erityispäivähoito

  • Viestiketjun aloittaja helmi
  • Ensimmäinen viesti
helmi
onko kellään teistä lapsi erityispäivähoidossa?mun 4v.alottaa syyskuussa koska ei vielä kunnolla puhu,niin kertokaahan kokemuksia että auttaako tommonen erityishoito lapsia.tai auttaa varmasti mutta kuinka nopeesti teidän lapset oppineet esim.puhumaan selvästi hoidossa?
 
Äippä
Eiköhän tuo lapsen puheen kehittyminen ole hyvin yksilökohtaista. Erityisryhmä on siitä vain hyvä, että siellä on käytössä puhetta tukevat keinot kaikille (kuvia, viittomia jne) arjessa ja näin lapsen yksilöllistä kehittymistä vahvemmin tuetaan kuin tavallisessa päivähoitoryhmässä. Lisäksi ryhmissä on ns. tukilapsina hyvin puhuvia lapsia, jotta heikommin puhuvat saavat vertaismallia. Oman lapseni puhe kehittyi huimaa vauhtia hoidon aloituksen jälkeen.
 
äm
Ei oo omia, mutta päiväkodissa oon töissä. Kyllä se kummasti edistää puheen kehitystä kun on lapsiryhmässä päivät. Ja jos on vielä erityisryhmässä, jossa on elto , niin ihan varmasti lapsi hyötyy. Ei siinä mitään aikaa voi sanoa, kun puheen kehityksen viiveeseen voi olla niin erilaisia syitä.. mutta kyllä vuodessa jo saattaa tapahtua tosi paljon. Neljä veenä on hyvä kiinnittä asiaan huomiota, kun koulun alkuun on vielä aikaa. Tsemppiä!
 
helmi
mun lapsi siis tulee kaksikielisestä perheestä.isä puhuu omaa kieltään lapselle ja minä suomea.lapsi puhuu molemmille suomea mutta ymmärtää täydellisesti molemmat kielet.mutta se suomen kieli on vielä hakusessa että esim muut eivät aina ymmärrä mitä lapsi sanoo.
 
vieras
Meidän yksi lapsi on ollut integroidussa erityisryhmässä puheen takia. Ei se hoito sitä puhetta tuo, mutta on yhtenä osana mukana kuntoutusta. Meillä on menty vähitellen eteenpäin, välillä enemmän hypähdellen, väliin hitaammin. Erityisryhmässä on asiaan kouluttautuneet henkilöt ja pieni ryhmä, jolloin heillä on aikaa paneutua ongelmiin ja etenkin lapsen ymmäretyksi tulemiseen. Meillä esim. on tehty yhteistyötä puheterapeutin kanssa, jolloin hoidossakin on tiedytty mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ja painottaa niitä lapsen kanssa.
 

Yhteistyössä