´*- ESIKOISHAAVEISTA PLUSSANNEET -*´

Zoe-F mulla neuvola täti reijitti kummatkin kädet eikä saanut kuin puoli putkiloa verta ja tarvi muistaakseni 3 putkiloa. siksi mun on pitänyt mennä sitten pääterveyskeskukseen verta otattamaan, mutta en oo ehtinyt työkiireiden takia. Perjantaina mulla ois vapaa päivä, mutta sille päivälle on jo varattu se neuvola-lääkäri ja ultra...muuten ehtisin kai(tai lähinnä pystyisin mennä ), jos ei sitä pissa näytettä tarvii neuvolaan antaa...

niin ja neuvola täti kysyi ekassa neuvolassa multa oonko juonut ja mä siihen että en!! Hyvä jos nyt pystyin pidättelemään sitä 4 tuntia...ja muka sen takii ei saanut verta. en sitten tiiä?!
 
Zoe-F
Kirpputorin Lahjoitettavia kannattaa katsella! Siellä vaatteita ja pinnasänkyjä ja tarvikkeita! :wave:

TA Oletkos sä sitten alipainoinen? Millä viikoilla? Pahoinvointia tms? Käytätkö rautaa jo?
 
Zoe-F
TA Todella outoa. Mä olen ihan normaalipainoinen ja tähän asti ollut etomista, alkuraskaudesta aivan kamalaa sellaista vaikka en oksentanutkaan kuin kerran.
Hemppa oli ihan olo viimeeksi, mutta laskenut kuitenkin olisko ollut pari alle 120 ja sain neuvolasta purkin rautaa.
En muista ikinä juoda tarpeeksi ja silti riitti veri. Usein on kyllä tullut valituksia ettei muka ole verta jos lääkäri tökkinyt räikeesti ohi, kun toisen käden suoni on niin huonosti näkyvissä.
 
Zoe-F
TA Tosi hankala kysymys. Verestä kun tutkitaan perinnölliset sairaudet ja muut kromosomipoikkeavuudet ja vitsasta saa tietää onko sokerit kohollaan tai tulehdus (voi aiheuttaa keskenmenon) Etkö vois jotenkin käydä molemmissa? Juot aamulla varovaisesti mutta koko ajan ja syöt vaikka karkkia tai leipää että huono olo pysyy poissa. Sitten siinä välissä kanssa vois olla vesi pullo mukana (jos oot töissä siis) Onnistuisikohan se mitenkään päin?
 
lueskelin taas vaihteeks vauvakuumepuolella... monella oli tullut suru puseroon kun oli kuullut iloisia uutisia ystäviltä jotka eivät halunneet vauvaa..

kyselyä pukkaa Onko moni lähipiirissään (ystävät, omat tai miehen sisarukset tms) ensimmäinen vauvanhankkija? Mun kavereista kellään ei oo lapsia tai aikomustakaan hankkia vielä, miehen kavereista kaks on lisääntyny ja perustanu perheen. Muilla tuskin aikomusta. Miehen siskolla kaks pientä lasta 1 ja 3 vuotiaat. Että me ollaan tod näk "uranuurtajia" =) kivaa, mut vertaistuki mahdollisesti vähissä. Varsinkin kun muutettiin vähän kauemmas kaupungista missä mun bilettäjäfrendit asuu :ashamed:
 
Zoe-F eli kummatkin ois tärkeitä...ei mulla oikeesta enää oo ollut aamulla pahoinvointia...tää viikko on ollut sellainen unelma viikko!!!
lähinnä en jaksais pidätellä sitä pissaa, kun normaalistikkin ravaan vessassa ainakin 2h välein...ja jos juon niin useimmin.Nyt pitäis siis pidättää ainakin sen 4h ja jos meen verikokeisiin jonottamaan jo aamu kasilta se tarkoittaa että kärvistelen siellä odottaessa verikokeisiin pääsyä. Miksi tää neuvola juttu on tehty niin kauheen vaikeeksi!!!!!? en tykkää!!!! :kieh:
mutta ei voi mitään...ei auta itkut :'(


ellei....oiskohan mitenkään mahdollista, että se lääkäri siellä neuvolassa osaiskin ottaa?? :whistle: sitten voisin nukkua sinne puol kymmeneen asti ja jaksaisn hyvinkin pidättää sinne kello. 10.20
mun tuurilla ei kuiteskaan onnistu.. :p
 
Zoe-F
TA Käyt vaan normaalisti aamulla vessassa, sit meet sinne verikokeisiin ei sinne mitään pidätää tarvii, kun ei sillä o mitään väliä onko sulla sitä nestettä rakossa vai ei. Sitten jos sun pitää vielä antaa virtsakoe, vaikka neuvolassa, niin pyydät että voit juoda mukin tai parin vettä ja sitten meet pissaan purkkiin.
 
Zoe-F kiitos vastauksesta. sain tuolta toisestakin uutta tietoa asiaan...
eli tosiaankaan mun ei tarvi pidätellä, jee! :D riittää että pissa tulee neuvolassa...(ei tarvii lojuu rakossa tutitolkulla) ;) :heart:

nyt saan huokaista helpotuksesta. pääsen siis kumpaankin verikokeisiin ja neuvolaan pissan antamaan


SUURI KIITOS KAIKILLE AVUSTA!!! :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Zoe mäkään en ymmärrä aina noita ei-ei-äitejä.... bussissa pieni lapsi saattaa laulella nätisti ja äiti sanoo että hysss, ei saa laulaa! :eek: Tai lapsi heiluttaa hattua, niin äiti sanoo tiukasti: älä heilutta hattua.

Miks ei saa? Ketä se muka haittaa? Ja mielummin mä kuuntelen lapsen iloista lallatusta tai lörpöttelyä bussissa kuin kovaan ääneen kännykkään sairauksistaan ja vaivoistaan puhuvaa miestä... :headwall:

Mut toisaalta helppohan se on sanoa kun ei vielä itsellä ole lapsia... jos äiti on hermoromahduksen partaalla ja ei kertakaikkiaan vaan jaksa kuunnella. Surullistahan se on mutta sellaistakin voi olla... :| Kaikki ei osaa pyytää apua...

tai sitten se äiti oli vaan mul**u. :LOL:

Mut MEISTÄ tulee ainakin maailman parhaimpia ja suvaitsevaisimpia äitejä. ;) eiks vaan. :D

(noniin, laitan tähän lisäyksen jos joku ei ymmärrä että tuo ylläoleva oli sitä huumoria... :p )

EM ja Dodo 10+1 :heart:
 
zoe eihän se tietenkään ole oikein, mutta ilman jos tietää koko perheen tilannetta ei oikeastaan voi tuomita. :/ Onhan se parempi että se äiti sanoo lapselle että ole hiljaa kuin laittaa sen hiljaiseksi sen jälkeen kun päässä on napsahtanut tms?

Itse en koskaan haluaisi tai voisi sanoa lapselle noin, mutta en myöskään halua tuomita kun ei tiedä koko tilannetta....

Mutta kyllä mun mielestä lasta pitää kuunnella, mutta kyllä pitää osata olla hiljaakin jos muut puhuu niin ei saa huutaa päälle tms. mutta se onkin sitten eri tilanne... kyllä mäkin olisin varmaan pahastunut lapsen puolesta tuossa tilanteessa.
 
Huomenta :wave:

voihan kuvotus :x
tasasta ällötystä ja sit jos saa verensokerin nouseen sillain, että on hyvä ja pirteä olla, niin hetken päästä taas alkaa vavisuttaan.
huomas kyl heti, että ei paljoo innostanu palvella töis asiakkaita..

palailen paremmalla ajalla galluppeihin yms.

-valkoinen kuin lakana-
 
Mä en kyl osaa tuomita tuollaisen sanomista (tuo ylläoleva Zoen juttu). Jos äiti on ollut esim. huonolla tuulella ja erittäin väsynyt niin joskus tulee sanottua mitä ei pitäisi. Et kuitenkaan tiennyt koko tilannetta ja voihan olla, että äiti pyysi pojalta anteeksi hieman myöhemmin. Äitinä olo kuitenkaan ei ole mitään ruusuilla tanssimista, ainakaan ilman piikkejä. Joskus tulee sanottua pahasti, mutta se ei lapselle traumoja tee jos anteeksikin sitten pyytää ja sanoo, että äiti oli nyt tuhma yms. Eli ei, en todellakaan lähtis tuomitsemaan tuollaista.

Ja sekin, jos ostaa metukkaa yms. No voi kamala! Eiköhän siinäkin ollu kyse varmaan vaa suunnilleen, et ne ostokset oli vaikka jollekin toiselle ja ne piti maksaa erikseen. Ni iha ku ei poika niitä pystyny hoitamaan. Ei pitäis maitojaan nostaa ny iha kaikista pikkujutuista. Toki lasta pitää kuunnella, mutta se ei elämänloppu ole jos joskus tulee vahingossa sanottua pahasti. Tuollaiset voi aina korjata jälkikäteen.
 
Ja tuohon gallubbiin.. Mun ystävällä on 3v muksu, eli ei vaavia ennee. Ja serkun tyttö on iha vaavi (en juuri oo serkun kans tekemisissä ). Miehen kavereil parilla on lapsia, eli ei me ensimmäisiä olla =) Mut ensimmäinen lapsenlapsi kyllä tää tulee olemaan molempien vanhemmille :heart:

TA siun juttuus viel jatkan.. Eikös sulla oo se tavanomainen pissinäyte? Mulle ainaki sanottu aina, et ois hyvä sen keskivirtsan olla nelisen tuntia rakossa (kaikissa tavallisissa virtsanäytteenotto ohjeissa se ohjeistetaan noin, klamydian otto-ohje on erilainen ku siin otetaan alkuvirtsaa puhdistamatta alapäätä ensin) . Ja kyllähä siel rakossa tulee jotain tavaraa olla, et näytteen saa annettua. Siinä ku pitää alkupissaa päästää pois ja vasta sit antaa se kunnon näyte. Eli kyllä mä sinuna pidättelisin jonkun aikaa.
 
Galluppiin: Mun siskolla on kaksi lasta (reilu 2v ja joulukuussa täyttävä 1 vuotias). Ja miehen veljellä on 3 lasta (5,5 vuotias, 2.5 vuotias ja n. puolivuotias) Työkaverilla LA ens kuussa. Kyllä täälläki noita pieni ihmisiä löytyy :D

vauvis neiti 29+4 :heart: ( kohta ollaan taas pyöreillä viikoilla) :D
 
TA Mä sain ekasta neuvolasta pissapurkin mukaan. Eli aamulla pissaan siihen, kun virtsa on ollut rakossa 4 h ja kotona pidetään ihan huoneenlämmössä. Sitten vien sen sinne mennessäni :D

Meillä käydään verikokeet ottamassa labran puolella. En tiedä, ottaako jatkossa neuvolan täti verta, mutta nyt on ainakin vino pino lähetteitä labraan. Niin juu, ja se pissahan muuten viedään kanssa labraan, ei neuvolaan.
 
SuukkoSuulle joo se ihan tavallinen pissan näyte joka pitää antaa joka neuvola käynnillä.
Ja kyllähän se on rakossa sen 2h ainakin, koska odottelen ainakin sen verran sinne verikokeisiin pääsyä...
pääasia on ettei mun tarvii pidätellä vaan voin mennä heti aamulla vessaan...


Sompio mulla on kanssa pissapurkkeja kotona sain neuvolasta. Mutta en viitsi raahata sitä ympäri kaupunkia kun tosiaankin meen ennen neuvolaa verikokeisiin pääterveyskeskukseen, joka on siis ihan eri paikassa missä neuvola.
Meillä se ois ottanut veri kokeet neuvolassa, mutta kun ei onnistunut sain lähetteen mennä tuonne pääterveyskeskukseen...pissa näyte annetaan aina neuvolaan.
 
TA Mä rupesin nyt kanssa muisteleen ohjeita, että aina ennen neuvolaan menoa piti antaa pissanäyte. En nyt muista, mitä tonne labraan sitä pissaa vietiin. Täytyy varmaan soittaa neuvolaan, kun en ole enään mistään ohjeista varma :D Joku lähete oli ennen sitä ultraa sitä niskapoimu-turvotusta varten ja mikä oli ennen neuvolalääkäriä ja mikä milloinkin :LOL:
 

Yhteistyössä