erityislasten koulun käynti...

..Mulla hajoo pää kun mietin ens syksyä. POikani menee ensimmäiselle luokalle.
POjalla on diagnoosina monimuotoinen kehityshäiriö mikä meillä tarkottaa et hän on useassa kehitys alueella n.4-5 vuotiaan tasolla.
ADHD pirteitä löytyy..

En osannut ajatellakkaan et kouluun meno olis näin vaikeaa, oikea koulu löytyi kyllä heti.
Mutta poikaa ei voi jättää yksin kotiin, hän ei osais/muistais lähteä kouluun.. ei edes vaikka soittelisin jatkuvasti kotiin.

Ei aamu kerhoa tässä lähellä, työt kärsii.. en tiedä saanko järjestettyä työtäni niin että saisin olla kotona aamut.
Eikä olis hyväksikään et poika olis kolmessa eri paikkaa ns. hoidossa päivän aikana..

En tässä tiiä mitä pitäis tehä, tuntuu ettei tueta täällä tarpeeksi erityislasten vanhempia.. Oon soitellut moneen paikkaa ja kysynyt mitä kannattais tehä..
Tuntuu et ainut vaihtoehto on ottaa loppu tili ja jäädä kotiin, mikä taas tuntuu rahallisesti aika mahdottomalta ajatukselta :/

Onko muita kenellä ollut samankailtainen tilanne?
 
Miksi et hakenut koulun aloituksen lykkäystä, jos on 4-5 vuotiaan tasolla? Vuosi olis tehnyt ihmeitä.

Mitä tuo monimuotoinen kehityshäiriö pitää sisällään? Millaisia asioita? Eikö se voinut olla syy lykkäyskeen?
 
meillä oli kouluvalmius testit minkä mukaan poika on valmis kouluun.. Isossakaupungissa on kumminkin hyvät mahdollisuudet päästä hyvää erityiskouluun...

Monimuotoinenkehityshäiriö meidän kohdalla tarkoittaa sitä et oli aikasemmin myös motoriikassa jäljessä muita, nyt lähinnä vielä vaan puheessa, puheen ymmärtämisessä vaikeuksia, huono lyhyt muisti, ei pysty keskittymään kauaan, sosiaallisessa kehityksessä häiriötä jne jne...

moni näistä viittaa ADHD:seen mutta sitä diagnosia ei olla vielä tehty...

Koulun lykkäyksestä ei puhuttu koska oli kumminkin useassa asiassa ihan koulu kypsä ja toisaalta olisihan se ensi vuonnakin edessä..

Tässä on ajan mittaan tullut nyt niin paljon eri asioita mitä en osannut sillon kun testejä tehtiin niin ajatella.. Koulupaikka on sovittu,tutustuttu ja muutenkin hommat hoidossa siellä. Poika odottaa kovin koulun alkua.
 
Heippa!
Meillä 7v adhd poika, josta sanottiin ettei tule pärjäämään koulussa ja suositeltiin lykkäystä. Päätimme kumminkin pojan laittaa kouluun, sai ihanan opettajan ja nyt keväällä saikin stipendin esimerkillisestä koulunkäynnistä :heart:
Onko teillä mitään lääkitystä käytössä? Meillä adhd diagnoosi tuli jo 5v ja sen jälkeen kaikki helpottanut paljon, on ollut terapioita, lääkitys ym ja nyt oli keväällä osastojakso.
Itse olen kotona, jouduin lykkäämään omaa kouluun lähtöä pojan takia. Syksyllä ollaan sikäli onnellisessa asemassa, että itse olen äitiyslomalla ja mahdollisuus jatkaa kotona oloa vielä vuosi. Meillä ei olisi tullut mitään jos töissä olisin ollut, vienyt voimia aika paljon koko perheeltä tuo koulu ja läksyt ym vaati aina aikuisen tueksi.
 
Vaikka tämä tuleekin vuosien viiveellä, mutta muille samassa tilassa oleville: Omalla pojalla vasta tutkitaan mikä vaivaa lähete siis lastenlinnaan, ikää 5v ja ensi vuonna alkaa esiopetus. Kannattaa harkinnut osittaista hoitovapaata! Sen saa siihen saakka kunnes lapsi on päässyt 2.luokalta tai sitten erityislapsilla taisi olla se vuosi lisää. Tällöin voi tehdä esim.30h/vkoa ja olla vaikka 6h töissä ja sitten kotiin. Tämä pitää ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen kun loma alkaa. Se on laintakaama joten jos ei työnanajalla ole painavaa syytä estää sitä sen kyllä saa. Kela antaa n.97e/kk tukea. Itse olen jo nyt osittaisella hoitovapaalla ja pystyn olemaan lasten kanssa pidempää. Taloudellisesti parempi kuin irtisanominen mutta huonompaa kuin normaalityö. Se onkin sitten ihmisestä kiinni mitä arvostaa! Tsemppiä kaikille!! Hyvää Joulua! <3
 

Yhteistyössä