♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

Tulin tässä justiinsa muuten pohtineeksi, että kuka unohtaa mahdollisuuden raskauteen ja tekee testin vasta kun kahdet menkat on jääneet välistä? :eek:

Kun siis tammikuun alussa puuhailtiin ja sillä viisiin, mutta menkat jäi tammikuussa ja helmikuussa tulematta ja vähän kummastuneena asiasta juttelin anoppini kanssa joka passitti pissaamaan tikkuun joka antoikin sen plussan :)

Empä ihmetellyt enää miksei menkkoja tullut mutten silti ymmärrä miksen aiemmin tehnyt testiä, kierto säännöllinen 24 - 26 päivää (n)
 
pakko avautua..oli netpostiin tullut verikokeista lääkärin lausunto.. joo eli ovista EI TAPAHTUNUT OLLENKAAN progesteroni oli vaan 5.7 :cry: mitähän ne mun viivat r-testissä oli ja kuitenki menkatkin alko ajallaan... en ymmärrä en... ja joo tsh nousussa vaan nyt jo 5,0 vaikka lääkitys en ymmärrä.. on mulla hieno keho.. eihän ne verikokeetkaan valehtele..
 
@Eela- Jännältä kuulostaa, tsemppiä!

Tervetuloa mukaan @rubikinkuutio :)

Mulla oli aika hurja ja kurja menkkojen alkupäivä lauantaina, sellainen että tarvitsin Panadolia, Buranaa ja lämpimän kauratyynyn alavatsalle ennen kuin edes pääsin sängystä ylös. Onneksi ei tarvinnut koko päivänä tehdä mitään. Nuorempana mulla oli oikeastaan joka kuukausi noin kivuliasta, nyt vanhemmiten onneksi enää harvemmin, joitain kertoja vuodessa. Viimeksi oli joulukuussa, meinasi mennä jouluaatto pilalle kun kärvistelin kivuissani.

Mistähän tuokin mahtaa johtua, vai johtuuko se edes mistään. Lähinnä mietin, että onko tuolloin esimerkiksi jotenkin poikkeuksellisen hyvä/huono limakalvo, jonka poistuminen sitten tekee ekstrakipeää.

Menkkojen pitäisi jatkua vielä huomenna ja sitten pääsee taas yrittämään. Nyt en enää luota omaan kiertooni, niin aloitetaan yrittäminen samantien menkkojen loputtua, joka toinen tai joka kolmas päivä. Saa nähdä milloin iskee kisaväsymys, meille noin usein puuhastelu ei ole tosiaankaan "normaalissa" elämässä tyypillistä. Mutta ilman oviksen tikuttelua meidän normitahdilla ei kyllä varmaan vauvaa saataisi aikaiseksi kovinkaan nopeasti, niin täytyy nyt harrastaa tuollaista lapsentekoseksiäkin.

Vähän ristiriitaiset fiilikset tästä kierrosta, kun mikäli nyt tärppäisi niin laskettu aika tulisi siihen joulun jälkeispäiville/uuden vuoden tienoille. Muuten mulla ei ole mitään väliä missä kuussa vauva syntyy, mutta oon niin jouluihminen ja meillä on perheen kanssa niin vakioidut jouluperinteet, että en kyllä pääsisi sitten tänä vuonna niihin osallistumaan mikä kyllä surettaisi. No, ei tosiaankaan laiteta yritystä kuukauden tauolle tuon takia :D Uusia jouluja tulee onneksi joka vuosi.
 
@Kinder_Kitty no nyt tuli kyllä ihan puun takaa :eek:. Ne kaikki hailurat viivat, oireet ja menkat... paljonko progesteroniarvon pitäis olla oviksen jälkee? Ja toivottavasti saisit kilpparirvot nopeesti kuriin :(..

@Shara mulla oli kans viime menkat paljon tavallista kipeemmät ja muutenkin tavallista runsaammat ja kestivät vähän pitempään. Burana ha panadol onneks auttoi.. Mut mietin kans johtuuko se siitä, et edellis vuoto oli ollut tosi niukkaa pitkän ovuloimattoman kierron päätteeks ja tasasko toi nyt jotenkin tilannetta.
 
@Jennipä luteaalivaiheessa arvot on: 8,56-68,4 nmol/l sit luin et yksittäisen mittauksen n. viikon kuluttua oviksesta pitäis olla 25.. mun täytyy nyt perjantaina muutenkin avautua lekurille tosta kun mun peruslämpö on noussut aika paljonkin... joulukuusta.. ennen oli 36.00 ja nyt se vaihtelee 36.2-36.5 :O varmasti johtuu tosta kilpparista.. mut joo ei ees sanonu et nostanko annosta lääkkeessä.. tv4 oli kyl hyvä 17.1.. mut sit tsh niin 5,0 ja oon lokakuusta asti syöny lääkitystä..joulukuussa tsh oli vielä 3.4 :O no en mää oo kyllä olossani mitää huomannu muutakun kasvot on ehkä taas vähän turpeemmaat.. mut se et miten mun kierto voi olla 30pvää jos en ees ovuloinut :O ja toi tsh kyl pitäis nyt saada laskettua kun sepä kans vaikuttuaa ovuloimiseen :(
 
Toisaalta onneks tuli totuus julki vaikka karu totuus onkin ja tekee kipeää niin hitosti.. mut nyt ei ainakaan eletä lääkärin kanssa siinä uskossa et ovis tapahtui kun kiertokin oli niin lyhyt.. mutta joo hieman ketuttaa ruveta toukokuussa pistoksia käyttämään kun jos se munasolu ei kuitenkaan irtoa sieltä.. rahat menee ihan hukkaan kun raskausmahdolisuutta ei tule.. mää oon vaikka niin valmis ivf hoitoon jo kun siinä ne munasolut kerätään punktiolla munasarjoista.. no perjantaina avaudun todellakin lekurille nyt en jaksa olla positiivisena enää kun sitä en ole.. tuntuu et tulee lunta tupaan kokoajan.. eipä se paljoo lohduta et kun kierto oli lyhyt kerta kun ei sitä ovistakaan ollut.. ja katotaan vaan niin perjantain ultrassa on vasemmalla puolella se irtoamatta jäänyt munarakkula josta on tullut kysta.. et jippii vaan.. meidän tiestä tulee niin pitkä ja vaikea näköjään..:cry: ei voi muuta sanoa kuin *uck you munasolunirtoamishäiriö!
 
Kiitos tsempeistä!:giggle:

@Kinder_Kitty ompa tosiaan kummallisia sattumia, jos ovista ei kerran tapahtunut(n) voimia noiden kilpparivaivojen kanssa! Tiedän kokemuksesta, että niitä vastaan taistelu on turhauttavaa ja raskasta. Toivon kovasti, että niillä selittyisi nuo sun ongelmat. Olis suhteellisen "helppo" tai kevyt hoito kuitenkin.

Kuulostaapa hurjilta nuo sun kivut @Shara :eek: oon luullu, että mulla on kovat kivut joskus ollut, mutta ei kyllä mitään tuollaista! Onneksi ne on sullakin sieltä nuoruudesta vähentyny!
Tuosta lapsentekoseksistä vielä, mulla itellä tuntuu, että peräkkäisinä päivinä 3-4x on ihan max:LOL: meillä ei mitenkään superaktiivista muulloin oo (laatu korvaa määrän:D) niin tuntuu että on ihan liikaa tuollanen yhtenään pökittely:ROFLMAO:

ON: meinasin jo aiemmin päivällä tulla hihkuun mun hajuaistin tarkentumista. Oon tän päivän vanhassa rakennuksessa töissä ja yhtäkkiä huomasin tosi voimakkaan homeen tuoksun. En ruukaa koskaan erottaa missään talossa homeen hajua. Aikani yökkäilin ja ihmettelin ja sitten tajusin, että hitto! Viereisessä roskiksessa oli homeista ruokaa:ROFLMAO::ROFLMAO: että se siitä "oireesta".. kokoajan nälkä ja sen jälkeen kuvotus jatkuu edelleen. Se eilinen kova mahakipu mennyt ohi. Ajattelin huomenna testata, mutta voi olla että on vielä liian aikaista.
 
@Kinder_Kitty Voi ei, niin tyhmää ja epäreilua ettei ovista tapahtunut ollenkaan! Sulla on uskomattoman kivinen tie ollut tähän mennessä, toivottavasti pian löytäisitte teille sopivan hoidon ja kroppasi pääsisi paremmin jyvälle :cry:

@rubikinkuutio Tervetuloa, ja tervemenoa järjellesi! Tää homma todellakin suistaa rationaalisimmankin ihmisen todella uskomattomiin päättelyketjuihin ja kokeiluihin :ROFLMAO:

@Eela- Oijoi, jännätystä, tuu heti aamulla kertomaan miten käy?

ON: Mulla on Fertility Friendin mukaan tänään dpo9, ite uskoisin että dpo10, mutta lämmöt jo toista päivää melko alhaalla, pelkäsin jo että tänään alkaisi vuoto mutta ei vaikuta siltä. Toiveet on kyllä haudattu tältä kierrokselta, epäilen että tässä oviksessa oli jotain vikaa kun lämmöt on menneet aivan siksakkia oletetun oviksen jälkeen. Silti tuntuisi pahalta, jos luteaalivaihe jäisi alle sen 11 päivän mitä parissa aikaisemmassa kierrossa on ollut :(
 
@Kinder_Kitty no totta tuo, että ainakin lääkäritkin on nyt tietosempia sun kropan toimimattomuudesta, kun on labratulokset nenän eessä. Ivf kuulostaa tosi rankalta, mutta onneksi on sekin keino jos muu ei auta. Onks sulla mitään tietoo irtooko molemmista munasarjoista yhtä huonosti vai vaan jommasta kummasta? Ja kuitenkin on teillä yks alkanut raskaus alla, niin ei nyt pitäisi olla maailman mahdottomin asia että se tapahtuis uudelleen, vaikka tietty se oli isoin vääryys että keskenmenon jouduit läpi käymään :cry:. Odottavan aika on pitkä..

Paitsi no meikän odotus on kohta ohi, aamulla ensikäynti. IIIIIK! :eek:

@Eela- tulehan huomenna kertomaan testasit tai et :)

@Tuimatar toivottavasti nyt olis riittävän pitkä luteaalivaihe.. :unsure:
 
@Jennipä oikee puoli saattaa ehkä olla pikkasen parempi.. mut tosiaan tää on eka kierta kun mitattiin toi progesteroni loppukierrosta.. et en yhtään tiiä irtosko sillo syksylläkään ekoissa letrokierroissa sitä munasolua.. ois jo pitänyt sillon vaatia sitä mittausta.. kun tokassa letrokierrossa ultralla varmistettiin litistynyt munarakkula mut silti menkat ei tullu ajallaan ja tuo ultra oli lokakuun lopulla ja menkkoja ei kuulunu marraskuussa.. marraskuun lopulla kävin ultrassa ja sillo oli sit molemmilla puolilla kystat..eli epäselväks jäi irtosko tuskinpa.. se tuo sentäs vähän lohtua et oon raskautunu... rupesin vaan pohtimaan nyt et oonko ees tuon tärpin jälkeen ovuloinu oikeesti kertakaan avuista huolimatta.. ja siis syksyllä ekoissa letrokierroissa niin johtofollit oli oikealla.. hienosti kyllä mulla kasvaa munarakkula nykyään luomunakin mut sitte se kun ei irtoo niin ei irtoo.. sitä se lekuri viimeks jo sano et se joko irtoo tai jää irtoomatta :(
 
Viimeksi muokattu:
@N93 kiitos, tsemppiä tosiaan tarvitaan! Mut tiiättekö ens viikonloppuna meen parhaan ystin kanssa pitkästä aikaa viihteelle :) ei olla käyty reilu vuoteen missään viihteellä yhdessä :O lähinnä just tän yrityksen takia kun aina aatellu et ei voi ja se tekee hallaa..mut nyt on semmonen fiilis et paskanmarjat ei yks känni sinne tai tänne tee hallaa...tosiaan kun mun keho toimii näin hienosti..et mitä nyt yhellä kännillä on väliä.. ei tästä tietty tule joka viikonloppuista tapaa :) kaipaan tuuletusta nyt.. ja nollausta.. nyt on aika elääkkin välillä!
 
  • Tykkää
Reactions: Tuimatar ja Eela-
N93
@Kinder_Kitty hyvä, nyt on ajattelu menossa oikeaan suuntaan:) Raskautuminen on nii miljoonan asian summa, että vaikka ois täysin juomatta, söisi kaikki mahdolliset vitamiinit ja öljyt, seksiä Joka päivä ja jalat kohti kattoa niin mitää ei välttämättä tapahdu. Ite luovuin kaikista ylimääräisistä tempuista nyt tuon km jälkeen, ku seki raskaus alko iha miettimättä ja laskematta ja temppuja tekemättä.. viiniä juomalla lähinnä :D mää luulen, että mun suurin ongelma on se stressi ja Kroppa menee jumiin
 
@N93 en mää siis täysin oo ollu nolla linjalla alkoholin suhteen :) esim jouluna yleensä juon muutaman sidukan :) ja nyt viime viikonloppuna kun menkat alko niin join kaks saunasidukkaa :) ja kylläpä maistui hyvältä kun ennen tota viimeks jouluna juonu :) ja en mää tietyllä tapaa koe olevani stressaantunut ja tosiaan vitamiinien syöntikin vähän jääny kun tässä on kestäny jo kauan :D alussa söin joka päivä vitamiinit mut nyt en oo vaan jaksanu panostaa.. miehelle vitsailinkin tänään et joo et meillä tosiaan toi ehkäsy on ihan turhaa kun omasta takaa löytyy ehkäsy meinaa oma keho ehkäsee hyvin kun ei se ovis tapahdu.. mut joo kuhan muistaa joten kuten säännöllisesti hommailla niin ehkä se sit natsaa jossain vaiheessa, kun munasarja päättää et nyt irtoo munasolu..mun munasarjat taitaa olla vähän tyhmät ilmeisesti kun ei ymmärrä kehon antamia käskyjä irrottaa sitä solua..:D
 
N93
@Kinder_Kitty Määki oon sanonu miehelle, että ei tarvii ikinä aloittaa mitää ehkäisyä ku en vaan tuu raskaaksi vaikka mitä tekis:geek: Vaan hetki sitten juttelin henkilön kanssa joka on ivf hoidoilla saanu lapset, ja ei ovuloinu sillon ollenkaan mistään kevyemmistä lääkkeistä huolimatta, nii nyt lasten jälkeen kuulemma tuntee oviksen tasan tarkkaan ja Kroppa on alkanu toimia. Naisen kroppa on kyllä ihmeellinen :cautious:
 
  • Tykkää
Reactions: Kinder_Kitty
En tehnyt tänään vielä testiä. Yritin ajatella asiaa järjellä ja säästää testit paremmille päiville. Kun oviksesta ei oo yhtään varmaa tietoa niin en tiedä näkyskö vielä mitään. Jos viimeisimpiä kierron pituuksia laskee niin menkkojen pitäs alkaa vasta sunnuntaina. Sovellus ehdottaa perjantaita. Tuntu myös aamulla että pienimmätkin oireet on hävinny, mutta huonovointisuus palas kyllä heti kun tuli nälkä:sick: suapi nähä.
 
Meillä on sit @Eela- samat piinapäivät menossa, koska täälläkin tädin pitäs sunnuntaina tahi maanantaina tulla kylään. Jos ei tulekaan niin ajattelin kiduttaa itseäni ja odottaa, että menkat on viikon (tai jopa kaks!) myöhässä ennen testiä. Eliminoin kemiallisen aiheuttamat surut :censored:
 
Voi että @Kinder_Kitty , epäreilun hankala on kyllä teidän polku tässä asiassa :( Mutta toivottavasti syyllinen on nyt "vaan" kilpirauhanen ja saat lääkityksen kohdilleen!

Mäkin ajattelin ottaa viikonloppuna pitkästä aikaa viiniä. Oon elänyt viime ajat vähän niinkuin olisin jo raskaana, eli vähentänyt kahvin yhteen pieneen kuppiin aamulla, jättänyt alkoholin melkein kokonaan pois, syönyt vitamiineja ja potenut syyllisyyttä jos oon joku päivä ne unohtanut. Täytyy yrittää ottaa vähän rennommin, ja elää ihan normaalia elämää.

@Eela- ja @Edith_87 Hienoa mielenlujuutta molemmilta, mutta tylsää kun haluaisin testejä tuijoteltavaksi :D
 
Oon vaan nyt pohtinut et mitä hyötyä meille on ees insseistä kun jos tosiaan se munasolu ei irtoa niin siitäkin menee rahat ihan hukkaan kun eipä sekään ilmasta ole... no täytyy perjantaina kysellä lääkäriltä et onko siinä joku sääntö et on pakko kokeilla ensin muutama inssi ennen rankempia hoitoja.. tuntuu vaan tällähetkellä et mitään muuta ei oo tullutkaan kun vastoinkäymisiä.. alan oleen jo ihan kypsä kaikkeen mitä tää häiriö aiheuttaa.. tänään alkaa ovistestailut no jippii sanon minä.. sitten taas kun tulee ovisplussa iloitsen siitä sen pienen hetken kunnes muistan mitä tää häiriö aiheuttaa... ekalla käynnillä se lääkäri puhui jotain vain toistoista et kai sitte toistetaan jotain kevyttä hoitoa tarpeeks monta kertaa et munasarjat oppii.. enpä tiiä ei kuullosta houkuttelevalta.. mut kaippa ne lekurit tietää.. ainaki mun keho on oppinut sen miten se munarakkula kasvatetaan et jotain sentäs oppinut.. hieman joo olen nyt tänäänkin sarkistisella tuulella..
 
No, nyt on ensikäynti takana päin.

Oli muuten aivan ihana naislääkäri ja hoitaja :love:. Olisin voinut rupatella siellä koko aamupäivän :LOL:. Tuli jo siitä tosi hyvä fiilis.

Mut joo, katottiin esitietolomakkeet läpi ja sitten labrat. Mulla tosiaan totes amh arvon olevan koholla ja sen viittaavan monirakkulaisiin munasarjoihin, jonka takia en ovuloi jne. Eipä tuo nyt mitenkään uutta ollut, kun oon ite kerennyt nää asiat kotona pähkäilee puhki. Ja tosiaan sano, et tää on kuitenkin helposti hoidettavissa lääkkeillä.

Miehen simppatestin arvoja ei ees sen kummemmin käyty läpi, lääkäri vaan pyys kuvailee miten näytteenotto sujui :oops:. No mies siinä sitten kerto että jännitti melko kovasti ja lääkäri totes, että sen pysty päättelee niistä näytteen tuloksistakin. Eli ei ollut simppoja, mies vissiin jonkun jännätipan saanut vaan tiristettyä purkkiin :poop::ROFLMAO:. Lääkäri sano ettei nyt rupee uskoo noita tuloksia vaan mies pääsee uusinta kierrokselle näytepurkin kanssa. Joten kolmas kerta toden sanoo? Mies kun on kerran yrittänyt mennä hoitaa homman väärään osoitteeseen ja toisella kerralla tuli kelvoton näyte, nii jokohan harjotus tekis mestarin?

Mulle tuli käsky alkukierron verikokeisiin ja kp 10-12 aukiolotutkimukseen. Mies siinä katteli melko hämillään kun lääkäri selosti mitä aukiolotutkimuksessa tapahtuu. Kysäsin voinko syödä terolut kuurin että pääsis uuteen kiertoon nii ei kuulemma saa :(. Voi sekottaa niitä arvoja.. Eli jonnekkin toukokuun puolelle menee nämäkin, koska nyt on kp 14 ja lyhyin kierto on ollut nyt joku 53 päivää. Meneehän tolla miehelläkin varmasti taas aikansa et saa näytteen hoidettua, mut musta tuntuu, et tulee vielä kesätauot ja syksy ennenkuin pääsee ees mitään lääkitystä aloittelee. Mut ei nyt jaksa stressata siitä, tää on kuitenkin pitempi projekti ja oon tyytyväinen et se on taas askeleen edempänä. On kai se luomuplussakin aina mahdollinen, jos vaan kroppa tajuu ovuloida eikä mies lauo tyhjiä sängyssäkin :ROFLMAO:.
 

Yhteistyössä