Facebookin "raskaus/vauvapäivitykset"

Moi, ihan uteliaana kyselen et minkälainen "suhde" muilla ihmisillä täällä on facebookiin, jos sinne kuuluu, kuten ak.

Itse kyllä siellä pyörin, mutta en välttämättä lähtis erittelemään ihan niin henkilökohtaisia asioita kuin oman raskauteni eteneminen. Tänne voin ja haluankin aina päivitellä kuulumisia sun muita, mutta mulla vaan on sellanen olo et facessa on liikaa sellaisia ihmisiä esim. omina kavereinakin joiden ei todellakaan tarvitse tietää ihan kaikkea elämästäni vaikka muuten sinne päivittelenkin välillä.

Tiedän monia tuttujani, jotka siis päivittävät joka ainoan vauvan äännähdyksenkin, ja ihan vaikka 5 min välein jos sattuu jotain "jännää" tapahtumaan.. Ja muutenkin.

Ja siis alleviivaan, että minulla ei ole mitään sellaisia ihmisiä vastaan, jotka haluavat jakaa oman onnensa sosiaalisessa mediassa, eihän se ole missään nimessä väärin, mutta itse vedän kyllä rajan siihen, kerron mieluummin henk.koht kuulumiset ja muut.
 
"saga"
Mulla on 4 kk vauva, enkä todellakaan päivitä yhtään vauvajuttuja. Luulen, että ne kyllästyisi moiseen hommaan, jos joka älähdys päivitettäisiin. Tärkeimmät asiat laitan esim. kävelyn oppimiset ja jos kaipaan neuvoja vaikka kamalan itkuisuuden takia!
 
Samoilla linjoilla olen itsekin. Odotan lasta syntyväksi minä päivänä tahansa nyt, ja olen miettinyt viitsisinkö mainita tulokkaasta fb:ssä sitten kun aika on. Toisaalta olisin varmasti niin ylpeä, että mikä ettei, toisaalta en muitakaan asioitani siellä kuuluta.
 
Ja toinen asia mikä mielessä, on se et, okei, lapset on tosi ihania ja suloisia, mut tarviiko niistä pistää kuva joka jumalan kulmasta ku kameralla napsii? Kyllä varmasti muut näkee vähemmästäki et siinä on pieni suloinen lapsi. En usko että lapsikaan myöhemmässä iässä arvostais ku siitä on jo pienenä jaettu jokainen pikku näppy ja luomi ja vaippaihottuma.... Voi olla että tulevaisuudessa, jos raskauteni ei mene kesken, laitan esim. ristiäisistä jokusen kuvan, mutta ei minusta ole kivaa että jokapäiväisestä elämästä pitää viedä kuvia, kivempi katsoa jos kuvassa joku erityistapahtuma :)
 
Mä kyllä julistin kovaan ääneen vauvan sukupuolenkin facessa kun se ultrassa selvisi. Mulla tosin on vaan semmoisia ihmisiä kavereina, joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä sekä pari vanhaa lapsuuden kaveria, joita nyt en usein näe, mutta viestitellään aika ajoin kuulumisia yms.

En tee päivityksiä jokasesta äännähdyksestä enkä mitään "meillä ryömitään ja syödään puuroa"- juttuja, mutta jos jotain hauskaa lapset sanovat tai tekevät niin sen saatan jakaa.

Mä ihmettelen niitä, joilla on sen viissataa kaveria siellä eikä oikeasti edes kunnolla tunne jokasta ja sitten huutelevat kaiken julki.
 
  • Tykkää
Reactions: susku_79
"vieras"
No itse taas olen valinnut kavereikseni vaan sellaisia, jotka on oikeasti kavereita. Muutama puolituttukin siellä on, mutta heille olen laittanut rajaukset, etteivät pääse statuksia ja kuvia katsomaan. En minäkään laita sairauksista ja muista kuvia, mutta joskus jos lapsi jotain örveltää, niin pakko jakaa ihmisille :) ja mikäpä siinä, jos jotakuta häiritsee niin pakkoko se on kaveri olla? ;) Raskaudesta en kirjoita ennen rakenneultraa mitään, enkä luultavasti sittenkään. Katellaan rauhassa, voi olla että laitan vasta sitten kun lapsi syntyy.
 
  • Tykkää
Reactions: Hankalakinkai
Itse olen nyt raskaana 11+6, eikä ole kyllä aikomustakaan laittaa mitään päivityksiä facebookiin. Vaikkei vauva mikään salaisuus ole, en näe mitään syytä alkaa kailottamaan asiaa kaikille ala-astekavereille sun muille, jotka kavereina roikkuvat vaikkei olla vuosiin puhuttu. Kai mulle facebook on vähän sellainen "tapa katsella mitä vanhoille tutuille kuuluu." Itse kuitenkin päivitän siellä todella harvoin mitään. Ehkä sitten kun vauva on syntynyt? Mietin myös sitä jos kaikki ei sujukaan hyvin loppuun asti, ei ole ehkä kiva että kaupassa joku puolituntematon tulee kyselemään että missäs vauva jne.
 
  • Tykkää
Reactions: Tigerina
Mä ilmoitin raskaudestani facebookissa kuukausi ennen synnytystä, kuvat laitoin vastasyntyneestä, kun sukulaiset kovasti odottivat, kaikki eivät ole vielä ole ehtineet kylään :) Mutta en ymmärrä näitä, jotka jaksavat viikosta 6 lähtien päivitellä raskauden kulkua. Mitä jos jotain meneekin pieleen? Olisi ikävä vastailla keskenmenon jälkeen puolituttujen raskausuteluihin.
 
  • Tykkää
Reactions: Tigerina
Alkuperäinen kirjoittaja Señora;26860176:
Mä ilmoitin raskaudestani facebookissa kuukausi ennen synnytystä, kuvat laitoin vastasyntyneestä, kun sukulaiset kovasti odottivat, kaikki eivät ole vielä ole ehtineet kylään :) Mutta en ymmärrä näitä, jotka jaksavat viikosta 6 lähtien päivitellä raskauden kulkua. Mitä jos jotain meneekin pieleen? Olisi ikävä vastailla keskenmenon jälkeen puolituttujen raskausuteluihin.
Joo muakin ihmetyttää nää että tyyliin plussatestistäkin pitää kailottaa facebookissa. Serkkuni päivitti jo rv 7 että vauva tulossa. Itse olin silloin suunnilleen samoilla viikoilla, mutta oma raskauteni meni kesken. No, serkulla ei onneksi mennyt kesken mutta tuli sellainen tunne että luojan kiitos en kenellekään facebookissa omasta raskaudestani laulanut. Np-ultran jälkeen jotenkin jo ymmärrän, vaikken itse asiasta aiokaan kailottaa.
 
"monsteri"
Raskaudesta en pistäny mitään. Lapsesta laitoin kuvan, kun oli syntynyt ja mitat. Välillä lisäilen muutaman kuvan kuussa, että kummit ja mummit näkee. Lapsin on yksi vuotias ja olen ajatellut, että sitten kun oppii kävelemaan niin sen varmaan päivitän.

Mies on päivittänyt useammin lapsen kehityksestä. Kavereita ja kavereiden kavereita löytyy ja heillä on toistasataa kuvaa lapsista ja päivityksiä oksennustaudista ja hop lop -päivistä.
 
Adii ja Señora, samaa mieltä, mieluummin päivittää, jos haluaa, niin vasta sitten kun on ihan varmaa että kyllä se lapsi syntyy, voin kuvitella miten kiusallista olisi joutua tilanteeseen kun joku kysyy että "mitenkäs se maha kasvaa" ja itse tiedät sen menneen juuri kesken.... selitä siinä sitten -_-
 
  • Tykkää
Reactions: Adii ja Señora
Itse laitan sellaisia juttuja, mitä nyt voi vaikka tutuntutulle kertoa.

Kauhean paljon en levittele asioitamme sinne, esim. yhtäkään kokonaista kuvaa ei lapsistamme siellä ole.

Koirista olen laittanut luvattoman paljon kuvia, mutta siellä on osa kavereista sellaisia, jotka ovat koirarodun ja tietyn sukulinjan kautta tulleet tutuiksi, eivätkä esim. tuota minun tsekkiläistä tule koskaan välttämättä näkemään muualla kuin kuvissa, vaikka haluaisivatkin.

Muutenkin olen jakanut kaveripiirin kolmeen eri ryhmään, joten voin hyvin eritellä, mitä päivityksiä jaetaan kullekin. :)
 
Itselläni on suurin osa kavereista kavereita / ystäviä / sukulaisia jne.

En edes hyväksy täysin tuntemattomien kaveripyyntöjä, kuten monet tekevät kun on siistiä "tuntea" 1127 ihmistä :D

Kyllä olen kirjoittanut jotain päivityksiä raskauteen liittyen ja lapsiin yleensäkin, mutta en odotakaan että kaikki niitä innolla lukevat. Vain sellaiset ihmiset niistä oikeasti kiinnostuvat, joille kerronkin asioista enemmän :) Jos jota kuta häiritsee, niin voi toki poistaa minut ystävistään :D Niin ja tosiaan, en päivittele statustani sentään päivittäin :)
 
  • Tykkää
Reactions: susku_79
"miiu"
Olen tosi varovainen sen suhteen mitä laitan faceen. Mua itseäni ärsyttää sellaiset tyypit jotka päivittää koko ajan ihan turhanpäiväisiä päivityksiä tai julkaisevat jyrkkiä mielipiteitään.
Raskaana ollessasi laitoin masukuvia rajaten tietyille kaukana asuville kavereille ja sukulaisnaisille jotka halusivat nähdä miltä näytän raskaana. Ja lapseni syntymästä ilmoitin. Olisi mielstäni outoa jos siitä ei ilmoittaisi.
 
dfdfgdg
Osa rajaa ryhmiä, jotka näkevät mitään päivityksiä.
Esim. asiakaspalvelutyössä oleva kaverini valittaa seinällä joskus nimettömistä asiakkaista, mutta on rajannut ryhmän niin, että sen näkevät vain aspatyötä tehneet/tekevät kaverit. Ei muut kuitenkaan ymmärrä pultteja.
 
Mä päivitin surutta about kaikki raskausasiat alkaen varhaisultrakuvasta. Päivitin suoraan synnytyssalista (vauva syntyi klo 17:35 ja klo 17:38 olen laittanut päivityksen jossa kerron hänen syntyneen - väitän kyllä, ettei tuo kellonaika ihan pidä paikkansa, mutta enivei), päivitin sairaalasta ensin kun vauva oli teholla ja sitten kun hän oli vierihoidossa, ja päivitän myös vauva-asioita ihan just niin paljon kuin sielu sietää.

Ne lukee ja kommentoi, joita kiinnostaa. Kuten kai naamakirjassa yleensäkin, oli aiheena mikä tahansa :)
 
  • Tykkää
Reactions: susku_79
"AMA"
Mä ihmettelen niitä, joilla on sen viissataa kaveria siellä eikä oikeasti edes kunnolla tunne jokasta ja sitten huutelevat kaiken julki.
Mä en taas ole keksinyt mitä pahaa siinä asioiden julki huutelussa on? Tai siis onko siinä jotain kamalaa, jos joku tekee sen valinnan, että kertoo olevansa raskaana (myös niille puolitutuille) niin eikö samassa foorumissa voi kertoa sitten myös keskenmenosta? Vai onko siinä keskenmenossa jotain hävettävää?

Mä itse en jaksa sinne päivitellä juuri mitään, en edes parisuhde statusta ole ikinä sinne laittanut. Mutta en silti pidä mitenkään paheksuttavana, jos joku niin haluaa tehdä..
 
  • Tykkää
Reactions: susku_79
fb
Ei se silleen tavallaan haittaa. Mutta on se vähän jo rasittavaa jos ihan _jokainen_ asia koskee vaan hänen raskautta tmv. Mulla on juuri tällä hetkellä yks tämmönen kaveri..

Sitten vuoden ajat sitten oli sellainen jolla oli yli 50 masukuvaa fb, noo hänen päivityksen ei nyt tavallaan niin yli-innokkaita ollu, siinä vaiheessa rupes vaan ällöttämään kun ylisti kaikille että limatulppa irronnut ja harrastaneet paljon seksiä ja ihan kaikkea. Se nainen on kyllä muutenkin tyhmä kun saapas.
 
[QUOTE="AMA";26860498]Mä en taas ole keksinyt mitä pahaa siinä asioiden julki huutelussa on? Tai siis onko siinä jotain kamalaa, jos joku tekee sen valinnan, että kertoo olevansa raskaana (myös niille puolitutuille) niin eikö samassa foorumissa voi kertoa sitten myös keskenmenosta? Vai onko siinä keskenmenossa jotain hävettävää?
[/QUOTE]

Olen samaa mieltä.

Keskenmenosta olisin infonnut FB:ssä siinä missä raskaudestakin. Jos voin jakaa raskausuutisen maailman kanssa, niin voin jakaa myös uutisen keskenmenosta.
 
Mie odotan esikoista, mutta en ole laittanut mitään siitä facebookiin. Raskaudesta tietää ne, jotka haluankin tietävän ja olen kertonut ne asiat joko kasvotusten tai puhelimessa. Ajattelin kyllä laittaa sitten, kun lapsi syntyy, viestin sinne, mutta kuvia en laita. Sen päätöksen me ollaan miehen kanssa tehty ennen raskautta. Kuvia laitan ainoastaan sähköpostin kautta kavereille ja sukulaisille, jotka todennäköisesti haluavat niitä.
 
Ei se silleen tavallaan haittaa. Mutta on se vähän jo rasittavaa jos ihan _jokainen_ asia koskee vaan hänen raskautta tmv. Mulla on juuri tällä hetkellä yks tämmönen kaveri..

Sitten vuoden ajat sitten oli sellainen jolla oli yli 50 masukuvaa fb, noo hänen päivityksen ei nyt tavallaan niin yli-innokkaita ollu, siinä vaiheessa rupes vaan ällöttämään kun ylisti kaikille että limatulppa irronnut ja harrastaneet paljon seksiä ja ihan kaikkea. Se nainen on kyllä muutenkin tyhmä kun saapas.
No juu en minäkään ehkä jostain tuollaisista kuitenkaan ilmottelisi kaikille, että milloin ollaan seksiä harrastettu. Ne asiat eivät sentään ehkä kaikille kuulu :D

En muutenkaan laita mitään sellaisia ns. turhan henk.koht. juttuja, kuten vaikka että noniin, nyt vuoto on sellaista ja tällaista, jospa synnytän kohta. Sellaiset on jokseenkin kuvottavia, vaikkakin ihan normaaleja.

Enemmän minua v*tuttaa sellaiset todellakin turhat päivitykset, kuten että mitä ruokaa on tänään tehnyt. Tai että wow, siivosimpa tänään. Moni tutuistani kirjoittelee tuollaisia ja se saa ihmisen kuulostamaan vain siltä, että hän suorittaa nuo em. asiat kerran kahteen kuukauteen kun on niin julkistamisen arvoinen asia :D
 
  • Tykkää
Reactions: Tigerina
Enemmän minua v*tuttaa sellaiset todellakin turhat päivitykset, kuten että mitä ruokaa on tänään tehnyt. Tai että wow, siivosimpa tänään. Moni tutuistani kirjoittelee tuollaisia ja se saa ihmisen kuulostamaan vain siltä, että hän suorittaa nuo em. asiat kerran kahteen kuukauteen kun on niin julkistamisen arvoinen asia :D
Todella samaa mieltä! On se kumma ku sinne pitää päivittää et "no vois tästä kauppaan lähteä" ja "no, tulipa ostettua kaupasta sitä ja tätä" ja "no nyt vois ottaa päikkärit" ja kaikkee turhaa mikä ei todennäköisesti kiinnosta pennin vertaa muita ihmisiä!! Onko tällaiset ihmiset yksinkertaisesti yksinäisiä vai vailla parempaa tekemistä?
 
Todella samaa mieltä! On se kumma ku sinne pitää päivittää et "no vois tästä kauppaan lähteä" ja "no, tulipa ostettua kaupasta sitä ja tätä" ja "no nyt vois ottaa päikkärit" ja kaikkee turhaa mikä ei todennäköisesti kiinnosta pennin vertaa muita ihmisiä!! Onko tällaiset ihmiset yksinkertaisesti yksinäisiä vai vailla parempaa tekemistä?
Varmaan juu :D Sitten eräs tuttavani päivitteli jatkuvasti päivityksiään lapsestaan, siis juu ei siinä mitään pahaa ole mutta kun ne oli tällaisia JOKA päivä ; M meni nukkumaan, laitoinpa M:n päiväunille. M on nyt syötetty ja laitoin päiväunille. M kävi tyytyväisenä iltaunille. M heräsi tänään kello 8.00. Jaahas taas on ilta, M laitettava nukkumaan.

Nyt se on laantunut :D Oli todella rasittavaa lukea aina samat asiat.

Sitten eräs tuttavani teki sitä, että hän päivitti n. 10 kertaa statuksensa päivässä jotekin näin ; Onpa ollut rasittava päivä. Kyllä ahdistaa. Parisuhteet on perseestä. Töissä on rankkaa. Kyllä ahdistaa. Jospa menisin nukkumaan kun ahdistaa.

Jne. Siis oikeasti :D Rajoitin tämän henkilön päivitykset niin, etten näe kuin ne "tärkeimmät". En vaan jaksanut joka kerta kun sivun avaan, niin siellä oli samalta henkilöltä 5 päivitystä jo ja kaikissa sama teksti. Kai jotkut ovat vain vähän yksinkertaisia? Anteeksi vain kun sanon näin, mutta siltä tuo kuulostaa :D
 
Voihan se toki olla, että joitakin muita taas ketuttaa se jos minä puhun siitä kuinka odotan vauvan syntyvän jo jne. Mutten sentään päivittele asiaa seinälleni joka päivä :D Ei se sitä lasta yhtään aiemmin syntymään saa, sama pätee näihin muihin kirjoituksiin. Ei se elämä varmaan helpotu, jos siitä kaikille netissä marisee :D
 
"vieras"
Päivitän sillointällöin kuvia, mutta en hirveästi mitään tekstipäivtyksiä vauvaan liittyen. Joskus saatan jonkun "voi ei, mun vauvani osaa jo istua!" tyylisen jutun laittaa, mutta en mitään "tänään meidä ida-erica-josefina otti heti aamulla helistimen käteensä ja söi sitä sillä aikaa kun valmistin hänelle puuroa. Sen jälkeen tulivatkin leena ja Peppi-lotta-annika tyttö kyllään lapset leikkivät aivan innoissaan keskenään! Voi tätä kotiäidin arkea, ihanaa!" tyylisä päivityksiä...
 

Yhteistyössä