Erilaiset kuukautiset keskenmenon jälkeen, muitakin?

tek
Hei,

Löytyyköhän tältä palstalta kohtalotovereita? Eli onko teillä muilla muuttunut kuukautisvuoto selvästi keskenmenon/kaavinnan jälkeen? Itselläni keskenmenosta ja kaavinnasta jo puoli vuotta aikaa, kuukautiset tulevat kyllä säännöllisesti, mutta vuoto on kirkkaan veren punaista, ei hyytymiä ja vuoto on selvästi niukempaa kuin ennen keskenmenoa. Lääkäreiden mukaan voi olla varsin normaalia mutta itseäni asia on stressannut kovastikin. Eniten tietysti pelottaa se vaihtoehto että kohdun limakalvo on vaurioitunut kaavinnassa. Vatsan päältä on jo tehty ultraus outojen alavatsatuntemuksien vuoksi mutta kaikki näytti ainakin siinä olevan ok.
 
Minulla kävi keskenmenon jälkeen aluksi päinvastoin kuin sinulla.

Olen aina kärsinyt runsaista vuodoista, mutta pahimman keskenmenon jälkeen vuodot yltyivät entisestään ja kesti n. puoli vuotta ennen kuin tasaantuivat. Sen jälkeen vuodot yllättäen niukkenivat lähes olemattomiksi ja kestokin lyheni aiemmasta 6 päivästä 2:een; hyytymiäkään ei tullut enää entiseen malliin.

Minullakin oli outoja alavatsatuntemuksia, vihlontaa yms ja kohdusta bongattiinkin myooma, mutta se ei kuulemma ollut syynä mihinkään näistä oireista.

Itse epäilin "viihdevuosien" iskeneen km:n jälkeen, sillä raskaudet eivät ottaneet kunnolla "tulta" millään (minulla on aina ollut vaikeuksia tulla raskaaksi) ja kun olin jo varma, että nyt hormoonitoiminta sanoi sopimuksensa lopullisesti irti, kävi ilmi että olinkin yllättäen raskaana!



 
Alkuperäinen kirjoittaja tek:
Hei,

Löytyyköhän tältä palstalta kohtalotovereita? Eli onko teillä muilla muuttunut kuukautisvuoto selvästi keskenmenon/kaavinnan jälkeen? Itselläni keskenmenosta ja kaavinnasta jo puoli vuotta aikaa, kuukautiset tulevat kyllä säännöllisesti, mutta vuoto on kirkkaan veren punaista, ei hyytymiä ja vuoto on selvästi niukempaa kuin ennen keskenmenoa. Lääkäreiden mukaan voi olla varsin normaalia mutta itseäni asia on stressannut kovastikin. Eniten tietysti pelottaa se vaihtoehto että kohdun limakalvo on vaurioitunut kaavinnassa. Vatsan päältä on jo tehty ultraus outojen alavatsatuntemuksien vuoksi mutta kaikki näytti ainakin siinä olevan ok.
Voisitko tarkentaa noita outoja tuntemuksia...?
Mulla kaavinnasta aikaa nyt 2.5viikkoa, ja alamaha on TODELLA omituisen tuntunen...
 
Mulla on kaavinnasta nyt paria päivää yli kuukausi ja tänään alkoi ekat menkat. Hauskaa (??) tilanteessa on se, että kävin eilen jälkitarkastuksessa ja gyne ulrattuaan totesi, ettei menkat ole tulossa vielä vähään aikaan, sillä limakalvo oli vielä todella ohut. :xmas: Eikä kyllä olekaan mitään runsasta vuotoa, muttei mitään tiputtelua myöskään. Aikaisemmin ihan punaista, mutta nyt jo aika rusehtavaa. ...eli niukkaakin niukempaa on.

Mitään muitakaan menkkaoireita mulle ei (juuri) ehtinyt ilmaantua eli perinteiset tissien turvotuksetkin jäi tältä osin pois. Menkkojen tulo kuulemma selittyy kuitenkin sillä, että oma hormonitoiminta on jo käynnistynyt, mutta estrogeeni on ollut sen verran alhainen, ettei limakalvo ole päässyt paksunemaan tuon enempää... Mutta hormoneista siis kiinni. =)

Eli joo. En sit tiiä, miten jatkossa, mut ainakin nämä ekat nyt mun osalta jäi niukoiksi. :D Huvittaa vaan, kun tosiaan just eilen gyne sanoi, ettei ole tulossa... Tosin mulla oli muita semmoisia oireita tuossa eilen ja toissapäivänä, että ajattelin itsekin, että jos en tietäis paremmin, väittäisin, että menkat on tulossa... B) Mut kun se perinteinen tissiturvotus puuttui, niin ajattelin, ettei kuitenkaan.

Mutta jospa sullakin aapee on tuo estrogeenitaso jäänyt alhaisemmaksi ja siksi limakalvo ei paksune niin kovasti, mistä johtuen sitten vuoto on niukempaa?

p.s. Muutos siis mulla sinänsä suuri, että normaalisti mulla on TODELLA runsaat menkat...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Voisitko tarkentaa noita outoja tuntemuksia...?
Mulla kaavinnasta aikaa nyt 2.5viikkoa, ja alamaha on TODELLA omituisen tuntunen...
Mulla on ainakin ollut kaavinnan jälkeen vähän väliä jos jonkinmoista menkkajuilimista. Kaavinnan jälkeen mulla oli kyllä kovatkin tuskat viikon ajan sen jälkeen johtuen siitä, että siellä oli vielä limakalvoa, jonka piti tulla ulos. Kun ne tuli, kivutkin lähti lievenemään. ....eli vielä kaks viikkoa kaavinnasta oli enemmän noita tuntemuksia, mut sit sen jälkeen harveni ja hälveni. :)

Niiden vikojen ulostulleiden rippeiden jälkeen kipu ei ollut kovaa, mutta semmoista, että tuntuu, mut menee aika nopeasti ohi. Hormoneista johtuvaa kuulemma sekin, mitään tulehduksia tai semmoisia epänormaaliuksia mulla ei ole ollut (kävin kyllä tarkistuttamassa ...useaankin otteeseen...). Vasen munasarja on myös kiukutellut, mut joillakin kuulemma on nekin sillä tavalla toispuoleiset, että toinen reagoin hormonivaihteluihin helpommin kuin toinen. ...sitä on suoraan sanoen ajoittain jopa poltellut.. (harmittaa, kun en laittanut ylös, että milloin se oli. Voisin jälkikäteen tarkastella, että sattuikohan niihin aikaan olemaan jotain oviksen tapaista... :whistle: )

Pitkäkestoista vatsakipua (menkkajuilimista sekä tuota munasarjapolttoa) on ollut niiden rippeiden ulostulon jälkeen vain tänään, kun ne menkatkin sitten alkoi. :)

Mut eikö sulla Sisu raskaus ollu aika pitkällä? ...muistan, että silloin alkuun oli vielä semmoistakin kipua, minkä saattoi ajatella johtuvan kohdun pienentymiestä. Jos sulla oli pitkällä tuo raskaus, varmasti kohdulla on vielä enemmän pienenemistyötä ja sitä myötä myös vielä enemmän kaikkia eri tuntemuksia edessä. :hug:

Eli siis tuntemuksia ollut kyllä mullakin (jos sinänsä lohduttaa), mutta toisaalta itsekään en tahtonut ottaa mitään riskejä ja aina jos epäröitytti liikaa, kävin tarkistuttamassa, että tilanne varmasti on vielä ok ja ei tulehduksia kuvioissa mukana. ....kannattaa käydä. Mieluummin turhaan, kun jättää käymättä ja jotain on... :)
 
Mulla alkoi menkat 28 päivää kaavinnan (ja 1kk&1 päivä lääkkeellisen keskenmenon) jälkeen, kun mulla molemmat piti tehä... :(
Mut se vaan et kuukautiset oli tosi runsaat, ja kesti vaan 2 päivää. Mä ajattelin käydä ihan naistenklinikalla, kun mun pitäis käydä jälkitarkastuksessakin ja et ne kattois ultral et onks kaikki ihan kunnossa. Mulla ei oo ikinä kestänyt kuukautiset vain kahta päivää... pikemminkin päinvastoin, eli joskus jopa yli viikon.
Mut hitto et vähän pelottaa mennä sinne, et jos onki joku pielessä :/
 
tek
Kaikille kiitos vastauksistanne. Ajattelin tulla kertomaan että kaikista peloista ja huolestuttavista tuntemuksista huolimatta plussasin eilen, joten muillekin huolestuneille tiedoksi ja toivoksi, että vaikkei kroppa tuntuisikaan "omalta" keskenmenon jälkeen niin se ei välttämättä tarkoita että jotain olisi vialla =)
 
Kiitos Siruliinu. Tässä mietin kuumeisesti voiko tämänhetkinen kohdun limiksen paksuus kertoa mulle mun nykyisen kierron vaiheen :/ Voiskohan se olla pelkkään matematiikkaa? Jos limakalvo kasvaa noin 1-2mm päivässä (jostain luin) niin hmm.. Menkat alkaisi ehkä ensi viikolla viimeistään?
 
sapfo Itse kun menin kerran ultrattavaksi sen takia, kun menkat oli hukassa, niin lääkäri sanoi, että limakalvoa on kyllä sen verran et varmaan alkaa ihan pian menkat, ja niinhän ne sit alkoi muutaman päivän päästä. Eli kyllä ne sieltä näkee missä vaiheessa kierto on.
 
Hei

Mä nostelen tätä ketjua ylös kun asia on ajankohtainen.

Eli lääkkeellinen keskeytys (sikiön rakennepoikkeavuudesta johtuen) ei ollut täydellinen ja sen jälkeen tehtiin kaavinta.

Nyt oli ekat menkat ja ne oli tosi oudot. Itse kunnon vuotovaihe oli runsas ja vuoto oli kirkkaampaa, punaisempaa ja siitä puuttui tavalliset hyytymät. Luulin että vuoto loppui 3 päivän päästä kun tuli tauko. Nyt tulee pieniä tippoja kirkkaanpunaista verta silloin tällöin, tänään on päivä 7 menossa. Ja alkaa pieni paniikki iskeä, että vieläkö nää tiputteluvuodot jatkuu.

Mut on nyt ultrattu monta kertaa ja kohdun on todettu olevan tyhjä ja kunnossa. Mutta pelottaa silti.

Onko muilla jatkunut menkat muutaman kierron tällaisina on / off menkkoina kaavinnan jäljiltä ja onkohan tässä mitään toivoa edes tulla raskaaksi?

Mulla ihan ultrassa nähtiin tuloillaan oleva ovulaatio tuon kaavinnan jälkeen, mutta limakalvo oli kyllä tosi ohut. Joka tapauksessa, ovuloin kaavinnan jälkeen, mikä tietty on hyvä merkki. Mutta menkat on olleet ns. limaisammat, vuoto tummempaa ja hyytymäisempää ennen ja tällaista ihmeen veritiputtelua ei ole ollut ennen. Sitä ruskeaa jälkituherrusta kylläkin, mutta tää on erilaista.

Stressaan tätä täällä niin että tukka putoaa...
 
miss_piggy
Mulla on menossa kkm:n ja lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen jo joku kp 39, eikä menkkoja näy... Teroluteilla yritin käynnistää kierrot 15-24.3, mutta menkat ei alkaneet, nyt on jo terolutiton päivä nro 9. Yleensä menkat on alkanu kolmantena terottomana päivänä...Useana päivänä tuli jotain rusehtavaa tuhrua ja luulin että menkat tulis ku mahatuntemuksiakin oli, mutta ei vaan tullu mitään. En tajua että oliko tuo tuhru nyt yhtä kuin mun menkat? :O Yksityisellä gynellä kävin 18.3, ja ultrassa kohtu oli puhdas, limis oli kuitenkin ohut ja munarakkulat pieniä. Viikko sitten verikokeessa r-horminiarvo oli 30.
Mä antaisin tällä hetkellä vaikka oikean käteni jos ne menkat tulis! En yhtään tiedä mitä mun kropassa tapahtuu kun edes terolutit ei käynnistäny vuotoa :(
 

Yhteistyössä