♥ Esikoisesta haaveilijat ♥

Tuo ferritiini asia julkisella on aika hankala. Ihmiset on kautta aikojen ettinyt jotain syyllistä erinäisiin vaivoihin ja tottakai on hienoa, jos selittäviä tekijöitä löytyy. Mutta terveystrendit on hankalia, sillä yhtäkkiä kaikki vaativat vedoten esimerkiksi väsymykseen d-vitamiini kokeita, kilpirauhasarvoja ja nyt ferritiiniä. Kilpirauhaskokeet jopa ymmärrän, sillä tyroksiinia kun et voi käyttää ominpäin. Mutta jos epäilee vitamiini puutosta tai raudanpuutosta, siihen useimmiten auttaa ruokavalion muutos ja lisät. Tietty erikseen sitten selkeät ja hankalat oireet.

Lähinnä vain sitä yritän sanoa, että julkisella puolella ei ole varaa kaikilta kaikkea mitata.
 
Mä sain ne verikokeiden tulokset eilen. Muuten näytti hyvältä, mutta hemoglobiini 122 (viitearvojen sisällä, mutta alarajalla) ja ferritiini 28. Niille joille ferritiini on outo niin:
"Vaikka hemoglobiini olisi normaali voi ihmisellä olla varastoraudan eli ferritiinin puutos."
"Raskautta suunnittelevalla ferritiinin tason tulisi olla vähintään 50."
"Rautavarastot ovat käytännössä tyhjät, jos luku on alle 30."
"Raudanpuutteen tarkkaa syytä hedelmällisyyden alenemiseen ei ole vielä tutkittu, mutta erään lääkärin mukaan se saattaa vaikuttaa alkion kiinnittymiseen raskauden alussa."

Tuossa vähän tietoa muillekin. Mä oon tosiaan lisännyt ruokavalioon rautaa jo ajat sitten ja syönyt rautatabletteja marraskuusta asti, joten ties kuinka alhainen ferritiini ollut aiemmin... Jatketaan vielä rautakuuria ja ens viikolla soittelen lääkärille tuloksista ja jatkosta.

Eli kannattaa käydä tutkimassa ferritiiniarvot, jos vähänkään epäilyttää tai haluaa muuten valmistautua raskauteen :)
Pitäisiköhän mun käydä tarkistuttamassa mun ferrit? En muista mitä ne olivat viimeksi mutta olen kuullut että moni jolla on kilpparin vajis kärsii siitä että juuri tuo arvo on alhainen...
 
@tamariatara mikäs dpo sulla olikaan nyt menossa? toivotaan plussaaa:love:
@StellaMom onnea työpaikasta, mahtava juttu! ja kuten muutkin neuvoneet, jatkakaa yrittämistä (y) näin itse tekisin
@Kumiankka1 hyvä kun selvis ferritiiniarvo ja saat apuja(y)
@Myrd toivottavsti ois ollut kiinnittymistä ja toivon plussaa(y) meinaatko huomenna testata :whistle:

@Karvakorvat on ymmärrettävää, että kokeita ei kaikilta joka asiasta oteta. ite aattelin keväällä käydä yksityisellä ottamassa ferritiinit, maksoi n55e.

ON: vihdoin ja viimein kp23 ovisplussa! toivotaan että kierto tarpeeksi pitkä ja luteaalivaihe riittävä
 
  • Tykkää
Reactions: StellaMom
@peanut_butter No nyt mä sain myös selkeän ovisplussan onestepeillä (y)

@Karvakorvat Ymmärrän hyvin sun pointin noista terveyskeskusten mahdollisuudesta ottaa laboratoriotestejä. Olenkin ottanut itsenäisesti rautalisää, kun on siltä tuntunut. Nyt täytyy taas ottaa kuuri, kun on tuota vuotoa ollut aika paljon marraskuusta lähtien alkuvaiheen keskenmenojen takia.

@StellaMom Paljon onnea uudesta työtehtävästä! Kannattaa varmasti ajatella oman perheen parasta sen suhteen, mitä kertoi työpaikalla :) Itsellä on usein se tunne kuin olisin jotain "velkaa" työnantajalleni, mutta eihän se niin mene.

@Marjusk Onnea ovisplussasta ja iloista tallettelua!
 
  • Tykkää
Reactions: StellaMom
@Ellinoora38 Tsemppiä piinapäiviin! Toivottavasti plussa tulee teille nopeasti :) Miltä on yritykseen aloittaminen tuntunut?
Kiitos kovasti. Jännittää ja hirvittää samaan aikaan, mutta kaiken kaikkiaan onnellinen olo jo pelkästä yrittämisestä. Onhan tämä meidän oma pikku salaisuus. Kukaan tuttu ei nimittäin varmaan oleta meidän tähän ryhtyvän kun ikää jo on. Huomenna kp 25/25-27 ja oireita on. Menkat voi hyvin alkaa jo ensi yönä alavatsan juiliminen ja kipeät rinnat huomioiden.
 
@tamariatara mikäs dpo sulla olikaan nyt menossa? toivotaan plussaaa:love:
@StellaMom onnea työpaikasta, mahtava juttu! ja kuten muutkin neuvoneet, jatkakaa yrittämistä (y) näin itse tekisin
@Kumiankka1 hyvä kun selvis ferritiiniarvo ja saat apuja(y)
@Myrd toivottavsti ois ollut kiinnittymistä ja toivon plussaa(y) meinaatko huomenna testata :whistle:

@Karvakorvat on ymmärrettävää, että kokeita ei kaikilta joka asiasta oteta. ite aattelin keväällä käydä yksityisellä ottamassa ferritiinit, maksoi n55e.

ON: vihdoin ja viimein kp23 ovisplussa! toivotaan että kierto tarpeeksi pitkä ja luteaalivaihe riittävä
Mulla on nyt 12 dpo, mutta en käyttänyt mitään ovistestejä, joten tunteen mukaan ehkä noin 12 :) Menkat pitäisi alkaa huomenna tai keskiviikkona, jännittää kyllä alkaako ne!

Onnea @Marjusk ovisplussasta, toivottavasti se tuo myös r- testiin plussan <3
 
Oijoi, jännittää piinailijoiden puolesta!

Mulla on pitkästä aikaa hyvä päivä, km vuoto näyttäs hiipuvan ja oon ihan tarmoa täynnä :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: MonaLisa33
Meidän pieni Myttyrä oli kuollut kohtuun jo pari viikkoa sitten. ❤ Meidän suru ja tuska on valtaisa, mutta kyllä me tästä selvitään ja pitää yrittää luottaa siihen että kyllä me saadaan vielä joskus oma vauva syliin asti. ❤

Menen huomenna tyhjennykseen naisten polille. Mulla alkoi pieni tuhruvuoto lauantaina ja melko kovat mahakivut, eilisillan ja viime yön jo selvästi supisteli, en voinut nukkua kun olin niin kipeä. Kohdunsuu pysyi kuitenkin kiinni. Tänään menin terveyskeskukseen aamulla mutta en päässyt lääkärille, hoitaja kuunteli dopplerilla mutta kuului vain hiljaisuutta. Sitten menin neuvolalääkärille ku mulla oli neuvola-aika varattu tälle päivälle ekalla neuvolakäynnillä, sielläkään ei löytynyt sydänääniä ja sieltä sain lähetteen naisten polille, jossa ultrattiin ja todettiin keskeytynyt keskenmeno.

Mulla on tänään 12+4, mutta ultrassa näkyi 9+ viikkoja vastaava pieni. Sain ultrakuvan muistoksi kun pyysin. Myttyrä oli jo käpristynyt kippuraan, myttyrälle. Enpä osannut arvata, miten osuvan työnimen pienelle keksinkään, kun ekan plussan sain tikkuun.

Selasin vanhoja viestejäni arvellun keskenmenon ajankohtana, mulla oli ollut niitä selkään säteileviä mahakorvennuksia silloinkin, lievempänä vain. Näin myös kerran unta että sain keskenmenon, ja oon aika varma että sekin uni ajoittui oikean keskenmenon tienoille. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun näkisin unessa jonkun läheisen kuoleman samaan aikaan kuin se oli tapahtunut oikeasti.

Palaan takaisin joukkoonne haaveilemaan esikoisesta.
 
@Apustaja voimia suruun teille ja iso voimahali!

Mun ikuisuus"menkat" alkaa ilmeisesti olla viimeinkin loppumaan päin. (y) Olen nyt syönyt maca-kapseleita samassa syklissä kuin ehkäisypillereitä/rengasta käytettäisiin. Muutama vuosi sitten se tasasi kierron muutamassa kuukaudessa takaisin normaaliin.
 
@MonaLisa33 ja @Marjusk Olette ihan oikeassa, kyllä tässä pitää miettiä mitä itse haluaa eikä mitä työnantaja haluaa. Olen tosiaan tunnollinen työntekijä ja mulla on usein syyllinen olo kun jään sairaana kotiin jopa! Ehkä mulla on ollut myös sellaiset esimiehet jotka pitävät sitä jotenkin pahana ettei tule töihin kun on nuha. Uskoisin, että itse olisin hyvä esimies ja ymmärtäisin alaisiani eri tavalla. Mutta eihän kaikki ole tehty esimiehiksi, ja jotkut vain saavat roolinsa takia niitä alaisia.

Muuten täällä on kaikki hyvin. Ihmettelin mun viimeisten kuukautisten outoja oireita, esim rusehtavaa vuotoa ennen ja jälkeen. 2-3 päivää tuli kunnolla verta, mutta sitten oli kipeä alavatsa ja näin. Ei ihan tavallinen kuukautisvuoto mulla. Voiko tämä johtuu yrityksistä jne. että vartalo vähän stressaantuu kaikeasta jännittämisestä? Me ei tosiaan olla hirveästi nyt keskusteltu yrittämisestä enää, sovittiin että ei tikkuja ostella paitsi jos kuukautiset jäävät pois. Siellä on muutama tikku odottamassa kaapissa, ehkä en vielä tässä kierrossa kokeile niitä mutta jossain vaiheessa sitten. Lääkärille menen kesällä kuitenkin vaikka tässä hetken aikaa otetaan hiljaisemmin.
Kuten @MonaLisa33 sanoi, niin tuntuu että olisi velkaa työnantajalle. Mutta he ovat ottaneet tämän riskin että minä parhaassa iässä oleva nainen voin jäädä äitiyslomalle toki! Kai he ovat sitä ajatelleet kun minua palkkasivat myös... Olin paras nainen hommaan ja riski äitiydestä ei ollut heille este!
 
Meidän pieni Myttyrä oli kuollut kohtuun jo pari viikkoa sitten. ❤ Meidän suru ja tuska on valtaisa, mutta kyllä me tästä selvitään ja pitää yrittää luottaa siihen että kyllä me saadaan vielä joskus oma vauva syliin asti. ❤

Menen huomenna tyhjennykseen naisten polille. Mulla alkoi pieni tuhruvuoto lauantaina ja melko kovat mahakivut, eilisillan ja viime yön jo selvästi supisteli, en voinut nukkua kun olin niin kipeä. Kohdunsuu pysyi kuitenkin kiinni. Tänään menin terveyskeskukseen aamulla mutta en päässyt lääkärille, hoitaja kuunteli dopplerilla mutta kuului vain hiljaisuutta. Sitten menin neuvolalääkärille ku mulla oli neuvola-aika varattu tälle päivälle ekalla neuvolakäynnillä, sielläkään ei löytynyt sydänääniä ja sieltä sain lähetteen naisten polille, jossa ultrattiin ja todettiin keskeytynyt keskenmeno.

Mulla on tänään 12+4, mutta ultrassa näkyi 9+ viikkoja vastaava pieni. Sain ultrakuvan muistoksi kun pyysin. Myttyrä oli jo käpristynyt kippuraan, myttyrälle. Enpä osannut arvata, miten osuvan työnimen pienelle keksinkään, kun ekan plussan sain tikkuun.

Selasin vanhoja viestejäni arvellun keskenmenon ajankohtana, mulla oli ollut niitä selkään säteileviä mahakorvennuksia silloinkin, lievempänä vain. Näin myös kerran unta että sain keskenmenon, ja oon aika varma että sekin uni ajoittui oikean keskenmenon tienoille. Ei olisi ensimmäinen kerta, kun näkisin unessa jonkun läheisen kuoleman samaan aikaan kuin se oli tapahtunut oikeasti.

Palaan takaisin joukkoonne haaveilemaan esikoisesta.
Olen todella pahoillani keskenmenosta <3 Vaikka itse ehdin silloin lokakuussa ilota vain muutaman päivän, niin kyllä sekin tuntui. En voi kuvitella miltä tuntuu olla jo melkein siinä kohdassa että saa kuunnella sydänääniä ensimmäistä kertaa! Toivon teille onnistumisia ja paljon voimahaleja :love: Se tuntuu kauheelta sanoa että kyllä se siitä, mutta näin se vain on! Minä olin varma että mulla oli joku kyydissä viime kierrossa mutta silti sieltä vain tuli täti käymään. Testin tein pc:llä silloin kun vuoto oli jo alkanut, ja vaikka tiesin jo etukäteen että se on tyhjä valkoinen, ja itkin silti. Aina oli se pieni toivo olemassa takaraivossa.
Paljon voimia! <3
 
@StellaMom mäkin ottaisin työn vastaan! Sairastelusta ja siitä johtuvista poissaoloista ei missään nimessä kannata syyllistää itseään. Itse pidän vastuuttomana sitä, että töihin tai opintoihin tullaan tartuttamaan muita. Pari sairaspäivää oiken ajoitettuna tulee kuitenkin roimasti halvemmaksi kuin viikkojen sairasloma pitkittymisen/komplikaatioiden takia puhumattakaan siitä, jos tartuttaa koko tiimin kerralla! (y) Mullakin on kyllä kokemusta näistä esimiehistä, jotka on suoraan sanoneet, että "jahas mikäs sun sukunimi olikaan, pistetään nimi mieleen". :eek::eek:

Lääkärissä käyty. Kävi sinällään huono tuuri, ettei alussa oikein kemiat kohdanneet tämän uuden lääkärin kanssa. Loppua kohden kuitenkin jo huomattavasti parani, kun alussa vähän veivattiin, jotta saatiin haastattelussa faktat kohdilleen. :LOL: Ultrassa kaikki oli muuten hyvin, mutta munasarjat näyttivät rakkulaisilta. Vasen munasarja oli myös piiloutunut jotenkin kohdun taakse, mutta se on kuulema normaalia. Kiertoja tasaamaan sain kolmen kuukauden kuurin keltarauhasta. Rakkulaisuus perjaatteessa pääsi yllättämään ja toisaalta taas ei. Keholla on ollut alusta asti vähän ongelmia näiden naistoimintojen pyörittämisessa, mutta toisaalta kaikki on ultrattu kuusi vuotta sitten ja silloin näytti ihan normaalilta.o_O
 
  • Tykkää
Reactions: StellaMom
@Hipposka Joo nuo esimiehet jotka suoraan sanovat että "onko pakko jäädä kotiin?" ovat liian keskittyneitä siihen omaan työhönsä. Ja todellakin muutama saikkupäivä voi pelastaa koko tiimin siitä!

Kävitkö ultrassa yksityisellä vai julkisella? Mietin että pitäisikö pyytää keväällä sitten ajan lääkärille jos ei tässä tärppiä tule. Ikää tulee 33 toukokuussa ja ei tunnu oikein onnistuvan ilman apuja tämä raskautuminen.
 
@StellaMom kävin ultrassa julkisella molemmilla kerroilla.
Vähän tuntui asiat jäävän auki, kun lääkäri näytti minulle ultran näytöltä munasarjaa, jossa rakkulat selkeästi näkyivät ja laski niitä ilmeisesti 8-10, mutta terveyskirjaston sivustolla sanotaan, että "perinteisen määritelmän mukaan kriteerinä on ollut vähintään 12 mitaltaan 2–9 mm:n rakkulaa/munasarja, mutta kaikututkimuslaitteiden laadun parantuessa rajaksi on ehdotettu jopa 25 rakkulaa/munasarja". :cautious:
Kyllä mä sinuna menisin ainakin keskustelemaan vaihtoehdoista, jos tuntuu siltä! Jo pelkästään tieto siitä, että on vaihtoehtoja/suunnitelma/osaavat ammattilaiset lähellä voi saada kehossa ihmeitä aikaan. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: StellaMom
@StellaMom kävin ultrassa julkisella molemmilla kerroilla.
Vähän tuntui asiat jäävän auki, kun lääkäri näytti minulle ultran näytöltä munasarjaa, jossa rakkulat selkeästi näkyivät ja laski niitä ilmeisesti 8-10, mutta terveyskirjaston sivustolla sanotaan, että "perinteisen määritelmän mukaan kriteerinä on ollut vähintään 12 mitaltaan 2–9 mm:n rakkulaa/munasarja, mutta kaikututkimuslaitteiden laadun parantuessa rajaksi on ehdotettu jopa 25 rakkulaa/munasarja". :cautious:
Kyllä mä sinuna menisin ainakin keskustelemaan vaihtoehdoista, jos tuntuu siltä! Jo pelkästään tieto siitä, että on vaihtoehtoja/suunnitelma/osaavat ammattilaiset lähellä voi saada kehossa ihmeitä aikaan. ;)
Olikohan se 2012 kun kävin gynellä, ja multa ultrattiin (endometrioosin alkua tms tarkistettiin) jolloin mullakin todettiin rakkuloita. Mä en muista miten isoja tai montako niitä oli, mutta lääkäri sanoi että ihan normaalia ja katsotaan sitten jos tulee oireita tai yritän tulla raskaaksi. En mä ajatellut että ne aiheuttaisi mitään ongelmia, mutta ehkä pitäisi pyytää että ultraa uudestaan. Jokunen vuosi siitä myöhemmin niin niitä oli vähemmän muistaakseni. Pitäisi olla kaikki tämä tieto siellä Kanta.fissä mutta eihä siihen aikaan ollut vielä tällainen järjestelmä!
 
@Ellinoora38 tosi harmillista! :unsure: Mutta niinkuin sanoit, uutta kohti.

@StellaMom olen tässä googlesta etsinyt kuvia monirakkulaisista munasarjoista ja ei omat näyttäneet kyllä mielestäni niin "reikäisiltä" kuin googlen havainnekuvissa. Jos asia jää mietityttämään, niin käy ihmeessä tarkistamassa asia vielä lääkärillä! :) Mitä tässä nyt olen asiaa selvitellyt, niin ilmeisesti saattaisi aiheuttaa ovuloimattomuutta, jota voidaan hoitaa oikeanlaisella lääkityksellä (lähde). Tuo Duodecimin artikkeli on kuitenkin vuodelta 2001, joten osa aineistosta voi olla vanhentunutta.
 
  • Tykkää
Reactions: StellaMom

Yhteistyössä