeen, poikaystävän eka kerta ei ollut kyllä minun kanssani, mutta oli edellisessä seurustelussa käyttäneet vain kondoomia, joten luotin siihen että mitään tauteja ei ollu sitten muualta saanut, joten kun aloin pillereitä syömään emme käyttäneet enää kondomia. Minun mielestä pillerit oli ihan hyvä vaihtoehto paitsi jos ne ei sitten sovikaan, itselle tuli migreenikohtauksia kun söin vääriä pillereitä, sen jälkeen jouduin vaihtamaan toisiin ja ne oli sitten ihan ok:t. Paitsi niistäkin sain ilmeisesti jotain mielenalavaihteluita. Eli varaat vain ajan ihan ehkäisyneuvolaan, siellä sinulle katsotaan sopiva ehkäisymenetelmä.
 
Kondomi on se turvallisin alkuun käytettynä ja sitten kun tuntee tarpeelliseksi ja seksiä on useammin kannattaa ehkäisy vaihtaa. Sinne ehkäisyneuvolaan vaan rohkeasti juttelemaan asioista ja vaihtoehdoista. Yleensä alkuun kokeiluun antavat miedot pillerit tai laastarit ja kolmen kuukauden aikana tarkkaillaan sopivatko ne. Apteekeissa (joissain) on myös myynnissä patentex oval-merkkisiä ehkäisysuppoja, itselläni olivat joskus käytössä. Kätevät jos yhdyntöjä oli harvakseltaan, kuten meillä oli miehen armeijassa olon aikana. Ystäväni on käyttänyt noita pääasiallisena ehkäisynä jo kuusi vuotta.
 

Yhteistyössä