Epiduraalin haitat?

  • Viestiketjun aloittaja Synnyttäjä
  • Ensimmäinen viesti
Synnyttäjä
:attn: Tietääkö kukaan, tai onko kokemusta epiduraalin käytön haitoista? Minua kiinnostaa myös kokemuksenne muista synnytyksen aikaisista kipulääkityksistä tai muista hoidoista? Onko tietoa onko vauvalle ollut vahinkoa moisista?

Kiitos.
 
emilia -77
olen kuullut ettö epiduraali saattaa hidastaa supistuksia, itselleni ei vaikuttanut kyllä mitenkään. epiduraali oli esikoiselta ja toiselta sain (onneksi) spinaalin, se on aivan tajuttoman hyvä! sitä tietääkseni käytetään hätäsektioissa, vetää vyötäröstä alasoäin tunnottomaksi. laitoinkin heti nukkumaan kun minulle laitettiin spinaali, kätilö tuli sitten herättelemään että olisi auki paikat ja pitäis alkaa ponnistelemaan, kun en tuntenut yhtään mitään niin sanoin että sanoppas milloinka pitää ponnistaa ja tein työtä käskettyä. 4min kesti ponnistusvaihe, aivan superhelppo synnytys!
 
marierie
Kipulääkkeiden haittavaikutuksistä näin yleensä sanotaan että ne heikentävät lapsen hapensaanita. Epiduraali heikentää ponnistuspakkoa (eli et tiedä itse milloin ponnistaa) vähentää työntövoimaa ja vaikeuttaa lapsen pää kiertymistä synnytyskanavassa. (Tämä saattaa lisätä imukupin, pihtien tms. tarvetta). Usein kipulääkkeet tekevät äidille uneliaan olon. Kipulääke myös heikentää naisen omaa endorfiinitoimintaa, eli kropan omaa luontaista kivunlievitystä, minkä vuoksi kun annetun kivunlievityksen vaikutus lakkaa tai heikkenee tuntuu synnytyskipu entistä pahemmalta. Ja tämän seurauksena äiti haluaa/tarvii lisää kivunlievitystä.

Voimakkailla kipulääkkeillä on vastasyntyneen hengitystä lamaannuttava vaikutus. (siksi vastasyntyneen hengityksen alkamisessa saattaa tulla vaikeuksia). Vastasyntyneellä on myös lääkityksen seurauksena heikentynyt nielurefleksi ja tämän vuoksi vastasyntynyt saattaa helpommin vetäistä limaa ja lapsivettä keuhkoihin. Tämä taas lisää todennäköisyyttä että lapsen hengitysteitä joudutaan imulaitteilla tyhjentämään, mikä saattaa vaurioittaa lapsen herkkiä kudoksia nielussa ja henkitorvessa.

Lääkkeellinen kivunlievitys on kuitenkin tarapeen ja paikallaan jos synnytyskipu muutttuu ongelmaksi, eli aiheuttaa liikaa stressiä, niin paljon että synnytys ei etene.
 
marierie
Muuten vielä semmonen juttu epiduraalista että se saattaa aiheuttaa äidille ihan kauhean päänsäryn. Tämä aiheutuu siitä että pistoskohdasta tihkuu selkäydinnestettä. Asia korjataan ruiskuttamalla samaan pistoskohtaan äidin omaa verta joka sitten hyytyy selkäydinnesteessä ja tukkii vuotokohdan.
 
simmu
vaikka tuossa tulikin pitkä litania epiduraalin haitoista, (mitä kysyitkin)niin kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoo että mä olisin kuollu ilman epiduraalia!! se helpotti suunnattomasti avautumisvaiheessa ja pystyin jopa nukkumaan, sittenkun ponnistusvaihe alkoi olla käsillä niin epiduraalia vähennettiin että tulisi se luontainen ponnistamisen tarve, ja näin ollen sen ei mun käsityksen mukaan enää vaikutta vauvaan mitenkään. ja tuskin tuota epiduraalia laitettaisi jos siitä olisi suurempaa haittaa...dont worry.
 
Minulle tuli epiduuralin laiton jälkeen hirmuinen horkka, tärisin kylmästä koko loppu synnytyksen ajan. En sen takia halua epiduraalia enää koskaan sillä oli synnytyksessä kamalinta. Toisessa synnytyksessä sain kohdunkaulanpuudutteen ja oli se todella ihana! Kivut katosi täysin ihan hetkessä ja mitään sivuoireita ei tullut.
 
Mimmi81
Mulla esikoisen synnytyksessä epiduraali oli suuri apu ja pelastus. Ei tullu muita sivuoireita, kuin n.2-3 h epiduraalin laiton jälkeen (jollo tyttö oli jo syntyny) maha ja selkä alko kutisee kauheesti. Se kuulemma kuuluu asiaan, ku kysyin kätilöltä sitä. Se on usein sen merkki, et epiduraali lakkaa vaikuttamasta.
 
Mulla alkoi ekan kohdalla heti epiduraalin laiton jälkeen kutista, samoin tokan, tosin silloin sain spinaalin. Spinaalipuudutusta kuulemma käytetään usein uudelleen synnyttäjillä. Liekkö tuo pitää paikkansa...? Mutta siitä ei kyllä ollut mitään hyötyä, haittaa vaan. Veti pepun ja jalat tunnottomiksi, inhottava tunne, mut supistuskivulle ei tehnyt mitään. Kolmatta ootan enkä spinaalia halua missään nimessä. Voikohan tota epiduraalia vielä käyttää.... Kait, miksikäs ei.....?Toisaalta ton haittakirjoituksen jälkeen alkoi tuntua, että jos vaikka luomusti.... Katotaan sit synnytyssalissa. :D
 
Mä pelkäsin etukäteen epiduraalin laittoa ihan tolkuttomasti.
Kamalinta siinä oli se, kun supistuksen aikana piti olla paikoillaan,
että anestesialääkäri sai hommansa tehtyä.
Hirveä kutina mullekin siitä tuli, olis voinu raapia nahkansa verille :\|
Vaikutus ei alkanu ihan heti, mutta sitten kun alkoi, oli helpotus huomattava.
Kun sitten äiti kivuttomana rentoutui, nopeutui myös
kohdunsuun avautuminen. Kun vaikutus muutaman tunnin kuluttua
lakkasi, oli kohdunsuu jo täysin auki ja pääsin ponnistamaan.

Toisessa synnytyksessä sain epiduraalin lisäksi myös spinaalin ja ne toimi yhdessä tosi loistavasti. :)
Olin täysin kivuton myös ponnistusvaiheen ajan, enkä ollut tiennyt,
että synnytys voi oikeesti olla niin helppo ja kivuton :)
Ota vaan rohkeasti kaikki lääkätieteellinen apu vastaan :)
Onnea koitokseen :flower:
 
Minulla Epiduraalista ei ollu apua, ei vieny kipua, mutta ponnistuksentarvetta ei silti tullu. Tipalla häränäsivät supistuksia voimakkaammiksi. Myöskään kohdunkaulanpuudutuksesta ei ollut apua sillä kertaa, taisi mennä vähän huti... Joten täällä kans mietitään tulevaa synnytystä... mikä olisi sopiva kivunlievitys. Sillä tuskaa se todella oli.
 

Yhteistyössä