ERO EDESSÄ

  • Viestiketjun aloittaja Samba
  • Ensimmäinen viesti
Samba


Hei

Minulla on myös ero alkumetreillä. Muutamia kysymyksiä
mitä eroa on yksinhuoltajuudella ja yhteishuoltajuudella??
Maksaako esim molemmissa tapauksissa mies kuitenkin elatus-
maksua??
Mitä eroaminen "maksaa"? Siis mitä kustannuksia tulee siitä
kun eroa käsitellään ja ero laitetaan voimaan oikeudessa??

Vielä jos joku samassa jamassa on halukas meilailemaan kanssani
asioista ja tunteista eromyllerryksen keskellä niin olisin halukas
meilailemaan.

Minä olen itse nelikymppinen ja 4 v tyttären äiti.

Nimim. Samba
 
Ammu harmaana
Käytännössä yksin-ja yhteishuoltajuudella ei eroa ole.Yhteishuollossa isä saa päättää lapsen nimestä (eli jos esim. haluat vaihtaa lapsen sukunimeä tms.),hänen allekirjoituksensa tarvitaan mm. passihakemukseen ja hänellä on oikeus saada lasta koskevia tietoja esim.neuvolasta,päiväkodista,myöhemmin koulusta jne.Se taitaa mennä niin,että yleensä yhteishuoltajuutta suositellaan,jos ei perusteltua syytä (esim.isä väkivaltainen,hyväksikäyttäjä tms.)

Taloudellisesti huoltajuuden muoto (yksin/yhteis) ei vaikuta.Isä maksaa osansa lapsen elatuksesta,jos lapsi asuu sinun luonasi.Samoin saat KELA:lta yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään.Samoin huoltajuusmuoto ei vaikuta tapaamisoikeuteen.Lapsella on oikeus tavata toista vanhempaansa,vaikka sinulla olisikin yksinhuoltajuus.Suositus on joka toinen vkl ja yksi tapaaminen viikolla esim. ke-to yön yli...Meillä esim. tämä ei toimi,koska välimatkaa on nyt eron jälkeen 250km eli olemme muokanneet tapaamiset niin,että lapset ovat isällään 2-3 viikon välein 4 päivää kerrallaan to-su.

Mitäs muuta halusit tietää....?Eroa voi hakea yksin tai yhdessä.Paperin saa käräjäoikeudesta.Harkinta-aika on 6-12kk.Eli ensin haetaan harkinta-aikaa (maksaa 60?),maksajana eron hakija,jos haette yhdessä,se maksaa laskun kumman nimi on paperissa ensin.Lopuulista(=virallista,harkinta-aika ei ole vielä ero) eroa voi hakea aikaisintaan 6kk viimestään 12kk siitä päivämäärästä,kun anomus harkinta-ajasta on tullu käO:n käsittelyyn (siitä tulee paperit molemmille),luulen tän maksavan ehkä saman verran,en tiedä vielä.

Elatusmaksusta vielä sen verran,että se on lapsen laskennallinen kulutus (asuminen,ruoka,vaatteet,terv.huolto,harrastusmenot tms.)-lapsilisä.Lapsilisän vähennyksen jälkeen jäljelle jäävä osuus jaetaan suhteessa vanhempien tuloihin.Jos isällä ei tuloja (esim. pitkäaikaistyötön tms.) sossu maksaa sinulle elatusapua jonka minimi on 118? ja jotain senttejä päälle...Nää on kinkkisiä asioita,aikuisten pitäs omista (ehkä kipeistä ja katkeristakin) tunteista huolimatta pystyä olemaan aikuisia ja ajattelemaan lapsen parasta.

Soitapa vaikka oman kaupungin/kunnan sosiaalitoimistoon ja kysy lastenvalvojaa.Hän osaa auttaa eteen päin käytännön asioissa.Mulla olis tiedossa sulle hyvä eronneitten vertaistukiverkosto netissä,jos kiinnostaa...?Sieltä löytyy kohtalotovereita ja kaikki saa "vuodattaa",mitä sydämellä on,joku ymmärtää aina...Sieltä saat myös hyviä käytännön vinkkejä...jos kiinnostaa.Toivottavasti nämä auttoivat alkuun.Voimahalaus sinne!!!

:hug: :hug: :hug: :)
 
Ammu harmaana
Ai niin voin sulle meilikamuksikin ruveta,jos tukea kaipaat.Oon vähän yli kolmekymppinen joulukuussa 2004 eronnut äiti,jolla on 8- ja 5- vuotiaat pojat ja 3-vuotias tyttö.Eron pahin myllerrys alkaa olla jo ohi ja alan pikkuhiljaa sopeutua ajatukseen...vaikka välillä vielä ahdistaakin ja kovaa... :'( Kirjaudupa niin laitan sulle yviestinä sen vertaistukiverkon osotteen ja oman sähköpostini,niin saat purkaa tuntojasi...jos haluat! :)
 
Samba


Hei

Olen rekisteröitynyt nimimerkillä pallo hukassa, sinne voit laittaa
privana viestiä tai sitten osoitteeseen gonna@netti.fi.

Mielelläni otan myös sen vertaistukiryhmän osoitteen.

Kiitoksia tiedoistasi
 

Yhteistyössä