´*- ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET -*´

Suukkis kuulostaapa kivalta sun päivän suunnitelmat.... =) mitään sitä itte tekis... :whistle:

Sompio aika on kyllä ihan käsittämätön... ekat raskausviikot meni NIIN hitaasti!! tuntui että viikko 8 ei tuu ikinä.... mut nyt ollaankin jo 11. viikolla! :eek: hui! Hmmm... kai sä oisit sen huomannu jos olisitkin 4 viikkoa edempänä kun mitä oot ajatellu? Ei varmaan pelkistä menkoista kannata mitään järkeillä... mulla oli kesälllä ainakin niin outoja menkkoja että. :) Mut voithan sä mennä ultraan selvittämään sen jos asia vaivaa?

(.) Nukuin vähän huonosti... |O ravasin vessassa kolme kertaa yön aikana ja näin ihan ihmeellisiä unia! Yhessä unessa mä poltin tupakkaa salaa nurkan takana. :) Se on muutes hassua, että vaikka oon ollu nyt vuoden polttamatta niin unissa mä usein poltan edelleen. :) Tuli kutsu np-ultraan, se olis 27.10. JEE! Sitten päästään näkemään meijän dodo augusta!! :D

EM ja Dodo 10+0 (Jo 11. viikko!! :eek: ) :heart:
 
siis SS eiks sul oo np-ultraa ollu ollenkaa?

TinyAngel vai oot päässy makean makuun jälleen :heart: koska sulla muuten alkoi pahoinvointi?

Sompio voihan se olla niinkin... :whistle: etkö sit tehny sillon edellises kierros mitään testejä?
 
Hei kaikille! Huh ompas tullut tekstiä sitten viimekerran jälkeen.Anteeksi kun en ole kirjoitellut.
nanakuuHuoh,onneksi en ole ainoa.Minulla kans ollut kauheita väsykohtauksia :(
Mut muuten tosi kivasti on mennyt.Ei oireita ollenkaan,paitsi no pikku vihlaisut.

Miulla tuli tälläinen mieleen :ashamed:
Gallub Onko teillä kissoja?Ja jos on,oletteko miettineet onko kisuista harmia lapselle sitten kun vaavi syntyy tai ennen sitä?

Itse olen miettinyt,ja en haluaisi ottaa sitä riskiä,että jotain vaaville tapahtuisi ym.Meillä on 3 kisua ja yksi on Maine Coonin kisu,joka on todella mustis välillä ja rodullahan on se,että kiintyy omistajaansa.Ja kerran on antanut kynnestä 3weelle lapselle.Ja senhän sitten huomasi myös,koska lapsella on herkkä iho nuin nuorena. :(
 
Sannya mun vanhemmilla oli sillon pari kissaa kun mä synnyin. ei ollut mitään ongelmia, mutta kissat kyllä nukkuivat poiskin sillon ku en ollu ees vuotta vanha. uusimmas vauva-lehdes oli juttu miten totuttaa koira vauvaan. luepa se, sitä voi varmaan joiltain osin soveltaa kissaankin :heart: ja perus maalaisjärki mukaan, opettaa lapsi siihen ettei kissaan kosketa tai sitä häiritä.
 
Chamorphis
Sannya mulla on kans kissa ja lähinnä pelkään sitä et entä jos vauvasta tulee sille allerginen. Mä oon ekan kerran nähny kissani alle viikon ikäisenä ja tuntuu ihan hirveeltä pelkkä ajatus siitä et pitäis luopua kissasta! :'( Ja kyllähän mä oon kans tuumannu sitä, ettö mitä kissa tuumaa vauvasta... Mun kissa on niin äitin tyttö kun vaan voi olla, että voi olla hieman mustasukkainen aluksi, mutta eiköhän siitä selvitä...
Talvis on siinä oikees, että kun käyttää maalaisjärkee niin kaikesta selviää! =)
Omaa napaa... Kävin tänään sokerirasituksessa... Tylsää puuhaa vaan istua pari tuntia... Onnex se litku edes mitä siinä juodaan oli ihan kelvollisen makuista... Nyt vaan jännätään tuloksia sitten! Mulla on perjantaina neuvola, joten sillon selviää.. Tosin en usko et niis arvois mitään kummempaa on.

Chamorphis ja Nasu 26+0 *poks*
 
Zoe-F
Lemmikeistä Onneks mulla on vaan koira, se on kaikkien kaveri, eikä vois ikinä tehdä pahaa kenellekkään. Hauskinta on se että se kerran "pelästytti" pienen pojan, taisi vaan koira pelästyä todella paljon pahemmin.
Juoksi innoissaan nappulan luokse (todella kiinnostunut lapsista) ja lapsi horjahtikin taakse päin ja pyllähti. Ei edes käynnyt itkemään tai mitään, pyllähti vaan. Niin koira katsoi vissiin ihan järkyttyneen ja juoksi mun luokse selän taa kurkkimaan että menikö se rikki :D
 
Jossu: Vähän on joo muuta ajateltavaa, ei heti päälimmäisenä huolena onko lista ajantasalla :D

la bebe, laitan sulle lasketuks ton 15.6 (jos sopii), vaikka kuinka tarkkaan laskureilla laskee, yleensä se muuttuu ekassa ultrassa. Muutellaan sitä sitten kun se np-ultrassa tarkentuu :)

Cham selvisi sokerirasituksesta. Se ei varmasti mukavaa ole, vielä vähemmän tuo tulosten odottelu.. Toivotaan että arvot olisivat kohdillaan, sä et enää komplikaatioita raskauteesi tarvitse :hug:

Jotenkin eilisen jälkeen tuntuu kuin oma maailma olisi heittänyt kuperkeikan ja täyskäännöksen :| Tuli niin suurena shokkina se, että olen jo lähtenyt avautumaan. Rv 27 oli kuitenkin vasta lähtenyt hivenen pehmenemään, nyt rv 30 olikin jo täysin pehmeä ja sormelle auki. Mikähän se tilanne sitten siellä kontrollissa reilu kahden vkon päästä on? :eek: Se osastolle jääminen pelottaa todella, suljettua kanavaa on vain 5mm yli sen kriittisen rajan. Jos se siis katoaa siihen mennessä, niin en pääse enää kotiin. En mä mitään sairaalakassiakaan osaa pakata, en oo vielä valmis! Mitä mä oikeesti teen jos tää meinaa jo syntyä lähiviikkoina? Tyhmää, tiedän, mut oon henkisesti valmistautunut siihen joulukuuhun. :ashamed: Täytyy varmaan pikkuhiljaa hommata loputkin vauvan kamat valmiiksi..

Tuli muuten päivemmällä mieleen hauskahko gallup-idea. Listatkaa raskausvaivanne! :D Tässä omani:

- kovat liitoskivut (kävelen kuin pingviini nykyään..)
- kipeät supparit
- iltainen/öinen närästys, vatsahapot polttaa kurkkua
- selkäkivut
- heikko olo, oksettava olo
- päänsärky
- jatkuva vessahätä
- väsymys
- tissien vuotaminen
- jatkuva nuha ja nenäverenvuodot

Tuossahan tuota olisi!

DD ja potkurineiti 30+6 :heart:
 
DD Mietin tässä, et mikset lennä jo nyt valtoihin, jos sulle niin tärkeää oli siellä synnyttää? Vai saatko ylipäätään enää lentää jos oot auki jo sormelle? Ja jos saat ni varmastikaan kohta lupaa ei enää heltiä.. Ku tuoha o aika riskialtis raskaus ni ei kannattais viivyttää sitä. Ellet sit vaa suosiolla Suomessa synnytä =) Suomessa kummiski on huippuluokkaa raskausajan ja synnytyksen jälkeinen lapsen ja äidin voinnin seuranta :heart:
 
SS: Koska joutuisin lähtemään yksin, mies ei saisi niin paljoa töistä lomaa. Se siis on ensiarvoisen tärkeää, että varmasti on paikalla synnytyksessä, riskejä ei oteta. Nyt lääkäri sano että saan lentää vielä, ja vaikka tästä kypsyisikin, on tosissaan se 7h sen verta lyhyt aika että ei hän ole siitä kovin huolissaan. Jos siis synnytys ei ole käynnistymässä juuri ennen lentoa, on aika epätodennäköistä että käynnistyy sen aikana ja että koko synnytys olisi ns. syöksysynnytys. Ensimmäisessä synnytyksessähän jo pelkkä avautumisvaihe kestää yleensä keskimäärin 10h. Puhuimme asiasta pitkään, ja jos suljettua kanavaa vielä tuolloin on jonkun verran, voin lähteä. Vauva on kuitenkin raivotarjonnassa, ja muita komplikaatioriskejä ei sitten olekaan. Synnytys lentokoneessakin siis onnistuisi mitä luultavimmin, kun se lääkäri kuitenkin on paikalla. Ja aina on välilaskun mahdollisuus, suurin osa ajasta kuitenkin lennetään maiden päällä :)
 
G: näähän on nyt vasta alkuraskauden oireita, mutta;
-masun turvotus
-rinnat turvonneet yhen kuppikoon verran
-pissittää, janottaa
-ajottaista väsymystä ja heikotuksen tunnetta etenkin aamupäivisin
-lievät ja napakat vatsa/alaselkäkivut
-reippaampi kävely tai painavan ostoskassin kantaminen puuskututtaa

ihana oire on se, että hiukset/kasvot eivät rasvotu enää niin nopeasti. iho on myös ihanan kirkas ja enkä kärsi epäpuhtauksista =)
 
johanna! senkin rontti :D mulla vaan finnejä pukkaa! :kieh:

G:
- pahaa/etovaa oloa jos en muista syödä tarpeeks usein
- tissit arat ja kasvaneet
- mahan turvotus iltaisin
- repivät kivut nivusissa ja muualla alavatsalla aina välillä kun nousee ylös
- jatkuva vessassa ravaaminen
- koko ajan on nälkä ja pitää syödä
- kaulaliinat ja poolopaidat oksettaa (tämä on ollut ennen raskauttakin, nyt pahentunut)
- huimaus ja silmissä mustenee helposti
- eläinvauvat telkkarissa itkettää :D

 
Talvis jep, jep makee taas maistuu, varsinkin suklaa :D toisaalta harmittaa kun pelottaa kuinka isoksi mä kasvankaan, mutta kuinka ihanaa pääsen vihdoinkin nauttimaan raskaudesta.:heart: :heart:

pahoinvointi alkoi rv5+5 ja rv 6+4 se muuttui tosi kamalaksi.Tunnin välein piti väkisin jotain pientä syödä, että olo ois ollut ees kohtuullisen siedettävä. En kyllä oksentanut, mutta oli se pari kertaa ihan tossa kurkussa...yök! :/ ja koko ajan kamala etova olo!!
 
Tänään on olo ollut mitä mainioin. =) :heart: Ja kerroinkin tänään yhdelle työkaverille ja ystävälleni raskaudestani. :heart:

G:
- mahasärky (ihan raskauden alussa rv 4-5)
- väsymys (enää en nuku päikkäreitä, mutta nukkumaan mentävä viimeistään kymmeneltä Zzz..)
- kamala pahoinvoiti,etovaa oloa (onneksi nyt takana päin...)
- nännit kasvaneet
- hajuasitin terävöityminen, kaikki haisee PAHALLE!
- repivät kivut nivusissa, varsinkin aivastaessa.
- janottaa kokoajan ja vessassa pitää ravata
- massu kasvanut pieneksi palloksi.:heart:




TinyAngel 11+5
 
EM ja Talvis En mä testannut, kun menkat tuli ajallaan, niin ajattelin, että ei ole tarvetta testille. Mahassa oli menkkamaista kipua ja rinnat arat jo muistaakseni edellisessä kierrossa. Eikä mulla mitään kummempia raskausoireita ollut ainakaan viikkoon, kun olin plussan tehnyt. Sitten alkoi se etova olo.

Ultrassa sen sitten näkee, mutta en taida varhaisultraan mennä. Kai sitä malttaa odottaa, kun onhan se aika epätodennäköistä, että olisi jo edellisessä kierrossa hedelmöittynyt. Tuntuu vaan, että tuo maha on kasvanut jo, vaikka viikkoja on 7+jotain. Tosin iltaa kohti turpoaakin.
 
aamusta omaa napaa...

mulle soitti kätilö sieltä LASista eilen. nopeaa toimintaa :heart: ultra-aika on perjantaina 24.10 jolloin viikkoja ehkä 6+6. :heart: miehen vanhemmille tulee sitten kertominen aikast pian, koska mies tahtoo tulla ultraan kattomaan möykkyä myös, ja hänen pitää olla töistä pois... isäukko miehellä pomona :D noh ei haittaa, heille oltais muutenki ekaks kerrottu. vaikka suunnitelmis oli kertoa tän ultran jälkeen.

raskausvaivojen listausta
- palelu!! kuuma!!
- rintojen arkuus, varsinkin nännien seutu
- omituista syömistä, välil on pala kurkus ison aterian jälkeen, useimmiten olo tuntuu nälkäiseltä mut sit ei pysty syömään kuitenkaa mitää
- parin viime päivän aikana kuvaan ilmestyneet HORMONINÄPYT. tietteks semmosii isoi syvii finnei. on kolme-neljä naamas ja pari kaulas. mul ei oo ikinä ollu tämmösii!!! |O
- alavatsalla tuntuu semmone pieni uloke. :LOL:
- valkkarin lorahtelua silloin tällöin
- pissahätä usein
- hajuaisti terävä
 
Onnea Talvikselle ultra-ajasta, sitä ette kauaa joudukaan odottamaan :) Toivon todella että kaikki on siellä hyvin, ja saatte kokea sen ihanan hetken kahdestaan :heart:

Sompio, kannattaa soittaa neuvolaan tuosta. Voi ihan hyvin olla, että pääsisit aikaisemmin ultraan, kun lähetteen syyksi riittää epäsäännölliset kuukautiset ja mahdollisuus suureen heittoon vkoissa. Näin pääsisit siis ilmaiseksi "varhaisultraan". Se on oikeasti hyvä vaihtoehto, sillä jos oikeasti oletkin kuukautta pidemmällä, sillon kun sulla oikeesti on niskapoimu-ultra, ei voidakaan enää luotettavasti mitata sitä turvotusta! :)

Mua oksettaa taas vaihteeks, vaikka juuri yritin syödä :x Enempää ei vaan mee alas. Jännittää ihan kamalasti tuo synnytys! Muistin vielä yhden jutun, mikä huolestuttaa lisää. Rv 27 erikoislääkäri tosissaan havaitsi hivenen pehmenemistä, kuten sanoinkin. Mut sit rv 28+2 kävin toisella yksityisellä lekurilla hankkimassa sitä todistusta lentämistä varten, ja hän sanoi että kiinteä ja varmasti täysin kiinni. Sitten rv 30 yhtäkkiä onkin sormelle auki ja täysin pehmee :eek: Eli 2 vkossa on tuo avautuminen tapahtunut.. ja mulla on kahden vkon päästä se kontrolli! Ja mitä oon lukenut, niin monella uudelleensynnyttäjälläkin on vielä näillä vkoilla paikat kiinni ja kiinteätkin jopa. Tää epätietoisuus hirvittää. Jospa siellä kontrollikäynnin yhteydessä osaisivat vähän kertoa mitä odottaa, niin osaisin varautua. Taas kauheen omanapaista, mut pelko on valtava ja niin on tää tiedonpuutekin, eikä kellekään voi puhua asiasta :(

DD ja potkurineiti 31+0 *POKS* :heart:
 
DD, hirmusesti :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: Ja jaksamista :hug: :heart:
Toivotaan, et potkuri-neiti potkuttelee siel sun masussa ainakin muutamia vkoja :hug: :heart:
Samalla tavalla oli meidän alkuraskaudet, vaatteetki ja mieliteot :D Mut täytyy myöntää, et suhun verrattuna tää on ollu helppo raskaus, ainakin tähän asti * koputtaa puuta * :heart:
Toivottavasti saat sit viel lentää ja pääset kotomaahan synnyttämään :hug: :heart:
Ihana toi, kävelen ku pingviini nykyään... :heart:

Mä en oo kyl huomannu, et ois pukannu kauheesti finnejä mihinkään :/ Ei alkuraskaudessa eikä kyl vielkään =) Hyvä vaan :D
Muutenki tuntuu, et ei oo oikeen minkäänlaista raskausvaivaa :/ Mitä nyt pissattaa useemmin, valkkaria tulee edelleen, niin ja HIKOILUTTAA |O Toi oli ihan alkuraskaudessa ja nyt se on taas alkanu :kieh: Muuten kaikki ihan jees =) :heart:

Mulla oli viime vkolla se sokerirasitus ja heti sain tietää arvot, niinku senkin, et hyvät oli:
Paasto: 4,1, 1H: 8,8 ja 2H: 7,7 =)
Seuraava neuvola olis 21.10 ja siitä sit varataan aika ultraan, joka on tosta 2-3 vkon päähän, luulisin näin =) :heart: Ihanaa päästä näkeen pikkunen :heart:

Ja, ja... Tavaraa alkaa oleen aika lailla kasassa: vaunut ( yhd. ), sitteri, turvakaukalo ( isofix ), pinnis ( vielä miehen siskolla säilytyksessä ) =) Jotain hankintoja viel on =)
Äippäpakkauskin on tullu ja pengottu; olo oli ku jouluna :D Viel täytyis ostaa joitain vaatteita ja alkaa sit jossain vaiheessa peseen niitä =) :heart:
Et tämmöstä... =) Niin, ja tervetuloa uusille, jos en ole vielä onnitellu ( horopää :D ) :flower: :heart:
Ja paljon :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: Sun Riselle :hug: :hug: :hug:

toivis & :heart: 26+6 :heart:
 
Chamorphis
DD selvisin rasituksesta juu! Paastoarvon tiedänkin se oli 5,1... muut saan vasta myöhemmin... Toivottavasti sulla paikat kestää, että pääset sinne valtoihin synnyttään! :hug: Tosin kun ajattelee niin sulla on jo niin paljon viikkoja, että vauva kuitenkin selviää hengissä vaikka saisikin päähänsä syntyä aiemmin. Mutta kuten sanottu toivotaan et pysyy vielä joitakin viikkoja sisällä!

Raskausvaivagalluppiin... Uuh mistäköhän alottas! :D
- liitoskivut viimeisin mutta ei vähäisin vaiva...
-valkovuotoa tullu koko raskausajan nii mahottomasti et saa olla koko ajan pikkuhousunsuoja
- ummetus ja siitä tietty seurauksena pukamat... AUTS!
- rinnat arat... ei tosin enää niin paljo ku aluksi.... Nännipihat kasvanu ihan mielettömän kokosiksi!!!
-päänsärkyä aina sillon tällön, mutta se ei oikeestaan mitään uutta... niskat aina jumis...
-nyt meinaa taas välillä kans oksettaa
-alavatsa pinkee kohtalaisen usein... En kyllä oikein saanu vastausta et onko supistuksia vai vaavi painaa alakertaa...
-vessas saa juosta jatkuvasti!!!
Siinäpä ne tais olla tärkeimmät...
Ootteko muuten huomannu kuinka nopeeta viikot menee?! Just tuumasin ittekseni et tuntuu et Zoe ja Suukkis vasta justiin plussas ja teilläkin on viikkoja jo vaikka kuinka paljon! :D

Chamorphis ja Nasu 26+1
 
DD Toivottavasti pikkuinen jaksaa odottaa ja saat vielä matkustaa! Lepäilehän nyt paljon!

Soitin äsken neuvolaan, mutta ei vastattu. Puhelinaika alkaa kyllä vasta tunnin päästä, niin täytyy kokeilla uudestaan. Koska sitä niskapoimu-ultraa ei sitten tosiaan voisi tehdä enään silloin, kun olen ultran varannut. Tai siis nyt olisi sitten jo menossa mahdollisesti rv 11...

Toivottavasti hermoilen turhia, mutta tuli vain niin vahva tunne asiasta.
 
Zoe-F
Chamorphis Mustakin tuntuu että mä kävin siellä labrassa vast ikää ja nyt jo näin pitkällä. Aika menee nopeaan, kattoo sitten muutaman viikon päästä kun valmistun, että miten hitaasti aika alkaa mataa.
 
No niin, sain neuvolasta tädin kiinni. Ainut vaihtoehto on mennä yksityiselle varhaisultraan, jos haluaa varmuuden, että millä kierrolla raskauduin. Neuvolalääkäriin ei ollut aikaa aikaisemmin, kuin mitä mulla on 28.10. ja ylimääräiseen ultraan ei saa lähetettä. Meidän omassa neuvolassa ei ole ultraa, vaan mennään tuohon lähikaupunkiin.

Tuntuu, että tässä varmaan hötkyilee turhaa, mutta täytyy varmaan oman mielenrauhan saamiseksi se varhaisultra varata.

*muoks* Kohta pitäs mennä päikkäreille, kun menen yöksi töihin. Ajatukset vaan sinkoilee vauva-asioissa eestakasin, että mitenkähän sen unen saisi... :heart:
 
hyvää keskiviikkoa kaikille! :wave:

Mun piti soittaa tänään neuvolaan, mutta unohdin työkiireiden takia. Puhelin aika kun on vaan kello 12-13
Yritän kyllä huomenna muistaa soittaa, mutta ajattelin kysellä asiaa teiltäkin. Eli pitääkös neuvola-lääkäriinkin viedä pissa tai siis otetaanko siellä se pissa näyte? Mulla kun on neuvola-lääkäri perjantaina vasta klo 10.20 niin en tiiä viitsinkös mennä aamusta sinne verikokeisiin, jos en voi nytkään juoda mitään.Eli en pysty juomaan jos pitää pidätellä...viimeksi neuvola täti kun ei saanut musta verta ollenkaan kuuleman sen takii kun en ollut juonut mitään? ! :eek:


TinyAngel 11+6
 
Zoe-F
Musta neuvolan täti ei saanut tippaakaan verta sen takia, että halus välttii ottaa toisesta kädestä vaikka sanoin vastaan. Tökki siinä sitten aikasa kuluks, osu jopa suoneen ja sai tipan, putkiloa kun laitto niin losahti suonesta läpi. Suostu sitte kuitenkin ottaa toisesta, ja saikin ihan reilusti yli tarpeidensa sitä verta. Vaikka en muista ikinä juoda.
 

Yhteistyössä