Esikoishaaveiden taaperot

:attn: onko kellään kokemusta kuinka otetaan yhteyttä tai kuinka sinne pelkopolille ylipäätään mennään? Neuvolanko kautta se tapahtuu vai soitetaanko suoraan sairaalaan? :attn:

mä oon ajatellut mennä semmoiseen...jos jollain kokemuksia ni mielelläni kuuntelisin ne...esim.oliko siitä mitään hyötyä?
 
TA Mä en käynyt varsinaisesti missään pelkopolilla mutta synytyspelkokeskustelussa kätilön kanssa ja se helpotti synnytystä niin kovin. mun toiveet yms oli niin tarkasti kirjattu sinne eikä kyselty tyhmiä synnytyksen aikana myös mun sektiopelko ja kaikki otettiin huomioon ja se sektio hoidettiin mallikkaasti. Siinä oli hyvänä etuna se myös että miehen kummitäti oli kätilö ja tulee myös nytkin olemaan. Mutta nyt pelko on pahempi kun tietää että sektiokin on vaihtoehto. Viimeksi kuvittelin vaan tyhmänä ettei niin mulle käy! :(
 
heinäkuu onnea uudesta hyvästä työpaikasta... tekee niin tai näin... niin aina sitä vaan on huono-olo... täällä ainakin.
kun joustaa töissä, on paha olo pojan puolesta ja kun ei jousta pojan takia on paha-olo töiden puolesta.
tuntuu et jatkuvasti on liikaa töissä ja poika liikaa pk.ssa ja kotona ei ehdi tehdä mitään, tai sitten sekin aika pitäisi ottaa pojalta pois.
poika syö liikaa purkkiruokia, kun en ehdi saada ruokaa valmiiksi ennen kun on järjetön nälkä, enkä tahdo käyttää vähäistä yhteistä aikaa hellan edessä seisten...

ja nämä kaikki ajatukset olivat kuulemma normaaleja neuvola lääkärin mielestä.
zemppiä kovasti sinulle :D ja muista ;) elokuuhun on vielä tovi.

talvis vuhuu... ONNEA AIVAN MIELETTÖMÄSTI :D saakos udella milloin tämä pieni olisi maailmaan tulossa?

ta lyhennetty työaika kuulostaa hyvältä, jos se vain on rahallisesti mahdollista :D

näin kesäsijaisena se ei varmaan edes olisi onnistunut.... :D
mutta katsotaan mitä sitten teen kun kummankin apinan suunta on pk.

suukkis mene hyvä ihminen käymään tk äippis päivystyksessä tai jossain... jos sun olo on huono, ja turvotusta nuin paljon!!!
 
omanapa

täällä voidaan hyvin :D

olin neukussa juuri pari päivää sitten.
ja Ufo kasva käyrillä pikkuisen miinuksella, mutta ei tarvitse huolehtia vastasi kuitenkin viikkojaan ja oli 605g iso jo :D

Ufon yksiössä ei ole mainittavaa, ja saan siis jatkaa normaali elämää ja täysillä menoa niin pitkään kuin vain hyvältä tuntuu :D

pissat painaat liikkeet sydän rauta-arvot kaikki oli hyvät.

ainut mistä sain slaakin oli 800 g viikko kohtainen painon nousu...
th selitti sitä turvotuksella, mut mua ei turvota lainkaan...
eli nyt sit katsotaan mitä tapahtuu... mut 6 kiloo ois nyt sitten odotuksen alusta tullut painoa...
jossain kohden neus sen kaks, ja sit tiputinkin sitä pari kiloa... et tää pomppii täs edes takas.

neuvola lääkärin kanssa juteltiin pitkät pätkät huonosta-omasta tunnosta äitinä / työntekijänä... mutta se käski unohtaa moiset höpötykset ja elää ja olla myös sillä saralla... olivat kuulemma normaaliin äitiyteen liittyviä mietteitä ja pahoja-oloja jotka kuitenkin kuulostaa lääkärin korvaan hyvältä kun on miettinyt.

synnytyksestä
kin puhutiin... kuulemma normaali alatie synnytys pitäisi onnistua nytkin... paikat antavat myöten sen mitä tarvii.
itse tapahtuma ei niinkään pelota eikä jännitä... olen menossa asenteella "soitellen sotaan" kätilöt tietävät kyllä mitä tehdään, ja luotetaan viisaanpiin...
tahdon kyllä edelleen kaikki mahdolliset lääkkeet ja kylpyammeen itselleni jos vain mahdollista.

se mikä jännittää on että onhan Ufo varmasti terve... mutta siitäkään ei saa panikoida eikä pelätä, mikään ei viittaa siihen että Ufolla olisi mitään hätää...
ei erikoislääkäri eikä neuvolalääkärinkään mielestä ole edes aihetta suurempii tutkimuksiin... joten kaipa se on luotettava että Ufo on kunnossa.

mul on tääl ihan outoo.. isi vei kimin puol tuntii sitten pk.hon ja mulla vapaa... joo tosi vapaa, pitäs alkaa valmistautuu sokerirasitukseen, ja sit haen pojan päiväunien ja välipalan jälkeen kotiin ;D

tänään olis 1v kuvauskin pojalla :D

ja ja ja vaikka mitä...

niin ja meidän hammasnumero kolme on nyt tulossa :D
 
Ompas ollut hulinata ja liian kauniita ilmoja niin en oo täällä paljoa käynyt!

talvis ja bb ONNEA ONNEA!!!! :heart: :heart: :heart: :)

HanTa niinhän se on, kotiaika vähenee huomattavasti kun palaa töihin... mut mä kovasti jo toivoisin löytäväni töitä. :/ KAipaan ensinnäkin työelämään ja meidän taloudellinen tilanne vaatisi sitä... noooh, kattellaan. :) Toivotaan että Ufolla on kaikki hyvin, uskotaan niin! :heart:

suukkis voi toivottavasti olo paranee sulla pian! Inhottavaa jos on kovin turvoksissa. :/ Kovasti jaksamista sinne! :hug:

Meille ei kuulu mitään ihmeempää. Tyttö on oma iloinen itsensä, tänään on ollut ihme syliapina koko päivän... huh. Mä sain uuden tukan tänään ja viikonloppuna ollaan menossa miehen kans kaksistaan häihin! :D Ihanaa, saadaan juhlia kunnolla. :)

Tyttö on juhannuksen jälkeen nukkunut hienosti 12h unia heräämättä kertaakaan tai vaan kerran... nyt kyllä näyttää huonolta, ei meinaa nukahtaa... :whistle: :whistle:
 
Kiitos kommenteista mun edelliseen viestiin :) Ollaan me äidit kummallisia, aina syyllistymässä jostakin. Ei isit semmosiin aikaansa tuhlaa :LOL:

Voimia sulle hanta arjen pyöritykseen. Huomasin tuossa harjoittelun aikana itsekin, ettei se ole aivan mutkatonta tehdä töitä ja hoitaa lasta ja kotia siinä samassa.

Suukkikselle
toivotan jaksamista noiden vaivojen kanssa :| Toivotaan todella ettei olisi raskausmyrkytys :hug:

EM, pitkää kivaa häissä! Ihanaa että Myyn unet on nyt parantuneet!

Voihan vauvakuume, mäkin haluan vauvan!!!
 
Kiitos kaikille tsempeistä :) Nyt on olo hitusen parempi, eikä tunnu niin turvonneelta. Tosin sitä turvotusta kyl edelleen on niin, ettei kengät mahu ajoittain jalkoihin, mut ehkä se on tää "tottumus on toinen luonne". Eli siten ei vaivaa niin paljoa ennää. Ja anopilla olikin verenpainemittari ni sillä oon ny mittaillu. Sain tulokseks 130/80 paikkeilla olevia ku lepään, sit jos puuhaan pojan kans ja arkisia juttuja teen ja ootan sen n. 10-15 min ennen mittausta niin tulos on 145/104 pahimmillaan. Toi ol siis kerran. Ja sillonki siis mielestäni olin aina vain rentoutuneempi ku huvikseen mittasin kolmesti peräkkäin. Muutoin toi arkitouhuilun jälkeinen verenpaine on ollu n. 138/91 paikkeilla.

TA ni mikä siis on lepoverenpaine ja mikä normaali? Vai onko se siis sitä että eka lepäät, sit otat paineen istuvilteen ja muutoin sitten touhuilet ja ootat sen 15min. ja mittaat, eli eka ois lepopaine ja toinen ois tavallinen paine?

Ny kummiski Atte on ollu mummolassa kaks yötä, yhen yön oli kyllä kotona siinä välissä ja päivänkin. Mutta ne ny auttaa aika paljon, et sais levättyä. Ku selvästihän noi paineet nousee aika paljonkin jos en lepää..
 
Mut onks se sit ihan kunnon lepo? Eli maaten olla tunti vai kui kauan? Ja sit tuo tavallinen verenpaine ni onko se esim. jos on koneella istunu tunnin ? Ja miks niitä mitattais kumpaakin, kahtotaanko siinä, että auttaako se lepo ja minkä verran?
 
heinäkuu ja vielä sen kaiken arjenpyörityksen lisäksi yrittää muistaa pitää huolta ystävyys suhteista välillä ihan livenäkin ;)

em mukavia häitä

bb meillä 1v kuvat otti vanhakoulukaveri... (ei ammattilainen, mutta erittäin hyvää jälkeä saa aikaseksi)
aijemmat meidän kuvat on ottanut ammattikuvaaja kaveri...
eli ylestä hintatasoa en tiedä.

mut toi ainut liike täs meidän keskustas otti 50e joka sisälsi kuvauksen studiossa ja koevedokset... sit siihen päälle kuvat jotka makso liki 7e kappale... (siis ne mitkä tilaa)
jos tahtoi jotain eksotiikkaa kuviin lisäämällä fantasia taustan se teki pari kymppii lisä hintaa
ja jos tahtoi kuvaaja miliööhön, eli pois studiolta se teki hintaa jo 50-100 lisää....

oten halpaa lystiä se ei ole.
 
SuukkoSuulle lepoverenpaine on et pitää levätä 30min. Ihan makuulteen sohvalla, mieluiten silmät kiinni. ja sitten mitataan paine. ja normi verenpaine mitataan niin että istutaan ensin 5min josssain ja mitataan. Tarkistin äsken ni mun pitikin mittaa 3xpäivässä paineet 2xleposyke (aamulla ja illemmalla) ja kerran normisyke (päivällä ). Seurasin paineita ainakin parisen viikkoa.Niitä piti seurata aluksi sitä äippäpoli käyntiä varten. halusivat nähdä kuinka paineet pomppii tai pysyvätkö kokoajan korkeena. ja tietty itseänikin varten. jos nousisivat ihan hirveen korkeiksi yllättäen ni piti heti lähtee sairaalaan samoin ku jos näköhäiriöitä tulee ni piti heti mennä. Näköhäiriöitä, mulle tuli vasta sairaalassa maatessa.

ja siinä peineiden seuraamisessa tosiaan seurataan auttaako se lepo. koska rauskausmyrkytykseen ei oo parannuskeinoa (muu ku synnytys) ni sit sillä lepopaineella seurataan auttaako lepo madaltamaan paineita, jos ei ni sitten saa veranpainelääkettä.

Hyvä että saatte apua. nyt onkin hyvä levätä kunnolla. :heart: :heart:
 
TA mä oon kai tyhmä ja kyselen tyhmiä.. mut kai lepopainekin sentään istuvilteen mitataan? :ashamed: Pitäs kyl merkata iha ylöski ja säännöllisesti mitata. Mittaan usein, mutten tollei et just aamulla ja illalla ja kerran pvällä. Mut vois ottaa kyl tavaks.

Ny jalat o taas hirmusen kipeet, ollu koko pvän. Toi jalkapöytä turpoaa vaan niin paljon, et sit esim. ku vaippaa vaihtais ni paras asento ois olla polviltee, mut sillo sattuu jalkapöytiin. Ja jos taas istuis jalat levällää ni tuntuu et sillai o vaikee istua mahan kans.. äh, turhaa valitusta tääkin..
 
SuukkoSuulle on se hyvä et kyselee. Ei tyhmiä kysymyksia kai olekkaan. :) Mä nousin istumaan ja mittasin lepopaineet, mut lopulta ne alko olee niin isot ni makoillessa sit mittailin..yritin saada pienempii tuloksia. No eipä sekään lopulta mitään auttanut.

Harmillista et jalat kipeenä.*hali* Niin oli mullakin välillä. Se jalkojen iho oli semmonen arka. Ikävintä oli kuitenkin se ettei mahtunut mitkään kengät oikein. Ja mä turpoilin maalis-huhtikuussa ni oli vähän pakko jotain kenkii käyttää. Nyt on ollut kovat helteet, toivottavasti se ei oo lisännyt turvotustasi. :heart: :heart:
 
HanTa menikös 1V kuvaus hyvin? onnea kolmannesta hampaasta! :heart: mä oon monasti ihmetellyt miksi me äitit aina mietitään noita höpö juttuja ku isit osaat ottaa rennommin ja nauttia. Muakin alkanut epäilyttää meidäm laivalle meno. jänskättää pärjääkö poitsu 2yötä mummin ja ukin hoivassa. Vaikka tiedän että pärjää, mut osa musta epäilee...vissiinkin epäilen pärjäänkö mä ilman poikaa.Poitsu ei oo viel koskaan ollut yöhoidossa...miten mua näin jännittää!!!!Enkai mä enää voi matkaa peruakkaan?!? osaisaimpa olla yhtä rento ku mies....
 
Nopeasti vain kommentoin...

TA Pelkopolille meillä mentiin neuvolan kautta. Jossain paikoissa on ilmeisesti niin ruuhkaa, että sinne on vaikea päästä mutta mä pääsin samantien oikeastaan. Ja olisin saanut käydä uudestaankin siellä juttelemassa, mutta kerta riitti.
En tiedä oliko siitä varsinaisesti hyötyä, mutta kyllä se mieltä rauhoitti. Mä kävin siis puhtaasti synnytyspelkoon liittyen siellä. Käytiin asiat läpi perusteellisesti kaikkia puudutuksia yms. myöten ja kyselin ihan kaikki mitä mieleen tuli.

Suukkis: Meillä alettiin syömään vihanneksia sormiruokana ilman yhtään hammasta, että ei siihen touhuun hampaita tarvita. Edelleenkin Nuppu taitaa suurimman osan jotenkin liiskata kitalakeen, ennemmin kuin pureskelee vaikka hampaita on jo 8 kpl.
Tsemppiä, toivottavasti sun olo helpottaa levolla :hug:

TA Meillä oli Nuppu yhden yön mummilassa kun tissin lopetus ei sitten millään onnistunut kotona. Ja hyvin oli mennyt. Mutta sitten joutuikin samantien 3 yöksi takaisin kun anoppi oli niin huonona, että mun oli pakko olla miehen kanssa sairaalassa. Tilanne oli kauhea ja mä itkin koko pe-illan Nupun hoitoon jättämistä, anoppia yms. Mutta sitten aattelin, että mun on pakko olla täällä ja Nupun on pärjättävä. Ja olihan se pärjännyt. Tilanne on sulla tietty eri, mutta kyllä se poitsu pärjää ilman sua. Äitillä tosiaan voi tehdä tiukkaa :D


Meillä on tosiaan imetys lopetettu ja teki Nupulle aika tiukkaa. Mutta nyt ei kaipaa enään tissiä ja maidontuotankokin on alkanut loppumaan onneksi. Kauan siinäkin meni ja luulin saavani rintatulehduksenkin vielä loppujen lopuksi. Yöt ovat aavistuksen parantuneet, mutta välillä tosi rikkonaisia edelleen. Tosin meidän kesäkuu oli tosi rikkonainen kun mä olin töissä, Nuppu mummilassa, välillä isi pitkään pois kun oli äitinsä luona yms. Josko se tästä tasaantuisi.

Maitoallergia alkaa meillä helpottaan. Pienet määrät raejuustoa ja juustoa sopii, nyt on kokeiltu viiliä. Nuppu juo riisimaitoa ihan hyvin nyt nokkamukista vaikka vettä joisi enemmän kuin maitoa.

Ulkona pitäisi olla aamusta iltaan, mutta ei tuo neiti pysy varjossa millään. Onneksi nyt nukkuu pääosin päiväunia päivän kuumimpaan aikaan. Kävelemään lähti viime viikolla ja aika pitkiäkin matkoja nyt jo kävelee :heart:

Kotona olen nyt kun kuukauden kävin töissä ja pitempää en ollut sopinutkaan. Enkä sovikaan, kotona on kiva olla :D Miehellä on ainakin nyt toistaiseksi töitä ja uudelleenkoulutukseen on menossa. Selkä on edelleen kipeä, mutta todella paljon parempi kuin ennen leikkausta. Mutta tuskin kokonaan ikinä parantuu :(

Kaikille tasapuolisesti hyviä vointeja ja en nyt muista olenko onnitellut kaikki uudelleenodottajia. Mutta oikein paljon onnea pikkuisista, jos en ole mukana pysynyt :heart: Tulee käytyä niin harvakseltaan, että ei oikein pysy jutuissa mukana :ashamed:
 
Ketkäs tääl nyt on siis raskautunu uudelleen? Ainakin bb, HanTa ja Talvis. Olikos muita? Miksi sie TA kyselet pelkopolista, ookko siekii raskaana ja mult menny ohitte?

Sompio juu ei siihen toki kaikki hampaita tarvihekaan :) Eniten mä uskosin just johtuvan siittä, et se oksennusrefleksi on niin vahva. Nyt on syöny 8kk tarkotettua spaghettimusennosta vai mitä lie. Sehä o karkeaa, mut meni silti. Aiemmin oli jotain puutarhurin pataa ja puolet meni kunnes oksennus tuli. Eli ajoittain syy varmaan myös maussa. Mut tosi usein on yökkäämässä vaikkei sit ain oksennus tuukaan. Eli osaltaan syy siis vain siinä, ettei osaa sitä karkeaa suussaan käsitellä. Ja siihen toki hampaat auttais ainakin, joten niitä odotellessa..

TA, mut ku mie kerra mittasin lepopaineen ni oli 116/68 eli ei oikeen voi pittää paikkaansa.. Eli siis maate sen mittasin. Sit nousin istuvaltee ni het pomppas 130/80 tienoille. Ni siks tuumin, et kai se mittari men siittä vähä sekasin.. en tiä oikeen.
 
Mitääää!!!??? Onnea talvis :flower: :flower: :heart: Ihana!!!

SS :hug: :hug: paineisiin, toivottavasti ei oo myrkytystä!

Täällä alkais 2 viikon päästä äitiysloma..huiiih!! aika menee liian nopeaa :eek: :eek:
ens kuussa LA :D :heart:


vauvis ja Miia 1.5v + aksu 32+6 :heart:
 
Sompio kiitoksia pelkopoli vastauksesta. Täytyypi siis soitella neuvolaan, joskopa täälläkin sitä kautta sinne mennään tai ainakin yritetään mennä. Eiköhän nuo nassikat mummiloissa pärjää. Meilläkin näkee joka viikko mummia ja ukkia useamminkin. Ni tuttuja ovat pojalle. Itse tässä varmaan vaikeaa tulee olamaan...taidan olla vähän liian kiinni tuossa pikku söpöläisessä. Eli tekee mullekkin ihan hyvää päästä mieheni kanssa kaksistaan.
 
SuukkoSuulle en ole raskaana. Mutta oon alkanut hieman haaveilemaan toisesta vauvasta. Pelottaa vaan oliko ensimmäinen raskaus jonkin sortin varoitus mulle. Lähteekö seuraavaksi henki...Haluan siksi mennä keskustelemaan jonkun asiantuntian kanssa.Eli Raskausmyrkytyksen takia, verihyytymän ja pitkittyneen ponnistusvaiheen takia. Meillähän poika oli 3ekaa päivää lapsivuodeosastolla...kaikki ne asiat arveluttaa, pelottaa...

toihan kertois et sun kannattaa siis levätä niin paljon ku mahdollista. Sulla siis taitaa lepo auttaa niihin paineisiin. Se on hyvä se!!! :heart: :heart:
 
HanTa itse hienosti ( ;) ) kuukautisista laskien nettilaskuri näytti 7.3.2011 lasketuksi ajaksi..

Neuvolan mukaan on pari päivää enemmän.. Sinnekin tuli soitettua jo, kun meiän tk on kesäsulussa juuri rv:t 6-10..

Mietin juuri TA ihan samaa kuin Suukkis =) Haluatko mennä poitsun synnytystä vielä käymään läpi, ihanko oman itsesi vai tulevan raskauden takia? Mäkään en ole huomannut, että oisit kirjoittanu jo olevas raskaana...

Joo o, niin se vaan meni, et jäätiin häissä kii.. Parille miehen kaverin naiselle kerroin, ku en halunnu et juomattomuuteni nousee puheenaiheeks.. Olin just morsiamen polttareissa hihkunu et katotaan juonko häissä vai en :LOL: (ei siis mitään uskoa plussaan tuolloin!) Ja sit kotimatka taitettiin miehen vanhempien ja siskojen kans samas pikkubussis.. Sielläpä oli kiertopullo ja pari kertaa siitä kieltäydyin.. Anoppi on niin hemmetin tarkkakatseinen :D, kysyi et joinko muuta ku vissyä koko iltana. (Istuttiin siis eri pöydissä eikä paljoa näköyhteyttä, mut niiden ohi mentiin tarjoilupöydälle.) Sanoin et en, ja sain pari uteliasta katsetta. Mies kysyi et voidaanko kertoa ja hän sit kertoi.

Joo, ei enempää näit odotusjuttuja tällä kertaa, täähän oli taaperopino :D Minjuski selvisi hienosti viikonloppuhoidosta ja pois hakiessa oli peruskuviot: ensin hymyiltiin ja halattiin, sitten vähän välteltiin, ja lopuks ei mua päästetty edes vessaan ilman itkua. :heart: Hän on niin reipas.

Talvis ja Minja 1v+ Papuska 4+6
 
SS kyl se saatto olla ihan normaali se yks alhainen mittaustulos makuulla. Maatessahan on alhaisempi verenpaine, ja siihen se lepokäsky perustuu =)

Muuten noi verenpainejutut menee vähän ohi.. Ai miten ni minä tuleva terveydenhoitaja... :snotty: Ei kai, ei sen enempää tietoa miten korkeita paineita raskausaikana hoidetaan, kun ei omaakaa kokemusta ole. Vaikka mullakin oli Minjaa odottaessa kohonneita arvoja, mut se johtui varmaan tulleesta lisäpainosta ja siitä järkyttävästä terkasta... :LOL:
 

Yhteistyössä