Esikoishaaveiden taaperot

Nii ja sain muute ajan äitipolille maanantaiks, siel ne sit kahtoo virtaukset sun muut et kaik ois ok :)

Meil on edellee nokkamuki käytössä. Ei olla saatu tavallisest mukista juomaan. Jois se vähän, mut sit maitotuotteit menis nii vähä pvässä (ku se 6dl:hän ois se minimi kai) et ollaan suosiol viel annettu nokkamukista. Oppiihan toi aikanaan. Ja pulloo ei oo koskaan huolinu kunnolla eikä tuttia oo ollu, ni en osaa toho neuvoa antaa :ashamed: Meillä ku kävi se niin helposti ku kerralla imetyksen lopetin ja annoin nokkamukista ni poika vaa sit alko juoda siittä sen ihmeemmin yrittämättä totuttaa sitä siihen.

Potta meil on ja oon n. 5 krt siin yrittäny istuttaa, mut ei siit tuu mittää. Huutaa vaan kamalasti. Siten oon antanu senki olla, oppii se senki sit aikanaan. Ja kertikset jos o joskus harvoin päällä (nykysi on öisin useastiki ku yökestot meinaa ihottumaa tuottaa) ni sillo panttaa kakkaa. Hassu juttu miten se noinki menee..

Ja ny meil sit kiipeillään olkkarin pöydälle ja sohvatuoleilleki. Sohvatuolille tosin anoppilassa, meil sohva se verra korkee et sinne ei viel pääse. Tukee vasten kävelee ja askeleet on aina vaan varmemmat, mut ei tuo taida kunnol kävellä ennen ku on täysin varma et osaa sen :D
 
Talvikselle pikavastaus: Meillä ei vielä pottailla kun olen laiska yrittämään. Pitäis ottaa asiakseen nyt kun tän viikon jälkeen rauhottuu meidän reissaamiset työn yms. takia.
Juomisen kanssa mä mietin ihan samaa kun tissiä aloin vähentään. Nuppuhan ei pullosta juurikaan ikinä juonut mitään. Nokkamukista joi vettä, ei korviketta. Nyt juo riisimaitoa nokkamukista ihan ok määriä, mutta vettä edelleen joisi enemmän. Mutta riittävästi juo silti. Mukistakin osaa juoda, mutta siitä pitää pitää koko ajan kiinni niin helpomalla pääsee kun neiti juo nokkiksesta. Muki siis lentää lattialle kun on hörpyn ottanut. Pihalla meillä on ihan tavallinen urheilujuomapullo ja siitä juo tosi hienosti. Rohkeasti vain tuttipullo pois :D
 
Mun piti kanssa kysyä, että vältättekö vielä jotain ruokia taaperoillanne? Mä en juurikaan anna eineksiä tai suolaa, mutta muuten syö kaikkea. Eikös kaikki rajoitukset olleet 1-v asti suositeltu? Nakkeja tuo neiti kyllä syö aina välillä, ne on herkkua :p
 
Talvis meillä ei poika 1V3kk suostu pottailemaan ollenkaan. Meillä on semmoinen wc-pöntön pienennin, en tiiä mikä sen virallinen nimi on... Ja siinä Poitsu melkein joka aamu istutuu siis ihan aikuisten pöntöllä. Muutaman kerran on kakat tulleet ja melkein aina ainakin pissa. Joskus vaan luetaan kirjota eikä pönttöön tuu mitään. Mut pääasia on et siinä viihtyy ja kun sanon mennäänkö vessaan pissalle ni juoksee mielellään vessan ovelle. Taitaa se kirjojen lukeminen olla niin kiva juttu!

Meillä jätettiin tuttipulot pois jo ennen ku täytti 1V. Hieman hankalaa oli ensin tottua nokkamukiin, mutta otin kerralla tuttipullot pois ja pari päivää siinä tais mennä et tottu nokkamukiin ja kyllä se nyt on jo juodut tosi hyvin. Pillistäkin jo osaa juoda maitoo/mehuuu/vettä. Mä en oo tressannut maito määristä ollenkaan ja terkkarikin sanoi, ettei kannatakkaan. Meilläkin syö 1-2 jugurttii, juo jonkin verran maitoo(en koskaan oo laskenut mut tarjoon joka aterialla), juustoo yms. ni siinä on jo tarpeeksi.
 
Meillä syödään kaikkee paitti ranskiksia, sipsei (tai muutakaan kauheen suolasta) tai karkkei. Mehuakaan en anna muuta ku maistaa. Ja ain jos annan jotain maistaakin, esim. jäätelöä ni ei tuo tykkää :D Parempi noin, ettei kauheesti oo makeen perään. Mutta tosissaa karkit ja sipsit o ehottomasti pannassa, niitä ei saa mummolassakaan vaikka ne aika lepsuja onkin. Mut ollaan tehty selväks, että ei tarvihe vielä antaa mitään turhaa makeaa. Kaikkia makeita leivonnaisia yms. saa maistaa ja syödäkin, mut eipä tuo syö ku on karkeaa.
 
Kiitos vastauksista :heart:

Käytiin tänään anoppilassa mattopesulla ja koitin samalla pottaa. Tuli itku kun laitoin siihen istumaan, ja toisella kertaa itku tuli potan nähdessä. Eli ihan hyvä, et unohdin ostaa tänäänkin potan :LOL: semmosta wc-istuimen pienentäjää vois harkita, sitäki taidan kokeilla anoppilassa ennen ku ostan...

Onks kellään ollu siis sitä tilannetta, et lapsi ei jois ollenkaan maitoa, kun ootte ottanu pullot pois? Luulen et saattaisin saada menemään sen 20ml päivän aikana, tippoina siellä sun täällä. :/ Vettä kyllä jois todella paljon, mut maito kelpaa vaan pullosta... :headwall:

Voi olla et en ehkä lähde tällä helteellä tuota pullonpoisto-operaatioo suorittaa. Mut kesän aikana sen vois tehdä. Koitetaan harjoitella nyt vielä.

Syömisistä, Minja syö kyl aika pal kaikkee. Aikuisten lämpimät ruuat ja normipuurot ei kelpaa, mut syö esim. leipää, jogurttia, hedelmiä, kasviksia jonkinverran. Ja onpa jäätelökin vedellyt, ja sipsinmuruja maistellut. Karkkiakin ehkä kerran, ja limpparia muutaman kerran. Mut eivät kuulu päivittäiseen, eivätkä ees viikottaiseen ruokavalioon. Leivonnaisia ja keksejä saa toki maistaa kahvipöydäs, usein hän syö muumi- tai mariekeksiä ja on niiiiin onnellinen siitä :heart: Mut mitään perusruoka-aineksia ei olla vältelty.
 
helteisiä terveisiä! B)

pottailusta : yhessä vaiheessa meni hienosti mut nyt kun kävelee ja on kauhee meno päällä niin ei malta siinä istua yhtään. Ajattelin, että vielä ei taida tyttö olla kypsä siihen hommaan. Vähän aikaa suostuu istumaan mut sit pitää lähtee viipottamaan taas johonki... :) Eli ollaan suosiolla jätetty se pois, mitä nyt huvin vuoksi joskus kokeillaan. Ei se mitään kiukkua tai mitään, ei vaan malta istua siinä. Mä uskon että tässä vaiheessa riittää vielä totuttelu, ehkä lähempänä 1,5 vuotta sitten aktiivisemmin vois kokeilla. VAikka tuossa joulun tienoilla. En jaksa stressata siitä vielä. Ja sit voi olla et kun on valmis siihen pottailuun niin tulee tosi nopeasti kuivaksi, ei sitä väkisin varmaan kannata vielä harrastaa.

tuttipullo on käytössä vaan iltaisin, eli kylvyn jälkeen istutaan sohvalla ja tyttö juo pullosta vajaa 2 dl maitoa, sen jälkeen hammaspesulle ja nukkumaan. En oo jaksanu viel lopettaa sitä iltamaitoa kun juo aika vähän maitoa muutenkin, menköön sekin vielä. Kunhan helteet helpottaa niin vois lopettaa sen... kun viittis. Kyllä se varmaan nokkiksestakin vetelis kun muuta ei ois...

maitomääristä en enää stressaa, juo sen minkä juo kun nokkiksesta tarjotaan. MAitoa saa VAIN ruokien yhteydessä ja muuten vettä. Puuroihin tulee aamulla 1 dl ja illalla 1 dl. ELi kokonaissaldo on ehkä jotain 4-5 dl luokkaa. Ainii, ja jukurttia välipalalla. ainii ja se iltamaito. no kai sitä sit tarpeeks tulee. :)

tutti on käytössä, sitä käytetään kuitenkin vaan unille mentäessä. Sitten kun on vanhempi ja siitä voidaan käydä kauppaa alan pohtimaan siitä luopumista. (annetaan tonttuvauvoille, naapurin uudelle vauvalle, saa jonkun tavaran tutin tilalle tms. vielä se ei tuota tajuais. :) ) Siitäkään en stressaa kun syö kaiken kaikkiaan niin vähän.

TAlvis, jostain luin että taaperoilla automaattisesti käy niin että se maitomäärä vähenee siinä siirtymävaiheessa. Se palautuu sitten pikkuhiljaa kun oppii juomaan nokkiksesta tai mukista kunnolla. Sähän voit jättää vaikka päivän pullot pois ja illalla annat vielä tankkauksen nii tulee maitoa tarpeeks tai ees vähän lisää. :) Niin me ollaan tehty ja tosiaan pitäis siitä luopua mut en oo viel jaksanu... :D

syömisistä: tyttö syö mitä vaan. ranskiksii ja nakkeja yms ei syö mut se johtuu siitä kun mekään ei syödä niitä juurikaan. :) Tänään sai ekaa kertaa pillimehua ja RAKASTI sitä. :D Mitään en oo vältelly sen jälkeen ku täytti vuoden, ja hyvin uppoo mikä vaan. Syö samaa ruokaa meidän kanssa, eli siinä on myös suolaa ja mausteita, kohtuudella kuitenkin. :) Nii ja niitä 15kk ikäiselle tarkoitettuja valmisruokia. Karkkeja tai sipsejä ei meilläkään tytölle anneta mut saa maistaa kyllä melkein kaikkea. kahvipöydässä jos istutaan niin saa jotain herkkua siitä mut meillä ei muuten usein syödä makeaa. Mitä nyt kesällä mummit ostaa jätskiä. :D Onneks tyttö rakastaa hedelmiä, tomaattia, kurkkua ja juustoa. Siinä sen herkut. :D


HUH. tulihan sepustus. :)

EM ja Myy, 1v ja 2kk :heart:
 
Talvis meillä syödään aikas lailla niin ku teilläkin. Tosin aikuisten lämpimiä ruokia meillä syödään...mut puuroa ei. Mitään ei vältellä, mut noit suolasii/makeita ei saa kyl joka päivä/viikko. Kahvipöydässä toki saa mitä muutkin. Oman keksin tai pullan.
 
SuukkoSuulle ei meilläkään tykkää oikein jäätelöstä, ku se on kylmää. Sulanutta jäätelöö kyllä syö vaikka kuinka paljon! =) Jos mä aijon syödä jäätelöö ni pojalle on annettava oma ku muuten alkaa itku. Tänä kesänä en oo montaa jädeä syönyt. Meillä ei voi enää syödä pojan nähden mitään, jollein anna pojalle kans. Tänäänkin syötiin nektariinia ni pojalla oli oma nektariini kädessä. Kaiken söi.Hyvää oli. =)
 
Meidän Poitsu loukkas eilen jalkansa. Käveli naulaan. AUTS! Mä en ollut silloin kotosalla, mutta verta oli kuuleman tullut aika paljon. Voi meidän pikkuista! :heart:Tänään jalka on jo kunnossa, onneksi!Meillä on semmoinen hiekkalaatikko, jossa puukansi. Ni siitä puukannesta oli lähtenyt puu irti ja naula tietenkin näkyvillä... :kieh: kyllä on ollut huonosti kiinni!!! Halpis p*s*aa!!!Pitäis kaikki tehdä itte...
 
ElinaMaria Meilläkin aletaan sitten kunnolla pottailee vasta 1,5v tienoilla. Poitsu menee syksyllä hoitoon ni siellä sitten hoitaja aloittaa pottailun.

Meilä ei kyllä ole poika kaivannut tuttipulloa ollenkaan. Juo niin sujuvasti jo nokkamukista, sporttipullosta ja pillimehua. Tuttia meillä kyllä käytetään taas aika paljon. Päikkäreillä kaipaa, yö unilla ja pidemmillä automatkoilla. Ja välillä kiukkupäivänä tutti helpottaa oloa.
 
viude te ootta taas kirjottaneet paljon.

tää äiti on "levännyt" perjantaista saakka vuodeosastolla, lastenvuodeosastol.

poitsun pika kuume olikin enemmänkuin pikakuume...

oltiin siis neste ja antibiotti tiputuksessa, ja nyt kotona...

arki alkoi, huomenna tulee lastenhoitaja kotiin, ja äiti lähtee töihin... et kivastihan tää vapaa viikonloppu näinkin meni.
 
keskiviikkona tulee lopulliset tulokset...

mutta todennäköisinmmin peunokokin (kirjoitetaankaan sitten miten) aiheuttama yleis infektio.

eli siis kun tuo peunokokki aiheuttaa niit korvatulehduksia, ja meil se just oli, niin tää olis vissiin sit ollut joku "jälki" tauti tai jotain...

vaik lääkäri kuinka yritti selittää suomeks ja selkeesti niin tipuin kärryiltä.
 
Tää ol sit äitipolilla pari päivää. Alkava raskausmyrkytys kai se sit on, pissa + ja sen vuoks ottivat verikokeet ja tulokset ol sit kohonneet, mut onneks vaa hiukan. Keräsivät vuorokauden pissan, mut tuloksia eivät soitelleet vaiks niijen piti. Niil kyl oli aika ruuhkaa siellä, et jospa niis ei mittää hälyyttävää ollu ja unohtivat. Ny sit lepoa lepoa lepoa :)
 
Jaksamista pallomasuille helteisiin! :hug:

suukkis no hui sentään, tsemppihaleja lähettelen täältä! :hug: Hyvä kun kävit näytillä siellä! Koitahan nyt levätä sitten kunnolla. Saatteks apua Aten hoitoon?

HanTa no voi, halit sinnekin :hug: toivottavasti on pieni jo parempi. :heart:

Meille kuuluu sellaista, että minä lähden työelämävalmennukseen elikkäs tavoittelemaan työpaikkaa elokuun puolessa välissä! Vähän lupailivat että vois olla mahdollista et saisin harjoittelun jälkeen töitäkin.... mut varma ei oo. Eli meidän pikkulikka lähtee päiväkotiin!!! :eek: :eek: Arvatkaas oonko vähän paniikissa. :D Ei sillä, hyvin se varmaan menee kunhan siihen totutaan mut kyllä se on vaikeeta. Mut tää on mulle niin aintlaatuinen tilaisuus päästä oman alan hommiin kiinni niin se on tartuttava siihen. :) Ja täytyy myöntää et odotan ihan innolla töihin menoa! :D Kivaa päästä tekemään välillä sitä mihin on kouluttautunut, ja ihanaa päästä ehkä turvaamaan taas vähän omaa taloudellista tulevaisuuttaan... :) VAikka vähän ahistaa tytön hoitoon vienti, niin silti ootan ihan innolla. Nyt jännätään minkälaisen hoitopaikan ne löytää meidän mukelolle näin lyhyellä varoitusajalla.... :whistle:
 
EM toivotaan, et löytyypi hyvä hoitopaikka! Hyvä sellanen on kyl lottovoitto joissain paikoissa. Mut eiköhän teille hyvä paikka jostain löytyne :) Tsemppiä siihen ja toivotaan, että sit saat töitäkin! Ja Aten hoitoon onneks saadaan apuja tosi hyvin, Atte on mummolassa hoidossa aina kun mies on töissä. Eli ny seur. pari pvää kotona ku miehellä vapaapäiviä, mut sit taas hoitoon. Tää järjestely tosin toimii vain elokuuhun asti, ku sit miehen mies menee töihin taas. Sit pitää keksiä jottain muuta jos ei oo syntyny siihen mennessä.
 
Kiitos vastauksista ruokien suhteen :flower: Ei meilläkään makeaa saa juuri ollenkaan, joskus kahvipöydässä pullaa tms. Ja niihin on kyllä hulluna. Mutta karkkia ja mehua ei saa. Tai viinimarjamehuun tehtyä kiisseliä on usein, mutta sekin on sokeritonta.
Jäätelöä neiti on syönyt kaksi kertaa ja suu oikein maiskuttaa ja imee huulensakin sisään :p
Mutta onneksi herkkua on marjat, rusinat, voileipäkeksi, hedelmät ja muu terveellisempi. Nyt on ihanaa kun voidaan omasta pihasta syödä viinimarjoja ja vieressä on mustikoita ja vadelmia aika paljon. Tänään neidin vaan piti itse saada kerätä marjansa ja siinähän kesti |O

Suukkis Tsemppiä ja toivottavasti kaikkí menee hyvin :hug: Koskas sulla se LA on?

EM Uskon, että on vaikeeta hoitoon vienti. Mä yritän olla vielä vuoden kotona, miehen kanssa vielä juttelu hieman kesken ;) Tsemppiä!

Vauvikselle tsempit helteeseen. Ei kai nää kellekään helppoja oo, mutta en kyllä haluaisi olla raskaana näillä helteillä :hug:

HanTalle kanssa tsemppiä vielä tätäkin kautta. Kerro sitten niistä tuloksista.
 
Sompio 12.8 :) Eli ny menossa siis 36+2.

Itse asias olo on jo parempi, tai siis sillain et paineet pysyy suht ok lukemissa (138/91) ja neuvolassa eilen pissa ol +/- eli vähäistä :) hb oli 100. Turvotus jaloissa ei oo enää pahaa laisinkaan (toki semmonen, joka ei oo mun jalkoja nähny ni kahtoo, et ai kamala ku on turvonneet :LOL: mutta ny siis turvotus o laskenu jo) mutta tönkköys sitä vastoin vaa lisääntyny. Mistähä seki johtuu?

Mul onneks ei helteet oo rasittanu. Tai siis et vaikka oon näinki pitkällä jo raskaana ni ei oo helteet juuri liiemmin ärsyttäny. Ei yhtää sen enempää ku normaalistikaa :) Vähä on kuuma nukkua, mut muutoin täysin ok. Ulos en silti kauheesti mee, että pysyis olo hyvänä.
 

Yhteistyössä