Eskarin koulukypsyystesti

tai miksi sitä nyt sanotaankaan... Millaisia kokemuksia siitä?

Me saatiin reilu viikko sitten paperi allekirjoitettavaksi muksun osallistumisesta testiin. Samalla sanottiin että lapsi valikoitui porukkaan sen takia kun sen kynän käyttö on vähän niin ja näin. Se on kuulunut eskarissa porukkaan joka erikseen treenaa kynän käyttöä ja kynäily onkin parantunut huomattavasti eskarissa.

Viime perjantaina mulle näytettiin testin tulokset. Samalla mainittiin että lapsen keskittymiseen ja muistamiseenkin oli kiinnitetty huomioa mikä oli mulle yllätys.

Mitä noihin testin tuloksiin tulee niin lapsi sai täydet pisteet sen ns. heikkouksista.

Ehkä se oleellisin mikä mua tässä asiassa mietityttää on se että valikoituikohan lapsi sittenkin testiin lähinnä sen takia että eskarissa sitä ei tunneta kunnolla kun se tuli eskariin ryhmiksestä jolla ei ollut mitään yhteyksiä eskarin päiväkotiin.
 
"piritta81"
Meillä ainakin sellanen koulukypsyystesti on eskarilla joululoman jälkeen ja siihen osallistuu kaikki eskarit. Ei siis mitenkään valikoida ketkä osallistuu ja ketkä ei. En sen tarkemmin vielä tiedä mimmosesta testistä kyse.
 
"vieras"
Meillä neuvolassa sekä 5 v. että 6 v. "katsastuksissa" arvioitiin koulukypsyyttä, kuuluu ihan rutiiniarviointeihin. Lisäksi sanottiin että neuvolan täti kokoustaa vielä yhdessä eskarin henkilökunnan kanssa, jossa käydään läpi koko eskariryhmä, ilmeisesti tyyliin miten lapsi toimii ryhmässä jne.
 
[QUOTE="piritta81";22647056]Meillä ainakin sellanen koulukypsyystesti on eskarilla joululoman jälkeen ja siihen osallistuu kaikki eskarit. Ei siis mitenkään valikoida ketkä osallistuu ja ketkä ei. En sen tarkemmin vielä tiedä mimmosesta testistä kyse.[/QUOTE]

Meidän eskarissa siihen valikoitiin puolet porukasta. Meidän testi oli 1,5 tuntia kestävä missä täytetään paperinivaska eri tehtäviä. Sen verran mitä testiä mulle näytettin niin siihen kuuluu mm. matikkaa, aakkosia, kuvien jäljennystä, tavutusta ja muisti harjoituksia. Erityisopettaja oli seuraamassa testin sujumista.
 
"vieras"
Meidän eskarissa siihen valikoitiin puolet porukasta. Meidän testi oli 1,5 tuntia kestävä missä täytetään paperinivaska eri tehtäviä. Sen verran mitä testiä mulle näytettin niin siihen kuuluu mm. matikkaa, aakkosia, kuvien jäljennystä, tavutusta ja muisti harjoituksia. Erityisopettaja oli seuraamassa testin sujumista.
Matikkaa ja tavutusta...?

Meidän eskarissa on käyty yksittäisiä numeroita läpi 1-10?
Samoin kirjaimia mutta ei vielä kaikkia. Meidän piltti osaa suullisesti jonkinverran tavuttaa mutta tuskin kirjoittamalla... Milenkiintoista jos tuosta saadaan aikaan koulukypsyystesti, kun ko. aiheita ei ole edes vielä opetettu. Eskarinope sanoi suoraaan että täällä ei opeteta lukemaan se on koulun asia.
 
"mä"
Pojan eskarissa kaikki tekivät testit. Vaikka kyseisiä asioita opetetaan vasta koulussa niin siinä testataan just ryhmässä toimimista, ohjeiden kuuntelua, keskittymistä, miten reagoi jos ei osaa jne.
Mun mielestä olisi hyvä että kaikki testataan koska silloin huomataan jo ennen koulun alkua erityisen tuen tarve.
 
[QUOTE="vieras";22647642]Matikkaa ja tavutusta...?

Meidän eskarissa on käyty yksittäisiä numeroita läpi 1-10?
Samoin kirjaimia mutta ei vielä kaikkia. Meidän piltti osaa suullisesti jonkinverran tavuttaa mutta tuskin kirjoittamalla... Milenkiintoista jos tuosta saadaan aikaan koulukypsyystesti, kun ko. aiheita ei ole edes vielä opetettu. Eskarinope sanoi suoraaan että täällä ei opeteta lukemaan se on koulun asia.[/QUOTE]

Meidän lapsi sai huonoimmat pisteet sanojen ensimmäisten tavujen ymmärtämisestä. Se ei kaikista sanoista ymmärrä miten sanat alkaa. Meille myös on sanottu että eskarissa ei opeteta lukemaan. Se on ensimmäisen luokan asioita, kuitenkin viime eskari ryhmästä järjestäen kaikki lapset oppivat lukemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä