Esikoisen odottajia Jyväskylästä?

Hellou :)

virvuli:

Teillähän on lähtenyt arki jo ihan mukavasti käyntiin. Jos ei lasketa tuota yhtä kaupunkireissua, oivoi. Onneksi sattui mukavia ihmisiä tulemaan apuun :) On kyllä hatunnoston paikka lähteä yksin kahden noin pienen lapsen kanssa kaupungille ja vielä bussilla. Mutta nyt voit olla ylpeä kun siitä reissusta selvisit :D Tosi hyvin kyllä nukkuu teidän vauva päivisin. Meillä ei olla nukuttu kuin yhden ainoa kerran 5 tuntia putkeen ja sekin oli yöaikaan. Kateeksi käy, kun meidän pojan unet päivisin kestää yleensä sen tunnin..

Jokos teillä on nimi neidille? Millonka ristiäiset? Tuntuuko tyttövauvan kanssa nyt jotenkin erilaiselta kuin poikavauvan? :)

Harmillista, että sulle jäi synnytyksestä taas niin ikävä kokemus :( Tai ei niinkään synnytyksestä, vaan synnäristä. Ja ettet päässyt kokemaan sitä toivomaasi alatiesynnytystä. Kieltämättä on kyllä ihan ihme touhua tuollainen. Vois varmaan vähän kehittää sitä gravidan ja synnytysosaston yhteistyötä.. Mäkin oon monen monta kertaa joutunut huomaamaan miten suuria mielipide-eroja lääkäreillä voikaan olla. Vaikka luulisi, että kaikki tuollaiset lääketieteelliset jutut on faktaa eikä jokaisen omia mietteitä! Ja jotkut lääkärit on tosiaan valmiita ottamaan enemmän riskejä kuin toiset. Onneksi sulla sitten lopulta osui kohdalle sellanen lääkäri, joka ymmärsi tilanteen vakavuuden. Kaiken tuon koettelemuksen jälkeen olikin sitten varmaan aivan ihanaa nähdä oma vauva :) Ja kuulostaapa tosi pätevältä kätilöltä tuo vanha tantta, josta kerroit.. huh. Meilläkin oli silloin siellä osastolla yksi sellanen vähän hajamielinen lastenhoitaja, josta ei ottanut oikein mitään selvää enkä päässyt alkuunkaan samalle aallonpituudelle sen kanssa. Mut se oli enemmän vaan sellanen hömppä, kuin mitenkään pahasti ärsyttävä.

Pääskyli:

Kiva kun kerroit noin perusteellisesti teidän syömisistä ja muusta! :) On aina mukava lukea toisten kokemuksia ja varsinkin kun nyt on itse vielä ihan hukassa niin saa edes jonkinlaista osviittaa asioista. Aika paljon teidän poika jo syö :) Ihme että silti ei meinannut paino nousta. Onko paino nyt pysyny hyvin käyrillä? Mulla kans loppuu nykyään maito jo aika pian ja joudun aiempaa tiheämmin siirtämään vauvan toiselle rinnalle. Tai no loppuu ja loppuu, neuvolatädin (ja kaikkien muidenkin lähteiden) mukaanhan rinnassa on aina maitoa eikä se koskaan lopu. No, eipä se maito sieltä ainakaan ulos tule enää siinä vaiheessa kun poika on puolikin tuntia rintaa imenyt. Millaisia mietteitä sulla on nyt viime päivinä ollut imetyksestä? Tosi hyvällä mielellä kyllä vaikutat olevan tuon korvikkeen suhteenkin etkä ota siitä paineita, hyvä :) Itsekin oon nyt saanut hieman huonoa omatuntoa suljettua pois sen suhteen.

Jännä muuten kun sanoit, ettet osaa imettää makuulteen, moni on sanonut samaa. Mun mielestä se taas on helpointa niin :D Itse en osaa oikein kunnolla imettää istuen, kun poika venkoilee miten sattuu enkä jaksa kannatella sitä. Makuulteen se pysyy paikallaan ja saan tarvittaessa pideltyä sitä paremmin itsessäni kiinni, jos alkaa riehumaan. Sairaalassa en päässyt harjoittelemaan istuen imetystä kuin kerran, sen takiakin se varmaan on niin vaikeaa. Eikö sulle Pääskyli sairaalassa aloitettu kans kuitenkin siitä makuulteen imettämisestä opettelu, vai miten?

Meillä on nyt ollu pari hieman parempaa päivää jo. Vauva syö kyllä edelleen yhtä tiheästi, mutta on alkanut syömään öisin vähemmän, joten olen pystynyt aamulla pumppaamaan maitoa pieniä määriä iltaa varten. En tiedä miksi nuo yösyötöt on noin lyhentynyt, nyt tällä hetkellä imee öisin vain toisen rinnan ja viime yönäkin toisella syötöllä vain vaivaiset 10 min! Tai sitten olen itse entistä väsyneempi ja nukahdan niin pian kesken imetyksen , etten tiedä mitä oikeasti tapahtuu :D Nukuttaminenkin on sujunut jo vähän paremmin, nyt ollaan saatu poika yöunille "jo" 24-01 välillä. Aiemminkin nukahtaa jo, esim. eilen klo 23, mutta herää edelleen täsmälleen puolen tunnin päästä uudestaan. Tutin avulla saan sitten uudestaan nukahtamaan ja sitten ei enää onneksi herää kuin vasta 2-3 tunnin päästä.

Imetystä haluaisin edelleen kovasti jatkaa. Täysimetykseen ei välttämättä koskaan päästä, mutta ei se haittaa. Eilen kokeilun vuoksi pidin sellaisen päivän, ettei annettu korviketta ollenkaan. Ja ihan hyvin pärjättiin! Vaikka koko ilta taas menikin imettäessä ja 80 ml pumpattua rintamaitoa lisänä.. En siis oikeastaan tiedä, mitä hyötyä siitä korvikkeesta meille on kotioloissa, kun yhtä paljon vauva tuntuu syövän sen kanssa tai ilman sitä. Reissussa ollessa korvike on varmaan edelleen välttämätön, esim. huomenna ollaan lähdössä miehen kotipaikkakunnalle ja jos en halua viettää koko päivää imettäen vaan seurustella hieman ihmisten kanssakin niin kyllä sitä maitoa on pullosta annettava. Rintamaitoa en kuitenkaan saa pumpattua niin suuria määriä, että sillä pärjäisi.

Kävin muuten eilen ostamassa apteekista kalsium-tabletteja ja luontaistuotekaupasta sarviapila-kapseleita, kun niiden pitäisi parantaa maidontuloa :D Saas nähdä, onko apua. Tänään oon kärsinyt huimauksesta, epäilen että johtuu tuosta sarviapilasta, kun se myös alentaa verensokeria. Toivottavasti tää menee ohi, muuten en kyllä valmistetta voi käyttää. Sen verran inhottava olo :/ Maidonmäärässä en oo ainakaan vielä huomannut järisyttäviä muutoksia. Oishan se tosi kiva, jos näistä jotain apua olis ja maitoa tulis edes hieman enemmän. Eilinen päivä todisti sen, että omalla maidollakin pärjään, mutta se vaatii sen lähes jatkuvan imetyksen, kun kerralla ei ilmeisesti tuli tarpeeksi. Jos vähän enemmän sitä tulisi, voisi pumpata ja sitten ehkä pärjätäkin ilman korviketta. On tää imetys kyllä melkoista matematiikkaa, pöh.

Pojalla oli neuvola keskiviikkona ja painoa nyt huimat 4735 g ja pituutta 55 cm. Meinas silmät pudota päästä kun näin tuon painolukeman, sen verran reilusti noussut viime kerrasta :D Ja sen kyllä huomaa, alkaa haukkarit olla koetuksella tätä punttia kanniskellessa :) Tuokin siis todistaa, että hyvin kasvaa ja pääasiassa rintamaidolla, kun korvikkeen osuus on ollut kuitenkin aika pieni. Poika on myös alkanut hymyilemään oikein leveitä ja pitkiä hymyjä, voi että se on mahtavan ihanaa! :)

Huomaa omasta mielialastakin, että on parempia päiviä takana ja asiat alkaa jo pikku hiljaa jotenkin sujumaan. Jospa tästä vauva-arjesta pääsisi pian jo kunnolla nauttimaankin :) Innoissani tuossa jo yks päivä tutkailin vauvauintia ja -jumppia. Kovasti kiinnostais, jos vaan löytyy jokin järkevä paikka ja aika. Ootteko muut harkinneet vielä vauvaharrastuksia?

Nyt takaisin puuhien pariin. On niin kiva ilma, että mietin josko uskaltais vielä näinkin myöhään hieman ulkoilla vauvan kanssa, vaikka tämä iltatankkausaikaa onkin ja nälkä on koko ajan.. Ostettiin Manducan kantoreppu ja sitä pitäis päästä ulkona testaamaan, taidanpa siis ottaa sen tavoitteeksi vielä tälle illalle :)


Nauttikaahan kesän viimeisistä hetkistä!
 
Huomenta!

Kirjoitan nopeasti, kun poika on tuossa vieressä hereillä, mutta omissa puuhissaan.
Viime aikoina on alkanut olemaan selkeästi myös hetkiä, että tyyppi viihtyy itekseen. Ja sitten kun haluaakin seuraa, ei hermostu, jos en heti ehdi paikalle. Olen siis uskaltautunut jo suihkuun pojan hereillä ollessa (kun ei se ryökäle suostunut nukkumaan päikkäreitä just sillon).

Tänään on neuvola, katsotaan painon kehitystä. Pituutta tuo tuntuu hujahtaneen viikossa viis senttiä. Nyt pojan jalat jo roikkuu kunnolla hoitotason reunan yli, jos pitää jalkoja suorana. Toivotaan, et se painokin olis normaaleissa rajoissa noussut, ihan hyvin toi tenava syö, vaikka joinakin päivinä jättää korviketta aika paljonkin.

Tyyppi alkaa löytää käsiään. Kerroinko mä jo, että kysyttiin neuvolassa, kun poika oli 6vkoa, miksi se kuolaa yhtäkkiä aika paljon enemmän? No, syynä oli se, että on alkanut syömään käsiä, mikä johtaa siihen, että se lopulta tajuaa ne. Eli saa antaa vähän järsiä käsiä hereillä ollessa. No, nyt on muutaman päivän ajan heilutellut nyrkkejä naaman edessä niinku uhitteleva nyrkkeilijä. Näyttää muuten aika hassulta. :D Lisäksi pitää käsistä kiinni ja tuijottelee niitä.
Pojalla tuli tällä viikolla 2kk ikää täyteen. Iso poika jo! ;)

Nemesiss: Imetyksestä mulla on ihan hyvät fiilikset edelleen, yritän pitää sitä yllä niin kauan kuin mahdollista. Mä koen kuitenkin, että puolustuskyvyn ja kaiken muunkin kannalta äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle eli kaikki pisaratkin, jotka toi poika jaksaa mun rinnoista imeä, on vaan sen etu.
Yritän aina imettää tiheämmin kotona, kun ei oo ohjelmaa, koska reissun päällä tulee annettua enemmän korviketta.

Makuultaan mä imetin ekan kerran heräämössä ja osastollakin. Mulla vaan toi alempi käsi on ihme hukkapala, jota en saa rennosti mihinkään. Lisäksi alkuun mua nukutti imettäminen ihan hirveesti, niin pelkäsin siinä ahtaassa sairaalasängyssä, että nukahdan vauvan päälle. En siis osaa/uskalla rentoutua makuultaan imettäessä, joten oon kokenut istualtaan imettämisen helpommaksi. Alkuun siinäkin kannattelin vauvaa käsivarrella, mutta nykyään laitan sohvatyynyjä syliin ja vauvan siihen päälle. Painan vaan toisella kädellä vauvaa itseäni vasten.

Kerro siitä Manducasta käyttökokemuksia, kun mäkin oon miettinyt sen hankkimista.

Palaan varmasti vielä tänään tilittämään, jos neuvolassa ilmenee jotain ihmeellistä. :)
 
Heip!
Manduca on ihan loistava kantoväline liinan lisäksi! Suosittelen :).
Hirmu monipuolinen väline.

Meillä neiti täytti tiistaina 3 viikkoa. Öitä oon valvonut kolme putkeen ja pää on aika pöhnässä. Esikoisella on taas korvatulehdus ja sekin valvottaa..Kaksi yötä neiti valvotti, kun oli koko ajan rinnalla ja viimeyönä poika..Huoh..
Tk:hon eivät vielä ota, kun edellisestä tulehduksesta ei ole 6 viikkoa..hullua eikö!
Täytyy yksityiselle viedä huomenna. Pitäkää peukkuja, että vihdoin saatais lähete putkitettavaksi!

Imetys sujuu hyvin edelleen, vaikka välillä siitä pullosta saakin rintamaitoa. Oon kokeillu erilaisia imetysasentoja, sekä vauvaa eriasennoissa rinnalla. Itse pidän imetystyynyn kanssa imettämisestä ja makuultaan. Tyynyn kanssa on kiva, kun neidin saa kainaloon, niin että tyyny tulee L:n mallisena vatsalle eli toinen tyynyn osa esim. oikealle kyljelle ja toinen suoraan mahan eteen. Neiti sitten siihen niin, että hän pötköttää sillä tyynyn osalla joka on oikealla kyljellä..Jalat mun kainalossa. Näin saa tyhjennettyä paremmin kainalon puoleisia maitotiehyitä.

Neiti on ruvennut olemaan jo pitkiä aikoja hereillä ja tahtoo kovasti seurustella kokoajan.

Harrastuksista sen verran, että esikoisen kanssa kävin vauvamuskarissa mll:n ryhmässä tourutuvalla ja tykkäsin kovasti. Nyt vaan lähteminen on vähän hankalaa kun isäntä on lähestulkoon kellon ympäri töissä ja kun sit pitäs melkein samaan aikaan olla kerho tuolle meidän poitsulle tai jtn muuta vastaavaa että päsisin neidin kans kerhoilee..Tai sit pitäs löytää joku semmonen ryhmä johon vois mennä kummankin muksun kanssa :D..
Vauva uintiin kannattaa kiireesti ilmoilla, sinne on aika hankala päästä kun ryhmät täyttyy alta aikayksikön. On kuitenkin kuulema hirmu mukavaa.

Tällaista tänne :).. Nauttikaa ihanista keleistä <3!

-Virvuli+ neiti 3 viikkoa ja 2pv + poitsu 3vuotta 2kk 16pv
 
Moi!
Pitääpä alkaa katselemaan noita Manducoita sitten ihan tositarkoituksella, kun niin monet on mulle sitä suositellu.

Neuvolassa kaikki hyvin. Pojalla nyt painoa 5630 ja pituutta 61. Päivittäinen painonnousu oli ollut 33g, joten hyvin nousee paino. Kerrankin kävi myös niin, että poika alkoi juttelemaan neuvolassa kesken meidän aikuisten jutun. Monesti tuntuu siltä, että sitä selittää neuvolatädille mitä kaikkea tää mun tenava osaakaan kotona, mutta vauva vaan makaa lahnana neuvolan hoitopöydällä. ;)

Taidoista pakko vielä hehkuttaa: Tänään poika haparoi ekaa kertaa lelua. Siis se jaksoi melkein viis minuuttia räplätä sellasta rapisevaa kukkalelua. Motoriikkahan on todella onnetonta vielä, mutta kun mä vasta tämän viikon alussa huomasin vauvan tuijottelevan käsiään, ni aika nopeesti se hoksasi, mitä niillä voi tehdä. Eli täällä harjoitellaan jo tarttumista. Hui, kun tämä pikkuvauva-vaihe tosiaan menee nopeasti!

virvuli: En hoksannutkaan, kuinka varhain teit tuon kaupunkireissun, kun tyttö on vieläkin alle neliviikkoinen. Oot kyllä aika urhea äiti. Itsehän en vauvan kanssa jaksanut/uskaltanut ulkoilemaan ensimmäiseen kahteen viikkoon ollenkaan. Siitäkin oli vielä pitkä matka, että uskalsin kaupungille pojan kanssa. :)
Ehkä se on eri juttu toisen lapsen kanssa, kun on jo sinut oman äitiytensä kanssa ja parempi itseluottamus siinä mielessä. Mutta nostan kyllä hattua sulle!

Mut mikä ihme toi 6:n viikon lääkäriinmenorajoitus on???!!!??!!!

Ai niin, me ollaan menossa vauvauintiin. Yritin innokkaana ilmoittaa vauvaani jo ennen kuin se oli syntynyt, mutta siinä ilmoittautumislomakkeessa vaadittiin vauvan syntymäaikaa ja nimeä. :O ;)
En malta odottaa, että poika saavuttaa kolmen kuukauden rajapyykin ja pääsee uimaan. Se rakastaa vettä ja kylpyjä. Nykyään alkaa hirveä huuto kun nostetaan vauva pois kylvystä ja aletaan kuivaamaan.

Nemesiss: Maidon lisäämiseen auttaa kuulemma myös mallas, joten mä oon juonut myös kotikaljaa. Pitää vaan kattoo kaupassa, jos ostaa valmista kaljaa, että ei oo hirveesti prosentteja. Itse olen juonut lasillisen Ukko-Pekka-nimistä kotikaljaa lähes päivittäin. :) Myös alkoholiton olut on suositeltavaa, jos tykkää oluen mausta.

Jep, joutaishan tästä jo nukkumaan. Poika nukkui viime yönä 23-7. Ei voi kuitenkaan luottaa, että se toistuis ihan heti uudestaan...
 
Hei!

Oottepas kirjoitelleet paljon, kivaa :) Teidän kuulumisia on aina niin mukava lukea. Mullakin olis asiaa vaikka kuinka ja paljon, mutta aikaa vain vähän, joten koitan olla nopee ja rustata tärkeimmät ylös!

Meillä on mennyt pari päivää tosi hyvin :) Viime viikolla pojan mahavaivat meni aika pahaks ja raukkaparka itki päivittäin kovasti, pahimmillaan aamusta iltaan :/ Siinä alkoi olla jo oma jaksaminenkin koetuksella. Varasin sitten meille ajan vyöhyketerapiaan, kun olin kuullut ja lukenut netistä, että siitä on monella hyviä kokemuksia juurikin mahavaivojen ja uniongelmien kanssa. Terapeutti antoi jo etukäteen muutaman hyvän vinkin, mm. vaihdettiin d-vitamiinitippojen merkkiä jo toiseen kertaan ja aloitettiin luontaistuotekaupasta saatava, erityisesti vauvan suolistolle tarkoitettu maitohappobakteeri. Heti seuraavana päivänä masukivut oli tiessään ja poika oli ihan kuin eri vauva!

Nyt siis kolmatta päivää mennään näillä uusilla "lääkkeillä" ja hyvältä vaikuttaa. Poika on paljon iloisempikin ja itkeskelee vain välillä, jos jää liian pitkäksi aikaa yksin tai nälkä ehtii kasvaa liian isoksi. Tuosta itkustakin kyllä huomaa, ettei se ole ollenkaan sellaista korvia viiltävää huutoitkua, mitä ne mahakivut aiheuttaa. Huomenna on se vyöhyketerapia-aika sitten, mennään sinne nyt silti, kun varmasti tuolla pojan masussa vielä jotain jumituksia on. Hieman jännittää, kun eka terapiakäynti voi olla vauvalle kivuliaskin, mutta sen jälkeen pitäis seuraavat kerrat olla ihan nautinnollisiakin.

Täysimetyksellä ollaan nyt menty pari viikkoa jo, ihme kyllä :O Jotenkin kummasti maitoa nyt riittää, en tiedä olisko nuo sarviapilat sitten vaikuttanut :D Vaikka joinain iltoina menee kyllä aika tiukoille, tuntuu että maito loppuu ja pojalla on yhä nälkä. Kummasti sitä vaan saa sitten harhautettua sen muilla puuhilla, leikittelyllä yms. sen aikaa, että maitoa ehtii taas nousta. Ehkei sillä siis olekaan oikeasti nälkä sillon.. Viime viikolla neuvolassa poika paino 5040 g ja oli 57 cm pitkä. Huimaa vauhtia siis kasvaa. Painonnousu oli hieman hidastunut nyt kun oltiin oltu ilman korviketta, mutta edelleen 38 g/päivä, mikä on hyvä. Tänään kun käyn itse jälkitarkastuksessa, ajattelin samalla punnita pojan, niin nähdään onko maito edelleen riittänyt. Toivon niin.

Korviketta löytyy edelleen kaapista hätävarana ja reissussa pidän aina sitä mukana. Yritän nyt kuitenkin imettää niin paljon kuin vaan pystyn ja jaksan. Päivä kerrallaan mennään imetyksen suhteen ja ilman stressiä. Vihdoinkin alkaa olemaan sellanen olo, että ehkä tätä imetystä voi sietääkin :) Joo Pääskyli, oon kans kuullut tuota mallasta juotavan imetyksen tehostamiseksi. Itse en vaan tykkää yhtään oluesta enkä kotikaljastakaan.. Kuulemma simakin kelpais, mutta saakohan sitä mistään tähän aikaan vuodesta? :D Sarviapilakapselit mulla loppu jo ja ne oli niin kalliita, että kokeilen nyt seuraavaks vuorostaan imetysteetä. Teen juojakaan en oikein ole, mutta jospa sitä sen muutaman kupin sais alas päivässä.

Manducasta mullakin on hyviä kokemuksia. Muutamia kertoja poika on nukkunut siinä päikkärit, parhaimmillaan melkein kaksikin tuntia saattaa viihtyä siinä. Ja sillon saa kerrankin itsekin tehtyä kotihommia. Aika raskaalta se parikin tuntia vaan tuntuu selässä, joko mulla ei oo kaikki säädöt vielä ihan kohillaan repussa tai sit oon vaan niin rupukuntoinen nykyään :D Suosittelen kyllä kovasti Manducan ostoa, sillä kun on niin hyvä jälleenmyyntiarvokin. Melko lähelle myyntihintaa siitä pyytävät monet käytettynä ja saavatkin sen. Me ostettiin reppu uutena Baby Stylesta, kun kaivattiin sen käyttöön ja asetuksiin myyjän opastusta. Lisäksi saatiin uusi, paranneltu malli.

Pääskyli, hyvin on teidänkin poika kasvanut :) Uskomattoman nopeaan tosiaan menee tämä pikkuvauvavaihe. Ja ylipäätään eka vuosi. Vaikka kaikki siitä varoittelee, miten hirveetä vauhtia vauvat kasvaa niin eipä sitä uskonut ennen kuin omin silmin näkee. Viikoittain saa melkein jonkun vaatekappaleen ottaa pois käytöstä, kun on jäänyt pieneksi. Ihanasti on oppinut poika teillä uusia taitoja, voi toista :) On varmasti hienoa havaita uusia temppuja. Ja hyvä että neuvolantätikin pääsi niitä todistamaan! Oletteko muuten menossa sinne Laajavuoreen vauvauintiin vai minne? Onkos se Aalto Alvari vielä rempassa? Mua kiinnostais toi Laajavuoren ryhmä, keskiviikkoaamulle olis ilmeisesti vielä tilaa. Mutta ongelmana on vaan se, että ei läheskään joka kerta päästäis sinne, kun mies on töissä eikä meillä sitten ole autoa ja bussilla en viitsi niin monen mutkan kautta kulkea.. Eikös noissa kuitenkin oo kuukausimaksu, eikä kertamaksu? Ja meidän poikahan täyttää nyt vasta 2 kk, että ei se ihan vielä pääsiskään aloittamaan. Millon teillä siis Pääskyli alkaa uinnit? Se on kiva, kun tietää jo valmiiksi, että vauva viihtyy vedessä :)

virvuli, kurjaa että teillä on sairasteltu ja valvottu.. Minäkin ihmettelen tuota, että miks ihmeessä pitää niinkin kauan kuin 6 viikko odottaa?? Eikös nyt sairas lapsi ole aina sairas lapsi, vaikka mikä olis. Kävittekö siellä yksityisellä? Mitä siellä sanottiin, laitetaanko putket jo? Hyvä, että imetys sujuu. Mun mielestä on ihan hyväkin antaa välillä rintamaitoa pullostakin, niin vauva tottuu juomaan siitä ja pärjää sitten isänkin kanssa joskus, jos äidillä on menoa. Mä en oikein ole saanut tuota imetystyynyä hyötykäyttöön, jotenkin se ei vaan asetu ja poika aina vaan luiskahtaa tyynyn ja mun väliin. Nykyään meillä mies käyttääkin sitä niskatukena koneella ollessaan, hyvä ettei rahat menny täysin hukkaan :D Tuota sivulta imetystä mäkin haluaisin kokeilla. Kuulostaa vaan vähän sellaselta asennolta, että helposti menee hermot sekä pojalla että mulla.. joten pitää valita hyvä päivä siihen kokeiluun :)

Nyt meidän pitää pojan kanssa alkaa tekemään lähtöä sinne lääkäriin.

Hyvää viikkoa kaikille! :)
 
Viimeksi muokattu:
Heip!
Meillä neiti huuti viime viikolla tosiaan monta yötä ja lauantaina käytiin päivystyksessä..Mun piti lopettaan antibioottikuuri kun neidillä nous punaista ihottumaa ja maha meni ihan solmuun :/..Nyt tilanne täälläkin jo parempi. Toivotaan Nemesiss että teilläkin rupeaa jatkossa masuvaivat helpottamaan. Kerrothan millaista siellä vyöhyketerapiassa oli :).
Ainakin täällä vaajakoskella on sellainen käytäntö että kun mennään korvatulehduksen takia lääkärille niin siinä samalla varataan kuuden viikon päähän uus aika tarkastukseen..
heip nyt täytyy mennä LAPSUKAISET HERMOSTUU..jatkan myöhemmin tähän lisää :D..

Dodiih...
Eli eivät aikaisemmin ota kun aika on varattu, ollaan yritetty muutama kerta päästä..Saattavat vaan sanoa, että anna särkylääkettä ja korvapuudutustippoja apteekista..Joskus ollaan jouduttu menemään päivystykseen tai yksityiselle sen takia. Tietysti jos kuumetta rupeaa olemaan kamalasti niin sithän niiden on otettava sisään..Meillä esikoiselle ei nouse aina kuume vaikka korvissa olisi paha tulehdus. Viimeksi oli kumpikin korva erittäin pahasti tulehtunut, mutta kuumetta ei lainkaan. Korvatulehduksen tietää siitä, kun mikään ruoka ei maistu, hän huutaa puhumisen sijaan, pyörittää päätään mahdottomasti ja saattaa ruveta puremaan :(..

Juu kalja tosiaan auttaa maidon nousuun, itse olen joskus juonut holitonta nikolaita, sitä tummaa..Vaikka se vaalea onkin parempaa. Onko nemesiss millaista se tee? Minkä nimisiä ne maitohappobakteerit on mitä käytätte?
Itse en kylläkään tarvitse sitä teetä, kun vieläkin maitoa vaan suihkuaa :D..Yhdellä ystävällä on vähän pulmia maidon nousun kanssa. Itse oon jopa voinut myydä sitä sairaalalle.

Meillä neiti syö n. 100ml per kerta. Nukkuu edelleen 4-5h unia niin päivällä kuin yölläkin. Tosin hereillä olo on lisääntynyt hurjasti. Ihanaa kun jo seurustelee. Yksinään ei viihdy sitterissä vaan sitteri pitää olla siellä missä muutkin <3. Veikkakin hoitelee siskoa välillä. Eilenkin kun sisko itki niin veikka sanoi "Älä itke siukku, luen sinulle kirjaa". Haki sitten hyllystä kirjan ja istui siukun viekkuun ja rupesi "lukemaan", no siukkupa ei siitä välittänyt vaan huuti vaan kovempaa ja siihen sitten veikka tuumas että " etkö sinä tykkääkään tästä kirjasta, haen sinun oman kirjasi" aaw..Ihanaa sisarurakkautta. Toisinaan jos neiti kerkiää ruveta itkemään nälkäänsä niin veikka tuumaa "Ei ole mitään hätää siukku, kohta sinä saat äidin tissiä :D"..
Meillä esikoinen kutsuu neitiä siukuksi..Minusta se on aika ihana hellittelynimi.

Pääskyli On kyllä aika kallis se uinti. Tosin, jos se on oikein ihanaa niin kyllähän siitä sitten varmasti maksaakin. Juu, eikö olekin sydäntä särkevää herättää pikkuinen. Mukava kuulla, että teillä alkoi hyvin harrastus.
Meillä lapsilisät käytetään elämiseen. Kummallekin on sitten erikseen säästötilit johon isovanhemmat, kummit ja sukulaiset saa laittaa rahaa.

Ristiäspv. on vielä auki. Ajattelin ens viikolla varailla. Kotona me pidetään ristiäiset, kun siinä samalla sit pidetään yhdistetyt tuparit..Olikohan tästä jo aiemmin puhetta..No anyway..
Kummit on jo valmiiksi kysytty.

Eilen neuvolassa neidillä painoa 4kg 85g ja pituutta 53cm, pää 37,6cm.

Virvuli+ neiti 1kk+poitsu 3v ja n.3kk
 
Viimeksi muokattu:
Moi!
Meidän pojan uintiura alkoikin jo eilen. Pakollisessa infossa maanantaina kävin kysymässä, että mites noitten maksujen kans menee ja muutenkin, miten päästään kärryille, jos ollaan ekat kolme kertaa ryhmästä pois. Siinä ne sit ihmetteli, kun eivät olleet kattoneet ilmoittautumislomakkeessa pyydettyä syntymäaikaa. No, kun vähän aikaa mietittiin pojan taitoja ja muuta, kävi ilmi, että ikä lasketaan korjattuna eli lasketusta ajasta. Joten kun poika oli melkein kolme viikkoa yliaikainen, saatiin kasaan vähän vajaa 3kk. :)
Eilen aamulla siis piti herättää poika seitsemältä "uimakouluun". (eka kerta muuten, kun jouduin herättämään yöunilta ja tuntuipa inhottavalta!)
Meidän poju se ei itkenyt kertaakaan koko reissulla ja jossain vaiheessa jopa vähän hymyilikin! Enimmäkseen oli silmät ymmyrkäisenä. :D Käydään siis Laajavuoressa ja siinä on kuukausimaksu 70€. Aalto-Alvarin remontti valmistunee ens vuonna, joten vaihtoehtoja on melko vähän. Aika tyyris tuo on mun mielestä, mutta me päätettiin, että toistaiseksi "korvamerkitään" toi uintimaksu menemään lapsilisistä.

Miten te muuten käytätte lapsilisät? Meneekö teillä ihan normaaliin elämiseen vai ootteko avanneet lapselle oman tilin, johon säästätte ne?

Tää tyyppi on muuten alkanut nukkumaan tosi paljon. Aiemmin ihmeteltiin, kun poika nukkui vaan n.10-11 tuntia vuorokaudessa. Nyt tuntuu välillä pelottavalta, kun päikkärit kestää kolme tuntia. Eikä haittaa, vaikka välillä kantais vaunuista sisälle. Äsken ukko heräsi tuolta sängyltä huutelemaan, otin ulkovaatteet pois ja toin keittiöön sitteriin, kun oli ruoanlaitto kesken. No, tuohonhan se taas nukahti ja on nukkunut 45min.
Ehkä se vaan tasaa niitä univelkoja ensimmäiseltä kuukaudelta. ;) Ja luulen, että liittyy myös tuohon uusien taitojen oppimiseen. Mutta en ole silti vielä tottunut moiseen.

Ok, nyt lapsellani on nälkä.
Moikka!
 
Heippa!

Me vietettiin eilen ristiäisiä ja nyt on meidän pojalla vihdoin nimi :) Ihan hyvin meni juhlat, vaikka poikaa kovasti itkettikin välillä. Masu taas kipuili ja kirkkosalissa varmaan säikähti omaa itkuaankin, kun kaikui sen verran kovaa :D Sylikummi joutui alkuun pitämään poikaa olallaan ja välissä minä jouduin syöttämään poikaa pullosta. Lopulta kuitenkin suostui olemaan rauhallisesti kumminsa sylissä ja kaste saatiin toimitettua niin kuin pitääkin ja lopulta pikku ressukka nukahtikin. Pieniä kommelluksia sattui myös, esim. mies oli unohtanut siinä hässäkässä laittaa puhelimen äänettömälle ja kesken papin puheen se rupes soimaan.. Siitä on hyvä valokuvakin, kun mies kaivaa povitaskusta puhelintaan, minä katson vieressä ällistyneenä ja yksi kummeista vilkaisee hieman paheksuvasti :D Ja sitten pappi meinas loppuun vetää väärään virren, jouduin sitten sanomaan että ei sitä, kun se meidän valitsema virsi oli juuri mun lempivirsi (niistä harvoista mitä ees tiedän..). Loppuilta sitten sujuikin mukavasti, tarjoilut oli todella hyviä, kannatti panostaa niihin, ja vieraat tuntuivat viihtyvän ja vauva vaelsi sylistä syliin. Illalla hieman väsytti, kun vasta kahdeksan maissa päästiin kotiin.. Ihanaa kun on nyt juhlat juhlittu, ei tarvii enää stressata!

Vyöhyketerapiassa tosiaan käytiin silloin viime viikon keskiviikkona. Eka käynti oli suorastaan kamala, poikaparka itki koko sen puoli tuntia, mitä hoito kesti. Se ei ollut kivaa katseltavaa :'( Mitään apua tuosta ekasta kerrasta ei vielä tuntunut olevan, päinvastoin melkeinpä pahemmaksi on vaivat mennyt. Sen jälkeen on ollut huutoitkua joka ilta ja välillä päivälläkin. Poika tuntuu menneen vain enemmän solmuun :S Ilmaa kyllä tulee jonkin verran pihalle, mutta aika tiukassa tuntuvat pierut ja röyhtäisyt välillä olevan. Tänään on toinen hoitokerta, toivon todellakin että se jo auttais. Tai ainakin "palauttaisi" pojan entiseen tilaansa.. Kerron sitten, miten terapia etenee.

virvuli, maitohappobakteeri on nimeltään Biolatte BB. Voin kyllä suositella sitä, mun mielestä se meillä auttoi huomattavasti aina tuohon ekaan terapiakäyntiin asti, joka sitten hieman taas sekoitti pojan vatsaa. Edelleen sitä kuitenkin annetaan ja poika on aina yhtä hymyä kun sitä lusikallisen saa, on vissiin aika hyvän makuista :) Niin ja imetystee on nimeltään Apteekkari Pomoellin Mammatee. Se on sellanen haudutettava tee, missä on sekoitettuna sellasia yrttejä, jotka tehostaa maidon tuloa. Luontaistuotekaupoista saa. Juon sitä kolme kupillista päivässä ja kyllä se mun mielestä tuntuu auttavan, maitoa tulee nyt ihan riittävästi. Pakkaseen tai luovutukseen asti ei mulla maito riittäis, mutta pääasia että poika sillä pärjää. Hienoa, että olet päässyt luovuttamaan maitoa sairaalalle, se on arvokasta hyväntekeväisyyttä :)

Ihanasti virvuli teillä isoveikka hoitaa siskoaan, aaaw :) Sisarusrakkaus on kyllä yks maailman parhaista asioista. Mullekin oma siskoni on valtavan tärkeä ja toivon että meidän poikakin saa vielä sisaruksen tai useammankin. On kyllä omituinen periaate terveyskeskuksella tuossa korvatulehdusten hoidossa. Onneksi on kuitenkin olemassa päivystys, itsekin marssisin sinne mitään kyselemättä jos olis vastaava tilanne. Onhan nyt apua saatava. Se meidän vyöhyketerapeutti muuten sanoi, että korvatulehduksetkin on perimmiltään vatsavaivoihin liittyviä, meniköhän se jotenkin sillein, ettei ne tulehduksetkaan lakkaa ennen kuin vatsajumit on saatu hoidettua. Vyöhyketerapiaa siis käytetään myös korvatulehdusten hoitoon ihan ja kun puhuin tästä yhdelle kaverille niin hän sanoi yhden hänen kaverinsa käyttäneen lastaan juuri korvien takia vyöhyketerapiassa ja että siitä oli heti suuresti apua.

Pääskyli, voi että, teillä on nyt sitten pieni uimari siellä :) Kiva juttu, että kävi noinkin hyvin ja pääsitte heti aloittamaan harrastuksen. Siitä se ura lähtee! Teillä taitaakin olla kätevän lyhyt matka sinne Laajavuoreen, muistelen että asutte Kortepohjassa? Kallista on tosiaan.. Mutta ehkä se on sen arvoista, on tuo kuitenkin sellainen kokemus lapselle, ettei sen arvoa voi oikein rahassa mitata. Kerrohan sitten miten uimakoulu etenee teillä :) Tosi hyvin nukkuu teidän poika kyllä! Ja sikeästikin vielä, kun jatkaa uniaan siirtelystä huolimatta. Meilläkin poika nukkuu vaan 10-12 h vuorokaudessa. Toiset tykkää, kun tässä vaiheessa vauvat alkaa yleensä olemaan enemmän hereillä ja seurustella, itse taas toivon, että vauva alkaisi nukkumaan enemmän.. Kun tosiaan unet on niin lyhyitä ja uni niin kevyttä. Vauvan kehityksen kannalta olis varmaan hyvä, jos nukkuisi kunnon unia.

Yritin kans ilmoittaa poikaa vauvauintiin ja -jumppaan mutta ei sitä huolittu kun on vielä liian pieni :) Uinnissa tosiaan on raja sen 3 kk ja vauvajumpassa aika lailla sama, päätä pitäis osata kannatella. Uintiryhmiä saattaa kuulemma tulla tässä syksyllä vielä yksi alkeisryhmä lisää, juuri sinne Laajavuoreen, katsotaan päästäiskö sitten mukaan. Jumpan aloittaminen puolestaan taitaa siirtyä ensi vuoden puolelle, kun tuolla Jyväskylän Naisvoimistelijoilla, jotka sitä järjestää, menee ryhmät lukukausittain. Harmi, se olis ollut niin kiva harrastus nyt syksylle. Pitänee tyytyä kotijumppaan ja vaunuiluun.

Lapsilisät (ne kaikki kaksi..) ollaan nyt toistaiseksi laitettu säästöön. Avataan pojalle pankkitili nyt kun hän sai nimen ja kerätään sinne lapsilisiä ja lisäks sinne tulee muutamat setelit, mitä on saanut isovanhemmilta. Ajateltiin, että kun nyt on vielä ainakin hetken sen verran hyvä rahatilanne, että pärjätään ilman sitä lapsilisääkin arjen menoissa, niin laitetaan ne pojalle säästöön. Sitten jos ja kun tilanne muuttuu ja tulee tiukempaa, otetaan lisät käyttöön ruokakuluihin yms.

Millasia vaatekertoja te pidätte vauvoillanne päällä näillä keleillä? Mulla on pojan pukeminen tällä hetkellä vähän hukassa, kun tuntuu että on vielä kuitenkin ihan lämmin kun aurinkokin paistaa, mutta sitten taas asteita ei aina oo kauheesti ja kohtahan on jo syyskuu..

Poju heräilee tuossa päikkäreiltä, pitääpä lähteä heti syöttöpuuhiin kun veikkaan että on aika nälkäinen kaveri vastassa :)
 
Moi taas!

Täytyy heti tähän alkuun todeta, että olen kyllä tosi innoissani aina, kun ootte jotain tänne kirjotellu. On mukava porista näitä juttuja, kun kaikki kaverit ei jaksa kuunnella näin juurta jaksain näitä vauvakuulumisia. :)
Tärkeää vertaistukea ootte kyllä!

Ja hauska kuulla Nemesiss teidän ikimuistoisista ristiäisistä. :D
Onneksi osasit suhtautua huumorilla noihin kommelluksiin, olisin saattanut itse purskahtaa itkuun siinä hetkessä. ;)

Meillä poika nukkui melko vähän vuorokaudessa alkutaipaleensa. Me jo kyseltiinkin ihmisiltä, että voiko se unen vähyys vaikuttaa kehitykseen. Olin aika väsyksissä alkuun, kun just kaikkialla luki, että alkuun vauva vaan syö ja nukkuu. No, meillä se oli myös hereillä paljon ja vaati läheisyyttä, kun ei osannut olla yksin. Sitten tuossa 2kk iän kynnyksellä se yhtäkkiä alkoi vetelemään lähes säännöllisesti pidempiä päikkäreitäkin. Ja nyt on aina muutama päivä, jolloin nukkuu melkein koko päivän ja sit taas seurustelee pari päivää. Onneksi osaa myös hengailla välillä itsekseen hereillä ollessa, niin saan hoidettua omia juttuja (käytyä suihkussa) niinä virkeinäkin päivinä.
Eiköhän ne vauvat tasaa omat juttunsa omaan tahtiin. :)
Musta tuntuu usein siltä, että toi vauva opettaa mulle, miten sitä pitää hoitaa ja kasvattaa. Pitää vaan tarkkailla ja kuunnella.

Nemesiss: Mä olin jotenkin enemmän hajalla pukemisista niillä +20 keleillä, kun ei tiiä, saako se tenava lämpöhalvauksen vaunuissa. :)
Nyt teen niin, että jos on alle 15 astetta, laitan sisävaatteiden päälle semmosen nallehaalarin. Sehän on vähän niinkuin vanuhaalari. Lisäksi laitan myssyn, kun korvat jää paljaaksi liian ison hupun alla. Jos on 15-20 astetta, laitan collegesta olevat henkselipöksyt ja kelin lämpimyydestä riippuen collegepaidan. Lisäksi villasukat ja -tumput sekä myssy. Meidän poju on kova hikoilemaan, niin aiheuttaa mullekin välillä ahdistusta tuo vaatetusasia. Vaunuihin kuitenkin laitan aina sen peitteen tuulensuojaksi. Ja paremmin poika nukkuu vaunuissa, jos ei oo hirveesti tilaa liikkua, joten joku peitto ois hyvä. Joskus käärin pojan harsoon, niin vähän rajoittaa liikettä. Mutta mulla on myös virkattu villapeitto, jota suosin, koska se ei hiosta. Noiden kans sitten kikkailen; myttään välillä peiton vaunukopan jalkopäähän, jos tuntuu keli liian lämpöiseltä. Ja meidän vaunuissa saa sieltä kuomun alareunasta vetskarilla avattua "tuuletusaukon", joten saa välillä vähän ilmaa vaihtumaan, jos tuntuu keli liian kuumalta.

Mua harmittaa, kun me saatiin tosi monta hienoa lyhythihaista bodya enkä kuitenkaan niitä oikein osannut pitää. Mua pelotti kesäkeleilläkin ristiveto, kun pidettiin kaikkia tuuletusikkunoita auki ja vauvaa lattialla. Ainoastaan ne ihan kuumimmat päivät vietettiin vaippasillaan tai lyhythihaisessa bodyssa. Siellä vauvauinti-infossa näin kuitenkin useamman vauvan lyhythihaisissa...

Vauvauinnin infossa sanottiin, että varmaankin kesken syksyn aloittaa vielä uusi ryhmä. Olishan sinnekin siis ehtinyt, mutta en tiennyt asiaa sillon, kun ilmoittautumista kiirehdin. Luulin, että seuraava mahdollisuus on ehkä joulun jälkeen.
Tosiaan toi Laajavuori on lähellä. Aattelin, että siellähän vois käydä melkein vaunujen kanssa kävellen, mutta nyt alkuun vauva roudataan altaille turvakaukalossa, niin on kätevämpää mennä autolla. Meillä kun ei oo semmosta travel system-hommelia vai-mikä-se-nyt-oli. :)

Vauvauinnin merkityksestä noin pienen kehitykselle en oo kyllä yhtään varma, mutta mä nautin siitä, kun saan ohjatusti tehdä jotain vauvan kanssa, mitä en muuten ehkä osais tehdä. Lisäbonuksena se, että oon aina ite nauttinut uimisesta ja vedestä tosi paljon. Ja ekstrabonuksena myös se, että siellä tapaa toisia (ekakertalaisia) äitejä. Meininki on jotenkin rentoa, vaikka yksi vauva kirkuu naama punaisena ja toinen pissaa lattialle. En vielä osaa suhtautua moisiin niin huumorilla yksin ollessani julkisilla paikoilla. ;)

Jep, nyt pitäisi tajuta mennä nukkumaan. On toisinaan venynyt luvattoman myöhään ja sitten tietysti poika päättää herätä yösyönnilleen pari tuntia aiemmin. Siinä sitten syyttelet poikaa väärästä aikataulusta, kun itse olet juuri nukahtanut puoleksi tunniksi. Täytyis vaan edelleen uskoa se, että näin pienillä ei ole sitä rytmiä, vaikka jotain kaavaa toistettaisikin viikko-pari. Ja että nuku itse silloin kun vauva nukkuu. :)

Hui, lauantaina on jo syyskuu! :) Hauskaa loppuviikkoa!
 
Heip!
Sama juttu Pääskyli, ilo lukea teidän juttuja. harmittaa vaan kun en tahdo keritä yhdellä kertaa kirjoittamaan..Nytkin saatan joutua jättämään kesken...

Meillä oli tänään aamulla neidillä ulkona puolipotkarit, niiden päällä semmoset velour kankaiset pöksyt, body ja villaneule+tumput+sukat ja velour myssy. Vaunuissa pidän pohjalla äippäpakkauksen makuupussia, sillein että se on kiinni, toimii siis ns. petarina siellä vaikka kopassa oma tylsä,ohut petari onkin..Neidin päälle laitan vielä villaisen tilkkupeiton..Ötököiltä suojaamaan hyttysverkon. Eikä ollut yhtään hikinen tai kylmä.
Tuuli on kuitenkin jo aika viileä niin on hyvä pukea hyvin päälle ;)..Jos niska hikinen niin sit voi kuitenkin aina vähentää, kunhan aina huomio ettei tuuli käy.
Tuo nallepuku on ihan loistava noilla lämpöasteilla.

Nemesiss Voi että, on teillä ollut ikimuistoiset ristiäiset :D. Kiitos noista tiedoista :).

Montako nimeä olette antaneet lapsillenne?

Pääskyli Meilläkin oli vaan ihan muutamana päivänä t-paitabody tai t-paita päällä.. joten don`t worry :). Ihmiset pukee välillä aika vähän vauvoilleen päälle. Monesti kuulee sitä, että kun itse tarkenen niin eiköhän se vauvakin tarkene selitystä...Eihän se kuitenkaan niin mene.

Dodiih..nyt täytyy mennä...
jatkan tähän taas myöhemmin <3
 
Moi!

Mäkin tykkään kovasti lukea teidän kuulumisia :) Vertaistuki on todellakin korvaamatonta. Ja itsellä kun ei ihan hirveästi kavereilla ole pikkuvauvoja, niin sitä mukavampi on täällä jutella. Ja virvuli, tosi hyvinhän sä ehdit tänne kirjoitella, ottaen huomioon että sulla on kädet tuplaten täynnä työtä kahden lapsen kanssa! :)

Kiva kun kerroitte noista pukeutumisjutuista. Aika samoilla linjoilla meilläkin mennään. Tosin viime aikoina ei ihan hirveästi olla ulkoiltu, kun pojan mahavaivat on ollu sen verran pahoja, ettei meinaa enää oikein vaunuissakaan viihtyä raukka :/ Viime viikolla otin kans sen äitiyspakkauksen makuupussin vaunuihin käyttöön ja olen pitänyt jo poikaa ihan sen sisällä. Vaatetta on silloin ollut vain normaalit sisävaatteet + tumput ja myssy. Lisäksi vaunun suoja päällä ja harso suojaamassa ötököiltä ja auringolta. Hyvin on mielestäni tarjennut. Autoillessa on sitten ollut jokin hieman paksumpi haalari päällä ja peitto päällä kaukalossa. Meidän poika tuntuu kans hikoilevan helposti. Lyhythihaisia bodeja oli meilläkin aika monta ja jonkin verran niitä tuli käytettyä silloin kuumimpina päivinä, lähinnä tosin vaan sisällä ollessa. Nyt eilen otin pojalle 62 cm vaatteita käyttöön ja sieltä löytyi kans pari ihanaa t-paitabodya, mutta taitavat nyt jäädä käyttämättä, harmi.

Pääskyli, meillä on kans vaunuissa tuo tuuletusaukko. Se on kyllä hyvä, mutta huomasin kesähelteillä, ettei sitä oikein voinut pitää auki, kun sieltä paistoi aurinko suoraan pojan naamaan aina kun käveltiin sillein että aurinko paistoi edestä päin.. Niin ja mä haluisin kans sellasen nallehaalarin meiän pojalle! Pitäiskin muutenkin yrittää löytää sille jokin kiva paksumpi haalari, joka olis helppo vain vetäistä sisävaatteiden päälle ulos lähtiessä. Nyt oon käyttänyt velourtakkia + -housuja, mutta haalari olis kätevämpi ja vauvamaisempi :)

Voi kamala kun säikähdin eilen. Syötin pojalle maitohappobakteeria lusikalla (on siis jauhemaista ja sekoitan sen pieneen vesitilkkaan) ja ilmeisesti annoin sitä liikaa kerralla kun poika alkoi kakomaan ja haukkomaan henkeään ihan tosissaan. On joskus ennenkin tosin hokassut maitoa kiireellä ja sitten kakonut, mutta nyt siitä ei näyttänyt tulevan loppua millään. Luulin jo, että se tukehtuu siihen paikkaan, ihan kauheaa oli :( Onneksi poika sitten siitä tokeni, mutta sen verran voimia tuo kohtaus näytti vieneen, että nukahti saman tien syliini. Niskakin oli raukalla ihan märkä siitä yskimisestä.. Poika nukkui sitten hetken vieressäni ja vahtasin koko ajan, että vieläkö se hengittää..

Jep, ristiäiset oli tosiaan ikimuistoiset.. Ihme kyllä en vetänyt sen suurempia pultteja. Oon kai niin väsynyt, että kaikki vaan naurattaa :D

Me annettiin vauvalle kaksi etunimeä. Meillä on miehen kanssa molemmilla myös kaksi nimeä, joten se tuntui luontevalta.

Neuvolassa käytiin tänään ja poika sai rotarokotteen. Otitteko te Pääskyli sitä ja tuliko siitä teidän pojalle mitään sivuvaikutuksia? virvulin vauva ei oo varmaan vielä rokotetta saanut? Toivottavasti tuo ei nyt pistäis pojun mahaa entistä kipemmäksi. Painoa meidän pötkylällä on jo 5830 g ja pituutta 59,5 cm. Tänään on lisäksi kolmas vyöhyketerapiakerta iltapäivällä. Kaksi edellistä kertaa ei ole saaneet muutosta aikaan, pistän nyt kaiken toivoni tähän kolmanteen kertaan, että jotain jo saisi aikaan. Terapeutti "lupaili", että kyllä se mahajumitus sieltä saadaan vielä pois, joillain vauvoilla se vaan vaatii kuulemma enemmän aikaa. No, katsotaan..

Pääskyli, miten tuo uintihomma käytännössä toimii? Siis kannetaanko vauva tosiaan kaukalossa altaalle asti vai ymmärsinkö väärin? :D Niin ja mihin pistät pojan siksi aikaa, että itse peseydyt yms? Ja pidätkö pojalla sellasta uimavaippaa? Mukavaa, että nautit itsekin uinnista :) Missä altaassa vauvauinti siellä pidetään ja minkälämpöistä vesi on? Minäkin stressaan vähän tollasista pikku jutuista näin alkuun, kaupungillakin oon aina ihan kauhuissani, että milloin vauva parkaisee ja kaikki kattoo.. Vaikka ihan normaalia vauva-arkeahan tuollaiset on, niin silti sitä on vaan vielä niin epävarma näin esikoisen kanssa.

Taidan yrittää tässä saada hieman kotitöitä tehdyksi kun poika ehkä nukkuu hetken. Vietiin äsken mies töihin ja nyt pitäis koko ilta pärjätä kahdestaan..

Hauskaa viikonloppua teille! :)
 
Moi!

Meidänkin pojalla on kaksi etunimeä. Toiseksi nimeksi oli tiedossa jo ns. perintönimi ja puhuttelunimi onnistuttiin hoksaamaan yhdessä miehen kanssa. Meillä oli siis jostain syystä olo, että pojalla on jo nimi, joka ei vaan ole mikään niistä, mitä oltiin etukäteen mietitty. Onnistuttiin sit kuin ihmeen kaupalla "löytämään" se, minkä niminen vauva oli. Hassua, mutta näin se vaan meni. :)

Toi poika kasvaa ihan kauheeta vauhtia! Pakko ottaa jo 68:t vaatteet käyttöön, kun 62:t bodyt käy pituudesta liian pieniksi. Hihatkin näyttää käytössä 3/4-hihoilta ja kaula-aukko venyy liian avonaiseksi, kun kinnaa haaranepparit kiinni.

Otettiin rota-rokote ja jotain pientä mahavaivaa muistaakseni oli, jonka arvelin johtuvan siitä, mut ei mitään vakavaa. Mä kävin jo varulta ostamassa särkkärisuppoja, kun ens viikolla 3kk-neuvola ja ekat piikit. Mun äiti kehotti varautumaan, jos meinaa esim. yötä vasten olla erityisen itkuinen. Tuumas, että onhan se piikitetty lihas aikuisillakin kipee...

Uinnista: Kaukalolla kuljetetaan vauvaa. Mä vuorasin sen ekalla kerralla harsoilla ja nyt laitoin jo ihan kosteussuojan siihen päälle. Vauva kulkee kaukalossa pyyhkeeseen käärittynä. Eli vauvat oottaa kaukalorivistössä suihkuhuoneessa, kun äidit peseytyy ennen altaaseen menoa. Vauvoilta tarvii pestä vaan peppu etukäteen. Uimavaippaa ei oo pakko olla. Noi järjestäjät tuumasi, että veden paine estää kakkaamisen veteen. Suurimmalla osalla sitä ei siis oo, eikä meidänkään tenavalla. Viimeksi meni niin, että poika pissasi pyyhkeeseen altaasta nousun jälkeen, kun kuivasin sitä. Sen takia siis kosteussuoja kaukaloon. Kaukalot tosiaan altaalle asti, on kaikkein kätevin ja mukavampi kulkea ne portaatkin sieltä suihkuilta. Uinti on siinä monitoimialtaassa ja vesi on 32-asteista. Huomaa, että vaikka on niinkin lämmin vesi, on se puoli tuntia ehdoton maksimi pikkuisen uimareissulle. Alkaa jo loppuvaiheessa kädet olemaan viileät.

Täällä meni taas muutama viikko huolettomasti ruokailujen suhteen, niin kävi sitten sillä tavalla, että poika on nyt pikku hiljaa alkanut pitämään rintaa unituttina. Eli vaatii sitä lähinnä silloin, kun haluaa nukahtaa. En siis ole koskaan varsinaisesti nukuttanut poikaa rinnalle, mutta toisinaan se kehveli ehtii nukahtaa siihen, kun mä keskityn johonkin muuhun. No, se tarkoittaa sitä, että vauva ei syö rintoja tyhjiksi ja maito vaan vähenee. Nyt, kun suunnittelin taas tihentää imetysvälejä ja lisätä maitoa, poika veti muutamat kunnon rintaraivarit. Hirvee huuto, kun olis pitänyt vähän nähdä vaivaa ruuan eteen. Annoin lopulta vähän korviketta alle, että jos se taittais nälkää ja poika jaksais sit keskittyä, mut ei. Heti kun se huomas, että asettelen sitä imetystä varten, ni alkoi huutaa kurkku suorana. No, lopulta kävi taas niin, että se väsy jo huutaessa niin paljon, että jaksoi sit imaista lohdukseen pari kertaa ja nukahti. Nukkui pari tuntia ja herättyään sit söi suht kiltisti. Mutta tässä taistelussa tuli ikään kuin skipattua yks syöttökerta. Iltasyötöllä en edes jaksanut taistella, siirryin vaan korvikkeeseen. Tänään oli taas ongelma, että vasen rinta ei kelpaa. Se aiheuttaa huutoa. Ja oikeellakin yrittää vaan alkaa nukkumaan. Lopulta sain huijattua unisen tenavan myös vasemmalle rinnalle. ;)
Ihme touhua. Saa nähdä, miten kauan sitä jaksaa, jos esim yösyötötkin alkaa olla huutoa.
Yritin sit pumppaamalla vähän tyhjentää, mut enhän mä saa sillä mitään irti, kun niin harvoin yritän. Pitää olla ihan räjähtämispisteessä, että mitään tulee. Sillonkin saa nopeemmin käsin. No joo, pitää vaan psyykata itelle pitkää pinnaa.

Hauskaa syyskuuta (vaikka on aika masentavat kelit)!!
 
Huomenta!

Meidän vauva oli eilen ekaa kertaa isovanhemmillaan hoidossa :) Käytiin miehen kanssa kahdestaan ulkona syömässä ja sitten pyörähdettiin yksissä tupareissa tässä ihan meidän kodin lähellä. Nelisen tuntia oltiin erossa pojasta. Kyllä hirvitti alkuun lähteä, mutta ihan hyvää teki ja poika oli pärjännyt mainiosti mummon ja papan kanssa. Uskaltaa ehkä lähteä toistekin. Oletteko te muut vielä päässeet viettämään parisuhdeaikaa ilman vauvaa/lapsia?

Poika on alkanut nukkumaankin paremmin! Nyt kahtena yönä on nukkunut 6-7 tuntia yhteen putkeen ennen kuin on herännyt ekalle yösyötölle. Viime yönä kaiken lisäksi nukkui jo omassa sängyssään, kun tähän asti on nukkunut perhepedissä. Päädyin tähän ratkaisuun, kun olen itse nukkunut koko viikon niin huonosti kun havahdun kaikkiin pojan ääntelyihin ja liikehdintään. Hieman haikea olo oli nukkua ilman vauvaa vieressä ja kuuntelin vain kun toinen tuhisi omassa sängyssään. Hyvää kuitenkin teki itsekin saada nukuttua jo vähän enemmän. Poika on alkanut nukkumaan myös pidempiä päikkäreitä. Uni on paljon levollisempaa ja selvästy syvempää kuin aiemmin. Olen tästä kyllä erittäin kiitollinen!

Vyöhyketerapia on siis ilmeisesti auttanut. Neljä kertaa ollaan käyty ja viime kerralla terapeutti sanoi, että huimaa edistystä on tapahtunut. Nyt masuvaivat tuntuvatkin olevan poissa, hysteeriset iltahuudot on jääneet pois eikä poika enää näytä kipuilevan. Vatsakin toimii päivittäin, kun ennen kakkaa tuli vain 2-3 päivän välein :) Olisipa tämä pysyvä olotila. On niin ihanaa nähdä poika hyväntuulisena ja virkeänä hyvin nukutun yön jälkeen. Masuvaivoistahan se huono nukkuminen aika varmasti johtui. Nytkin vauva on jo ehtinyt ottaa puolen tunnin nokoset aamupäivällä, sen jälkeen söi ja taas nukkuu. Ehkä korjaa niitä univelkojaan samalla lailla kuin Pääskylin poika :)

Me keksittiin pojan nimi jo odotusaikana. Meillä oli noin kymmenisen pojan nimeä listassa, joista sitten noin kolme oli sellaista, jotka molemmille sopi ja joita pyöriteltiin mielessämme. Yksi oli niistä ylitse muiden ja sellanen, josta molemmat tykkäs yhtä paljon ja päätettiinkin, että jos poika on yhtään sen näköinen niin sen nimen sitten saa, Ja olihan se :) Nimivalinta kävi meilläkin siis aika helposti. Toiseksi nimeksi meilläkin olis ollut vaihtoehtona miehen suvun perintönimi, mutta etunimi ei oikein sopinut sen kanssa eikä se ollut miehelle niin tärkeää, niin valittiin sitten toiseksi nimeksi miehen ehdottama nimi.

Pääskyli, voi miten suloiselta kuulostaa tuo että vauvat on siellä uimahallissa rivissä kaukaloissaan! Varmaan ihana näky :) Noinhan se uinti varmasti järjestyykin kätevästi sillä kaukalolla kuljettaen. Aika viileää kuitenkin mun mielestä tuo 32-asteinen vesi, kun onhan vauvan kylpyvesikin paljon lämpimämpää.. Ja itse ainakin oon niin vilukissa, että se 37-asteinen allas on mun ehdoton suosikki. Mutta ehkä vauvat on vähän sinnikkäämpiä ;)

Ikävää Pääskyli, että imetys on tuottanut vaikeuksia. Eikös ne rintaraivarit ja/tai -lakkoilut ala olla ihan yleisiä juuri tuossa 3 kk iässä? Näin ainakin muistan lukeneeni. Hyvin olet kuitenkin jaksanut yrittää ja onnistunut vähän huijaamaan poikaa, omaksi edukseen :) Toivotaan, että tuo olisi vaan ohimenevää ja rinta kelpaisi taas pian. Helpostihan ne vauvat varmaan laiskistuu, kun pullosta helpommin maidon saavat. Se vaatii äidiltä paljon kärsivällisyyttä, että jaksaa yrittää tarjota rintaa aina vaan uudestaan, vaikka pakit välillä saakin. Minkälainen rintapumppu sulla muuten on? Koitahan jaksaa imetystaistelua tai jos siltä tuntuu niin sitten vaan korviketta enemmän kehiin, ihan oman jaksamisen mukaan!

Meilläkin on nyt käytössä 62 cm vaatteet, mutta luulen että pitää tässä pian alkaa hankkimaan lisää 68 cm vaatteita varastoon. Tosi nopeaa on kyllä tuo vauvan kasvu! Meidän poika on aika pitkä ja varsinkin potkarit jää usein liian lyhyiksi. Siksi tykkäänkin käyttää bodyjen kans enemmän tavallisia housuja ja sukkia. Saa potkiskella rauhassa eikä kiristä kärjet :)

Jaahas, nyt poika heräileekin, pitääpäs alkaa viihdyttämään sitä. Tänään saa kyllä mies viettää vapaapäivänään hieman isä-poika-aikaa, niin saan itsekin hieman hengähtää ja tehtyä meille hyvää ruokaa :)

Jatkellaan tästä taas piakkoin, moi vaan!
 
Moi!

Pikakuulumisia, pitää lähtee kohta pumppaileen ennen nukkumaanmenoa.
Rintaraivarit/-lakkoilut siis jatkuu. Imetys onnistuu onneksi öisin ja usein päivälläkin, mutta nää illat on hankalimmat. Samoin, jos poika ehtii jo kitistä nälkäänsä, ei rinta kelpaa millään.
Lisäksi meillä alkoi nukutusraivarit. Ensimmäinen nukkumaanmeno-ongelma oli, kun oli miehen yövuoro vauvan kanssa, kun olin juhlimassa synttäreitäni. Mies ei ollut saanut poikaa nukkumaan oikein kunnolla missään vaiheessa. No, siitä lähtien on nukahtamaisillaan oleva poju alkanut jostain syystä huitoa ja potkia ja siitä sitten tulee isot itkut, kun herää siihen omaan viuhtomiseensa. No, isot itkut tulee myös siitä, jos yrittää vähän pitää käsistä ja jaloista kiinni, jotta liikehdintä rajoittuis. Eli käytännössä huutoa tulee joka tapauksessa, vaikka nukuttaminen muuten sujuu tutulla rutiinilla ja rauhallisesti. Otan sitten pojan syliin rauhoittumaan, kun itku menee överiksi ja laitan sitten takaisin sänkyyn, kun on nukahtamaisillaan.

Yritin tänään neuvolassa tiedustella, olisko jotain neuvoja, niin en oikeestaan saanut mitään. Se ehdotti päivärytmiin kaikenlaisia juttuja, jotka meillä kyllä osin jo on käytössä. Plaah.

No, tänään siis 3kk neuvola. Saatiin rokotuksia ja itse rokottaminen meni hyvin, mutta muutaman minuutin päästä alkoi kova huuto. Mentiin odotushuoneen puolelle ja tuntuihan se vähän pahalta itsestäkin, kun toinen on ihan paniikissa eikä sille rinta kelpaa edes lohduksi. Eikä tutti ja pulloo mulla ei ollut mukana. No, sain pojan rauhoittumaan sitten sillä, että rupesin laulamaan sille. :) Vähän nolotti julkisella paikalla lauleskella, mutta ehkä sitä jaksoi se odotushuoneessa ollut täti kuunnella paremmin kuin sitä vauvan huutoa.
Mulla on tapana laulaa pojalle esim autossa, kun se alkaa hermostua liikennevaloissa. Onneksi hoksasin moisen.
Poika itki vielä kotonakin pariin otteeseen melko kovasti ja laulamalla se rauhoittui silloinkin.

Toivottavasti nuo huudot menee nopeasti ohi, meinaa nääs äitiäkin vähän väsyttää. Ja viikonloppu ollaan kaksistaan.

Mitäpäs teille kuuluu?

-Pääskyli
 
Moro!

Huh kun on taas työn takana tämä tänne kirjoittaminen. Poika pitää kiireisenä :)

Meille kuuluu ihan hyvää. Pojan masuvaivat näyttäisivät olevan tältä erää takana päin. Suuri helpotus! Ummetusta on edelleen, viime viikolla pojalla oli viiden päivän kakkatauko.. Mutta onneksi ei kuitenkaan näytä kärsivän siitä. Eikös se ole ihan normaalia, että vauvat panttaa parhaimmillaan parikin viikkoa. Vyöhyketerapiassa ei olla nyt käyty sen neljännen kerran jälkeen. Sovittiin, että palataan sitten, jos mahakivut palaavat.

Vauvakerhossa alettiin käymään viime viikolla. Se on sellainen seurakunnan järkkäämä ekavauvaryhmä, jossa on yhdeksän äitiä + vauvaa. Mulla on siellä kaksikin tuttua äitiä, joten lähdin jo ihan sen takia mukaan, että pääsen heitä tapaamaan. Ensimmäinen kerta meni meidän pojalla vähän huonosti, kun poika harrastaa "sympatiaitkua" eli parahtaa aina lohduttomaan, kovaan itkuun, jos joku toinen vauva itkee. Aika kuorolauluksi meni se touhu siellä kun kaikki sitten itkivät enemmän tai vähemmän :D Tämän viikkoinen kerhokerta sujui jo paremmin, kun poika oli saanut nukuttua aamupäiväunet ennen lähtöä ja oli hyvällä tuulella. Siellä se pötkötteli peiton päällä muiden vauvojen kanssa ja ihmetteli, söpöä :) Ihan kiva, että on nyt ainakin yksi tuollainen säännöllinen harrastus meillä.

Yöunet on alkaneet jo sujumaan paremmin. Muutama hankala nukutus oli viime viikolla, mutta nyt poika on taas alkanut kiltisti nukkumaan klo 22 maissa. Yhdellä yösyötöllä ollaan pärjätty jo pari viikkoa ja olen saanut nukkua putkeen n. kuusi tuntia, mikä on jo ihan hyvä. Viime yönä poika tosin heräsi syömään klo 2, 5 ja 7.30. En tiedä olisko joku tiheänimunkausi alkamassa vai oliko vain tavallista nälkäisempi yö. Poika nukkuu edelleen mun vieressä, välillä myös ekan unipätkän omassa sängyssään. Jotenkin vaan itsekin kaipaan vauvan läheisyyttä enkä sen takia raaski nukuttaa poikaa pinniksessä. Mies kun nukkuu työaamunsa toisessa huoneessa, niin on niin orpo olo nukkua yksin isossa parisängyssä, että pitää olla unikaveri :)

Pääskyli, miten teillä sujui viikonloppu pojan kanssa kahdestaan? Mekin oltiin meidän pojun kanssa viime pe-la keskenämme, kun mies oli reissussa. Perjantai oli aika raskas päivä, poika ei oikein saanut päivällä nukuttua ja iltaunille nukuttaminenkin kesti kaksi tuntia.. Lauantaina vauva olikin sitten oikein aurinkoinen ja kiltti :)

Oletko Pääskyli kokeillut tuohon nukutusongelmaan kapalointia tai unipussia? Voisi auttaa tuohon sätkimiseen. Meillä poika nukkuu tällä hetkellä unipussissa ja se on mun mielestä auttanut ainakin vähän levottomuuten. Eikä pääse poika enää potkimaan mua mahaan :) Harmi, ettet saanut neuvolasta apua noihin raivareihin.. Toivotaan, että poika pian alkaisi rauhottumaan sekä syönnin että nukahtamisen suhteen. On varmasti raskasta sulla imetys tällä hetkellä. Liian väsynyttä tai liian nälkäistä vauvaa on kyllä vaikea syöttää, ei meinaa meilläkään sillon tulla hommasta mitään. Ja vauvan nälkää ei ole aina helppo ennakoidakaan. Huoh.. Kiinteiden aloitusta odotellessa.

Ihana Pääskyli, kun laulat vauvallesi :) Varmasti rauhoittaa pientä. Hyvin kyllä keksitty ottaa tuo laulaminen käyttöön rokotuksen jälkeiseen lohduttamiseen. Ja mitä sitten vaikka muut kuulisivat, niistä viis! Pitääpä muistaa tuo itsekin, kun 3 kk:n neuvola meilläkin pian jo häämöttää. Oliko teillä vielä rokotusten jälkeisinä päivinä mitään oireilua?

Nytpä yritän lähteä unten maille. Molemmat pojat, iso ja pieni, nukkuu jo, itse valvon kun erehdyin ottamaan iltaunet pojan vierellä ja se syö aina tunnetusti yöunia. Huomenna aamulla on vielä suht aikainen herätys, kun lähdetään aamusta heti käymään mun työpaikalla moikkaamassa toista äitiyslomalaista ja hänen vauvaansa sekä muita työkavereita.

Koitan kirjoitella lisää lähipäivinä!

Hauskaa viikonloppua äiskät! :)
 
Moi!
Hurjaa vauhtia aika kuluu, pitkä aika edellisestä viestistä kulunut. :)

Rokotusten jälkeisenä päivänä poika oli aikaslailla normaalin iloinen, mutta parin päivän päästä alkoi mahavaivat ja niitä kesti ainakin viikon ajan. Nytkin on välillä melkoista ähellystä mahan kanssa ja kakka on ollut vihertävää usein. Oon tässä pohtinut, että voiko siitä rota-rokotteesta tulla näin kauaskantoisia ongelmia vai onko jossain muualla vikaa. Pitäiskö harkita korvikkeen vaihtoa..?
Niin, meidän mahaongelmat siis ei oo muuta kuin kärttykitinää ja välillä vähän huutoa, mutta ei mitään tuntikausien karjuntaa. Yleensä saadaan sylissä hytkyteltyä joku semmoinen asento, jossa olo hetkeksi helpottuu.

Oltiin viikko pojan kans pohjoisessa mun kotipaikkakunnalla. Mun äiti tuli junalla meitä hakemaan, kun en uskaltanut lähteä yksin ajamaan poika takapenkillä viiden tunnin ajomatkaa. Yllättävän hyvin sujui matka, pojan viihtyvyyteen auttoi kiva lelu kiinnitettynä kaukaloon, ettei päässyt heittämään sitä pois. Samoin oli pari levyä, joilla saatiin rauhoitettua vähän poikaa, kun meinasi alkaa ärtymään. Vasta 50km ennen päämäärää loppui tenavalta huumori niin, että mä olin loppumatkan vierellä viihdyttämässä.

Siellä sitten tavattiin sukulaisia ja tuttuja ja pojalla oli paljon leikittäjiä. Kaks eri yöpymispaikkaakin oli, joten paljon vaadittiin pojalta sopeutumista, mutta tosi hyvin meni. Eikä tää kotiin palaaminenkaan oo aiheuttanut mitään erityistä ongelmaa. Ehkä vähän seurankipeä on poju, kun ehti tottua siihen, että aina on joku seurana ja nyt en ehdi joka hetki vierelle.

Nukkumaanmenot on meillä helpottuneet, kun katson vaan tylysti kellosta, että vähintään kaks ja puoli tuntia pitää olla hereillä ennen nukkumaanmenoa. Eli iltapäivän nokosten jälkeen ajoitetaan iltatoimet parin tunnin päähän. Tänään esim poika meinasi nukkua puoli seitsemään illalla, niin menin sitten vaunun viereen ja heti, kun poika vähän havahtui, aloin höpöttämään sille, ettei enää nukahda. Sain sitten hänet ilman huutoja ysin jälkeen yöunille. Eilen raasu nukahti iltapullolle, kun oli valvonut jo yli kolme tuntia putkeen. :)

Rintaraivareita ei varsinaisesti oo enää ollut, mutta ihan selkeetä kieltäytymistä on edelleen. Tänäänkin sain imetettyä päiväsaikaan kahdesti kunnolla ja kerran ihan vähän. Yöllä syö vielä aikas normaalisti. Mietin tässä koko ajan, et miten kauan jaksan rimpuilla tämän homman kanssa, kun on niin työlästä koko ajan. Aattelin, et jos nyt pari viikkoa jaksais näiden iltalypsyjen kanssa, niin kattoo sitten, miten käy, kun kiinteät ruuat alkaa tulla kehiin. Alun perin haaveilin, että saisin korviketta vaihdettua kiinteisiin ja sitä kautta imetystä vähän isompaan rooliin neljän kuukauden jälkeen. Toiveissa olis, että imetys edes jossain määrin olis kehissä puolen vuoden ikään asti. Saattaa olla, että annan homman vaan mennä luonnollista polkuaan, hiipukoon imetys jos ei poikaa kiinnosta... No, katellaan. Mies tunnusti tänään, ettei hän käsitä, miksi stressaan edelleen tätä asiaa, kun tenavan vois ihan simppelisti vaan ruokkia pullolla. Eli tää on nyt virallisesti mun oma taistelu. :/

Plääh, tänään on ollut kelinkin puolesta masentava päivä, niin näköjään tuli tämmönen semivalitus... Mutta raportoin hyviä uutisia viimeistään silloin, kun poika oppii kääntymään. Ei ole paljosta kiinni ja pari vahinkokääntymistä on jo tapahtunut. Ja ennen kaikkea: yritys tuntuu olevan melko kova. :)

Hauskaa loppuviikkoa!
 
Moi!

Jopas oli pudonnut meidän keskustelu, toiselle sivulle asti! On vähän kuihtunut kasaan tämä jutustelu täällä, melkeinpä mennyt meidän kaksinpuheluksi Pääskyli :)

Meidän poika täytti pari viikkoa sitten kolme kuukautta ja viime viikolla oli neuvola. Poika oli kasvanut ihan huimasti, pituutta on nyt tullut syntymästä 15 cm lisää! :O En tiedä millä käyrillä mennään, kun siitä ei ollut puhetta, mutta tosi hyvin poika kyllä kasvaa rintamaidolla. Rokotukset saatiin ja itkuhan niistä tietysti tuli. Onneksi poju kuitenkin rauhoittui pian ja kotimatkalla nukahti samantien vaunuihin.

Nyt onkin sitten viikon ajan kärsitty piikkien jälkiseurauksista.. Sillon samana iltana, kun rokotteet pistettiin, poika alkoi ihan yhtäkkiä iltapäikkäreiltään herättyä huutaa suoraa huutoa. Näki, miten vauvaan selvästi sattui kamalasti :( Tunnin ajan kanniskeltiin miehen kanssa vuorotellen pientä potilasta. Olalle poika aina rauhoittui, mutta alkoi itkeä heti kun vaihtoi puolta tai kantajaa. Laitettiin suppo ja en tiedä auttoiko se vai mikä, mutta lopulta poika nukahti mun syliin ja loppuillan oli aika lailla oma itsensä. Tuon jälkeenkin on vielä öisin masukipu vaivannut vauvaa. Pahimmillaan poika herää öisin 1,5 tunnin välein.. Monena yönä olen joutunut kanniskelemaan hysteerisesti itkevää vauvaa. Nyt parina yönä kivut on ilmeisesti jääneet pois, mutta ilmaa mahassa tuntuu olevan ja siihen poika kai aina herää. Alan olla aika tosi väsynyt jo, kun päivälläkään ei pysty nukkumaan.. Huoh, saisi helpottaa jo pian. Kauhulla jo odotan niitä 5 kk rokotuksia..

Muuten meillä menee ihan hyvin. Päivät sujuu yleensä mukavasti ja jonkinlaista rytmiäkin alkaa jo olla. Poika herää yleensä 8-9 maissa ja nukkuu ensimmäiset, lyhyet aamupäiväunet 10-12 välillä, n. puolisen tuntia. Sitten iltapäivällä 13-14 aikoihin lähdetään vaunulenkille ja sillon poika nukkuu yhteensä n. kaksi tuntia, eka tunnin lenkillä ja sit toisen tunnin parvekkeella. Illalla poika ottaa vielä yhdet torkut n. 18 aikoihin, puolisen tuntia. Ja nukkumaan rupeaa 22 aikoihin. Ihan tyytyväinen olen tähän rytmiin nyt. Iltaisin jää vielä hetki omaa aikaa eikä aamuisin kuitenkaan tarvitse herätä kovin aikaisin. Iltapäivällä pojan nukkuessa parvekkeella ehdin vähän tehdä kotitöitä yms.

Poika kannattelee jo aika hyvin päätään sylissä ollessaan ja lattialla mahallaan makoillessaan. Poika on alkanut viihtymään paremmin lattialla ja leikkimaton lelut on alkaneet kiinnostamaan. Kädet on suussa melkein koko ajan, välillä ranteita myöten :D Ja kuolaa riittää niin, että kuolakauluria saa olla vähän väliä vaihtamassa. Hymyjä riittää ja ensimmäinen ääneen naurukin tuli jo muutama viikko sitten, tosin sen jäi siihen yhteen kertaa vaan toistaiseksi. Ihana iso poika on jo tuo äidin vauveli :)

Täysimetyksellä mennään edelleen ja imetysvälit on onneksi jo pidentyneet kahteen-kolmeen tuntiin. Hyvin tuntuu maitoa riittävän, kun aina poika ei jaksa syödä kuin toisen rinnan tyhjäksi ja toisesta vähän, kunnes lopettaa. Luulen, että vauvan imutekniikkakin on parantunut iän karttuessa. Öisin pumppailen ylimääräistä maitoa ja nyt viime viikolla laitoin pakkaseenkin pieniä määriä. On sitten evästä pojalle, kun on hoidossa isovanhemmillaan joskus.

Pääskyli, mitä teille kuuluu? Onko teidän poika jo oppinut kääntymään? Mites unet ja nukutukset on sujuneet? Entä imetys, vieläkö taistelet? Vaihdoitko korvikemerkkiä? Niin ja aiotteko jo pian aloittaa kiinteät, eikös teidän poika jo pian täytä 4 kk?

Kurjia kyllä nämä ainaiset sadepäivät :/ En edes muista sellasta päivää, etten olisi vaunulenkillä kastunut. No, onneksi vauva säilyy kuitenkin vaunuissa kuivana ja lämpimänä, äiti sietää palella.. :D

Pojupa tuossa heräili iltauniltaan ja potkii läppäriä siihen malliin, että pitää varmaan lopetella.

Tsemppiä syksyyn kaikille, niillekin, jotka eivät enää ehdi kirjoitella! :)
 
Heippa!

Mä jo hetken mietin, että tulen tänne joka tapauksessa tänään kirjoittamaan, vaikka melkein menee yksinpuheluksi, mutta onneksi sä Nemesiss olet vielä messissä. :)

Meillä oli tänään 4kk-neuvola. Poika painaa 7720g ja on 67cm pitkä. Aikamoinen vonkale jo. Ei mokoma vieläkään osaa kääntyä, vaan edelleen kiikkuu siinä rajoilla, kun viimeinen voimanripaus puuttuu siitä, että pääsee kätensä yli. Mahalta selälleen kääntyi taas yks ilta puolivahingossa, kun raivostui vaan niin kovasti mahallaan oloa. Poika on jo pariin otteeseen ihan ite osannut nousta mahallaan kyynärnojaan, jossa sitten tykkää tarkkailla maailmaa pidempiä aikoja.

Merkittävin liikunnallinen taito on se, että osaa lattialla pyöriä päänsä ympäri 360°, siis, että jalat piirtää ympyrän. ;) En ihan tarkkaan tiedä, miten se tapahtuu, mutta on jo pari kertaa känynyt niin, että laitan pojan lattialle ja käyn hakemassa kahvia tms. keittiöstä ja palatessa poika makaa jalat päinvastaiseen seinään kuin mihin jätin.

Ruokailusta täsmävastaukset: En vaihtanut korvikemerkkiä. En jaksa enää taistella imetyksen kanssa muutoin kuin silleen, että tarjoan pojalle lähes joka syötöllä rintaa ja syö sen minkä syö. Eli en jaksa enää tehdä sirkustemppuja maitomäärän ylläpitämiseksi. Huomenna aateltiin keittää pojalle eka pottu. Pakkasessa on jo kukkakaali- ja omenasosetta. Sain kaverilta vinkin annostella ne jääpalamuotteihin ja pakastuttuaan voi siirtää vaikka pakastepussiin, mutta ovat kätevinä annospaloina jo valmiiksi. ;)

Nukutukset menee nykyään aika kivuttomasti, kun kellosta katson, että poikaa ei nukuteta yöunille, jos ei oo vähintään kaks ja puoli tuntia ollut hereillä. Yhdellä yösyötöllä mennään edelleen, joten siinä mielessä mukavasti menee. Ja meilläkin on rytmi alkanut vakiintua, joten menoja voi hyvin suunnitella päikkäriaikataulujen mukaan.

Pakko vielä hehkuttaa vauvauintia, kun se on niin kivaa! Tänään tehtiin jo kolme sukellusta "vesiputouksen" ohi. Eli ollaan aiemmin kaadettu ämpäristä vettä päähän ja siitä upotettu, mutta nyt uidaan kohti putousta, mutta sukelletaan sen vierestä. Kaikki kolme meni loistavasti, poika ei edes kurtistanut naamaansa sukellusten jälkeen. On kyllä meille tosi hyvin sopiva harrastus! :D

Harmittaa vaan, kun muita kerhoja tms. harrastuksia ei oo, kun tuolta vauvauinnista kaikilla on aina kiire saada tenavat lämpimään ja kotiin syömään ja nukkumaan. Siinä ei hirveesti ehdi toisten äitien kanssa höpöttelemään. Missasin kaikki muut ilmoittautumiset tässä syksyllä.

Positiivista on se, että nyt alkaa olla ne hetket, että poika tarjoilee viihdettä päivittäin. Yks päivä oli ihan hillitön, kun poika oli tajunnut, että kielen voi tahdonalaisesti työntää ulos suusta. No, kaikki juttelut toimitettiin sitten sinä päivänä kieli ulkona. :D Toinen kuitenkin yritti ihan vakavalla naamalla "selittää" mulle jotain, mutta näytti ja kuulosti vaan niin typerältä. Muutenkin on jo ihan sosiaalinen hymy ja äitin naaman tutkiminen on hurjan mielenkiintoista. Molemmin puolin palkitsevaa. :)

Mutta, kiva Nemesiss, että jaksat sinäkin vielä kirjoitella.
 
Viimeksi muokattu:
Moroo!

Juu täällä sitä ollaan, hengessä mukana ainakin :) Meidän elämä on ollut viime viikot aika kaaosta, niin en ole jaksanut oikein kirjoitella.

Meidän vauva siis meni rikki niistä rokotuksista :( Kolme viikkoa on kulunut ja oireilu jatkuu edelleen. Luulen, että rota-rokote on syypää. Ja sitä ei muuten enää kolmatta satsia oteta ja jos toinen lapsi saadaan, niin sille ei sitten anneta ensimmäistäkään. Poika nukkuu todella huonosti, heräilee 1,5 tunnin välein edelleen. Masu kipuilee pahasti, varsinkin öisin. Ummetus vaivaa, kakkaa tulee ehkä viiden päivän välein. Kovasti poika yrittää työstää tavaraa ulos, mutta ainoastaa ilmaa sieltä tulee ja sekin itkun kanssa.

Päivisin poju on väsynyt yön valvomisesta eikä päiväunetkaan aina onnistu. Ennen niin iloinen ja aurinkoinen vauva on nyt apea ja itkuinen :( Vyöhyketerapiassa ollaan nyt taas käyty kaks kertaa. Terapeutin mukaan tilanne on hankala, muttei kuitenkaan epätoivoinen. Hoitoja siis jatketaan. Kurjaahan se on, kun hoito on pojalle kivuliasta ja rahaakin palaa ihan kivasti. Kiitos tästä rota-rokotteelle. Väkisinkin mietin, että oltaisiin tässä ajassa jo sairastettu parikin rotavirusta ja varmasti päästy vähemmällä..

Itse en ole kolmeen viikkoon nukkunut yli kahta tuntia pidempään putkeen. Olen ihan kuolemanväsynyt, flunssa vaivaa jatkuvasti, tekee koko ajan vaan mieli syödä, hermoja kiristää, päätä särkee.. En tosiaankaan ole niitä ihmisiä, jotka pärjää vähillä yöunilla. Välillä tuntuu, etten enää edes kunnolla nauti vauvasta :/ Ja varmasti vauvakin aistii äidin väsymyksen ja huonon fiiliksen..

Tänään kävin neuvolassa juttelemassa tilanteesta. Eipä heillä oikein ollut mitään neuvoja antaa, kuin odottaa josko vyöhyketerapia auttaisi. Luumusosetta kehoitti myös kokeilemaan, vaikka muuten kiinteitä ei meillä vielä syödäkään. Ostinkin pari purkkia, testataan auttaisiko pari lusikallista päivässä kakan luistamisessa. Ensi viikolla onkin 4 kk neuvolalääkäri, niin kysytään sitten lääkärin mielipidettä näihin mahavaivoihin.

Pääskyli, iso poika teillä jo :) Meidän poika taitaa olla aika tismalleen samoissa mitoissa, kun tänään mitat oli 7485 g ja 66 cm, joten ensi viikon 4kk-neuvolassa ollaan varmaan aika lähellä teidän mittoja. Melkoinen sirkusvauva teillä pyörimisen ja kielen heiluttelunsa kanssa :)

Mukavaa, että olette nauttineet vauvauinnista. Kuinka kauan sitä muuten jatkuu? Me saadaan tällä hetkellä vielä haaveilla uinnin aloittamisesta, näillä rikkonaisilla öillä ei ole mitään mahkuja herätä aamulla kuudelta uintireissulle, ei pojalla eikä äidillä.. Vauvakerhossa ollaan kuitenkin ahkerasti käyty ja siellä on ollu kivaa. Huomenna askarrellan isänpäiväkortteja :)

Siitä puheen ollen, mitenkäs te aiotte juhlistaa ensimmäistä Isänpäivää?

Pitäisköhän meidän Pääskyli jatkaa kirjoittelua jatkossa vähän privaatimmin, esim. Facebookissa tai s-postilla? Kun vähän hankala tätä keskustelua on kahdestaan pitää yllä :)
 

Yhteistyössä