erikoiset "murre" sanat

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Tuli täs mieleeni ku kaverin mummo melkeen pissas housuunsa ku sen mielestä oli niin hauskaa ku mä aina virutin astioita ja valittelin ku on niin paljo itikoita :)

siellä ku se viruttaminen oli venyttämistä ja itikat lehmiä meillä taas viruttaminen huuhtelemista (astioiden) itikat hyttysiä...
 
=)
Mennään mehtään kahtoo= Mennään metsään katsomaan
kaartiingit= Sälekaihtimet
kyrsä/käyrä= Grillimakkara
kihveli= rikkalapio
punkka= lasten kylpyamme
kooli= pieni vati


 
tinni
yksi mistä sain palautetta oli sana KIVERTÄÄ... ei meinannut opettaja koulussa ymmärtää/opiskelukaverit....

itse taas tottunut kun äiti aina sanoi "kiverrä sukkahousun punttia niin että saat helpommin päällesi" onko siis outo sana???
 
Kräki...
Tuolin sarja..
Pillata...

NÄitä on aikalailla kun meillä on häme ja varsinais-suomi kohdanneet..
-kräki on isompi kun risu
-tuolin sarja on se selkänojan yläosa,eli housut voi laittaa tuolin sarjalle.
-pillata on kaataa ohi.

 
Kumikameli
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja äippä84:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja äippä 84:
no tietysti lapsenvahti..
Itsestäänselvää toisille..=) Minä olin kyllä hoomoilasena kun ekaa kertaa kaveri kehui olleensa ammana.. sitten on vielä kaffeli ja siffeli..
pohjanmaalla ollaan ammana ainakin..
Tahi haltiana :)
 
oidipus
Alkuperäinen kirjoittaja ilmukka:
tie on kaljamalla eli tie on liukas...Iisalmessa näin.kylläpä hymyilytti ku kuulin tuon :)
mun murteella on kans kalijamakeli, eli hyvin liukasta.

sitte meillä on kans kahaveli, perunapuuro, lumilookka, kihiveli ym
 
vieras
Olen satakunnasta kotosin ja asun nyt pohjois-savossa.
tässä vähän sanoja joilla eri tarkoitus missä ollaan.
viruttaa=huuhdella
viruttaa= venyttää
kehtaa= hävettää
kehtaa= eli kehtaatko antaa eli viitsiä en osaa tarkemmin selittää
tuima= mausteinen
tuima= suolaton

Tässä muutama ekaksi on satakunnatsa ja sitten savosta.
Neilikka oletko rannikolta satakunnasta?
 
vieras
Porin sana ''kui?'' saa monet hämmentymään. Helsinkiläinden kaveri sanoi joskus ''stikkaaks eldist?'' enkä todellakaan ymmärtänyt hänen pyytävän tupakansytytintä. Hmm... Meillä tillukkaat on villasukat, puo on peppu ja paapiminen nukkumista. Porilaisia on välillä vaikea ymmärtää, kun sanoista katoavat loppuosat: ''emmätiä, ooks ny iha nakki et se menee kans tollee?'' Mutta mikään ei ole yhtä huvittavan kuuloista kuin Rauman murre.
 
entinen raumalaine nykyne savolaine
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Porin sana ''kui?'' saa monet hämmentymään. Helsinkiläinden kaveri sanoi joskus ''stikkaaks eldist?'' enkä todellakaan ymmärtänyt hänen pyytävän tupakansytytintä. Hmm... Meillä tillukkaat on villasukat, puo on peppu ja paapiminen nukkumista. Porilaisia on välillä vaikea ymmärtää, kun sanoista katoavat loppuosat: ''emmätiä, ooks ny iha nakki et se menee kans tollee?'' Mutta mikään ei ole yhtä huvittavan kuuloista kuin Rauman murre.
SE O RAUMA GIÄL ;-)
 

Yhteistyössä