Estääkö terolut raskautumisen??

  • Viestiketjun aloittaja Ymmällään
  • Ensimmäinen viesti
Ymmällään
Hei!

Sain gynekologilta terolut-kuurin säännöllistämään kuukautisia. Rakkuloitakin minulla on munasarjoissa, mutta PCO:sta ei ole kyse. Näin gyne sanoi mulle. Eli ilmeisesti siis ovuloin.

Gyne sanoi mulle myös, että ne eivät vaikuta raskautumiseen... Ainakaan negatiivisella tavalla. Kerroin hänelle, että yritämme lasta. No, nyt terveydenhoitajani sanoi, että hänen mielestään terolut-kuurin aikana EI VOI RASKAUTUA, koska terolut aiheuttaa vain tyhjennys vuodon, mutta ei "oikeita" menkkoja...

Nyt oon sitten ihan puulla päähän lyöty, että mitä uskoa! :eek:

Mitens se asia sitten niinkun on, voiko terojen aikana raskautua vaiko ei?
 
Ymmällään
Joo, en mäkään ymmärrä... Ja siis teroluthan ei varsinaisesti ole lääke raskauteen, mutta tää tieto tuli mulle uutena, että sen aikana ei kuulema ole mahdollista tulla raskaaksi. Ennemmin taidan kuitenkin uskoa gynekologiani kuin terkkaria :) Ja mitä täältäkin olen lukenut, niin ovat jotkut tulleet tero-kuurinkin aikana raskaaksi.
 
Hei!

Siis voiko Terolut-kuurin aikana tulla raskaaksi? Kyllä. Itselläni kävi juuri niin. Eka ja ainoa Tero-kiertoni tuotti tulosta (viides yritys).

Mutta siitä en ole varma, voiko Terolut estää ovulaation. Mahdollisesti, sillä lääkärini määräsi mulle nuo kp:sta 15 kp:seen 24, siis muka oviksen jälkeen. Vaistoni sanoi, että mulla ois ovis myöhemmin ja testasinkin sitten: oli joskus n. kp 18. Niinpä aloitin Terot omavaltaisesti vasta kp 21 ja söin sitten siitä 10 pv eteenpäin. En tiedä, olisiko ovista tapahtunut ollenkaan, jos olisin aloittanut jo ennen sitä. Joka tapauksessa tulos on nyt 1 1/2 -vuotias pojanihanuus. :heart:
 
Itselläni on pco ja alkuun lääkityksenä oli clomife-terolut yhdistelmä.. lapsettomuuslääkärini kuitenkin poisti terolutin, koska se todella aiheuttaa keinotekoiset kuukautiset ja niistä johtuen ei päästy selville, tapahtuiko ovulaatio vai ei, koska tyhjennysvuoto tuli joka tapauksessa. Eli ei varmaankaan varsinaisesti estä raskautta, mutta ainakin häiritsee tällaisissa tapauksissa. Itsellänikin on clomifeneilla aikaansaatu ovis vasta kp 20 ja jos terolutia alkaisin syödä jo kp 15, niin vähän mietityttää, että näinkö sillä olisi jotain vaikutusta ovulaatioon....
 
Joo, niin sanoi gyne miullekin, että terot ei suoranaisesti auta raskautumiseen, mut ei kyl milläänlailla estäkään. Ite syön teroluteja kierron säännöllistämiseksi. Ja on kans jotain rakkuloita munasarjoissa...
 
Ymmällään
Kiitos vastauksista! :) Minulle määrättiin terolutit syötäväksi joka kuukauden 1-10 pvä, eli ilmeisesti kp 21-30. Oon vähän pihalla tosta kierrostani.

Ilmeisesti minä ovuloin viime terokierron aikana, sillä kun otin viimeisen terolutin, tein ovistestin myös ja plussa sieltä tuli, tosin ei yhtä tumma kuin kontrolli. Eli siitä päättelin oviksen tapahtuneen kuluneella viikolla. Ovistani en ole koskaan tunnistanut enkä sen koommin tikutellutkaan.
 
Minulla olisi tietoa ehkä tähän juttuun...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sain itsekin juuri Tero-kuurin, jonka aloitan oviksen jälkeen.
Minulla on säännöllinen kierto, mutta gyne-täti suositteli teroja TUKEMAAN mahdollista alkavaa raskautta. Sen vuoksi minun on nyt näinä kiertoina tikuteltava oviksen ajankohta tarkkaan, sillä terot pitää aloittaa oviksen JÄLKEEN ei missään tapauksessa ennen. (Jos alottaa ennen, terot estävät oviksen kokonaan)

Jos on epäsäännöllinen kierto, teroja määrätään tasoittamaan kiertoa. Mutta silloin ei yleensä ole edes tarkoitus raskautua, joten kuuri neuvotaan aloittamaan kp 15.

Tämä on aika totta tietoa, sillä gyne selitti sen aika juurta jaksain. Minulla on ollut kiinnittymisvaikeuksia, joten terot annettin tosiaankin tukemaan raskautta, jos nyt sitten sattuis tärpäämään. Toivo on korkealla, nyt kp 9, eli vappuna lakanat tuulettuu.... ;)
 
Eli minulta on kaikki toiveet mennyt? Aloitin torstaina tikuttaa ovista ja eilen sitten aloitin popsimaan teroluteja. Ovistestit negatiivisia kolmena aamuna. Syön teroja kierron säännöllistämiseksi, mutta lääkäri tiesi, että raskautta yritetty jo pitkään. Ensin epäili PCOS:ää, mutta siitä ei labrojen mukaan ollut kyse. Eli en voi enää tästä kierrosta tulla raskaaksi, koska ovista ei tapahtunut ennen teroja, ja terot estää sen?
 
Täh? Ihan totta? Mistäs sitä sitten voi tietää onko ovuloinut.. Eipä mulla ainakaan tähään hätään mitään tikkuja ole... :kieh:
Kummallista.. Munki lääkäri todella tietää että raskautua yritetään.. Höh, kyllähän sitä ne lääkeet tulisi niinä päivinä syyä ku on käsketty. Eli mun kp15-24.
 
Ei ollut tarkotus pelästyttää teitä. Täytyy vähän tarkentaa: terot VOI eli SAATTAA estää ovuloinnin, jos ne alottaa USEAMPI päivä enen ovista. Joten Dreamer: Pidä toivo korkeella, jos ovuloitkin terojen oton ensimmäisenä tai toisena päivänä, ei peli ole menetetty!!!! Pidetään peukut ylhäällä! :hug:
 
Ymmällään
Huh, muakin alkoi pelottaa, että enkö ovuloikkaan enää... :(

Jos syö terolutit alkukuusta päivinä 1-10, niin mikä kp se silloin on? Kun niitten terojen jälkeenhän heti tulee menkat (toivottavasti) niin onko ne sit kiertopäivät sieltä kierron loppupuolelta kumminkin? Eli jos mulla on kierto semmonen 29-30, niin mä siis syön teroja kp 20-30. Oon ihan sekasin noitten kiertopäivien kans.

Mulla siis taustaa; Menkat tuli tammikuussa 07 ja samassa kuussa aloitettiin vauva"projekti". Sen jälkeen ei kuulunut ja terot aloitin 3. huhtikuuta. Siitä söin sit sinne 12 päivään. Sitten 14 päivä alkoi menkat. Eli eikö se menkkojen alkamispäivä oo sitten kp 1? Eli näin ollen ilmeisesti syön teroni loppukierrosta?

Äh, anteeksi tää sekava teksti. Olisi kiva, jos joku osaisi antaa vähän suuntaa.. :ashamed:
 
Ymmällään
Dreamer-88: Joko sulla on ovistestiin plussa tullut? Ollaan aikalailla samassa vaiheessa, mäkin koitan tikutella, mutta ei oo ovista näkyny eikä oikeestaan mitään merkkejä siitä. Vaikka en kyllä ikinä oo omaa ovistani edes tunnistanut.
 
Ymmällään
Dreamer-88: Harmillista, että ei ole tullut kahta viiva ovistestiin... :\| Sama se on täälläkin... Haamuja vain tullut ja parin päivän päästä pitäisi terot taas aloittaa. Äh, mitähän tästäkin tulee! :(
 
Ymmällään: Sulla on ihan oikeat päivät tiedossasi. Jos sulle on määrätty useammalla kierrolla terot, niin ne tasoittaa rytmisi. Joten oviksen pitäisi kyllä keretä tapahtua ennen teroja, joten jatkat vaan niin kuin olet tehnytkin. Soitin tänään tutulle gynelle (joka ei kyllä tutki mua, liian tuttu... :D ) ja sain luotettavaa tietoa.

Minulla tuli tänään vahva viiva ovistikkuun, joten ovista odottelen huomiselle tai viimeistään keskiviikkoaamuun. Ja lämmön nousun jälkeen aloitan terot, että pikkuinen pysyis kyydissä, jos nyt sitten hedelmöitys tapahtuisi.... :heart:
 
Ymmällään
Kiitos, Dreamer-88 peukkuilusta! :hug:

Ja kiitos Miisalle. Hyvä, että olin oikein laskeskellut päivät. Kiva, että joku vahvistikin vielä :) Ja onnea ovisplussasta oikein paljon, toivotaan, että nyt tärppää! ;)

Mulla on tänään ollu aika lima"rikas" päivä. En oo vielä tikutellu tälle päivälle. Haamu sieltä taas kumminkin vaan tulee... Huolettaa vaan, että jos se ovis onkin tulossa sieltä ja huomenna aloitan taas terot niin miten käy :\|
 

Yhteistyössä