Epi-no Delphine Plus - välilihan venytystreeni - kokemuksianne pikaisesti!

Hei, nyt kaipailisin nopeasti ammattilaisten mielipiteitä tai käyttäjien kokemuksia Epi-no Delphine Plus -laitteesta, jonka avulla voi siis "treenata synnytystä varten" ja näin pienentää välilihan repeämisen riskiä totuttamalla väliliha venytykseen etukäteen. Samalla laitteella voi treenata lantionpohjan lihaksistoa ennen synnytystä ja synnytyksen jälkeen. Tästä tuntuu olevan tosi vähän Suomessa tietoa (Kätilöliitolla tai Haikaranpesän kätilöllä ei ollut tietoakaan laitteesta soitettaessa ja kysyttäessä ), mutta sen sijaan ne harvat löytämäni suomalaisten käyttäjien kommentit ovat varsin lupaavia, puhumattakaan kansainvälisistä kokemuksista.

http://www.epino.de/birth.htm

Laitteen valmistajan mukaan välilihan repeämäriski pienenee ja ponnistusvaihe lyhenee merkittävästi tätä käytettäessä. Luonnollisesti myös vauvalle syntymä on näin miellyttävämpi kokemus. Erään tutkimuksen mukaan todennäköisyys välilihan säilymiseen ehyenä käytettäessä Epi-noa on 48% :p (vertailuryhmän arvo 8,5%). Synnytysvaiheen pituuden tulisi pudota 54 minuutista 29 minuuttiin. Myös synnytyspelko vähenee laitteella treenaamisen myötä.

http://www.epino.de/pdf_downloads/pilotstudy.pdf

Jos sinulla on kokemusta laitteesta, kaikki info olisi erittäin tervetullutta! Tämä menetelmä kuulostaa varsin loogiselta; toki lihas venyy nopeammin ja turvallisemmin vaadittuun mittaan, jos venytystä on harjoitettu pitemmän aikaa eikä sitä runnota kerralla väkisin. Tästä seuraa jo maalaisjärjellä vähemmän vaurioita synnyttäjälle.

Kiitos jo etukäteen! =)
 
  • Tykkää
Reactions: tammikuunpoika
toivottavasti ei tuu liian myöhään kun kaipasit pikaisia vastauksia.

Itse en kokeillut, mutta minulle tuota suositteli kätilö jonka luona kävin ennen synnytystä tarkastuksissa australiassa. Sanoi sen toimivan ja olevan tosi hyvä.

Myöhemmin puhuin naisten kanssa jotka olivat tota käyttäneet, ja sanoivat samaa, ei olleet revenneet, oli tosi hyvät kokemukset. Itsellä tais jäädä siitä kokeilematta että en vaan raaskinut ostaa. Seuraavalla kerralla kyllä ajattelin!!!
 
Heipähei Manna ja muut mahdolliset tulevat Epi-non käyttäjät.

Nyt vihdoin kerkesin kunnolla koneelle, neliviikkoinen pikku neiti on sen verran aikaa vievää sorttia =)

Minä sitten hankin kuin hankinkin Epinon huolimatta ammattilaisten epäilyksistä laitetta kohtaan; jos millään pystyy etukäteen itse vaikuttamaan synnytyksen kulkuun, niin miksi ei sitä tekisi. No, treenasin sillä lähes päivittäin ehkä nelisen viikon ajan, ja pääsin 8,5 senttiin, kun 10 senttiä on tavoite (siis pallon halkaisija = vauvan pää ). Jo se treenaaminen itsessään antoi tuntua ja varmuutta siitä, miltä sitten tuntuu, kun pääpallo möllöttelee tuolla alapäässä ja miten se tulee ulos, joten treenaamisesta sai henkistä varmuutta, eikä tunne näin olisi sitten täysin vieras h-hetkellä. Harmittelin, kun en tuohon taivoitteeseen, 10 cm, päässyt, mutta silti lähdin synnyttämään luottavaisin mielin. Synnytin sitten ainoastaan ilokaasun voimin, ja ponnistusvaihe tapahtui jakkaralla (jossa usein ensisynnyttäjällä tulee herkemmin repeämiä ) . Selvisin synnytyksestä ilman yhtäkään repeämää. En tiedä, missä määrin tämä on Epi-non ansiota, mutta näin jälkikäteen ei kyllä lainkaan harmita, että se lähes sata euroa laitteeseen tuli laitettua. Ehdottomasti aion käyttää laitetta myös seuraavan synnytyksen osalta, mikäli sellainen meille vielä sattuu kohdalle.

Voin siis suositella laitetta - ja jokaisen kehittymishaluisen kätilön/muun alan ammattilaisen olisi syytä perehtyä tähän vempaimeen, jolla saattaa olla erittäin merkittävä rooli repeämien ennaltaehkäisyssä.

Kaikille tsemppiä omaan synnytykseen. Vaikka repeämiä tulisikin, uskon, että ne olisivat suurempia ilman Epinoa.
 
Hei Verona tai muu asiasta tietävä!

Innostuin tuosta laitteesta ja ajattelin tilata sen, vaikka se aika kallis onkin. Kiinnostaa vielä tietää, että voiko harjoittelemisen aloittaa raskauden missä vaiheessa vaan, vai voiko aikainen aloitus tehdä jotain haittaa? (Esim. weleda-raskausöljyä suositellaan jostain syystä vasta n. viikolta 34 eteenpäin muistaakseni.)

Jos joku muu kiinnostuu, tässä on suora linkki suomalaiseen verkkokauppaan:
http://www.pedihealth.fi/product_catalog.php?c=14

Olen nyt viikolla 24+5.
 
Heissan heissan,

en usko, että aiemmalle aloittamiselle on mitään estettä - siten treenin voi ottaa hieman rauhallisemmin ja luultavasti kroppakin tykkää verkkaisesta tahdista. Äläkä masennu, vaikka aivan tuonne kymmeneen senttiin et pääsisikään - en minäkään päässyt, ja silti kävi erittäin hyvin, ei repeämiä. Vauvan pää oli normaalit 35cm ympärysmitaltaan.

Toivottavasti (lue: varmasti) laitteesta on sinulle apua. Olisi mielenkiintoista kuulla jälkeenpäin, miten synnytys onnistui! Tärkeintä lienee kuitenkin kuunnella kätilön ohjeita, milloin ei saa ponnistaa - mutta todennäköisesti se ikävä hetki tulee sinulla, piip, olemaan lyhyempi kuin keskivertosynnyttäjällä, koska kroppa joustaa nopeammin! Ainakin minulla se hetki oli hyvin lyhyt, muutamia sekunteja, samoin kuin koko ponnistusvaihe. Ja sitten vain sitä vikaa ponnistusta kehiin ja se on siinä! B)

TSEMPPIÄ kaikille!
 
Kiitos vastauksesta, Verona! Päätin odotella vielä ensi viikon neuvolalääkäriin ennen kuin tilaan laitteen. Jos vaikka lääkäri sanookin, että jostain syystä alatiesynnytys ei ole mahdollinen, niin ei sitten mene rahat hukkaan. Tosin en tiedä, ottaako hän tuollaiseen vielä tässä vaiheessa kantaakaan.

piip

 
Täällä myös hyvä kokemus Epi-no laitteesta. Treenasin sillä pari viikkoa ennen synnytystä, suunnilleen 3-4 kertaa viikossa ja selvisin esikoisen synnytyksestä ilman tikin tikkiä alapäässä. Vauva oli vähän päälle 3kg, päänympärys 33,5cm, eli ei mikään iso siis. Ponnistin kyljellään vauvan ulos noin 10min. Koin ponnistusvaiheen paljon helpompana mitä odotin.

Mielestäni parasta laitteessa oli se, että siinä pääsi vähän "harjoittelemaan" ponnistusvaihetta ja se vähensi pelkoja ja lisäsi uskoa siihen, että kyllä siitä selviää. Kannustan kyllä kokeilemaan, varsinkin jos pelottaa ponnistusvaihe niin kuin mua pelotti. Ponnistusvaiheessa en sitten pelännyt yhtään vaan uskalsin heti ponnistaa "täysillä" ja mitään ponnistussuuntaa tms. ei tarvinnut neuvoa. Kätilö oli toki erittäin ammattiataitoinen ja kertoi milloin voi ponnistaa ja milloin ei. Mun synnytyksessä kaikki oli siinä mielessä kohdallaan, että vauva ei ollut kovin iso, ja tuli ulos oikeassa tarjonnassa. En voi tietää, olisiko tullut repeämiä jos en olisi käyttänyt laitetta. Kätilöt kuitenkin sanoivat sen olevan melko harvinaista, että ensimmäisestä selviää ilman tikkejä. Yhtään ei harmita, että tuli laite hankittua. Laitetta voi myöhemmin myös käyttää lantionpohjan treenaukseen. Suosittelen!
 
Misättän laitteesta ei ole kokemusta, mutta ystävä suositteli tätä ja itse aika ahkerasti harrastin (ajatus välilihan repeämisestä ei ollut kiva)

Välilihaa siis hierotaa, ja venytetään jolloin kudoksien pitäisi antaa paremmin periksi. Itselläni ei välilihalle käynyt mitään, eli ei ainakaan haittaa ollut.

Katsokaa ihmeessä, ei ainakaan maksa paljon!!!
http://www.ceridal.com/?id=4483c&select=Ceridal

:D
 
:attn:

Onko kenelläkään muulla kokemusta tämän vempeleen käytöstä? Olen itse harkinnut sellaisen hankkimista, kunhan onnistun ensin raskautumaan... olisi kiva kuulla lisää muiden kokemuksia tämän toimivuudesta.
 
Olen nyt hankkinut tuon laitteen ja treennaillut muutaman kerran. Venymistä tapahtuu jokaisella harjoituskerralla. Laite on myös ihan suht helppo käyttää alusta asti. Venytysharjoituksen jälkeen olen hieronut välilihaa weledan öljyllä poistaakseni kiristyksen tunteen.

Toivoakseni voin kertoa synnytyskokemuksiani reilun kuukauden päästä.

piip 33+5
 
Täällä kanssa odotellaan laitteen saapumista, tilasin vkloppuna. Siellä sivustoilla oli muuten paljon kaikkea muutakin, kun katselin.
Toivotaan vaan, että ehtii kanssa harjoittelemaan sillä, ettei tule ennenaikaisesti! No sitä voi sitten käyttää jälkeenpäin lantionpohjalihasten harjoitteluunkin eli ei varmasti ole turha ostos!
Tulkaahan kertomaan lisää käyttökokemuksia laitteesta!
 
Olen raskaana viikolla 37 (esikoinen) ja treenannut nyt vajaan 2 vko ajan tuolla epinolla. Pääsin 8,5 senttiin helposti, mutta nyt ollaan muutama päivä junnattu siinä. Otan ihan rauhallisesti nuo treenit, toivottavasti vielä vähän saisi palloon lisää mittaa tässä tulevina viikkoina. Olen siis tuon 8,5cm ponnistanut myös ulos. Suurin apu laitteesta on varmasti se, että saa jotain tuntumaa miltä se vauvan ponnistaminen saattaa tuntua. Jos pääsen normaalisti synnyttämään, niin yritän muistaa palata kertomaan oliko laitteesta apua. Muiden kokemukset kiinnostaa!!
 
Mä olen ensisynnyttäjä ja treenailin laitteella vk:sta 36 alk. pikkuhiljaa. Pääsin 9 cm asti, jolla olin treenannut ennen synnytystä muistaakseni 4 pv. Ihan joka päivä en treenannut. Synnytys vk:lla 39. Ponnistusvaihe 20min, ei episiotomiaa, eikä mitään repeämiä. Suosittelen!!
 
Itsellä myös yritystä päällä melkein vuosi, täällä käyn sillontällön lukemassa kaikenlaista :)
tuota, tuli vain mieleen kysymys, että tuntuuko tuo venyttäminen inhottavalta vai luonnolliselta? Itsellä toivo, sitten kun raskautuisi edes, että synnytys olisi mahdollisimman lunnollinen ja tämä laite kyllä varmasti auttaisi siinä :) Varmaan tulee tilattua, kun raskaaksi vain tässä tulisi joskus :'(
 
Löytyykö lisää käyttökokemuksia? Olen nyt treenaillut ja venytellyt ja päässyt reiluun 8 cm mutta olen nyt ollut näissä mitoissa jonkin aikaa. Taisi olla jollakulla muullakin ollut sama tilanne että loppua kohden venyminen vaikeutuu eli että ihan 10 cm oli vaikea päästä. Mielellään kuulen lisää kokemuksia jos löytyy ja varsinkin miten synnytys on ponnistusvaiheen ja repeämien osalta mennyt treenailun jälkeen.
 
Innostuin kovasti laitteesta ja olihan se pakko tilata! Toivottavasti toisi apua jännitykseen ja pystyisin mahdollisimman luonnollisesti synnyttämään pienen. Miehen kanssa jo naurettiin että toivottavasti ei tosiaan joudu sektioon, kun paikat ovat sitten turhaan venytetty. :D

Palataan asiaan reenien merkeissä...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pirkko23:
Miehen kanssa jo naurettiin että toivottavasti ei tosiaan joudu sektioon, kun paikat ovat sitten turhaan venytetty. :D
No, mulla kävi melkein näin... En onneksi ollut ehtinyt venetellä kun kuuteen senttiin, kun yllätyksekseni huomattiin vauvan olevan perätilassa. :headwall: Kääntöyritys epäonnistui ja suunniteltu sektio edessä. No, toivottavasti pääsen käyttämään laitetta seuraavan mahd. raskauden kohdalla ja voihan sitä käyttää myös lihastreeneihin sektion jälkeen.
 
Tuli mieleen kun toi on aika kallis, että haluaisko joku joka ei enää laitetta tarvii myydä käytetyn? :confused: kuulostaa kyllä vähän ällöltä :x ehkä, mutta mietin että kai sen sais jotenkin steriloitua, eikö?? Keittämällä tms?
 
Kuulostaa ihan hyödylliseltä vempeleeltä, mutta pitää aina ihmetellä kuinka odottajien ja vauvaperheiden tarpeilla osataankaan rahastaa...En raaskisi ostaa. Edellisen synnytyksen selvitin muutamalla ponnistuksella ja 4kg poika, päänympärys 36cm tuli ulos ilman, että tarvitsin tikin tikkiä. Olin jo pari kk ennen laskettua aikaa aloittanut välilihan öljyämisen ja käsin venyttämisen. Uskon, että sekin auttoi jo paljon ja itse synnytyksessä kätilä venytti öljyn avustuksella välilihaa pään syntyessä.
 
Kuulostaa ihan hyödylliseltä vempeleeltä, mutta pitää aina ihmetellä kuinka odottajien ja vauvaperheiden tarpeilla osataankaan rahastaa...En raaskisi ostaa. Edellisen synnytyksen selvitin muutamalla ponnistuksella ja 4kg poika, päänympärys 36cm tuli ulos ilman, että tarvitsin tikin tikkiä. Olin jo pari kk ennen laskettua aikaa aloittanut välilihan öljyämisen ja käsin venyttämisen. Uskon, että sekin auttoi jo paljon ja itse synnytyksessä kätilä venytti öljyn avustuksella välilihaa pään syntyessä.
Venyvyys on käsittääkseni aika paljon kudostyypistä kiinni - toisilla kudokset joustavat luonnostaan enemmän ja toisilla vähemmän. Itse pelkään repeämistä todella paljon ja uskon, että etukäteen treenaaminen auttaisi myös pelkoon ja jännittämiseen ja sitä kautta tekisi koko synnytyksestä miellyttävämmän kokemuksen. Laitteella voi käsittääkseni myös harjoitella ponnistamista, mikä sekin antaisi varmasti lisää itseluottamusta, kun aikaisempaa kokemusta synnyttämisestä ei ole.

Kukin tietysti taaplaa tyylillään, eikä kaikilla edes ole tarvetta etukäteisvenyttelyyn tai muuhun valmistautumiseen. Omalla kohdallani laitteen hinta, vaikkakin korkeahko, tuntuu kuitenkin aivan kohtuulliselta, jos sen ansiosta pystyn lähtemään turvallisemmilla mielin synnyttämään - ja parhaassa tapauksessa vielä selviän synnytyksestä ilman tikkejä. =)
 
Synnytys ohi ja laitetta käytin epäsäännöllisen säännöllisesti. Sain venytettyä 9,5 senttiin. Periaatteessa en olisi tarvinnut tikin tikkiä mutta nirhauma oli niin hankalassa paikassa pissausta ajatellen että laittoi yhden. Eikä muuten sattunut yhtään tikin laitto. Ehdottomasti suosittelen laitteen ostoa. Sai hyvin myös harjoiteltua sen täytetyn pallon ponnistamista. Eikä mua ainakaan jännittänyt niin paljon kun kerta sen kymmenen sentin pallo oli jo saatu pihalle niin m iksei lapsikin. =)

Pirkko ja poika 1 viikon vanha
 
Kiitos Pirkko, kun tulit kertomaan kokemuksesi laitteesta! Aloittelen käytön varmaan sitten jossain vaiheessa, kun äitiysloma alkaa. Itsestäni ainakin tuntuu, että hukkaan harjoittelu ei voi mennä, jos siinä jokatapauksessa vahvistaa lantionpohjan lihaksia.
 

Yhteistyössä