Episiotomia ilman puudutusta

Hei,

olisin tiedustellut onkohan täällä muitakin, jotka ovat joutuneet kokemaan episiotomian ilman minkäänlaista kivunlievitystä?

Itse synnytin terveen lapsen vuonna 2013 Satakunnan keskussairaalassa. Kaikki meni tosi hyvin, niinkin hyvin, että sairaalaan tullessani olin jo 7 cm auki. Aluksi kätilö ajatteli, että spinaalipuudutus voitaisiin ottaa. Kun menin suoraan saliin ja kalvot puhkaistiin, olin heti 10 cm auki. Alettiin ponnistelemaan, mutta lapsi ei vain tullut ulos. Kätilö otti sitten jättisakset ja nips naps! Voin kertoa, että lensin lähes kattoon kivusta! Ensisynnyttäjänä en tajunnut, että episiotomia voisi olla tiedossa enkä osannut pyytää puudutusta tms. Poika syntyi kyllä sitten heti ja ihmekään kun ei tullut ulos; päänympärys oli 38 cm! :eek:

Nyt olen uudelleen raskaana ja olen jo kauhuissani, että saan kokea saksikäsittelyn ilman mitään kivunlievitystä. Jokaisen sairaalan sivuilla missä mainitaan episiotomia niin todetaan, että siihen saa myös puudutuksen. Voin kertoa, ettei se ole totta!

Muita saksittuja täällä?
 
Taitaapi olla Satks tapana tuo puuduttamattomuus (ja tunnutaan tekevän myös rutiinisti, vähemmän mm. Tays taitaa leikata eppareita), ei minullakaan puudutettu esikoista synnyttäessäni. Sakset menivät vielä ensimmäisellä kerralla linkkuun kesken leikkuun, joten muistan kyllä sen sattuneen. Laita esitietokaavakkeeseen toivomus puudutuksesta, jos episiotomia joudutaan uudestaan tekemään?
 
Tyksissä tehdään vähiten eppareita Suomessa :)
Itse synnytin siellä heinäkuussa, imukupilla jouduttiin aika rajustikin käyttämään ja silti ei epparia. Tuloksena vain muutama tikki. Ärsyttää sellaset lääkärit jotka vaan rutiininomaisesti saksii hommaa nopeuttaakseen. Hyvä lääkäri tai kätilö pystyy kokemukseni mukaan estämään repeämisiä muillakin keinoin.
 
Jestas, valitusta vaan vetämään, jos noin epäinhimillistä ja julmaa kohtelua on saanut. Ymmärrän, että hätätilanteessa joudutaan ylimääräistä kipua joskus aiheuttamaan, mutta kyllä normaalissa ponnistusvaiheessa ehditään puuduttamaan ennen leikkausta.

Ei synnyttäjä ole mikään ali-ihminen, jota kätilö voi kiusata mielensä mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Miri81
Onneksi tuleva synnytykseni tapahtunee TYKS:ssä. Pitää heti saapuessani ovella vaatia puudutus! :)

Ap
Tyksissä mä kanssa kerroin vahvoista epparipeloista, niin kätilö totesi, että ei me kuule semmosia keskiaikasia juttuja tehä, ellei oo ihan pakko ja että puuduttamatta ei ainakaan. Kannattaa pyytää sype (synnytyspelko) kätilöä kun saavutte paikalle. He ainakin osaavat äärimmäisen hienosti hoitaa asiansa!!
 

Yhteistyössä