Escitalopram Actavis, kokemuksia??!

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
Määläri
Aivan sama lääke, ihan sama kumpaa syö. Psykosomaattisia kuviteltuja oireita. Sairaalloista itsensä ja kehonsa seuraamista ei mitään muuta. Melkein kaikki vastaukset: aloitin, lopetin lääkkeen. Vaihdoin lääkkeen, aloitin ja lopetin lääkkeen. Pyysin muuta lääkettä, aloitin ja lopetin sen.

Masennuslääkettä syödään lähes aina koko elämän ajan. Oikea Paniikkihäiriö ei parane koskaan joten on syötävä lääkettä läpi koko elämän. Lääkkeitä ei lopeteta ilman lääkärin lupaa. Lääkkeet ja alkoholi eivät sovi yhteen. Lopeta jompi kumpi.

Actavis kuuluu SSRI lääkkeisiin, serotiinin takaisin ottajiin. Jos olet oikeasti sairas, krooninen masennus, krooninen paniikkihäiriö sinun on syötävä tätä lääkettä läpi elämäsi.

Bentsodiatsepiinit aiheuttavat voimakasta riippuvuutta ja niiden lopettaminen esim 20 vuoden käytön jälkeen on lähes mahdotonta. Muutamat bentsolääkkeet ovat jopa heroiiniin verrattavia. Niitä ei pidä syödä säännöllisti. Ei myöskään unilääkkeitä.
 
"Anri"
Hei vaan!
Minulla on elämänkumppanina masennus. Aloitin jälleen Cipalexit ja tällä kertaa niitä ei enää kokeilla lopettaa. Olen sairaanhoitaja ja ymmärrän geneerisen substituution hyvin. Siitä huolimatta, syön edelleen mieluummin Cipralexia kuin rinnakkaisvalmistetta vaikken sitä älykkäästi pysty perustelemaan. Saa mennä itse kukin sen mukaan mikä hyvältä tuntuu, ja tämän sairauden kanssa pitää keskittyä vain ja ainoastaan siihen hyvään. Turha aiheuttaa lisähuolta rinnakkaislääkkeillä jos ne arveluttaa.

Nyt on menossa annosnosto 10 -> 15 mg ja tässä vaiheessa sitä aina tarkkailee itseään suurennuslasin kanssa. Oireina väsymys, suun kuivuminen, sisäinen vapina (hermostunut olo), hikoilu.

Mieliala on lähtenyt hienoiseen nousuun ja ahdistukselta on terävin kärki poissa. Nuo fyysiset oireet itse kestän kun tiedän ettei ne ole vaarallisia.

Mielenkiinnolla kyllä itsekin odottelen tulevaisuuden tutkimuksia näistä aivolääkkeistä, mitä kaikkea ne saavatkaan aikaan; hyvää tai huonoa. Mutten huoli siitäkään, jos en syö tätä lääkettä nyt, en elä päivääkään elämisen arvoista elämää. Ja mielelläni eläisin juuri nyt.

Masennus on itselleni tympeä elämänkumppani joka uusii elämäntilanteesta huolimatta. Mutta sen kanssa voi elää, lääkkeiden avulla jopa ihan mukavasti. Ja se on enempi ku sata jänistä tässä maailmassa.
 
ejakuloiminen
Minulla myös menossa Actavis lääkitys masennukseen ja paniikkihäiriöön. Oikein hyvältä tuntuu. En varmaan lopeta tätä lääkitystä koska niin monesti jouduttu aloittamaan uudestaan. Ei mitään haittavaikutuksia ole ollut. Miehenä sanon että ejakuloiminen on hankaloitunut mutta masennus ja paniikkihäiriöt ajaa sen edelle joten se ei kannua kaada. Hyvältä tuntuu tämä lääke. Toimii.
 
"Anri"
Muutaman viikon takainen annosnosto 10 --> 15 mg on tehonnut hyvin. Ahdistus on poistunut, virtaa tullut lisää ja arkisille ajatuksille tullut taas tilaa.
Ihana Cipralex, elämä taas voittaa vaikka taas tähän puolivuotinen elämästä tuhlaantu. Joskus oon kuullu että kärsimys jalostaa. Toistuvista masennusjaksoista kärsineenä en ole kyllä siellä pimeässä mitään jalostumista huomannut. Enkä sieltä noustuani, lukuunottamatta valtavaa elämäniloa kun taistelu on voitettu.

Nyt syön kiltisti Cipralexia, luultavasti koko elämäni ajan jollain annoksella.
 
oijavoi
Hei,

Olen nyt syömässä kolmatta päivää 5mg escitalopram actavista. Olen syönyt yli vuoden lääkettä reilu vuosi sitten ja auttoi silloin ahdistuneisuuteen ja paniikkihäiriöön. Oireet tulivat kevään myötä takaisin, stressia turhasta ja lähes kaikesta sekä lisäksi perheessä tuli nyt tuoreena tapahtumana suuri putous isän mielenterveydessä johon hän ei suostunut ottamaan enää lääkkeitä tai hoitoa. Kuitenkin, paljon siis erilaista ahdistusta takana ja nämä kolme päivää on ollut nyt lääkkeen aloittamisesta ihan järkyttävät!!!!!! En ole oikeastikaan nukkunut kahtena viime yönä, olen saanut paniikkikohtauksia, keho tärisee hulluna ja viime yönä jopa oksensin. Ruokahalukin on huono.. Aiemmin lääkettä syödessäni minulla ei ollut sen kummempia oireita.. Ihmettelnkin, miten nyt on niiiiin paljon kaikkea. Sain töistäkin jo saikkua. Mutta unta ei ole tullut. Pelkään, etten enää saakaa unta - etten pysty syömään, ja siinä on hyvä noidankehä jo luotu. Täällä kirjoitukset on ollut lohduttavia, monet sanoo että alkuoireet ovat kamalia, mutta niistä kun selviäisi rupeiaisi helpottamaan. Toivon todella tätä, sillä aiemmin syötyäni tätä elämäni oli mukavan tasaista ja lääke tepsi todella hyvin..

Nyt en enää keksi miten koittaisin itseni rauhoittaa unille, olen koittanut vaikka mitä, kuunnella musiikkia, katsoa tvtä, lukea kirjaa, olla vain pimeässä hiljaa.. mieli ja keho on nyt niin ylirasittuneessa tilassa että ei osaa rauhoittua lepäämään. Uskon, että olisi suuri apu kun saisin nukutuksi ja vähän syötyä. Tärinät sun muut johtuvat nyt varmaan suurilta osin tästä unettomuudesta ja energian vajeesta..

Toivon, että hyvät ajat vielä koittavat ja lääke alkaa vaikuttamaan...!
 
Riri
Itse välttelin viimeiseen asti lääkehoitoja masennukseen, koska en halunnut sekoittaa kroppaani entisestään noilla myrkyillä. Söin ennestään ketipinoria 25mg + 3mg melatoniinia nukahtamiseen, jotka nekin aiheuttivat usein rankkaa päiväväsymystä. Lopulta taivuin kokeilemaan eata kun tuntui ettei kertakaikiaan jaksa enää. Päättäväisenä ihmisenä halu parantua oli sen verran kova että tueksi sitten tuli tuo lääke vaikka se sotiikin omia aatteitani vastaan. Masennuskin on aivokemiaa, minkäs sille mahtaa. Niin ja ikää tosiaan 19 vuotta.

Toivoin mahdollisimman pientä lääkeannosta. Lääkehoito aloitettiin 5mg, jota söin noin puolitoista viikkoa ja siirryin sen jälkeen 10mg. Aloitus jäi mieleen epäselvänä sotkuna, sillä oikeastaan sen ensimmäisen kuukauden ajan olin passiivinen, väsynyt ja erittäin hidas. Vaikka masentunut olinkin, olen luonteeltani suht pirteä ja positiivinen ihminen. Lääke teki minusta täydellisen vastakohdan, apaattisen ja välinpitämättömän. Läheiset huomauttelivat että unohtelin paljon ja puhuin hitaasti ja sekavasti usein pelkkää ajatusvirtaa. En ollut kuulemma lainkaan oma itseni ja olen siitä kyllä täysin samaa mieltä. Rehellisesti en muista koko kuukaudesta juuri mitään. Makasin sängyssä, tein ruokaa ja kävin välillä kävelyllä. Autoa en uskaltanut ajaa huimauksen ja väsymyksen takia kuin pieniä matkoja kerrallaan, ja silloinkin tuli pysähdeltyä paljon ihan vaan varmuuden vuoksi. Vaikka harrastan säännöllisesti liikuntaa ja kuntoni on todella hyvä, pelkkä kävelylenkki sai minut todella väsyneeksi. Kuukauden jälkeen aloitusoireet lievittyivät ja olo koheni.

Lääkehoidon aikana huomasin useita oireita. Seksi ei kiinnostanut enää lainkaan, ennen lääkettä sitä tuli edes ajateltua kerran päivässä. Itsetyydytys tuntui oikeestaan vaan ällöttävältä ja nautinnon saavuttaminenkin oli niin hidasta että lopulta vaan kyllästyin ja lopetin. Halut katosi melkein kokonaan. Nenäverenvuotoa oli usein, vatsa oireili ja silloin tällöin tuli päiviä, jolloin olin liian väsynyt noustakseni sängystä ja tuntui ettei jaksa edes silmiä pitää auki. Olo sen sijaan oli suht tasainen, lukuunottamatta kuukautisten aikaista melankoliaa ja ärtymystä. Rankat PMS-oireet on todellakin yhtä juhlaa. Toisaalta huomasin senkin että asioista iloitseminen tai sureminen oli haastavaa, lääke tasasi tunteet täysin nollille. Olin myös passiivisuuden lisäksi usein hidas ja asioiden muistaminen vei enemmän aikaa. Vaikka olen varsin teräväkielinen luonnostani, sanojen mieleenpalauttaminen ja lauseiden rakentaminen vei häirtsevän kauan.

Toukokuussa jätin ketipinorin pois, ja jatkoin eata. Kesällä aloin kuitenkin oireilemaan enemmän. Hikoilin rajusti öisin, jopa treenien alkulämpässä saattoi hiki valua noroina kasvoilla vaikkei syke ollut edes kummemmin koholla. Väsymys ja päänsärky lisääntyivät ja muutama läheinen on ollut huolissaan painostani. Syön tosiaan todella terveellisesti isoja annoksia 6 päivän aikana ja silti olen todella laiha. Lihakset sentään onneksi edelleen menossa mukana eivätkä kadonneet mihinkään laihtumisesta huolimatta mihinkään. Häiritsevää vaan kun kuppikokokin tippunut alaspäin, tällä hetkellä en täytä juuri lainkaan vanhoja rintsikoitani, enkä ennestänikään ollut erityisen rintava. Nyyh, haluaisin tissini takaisin kiitos.

Kyllästyin sitten syömään tuota ja päätin lopettaa tässä muutama viikko takaperin. En koe lääkkeen erityisemmin auttaneen, vaikka voinkin nyt hyvin. Mielestäni elämäntilanne on omassa tapauksessani auttanut olooni huomattavasti enemmän.

Ensimmäisen viikon söin 5mg ja sitten jätin kokonaan pois. Vieroitusoireet nyt toista viikkoa päällä ja kamalia ovat olleet. Välillä tuntuu että tasapaino menee, jotenkin tosi hidas ja sekava olo ja jos kääntää päätä hiukan nopeammin tuntuu kuin kaatuisi tai huojuisi. Päänsärky on ollut kova, tiettyä kohtaa päässä pistelee usein ja särkee erityisesti iltaisin muutama tunti ennen kuin raahaudun nukkumaan. Ruokahalu katosi ensimmäisellä viikolla mutta nyt palannut takaisin. Nyt toisella viikolla palasi halutkin ja vähän säikähdinkin kun tuli oikee tuplana takaisin, melkein joka päivä muutaman kerran oman käden kautta onneen, hups. Plus selkeesti tulen huomattavasti nopeammin.

Kannattaa vaan yrittää olla ilman lääkkeitä viimeiseen asti. Oireiluja hoidon aikana ja nyt jälkeen olisi mainittavana enemmänkin mutta heitin nyt vain nuo häiritsevimmät/tärkeimmät. Voin sanoa että rehellisesti pelottaa millainen olen kun "palaudun" noiden myrkkyjen jälkeen takaisin luomuun. Voiko noin edes sanoa, mene ja tiedä. :D Innolla kumminkin odotan että paino vähän nousisi ja saisin enemmän lihaksia, jospa tämä olematon rintavarustuksenikin saisi tsemppiä kasvaakseen. Pitäkää mulle peukkuja, tuntuu nimittäin kovin epänaiselliselta ja harmittaa.
 
vierailija
Söin 6pv 5mg jonka jälkeen oon syönyt 10mg 19pv. Hoitavan annoksen 17:sta päivänä heräsin pirteänä ja paremmalla mielellä kuin koko vuonna. Tätä parempaa oloa jatkunut nyt siis 3pv. Urheilun jälkeinen hyvänolon tunnekin kestää pidempään kuin aiemmin. Hoidon alussa muutamina päivinä voimakasta väsymystä. Lääkkeenä es. Actavis
 
vierailija
Itse olen syönyt näitä nyt 7kk ja mullakin painoa tullut n.11kg, mutta myös mieliala noussut ja mulle nää määrättiin raivokohtausten takia ja ne ovat myös jääneet onneksi pois. Eikä mulla alussakaan ollut mitään kummempia näistä, vähän ehkä väsyneempi olin mutta ei muuta.
 
vierailija
Olen syönyt kyseistä lääkettä 10mg/vrk n. 2 vuotta sosiaaliseen jännittämiseen ja ajoittaiseen ahdistukseen. Aloitusoireet olivat rajuja, mutta muuten olen ollut tyytyväinen ja käytön myötä oireet ovat hävinneet lähes kokonaan. Ongelmana minulla on ollut lääkkeen lopettamisen vaikeus. Olen yrittänyt kahdesti lopettaa vähentämällä annostusta asteittain, mutta noin 2kk jälkeen lopettamisesta oireet ovat palanneet entistä voimakkaampina ja olen aloittanut lääkkeen uudelleen. Myös painoa on tullut lisää 14 kg parissa vuodessa.

Olen siis hyötynyt lääkkeestä, mutta huolettaa pääsenkö napeista koskaan eroon. Muita joilla ollut vaikeuksia lääkityksen purkamisen suhteen?
 
vierailija
Sain tänään lääkäriltä Escitalopram 10mg.lääkkeen!Kun olen lukenut juttuja,niin en ole varma haluanko alottaa lääkitystä lainkaan,mm.lihomisen pelosta!En ole vakavasti masentunut,vaannäin syksyisin tulee iltaisin vähän alakuloa ja aloitekyvyttömyyttä ollut!Kokeilen olla ilman!Alotan taas pitkät lenkit ym.
 
vierailija
Olen käyttänyt Essitalopram actavista tai rinnakkaisvalmistetta apteekkien tilanteesta riippuen nyt ainakin alkuvuodesta 2012, siis kolme vuotta. Ehkä vähän ylikin.

Tänä syksynä sainkin paniikkihäiriö-diagnoosin, eli aiempi ahdistus, jota varten EA määrättiin, on hälvennyt mm. elämäntilanteen muuttumisen ja itsetuntemuksen lisääntymisen ansiosta. Kuukauden toista lääkettä syötyäni olen ajanut nyt itse tuon essitalopraamin alas 15 mg:sta niin, että pari viikkoa söin 10 mg:ta ja sitten pari viikkoa 5 mg:a.

Nyt on viikko siitä kun viimeksi otin lääkettä. Luin joltain forumilta, että essitalopraamin puoliintumisaika olisi 72 h. Toisin sanoen, kun lopetin viime maanantaina, vimppa pilleri on poistunut elimistöstä ehkä torstaina (kolme päivää sitten). Voin olla väärässäkin! En tiiä miten tämä kertyy elimistöön.

Oireet: ekoina päivinä ei tapahtunut mitään. Muutaman päivän jälkeen alkoi raivostuttaa ihan hulluna eri asiat ja en voinut yhtään kontrolloida reaktioitani, vaikka tietoisesti koetin kuinka pitää mölyt mahassa. Sitä vitutuksen määrää!
Eilen ja toissapäivänä tätä ei onneksi ole tapahtunut enää.
Toinen lopetusoire: huimauksen tunne takaraivossa. Tosi kummallinen ja voimakas. Nyt myös yököttää, tietenkin.

Apua oireisiin: Tirvon tässä lopetusoireisiin vaniljalla maustettua vihreää teetä (ihan Pirkka-merkkistä vaan), vanilliinisokerilla maustettua kahvia, minttua kuumaan veteen liuotettuna ja laventelia kuumaan veteen liuotettuna myös. Kokeilkaa ihmeessä! Laitoin just äsken reilun teelusikallisen minttua (siis ihan vaan kuivattua lehteä) ja saman verran laventelia (samoin pelkkää kuivattua lehteä) ja hörpin nyt aika vauhdilla. Heti helpottaa olo! Siis ihan alle 10 minuutissa!
Jos olisin fiksu, ottaisin näitä useamman kupillisen päivässä ja jo ennen huimauksen alkamista. Lisäksi laventelia voi laittaa vaikka kangaspalan sisälle ja nuuskia päivän aikana. Ei nuo paljoa maksa, 3-5 euroa pussi. Asun isommassa kaupungissa, joten täällä on ihan erikseen teekauppa, josta voi ostaa nuita. Muuten löytynee netistä?

Kannattaa tsekkailla netistä luonnonparannuskeinoja tai englanniksi ihan "natural remedies vertigo" tai "natural remedies anxiety". Ite tykkään muutenkin laventelista ihan älyttömästi, joten sekin on kivaa.

Niille, jotka aikoo lopettaa: kärsivällisyyttä! Tehkää se asteittain laskeminen. Niille päiville, kun lääke oikeasti loppuu, niin käyttäytykää kuin olisitte flunssassa, eli ei ihmiskontakteja (paitsi jos haluatte turhaan raivota ja v*ttuilla läheisillenne)! Ei tärkeitä tehtäviä, vain lepäämistä! Ja tosiaan yrttejä naamariin. Muistakaa, että jokainen hetki on eteenpäin.
 
vierailija
Unohdin mainita, että essitalopraamin käytön aikana en huomannut muita sivuoireita kuin painonnousun.
Löysin netistä sellaisen tiedon, että 6-8 kuukaudessa essitalopraami voi nostaa painoa 0,5-1,6 kg muistaakseni.
Oma 12 kilon painonnousuni tässä kolmen essitalopraamivuoden aikana menee just tuon kanssa yksiin. Jos se on se 2 x 1,6 kg vuodessa, niin kolmessa vuodessa tulee melkein kymmenen kiloa. (Loput voin ottaa omaksi syykseni: vanhempi jo ja keho hitaampi ;-) Ja saatoin tuota pitempäänkin kyllä syödä. Mutta semmosta. Ei tuo sillain ole menoa haitannut, koska tykkään itestäni ja on kiva saada tällainenkin kokemus kehosta, mutta toisaalta tympinyt muiden arvostelu (yllättävää??), kun eivät tiedä mitä taustalla on. Ja sekin, ettei liikuntakaan auta mitään painon kanssa. Onneksi liikunnasta on muuten tosi paljon iloa ja se auttaa osittain mielialojenkin kanssa, että eipä tuo painon seilaus sinne tai tänne nyt niin maailman ison asia ole.

Luulin tosiaan, että lääkkeestä on ollut apua, mutta nyt kun satuin eri lääkärille ja sain erin diagnoosin, niin en osaa enää sanoa. Kai se aluksi auttoi paljonkin siihen akuuttiin masennukseen, epätoivoon ja ahdistukseen.

Huolehtikaa ihmiset, että käytte vaikka 5-6 kk välein lääkärillä tsekkaamassa tilanteen! Älkää tehkö kuten minä, että lähettelin vaan reseptiä uusittavaksi ja jätin oman vointini yhen lääkärin varaan. Okei, kaikki kunnia psykologeille ja yleislääkäreille, mutta reseptejä uusia saa vaan tietyt henkilöt. Suu auki ja kysykää vaikka kolme kertaa samaa asiaa, kannattaa olla "hankala" potilas!
 
vierailija
Mulla Escitalopram Actavis käyttö masennuksee/ahdistuksee aiheutti sellaista, 1. ettei enää tehnyt mieli lähteä matkustaa vaa mennä päivätöihi. 2. luova ajattelu ja uuden luomine oli hyvin vaikeaa, lähestulkoot mahdotonta. 3. ruokahalun lisääntyminen ja painonnousu. 4. vilkkaat, todentuntuiset unet. ennen lääkettä nukuin, kun sain nukutuks, ihan hyvin ja syvään. 5. ei edelleenkää päässy päivisi kauppaa. 6. + kaikkea muuta mukavaa mitä nyt en enää muista.

Toisin sanoen se lääke muutti/peitti/esti/muutti/sensuroi/hämärsi koko tajuntaani, persoonaani ja ajattelutapaani. Se lääke tuntu ajavan mua rutinoitumaan yhteiskunnan normeihin, itse kuvailisin "rutinoitumaan liukuhihnaduuniin orjapalkalla", vain peittäen sen masennuksen. Ei se sitä mihinkää vieny.

Vaikka masentaa ja ahdistaa, en omilla kokemuksilla voi suositella tätä pilsuu kellekkää. Päätin jättää nää pilsut ja keskittyy parantaa asioita mistä masennus johtuu/elää sen kans ja hakee helpotust jostai muualt ku näist myrkkypilsuist. Enkä oo katunu päätöstä päivääkää, hyvä olla ilman E-Actavista. (y)

Mieluummi taistellen mieleltää vapaa ku keinotekosesti lääkkeiden luoman sumun sokaiseman onnen kahleissa.
 
vierailija
Olen käyttänyt lääkettä nyt 7 pv lääkettä, 5mg ja mahdollisesti nosto jonkin ajan päästä.Ahdistuneisuushäiriöön ja masennukseeen aloitettiin.
Päätä on särkenyt päivittäin ja väsyttää kovin. Ja mieliala jotenkin entistä huonompi!!! Tosi melankoolinen ja synkkä olo. Hyvin masentunut :-( Sensijaan ahdistus ehkä hieman hellittänyt, koska en pyöritä enää samaa negatiivisten asioiden kehää päässäni. Pystyn hetkellisesti jopa keskittymään uutisten lukemiseen ja televisioon sekä ruuan laittoon....Enkä joka minuutti pelkää sekoamista ja pyöritä ahdistavia ajatusketjuja päässäni.
Paniikkikohtauksia meinaa tulla aamupäivisin lääkkeen oton jälkeen. Ja sosiaalisissa tilanteissa huomaan että olen todella jännittynyt!!!Vaikea puhua ja katsoa silmiin.Ja mieli niin turta ettei jaksaisi edes höpötellä.Tämä tullut siis lääkken myötä...Tällainen vaikeus sosiaalisssa tilanteissa. Ja jotenkin ihan sellainen tunteeton olo...Kuin olisin "omasssa kuplassani"Tilanteissa missä muut nauraa ja normaalisti muakin naurattaisi...Niin mun pitää "näytellä" nauramista. Vaikea edes selittää..Jollain tapaa siis ihan lukossa tunteet. Seksihalut KADONNEET TÄYSIN!!! Ennen lääkitystä niitä oli sentään jonkin verran.
Onko tällaiset tuntemukset/oireet ohimeneviä.....?!?
 
vierailija
Olen käyttänyt lääkettä nyt 7 pv lääkettä, 5mg ja mahdollisesti nosto jonkin ajan päästä.Ahdistuneisuushäiriöön ja masennukseeen aloitettiin.
Päätä on särkenyt päivittäin ja väsyttää kovin. Ja mieliala jotenkin entistä huonompi!!! Tosi melankoolinen ja synkkä olo. Hyvin masentunut :-( Sensijaan ahdistus ehkä hieman hellittänyt, koska en pyöritä enää samaa negatiivisten asioiden kehää päässäni. Pystyn hetkellisesti jopa keskittymään uutisten lukemiseen ja televisioon sekä ruuan laittoon....Enkä joka minuutti pelkää sekoamista ja pyöritä ahdistavia ajatusketjuja päässäni.
Paniikkikohtauksia meinaa tulla aamupäivisin lääkkeen oton jälkeen. Ja sosiaalisissa tilanteissa huomaan että olen todella jännittynyt!!!Vaikea puhua ja katsoa silmiin.Ja mieli niin turta ettei jaksaisi edes höpötellä.Tämä tullut siis lääkken myötä...Tällainen vaikeus sosiaalisssa tilanteissa. Ja jotenkin ihan sellainen tunteeton olo...Kuin olisin "omasssa kuplassani"Tilanteissa missä muut nauraa ja normaalisti muakin naurattaisi...Niin mun pitää "näytellä" nauramista. Vaikea edes selittää..Jollain tapaa siis ihan lukossa tunteet. Seksihalut KADONNEET TÄYSIN!!! Ennen lääkitystä niitä oli sentään jonkin verran.
Onko tällaiset tuntemukset/oireet ohimeneviä.....?!?





Up!!!!
 
vierailija
Olen käyttänyt lääkettä nyt 7 pv lääkettä, 5mg ja mahdollisesti nosto jonkin ajan päästä.Ahdistuneisuushäiriöön ja masennukseeen aloitettiin.
Päätä on särkenyt päivittäin ja väsyttää kovin. Ja mieliala jotenkin entistä huonompi!!! Tosi melankoolinen ja synkkä olo. Hyvin masentunut :-( Sensijaan ahdistus ehkä hieman hellittänyt, koska en pyöritä enää samaa negatiivisten asioiden kehää päässäni. Pystyn hetkellisesti jopa keskittymään uutisten lukemiseen ja televisioon sekä ruuan laittoon....Enkä joka minuutti pelkää sekoamista ja pyöritä ahdistavia ajatusketjuja päässäni.
Paniikkikohtauksia meinaa tulla aamupäivisin lääkkeen oton jälkeen. Ja sosiaalisissa tilanteissa huomaan että olen todella jännittynyt!!!Vaikea puhua ja katsoa silmiin.Ja mieli niin turta ettei jaksaisi edes höpötellä.Tämä tullut siis lääkken myötä...Tällainen vaikeus sosiaalisssa tilanteissa. Ja jotenkin ihan sellainen tunteeton olo...Kuin olisin "omasssa kuplassani"Tilanteissa missä muut nauraa ja normaalisti muakin naurattaisi...Niin mun pitää "näytellä" nauramista. Vaikea edes selittää..Jollain tapaa siis ihan lukossa tunteet. Seksihalut KADONNEET TÄYSIN!!! Ennen lääkitystä niitä oli sentään jonkin verran.
Onko tällaiset tuntemukset/oireet ohimeneviä.....?!?
On ne ohimeneviä ku keho ja pää tottuu, mut haluutko tottua? ite söin kans noita pitkään ahdistukseen ja masennukseen, vaihoin 5 mg diapameihin ja voila.
 
vierailija
Joo menee se pari viikkoa ennen kuin alkaa tottua.

"Sensijaan ahdistus ehkä hieman hellittänyt, koska en pyöritä enää samaa negatiivisten asioiden kehää päässäni. Pystyn hetkellisesti jopa keskittymään uutisten lukemiseen ja televisioon sekä ruuan laittoon....Enkä joka minuutti pelkää sekoamista ja pyöritä ahdistavia ajatusketjuja päässäni."

Juurikin näin kävi itselleni. Apua sain.

Päätä ei särje ja paniikki tunteita lääkitys hillitsee. Sosiaalisissa tilanteissa normaalia helpompaa olla.

Odota ainakin viikko.

Itse aloitin 10 mg:llä. Sitten 15 mg.
 
vierailija
Olen käyttänyt lääkettä nyt 7 pv lääkettä, 5mg ja mahdollisesti nosto jonkin ajan päästä.Ahdistuneisuushäiriöön ja masennukseeen aloitettiin.
Päätä on särkenyt päivittäin ja väsyttää kovin. Ja mieliala jotenkin entistä huonompi!!! Tosi melankoolinen ja synkkä olo. Hyvin masentunut :-( Sensijaan ahdistus ehkä hieman hellittänyt, koska en pyöritä enää samaa negatiivisten asioiden kehää päässäni. Pystyn hetkellisesti jopa keskittymään uutisten lukemiseen ja televisioon sekä ruuan laittoon....Enkä joka minuutti pelkää sekoamista ja pyöritä ahdistavia ajatusketjuja päässäni.
Paniikkikohtauksia meinaa tulla aamupäivisin lääkkeen oton jälkeen. Ja sosiaalisissa tilanteissa huomaan että olen todella jännittynyt!!!Vaikea puhua ja katsoa silmiin.Ja mieli niin turta ettei jaksaisi edes höpötellä.Tämä tullut siis lääkken myötä...Tällainen vaikeus sosiaalisssa tilanteissa. Ja jotenkin ihan sellainen tunteeton olo...Kuin olisin "omasssa kuplassani"Tilanteissa missä muut nauraa ja normaalisti muakin naurattaisi...Niin mun pitää "näytellä" nauramista. Vaikea edes selittää..Jollain tapaa siis ihan lukossa tunteet. Seksihalut KADONNEET TÄYSIN!!! Ennen lääkitystä niitä oli sentään jonkin verran.
Onko tällaiset tuntemukset/oireet ohimeneviä.....?!?
 
vierailija
Hei, yleisesti kaikilla ei ole yhtä hyvää sietokykyä etenkään MAO-lääkkeille vaan toiset saattavat olla hyvin herkkiä niille jonka vuoksi annosmääriin tulee kiinnittää huomiota.

Jos lääkärisi on määrännyt sinulle esim. Escitalopramia niin sitä on saatavilla myös
tippoina ( tuote Cipralex 20 mg/ml ) joilla herkän sietokyvyn omaava henkilön
kannattaa ehdottomasti aloittaa lääkitys välttääkseen lääkkeen tuomat haittavaikutukset kuten huonon olon, vatsakivun, päänsäryn, ahdistuksen, huimauksen....

Minusta sopiva annosmäärä on aloittaa lääkitys 1 tippa/ kahden viikon ajan,
2 tippaa / kahden viikon ajan, 3 tippaa/ kahden viikon ajan...
jonka jälkeen voidaan siirtyä tabletteihin.

Cipralex on tilaustuote joten sitä ei ole heti saatavilla apteekista, toimitusaika n 1-2 vrk.
Lääkkeen hinta n 44 euroa josta ei saa Kela-korvausta.

Suositten ehdottomasti tipoilla aloittamista, sillä tällä vältytyään ikäviltä haittavaikutuksilta.
 
vierailija
Itselleni määrättiin myös essitalopraami aloitettavaksi ja atoopikko olen, kärsin pahasta ihottumasta. Huomasin tekstisi niin oli pakko kommentoida! Mitlainen sinun ihosi on nyt?
-Toinen atoopikko 30
 

Yhteistyössä