erikoiset "murre" sanat

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
kartano
miehellä oli kerran "naurussa pitelemistä", kun mummolassani pappa tokas et ikkunasta näki ku automme tuli kartanolle. mies on isohkosta maatalosta ja mummolani on tavallinen ok-talo 3h+k, piti sitten selittää miehelle, että kartano tarkottaa pihamaata;)

samoin kummastusta on herättänyt esim. perut(perunat), tokkopa(tuskinpa vaan) ja toisin päin sitten kökkö(huono/murunen) ja tirppa(lintu)
 
Alkuperäinen kirjoittaja idaaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkohan nämä jo olleet


ritsi
Tarakaksikin kutsutaan.Onkohan vielä muuta nimeä?
Oon ite kuullu häksä,ja tarakka ja toi ritsi... ite oon porista ja sanon aina kui? ku kysyn et mitä? ku jossainhan se tarkottaa jotai et niiinku miten tai mimmonen...
eikös joppari ole sama kuin tarakka?
 
archie
Alkuperäinen kirjoittaja ilmukka:
tie on kaljamalla eli tie on liukas...Iisalmessa näin.kylläpä hymyilytti ku kuulin tuon :)
Etteks työ oo kuulluna Kaisan kaljamista ja Liisa liukkaista? Mut entäs tää kun kykittää tai nyt on kykki tullu. Eli kakittaa tai kakka on jo tullut.
 
Yks entinen opettaja kertoi ihmetelleensä meijän seudulla sanan "langeta" käyttöä. Täällä on ihan normaalia ku puhuu lankeamisesta kaatumisena. Minä taas ihmettelin että no mitäs kummaa siinä on, kunnes opettaja selitti että heillä päin se tarkottaa ainoastaan syntiin lankeamista.
Oli kuulemma joutunu kysymään selvennystä kun mummo oli langennu pellolla... =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja päätön ratsumies:
satakunnassa tungetaan sanaa sukkela semmosiin lauseisiin mihin se ei minun mielestä kuulu , toinen outo sana tänne muuttaessa oli suuli , en todellakaan tienny että mikä se oli .
niinpä en mäkään tiennyt.. en muista vieläkään mikä se on :eek: eikös se oo joku ladon tapainen?
 
Meilläpäin
TUIMA on suolaista, tai voi ihmisestä sanottaessa tarkoittaa vihaista, esim. olipa tytti tuimana...
KIIKKUA- kiivetä (nykyisessä asuinkunnassani kukaan ei ymmärrä tätä varsikaan jos sanon esim. meijän tyttö oppi kiikkuun ennen ku käveleen)

 

Yhteistyössä