FSH arvoista!

Sain hormonikokeiden tulokset. Muut tulokset oli normaaleja mutta FSH:n arvo oli 10. Koe otettiin kp 5. Olemme yrittäneet lasta vuoden ja olen tullut raskaaksi kolme kertaa. Jokainen raskaus on päättynyt keskenmenoon. Ilmeisesti munasarjojen toiminta on heikentynyt. Tuntuu tosi pahalta että olen "vasta 31v" ja nyt jo munasarjat heikentyneet eikä tuota enää kunnon soluja.. :(

Onko muita samasta asiasta kärsiviä? Ja jos jollain on jotain onnistumistarinoita vastaavassa tilanteessa, niin olisin erittäin onnellinen!! Nyt on tosi paha mieli...
 
Moi fifiris
Mulla oli kans korkea fsh, muistaakseni 9,8 ekalla mittauksella viime marraskuussa. Masennus iski tosissaan päälle sen jälkeen. Mulle tehtiin kaksi ivf-hoitoa, joista molemmista tulin raskaaksi, mutta molemmat meni kesken. Viime kesänä kävin jälleen verikokeessa ja lh+fsh tarkastettiin. Molemmat olivat laskeneet itsestään 1,jotain eli ihan ideaali tasolle. Sit syyskuun alussa tein ihan yllättäen positiivisen raskaustestin. Nyt rv 11+3.
TSEMPPIÄ SULLE!
 
Kiitos Ulpu tsempistä!! Olipa tosi ihanaa kuulla että teillä onnisti korkeista arvoista huolimatta!! Eli toivoa on meilläkin..

Mä koitan pysyä positiivisena ja toivon todella että kyseessä oli joku piikki niissä arvoissa. Ihanaa kuulla että mahiksia on!
 
Hei!

Me ollaan yritetty lasta 3 vuotta ja hoidoissa oltu kohta 2 vuotta. Ikää mulla on kohta 35. Mulla on tuo FSH-arvo mitattu kolmesti ja se on ollut 12, 15 ja nyt viimeisimmässä mittauksessa 9. Se voi siis heitelläkin aika paljon mittauksesta toiseen. Syytä tilanteeseen ei ole löytynyt, kuulemma joskus aikaiset vaihdevuodet voi olla perinnölliset mutta mun suvussa ei tietääkseni kellään ole sellaista ollut vaan pikemminkin päin vastoin. Joskus korkea FSH voi liittyä johonkin muuhun sairauteen (esim. kilpirauhasongelmat, reuma), mutta minulta ei ainakaan toistaiseksi ole löytynyt mitään sellaiseenkaan viittaavaa.

Meillä on myös miehessä vikaa, tai itse asiassa pahempi vika on hänessä, ja siksi mentiin suoraan ICSI-hoitoon. Hoitoja on tehty jo 4 kpl, ja kerran tulin raskaaksi mutta se meni kesken. On aika vaikea sanoa, minkä verran nuo mun FSH-arvot on vaikuttaneet hoitojen epäonnistumiseen, kun tosiaan myös miehessä on vikaa.

Mulle lääkäri on sanonut noista arvoista, että on selvästi koholla mutta ei niin paljon että tilanne olisi toivoton. Sitten jos se alkaa olla jotain 20-30 niin ilmeisesti tilanne on jo aika heikko.

Nyt ollaan parhaillaan lisätutkimuksissa (kromosomit, vasta-aineet, mieheltä DNA), ja sen jälkeen vasta mietitään hoitojen jatkoa.

Jos ei omia munasoluja muodostu tai niiden laatu on huono, niin lahjoitetuilla soluillahan on kyllä mahdollista siltikin tulla raskaaksi. Eli aivan toivoton ei tilanne ole vaikka FSH olisi hyvinkin korkealla.
 
Kiitos vastauksesta Mustaruusu! Meilläkään ei ole suvussa aikaisia vaihdevuosia. Kilpirauhasongelmat selvitetään nyt ja toivon että jokin syy löytyisi. On lohdullista kuulla että FSH voi vaihdella ja nyt kiinnostaisi mennä uusinta tutkimuksiin... Saan lähetteen kunnalliselle puolelle jossa keskenmenoja aletaan tutkia ja toivottavasti otetaan uusi FSH. Päätin jo, että jos kunnalliselle puolelle joutuu odottamaan kovin pitkään, niin maksan itse yksityisen tutkimukset,koska en jaksa odotella enää. Kovasti plussaonnea sinulle Mustaruusu ja tsemppiä odotukseen Ulpu!!
 

Yhteistyössä