G: Ikäsi; nyt ja kun sait vauvan

Naurattaa
Johan täällä vanhemmat äidit (liekkö suurin osa edes äitejä näistä vastustelijoista) ovat vauhkona. Itse olen 24-vuotias esikoista odottava ja en voi kuin ihmetellä mikä teitä ihmisiä vaivaa. Ensin aina marmatetaan kuinka nuoret ovat vastuuttomia kun tekevät abortteja eivätkä ota vastuuta teoistaan ja sitten kun löytyy näitä reippaita ja urheita nuoria teiniäitejä jotka eivät pysty/halua tehdä aborttia niin ei sekään ole hyvä.

Taitaa nämä "vanhemmat" mammat tai ei mammat mitkä täällä käyvät moralisoimassa olla itse niin väsyneitä ja katkeroituneita teille nuorille jaksaville, että heitä ottaa vain pannuun.

Ja toisekseen noita vahinkoja sattuu kaikenikäisille, ja taitaa yleisempää olla, että vanhemmat äidit polttavat sitä tupakkaa enemmän kuin nuoret kun on tullut sauhuteltua jo monta monta vuotta ja vaikea päästä tavasta eroon.

Tiedän, ettei tämä minunkaan "marmatus" liity tähän ketjuun, mutta halusin vain sanoa oman mielipiteeni ja tsemppini teille nuorille äideille jotka olette ottaneet ison vastuun tulemalla vanhemmiksi. Älkää välittäkö näistä vauhkoojista jotka eivät selvästi tiedä edes omia periaatteitaan.

Enhän voi itsekään tietää kuinka väsyttävää on olla vastuussa 24/7 mutten kyllä epäile sitä ettettekö te nuoretkin äidit jaksaisi.

Ja tuo vouhottaminen vielä, että pitäisi elää ja olla nuori, mutta miksi hemmetissä se on niin vaikea tosiaan käsittää ettei ehkä kaikkia nuoria kiinnosta samat asiat? Eikö se ole vain hyvä jos ei huvita kulkea tuolla se sätkä suussa tai pullo kädessä joka viikonloppu.

Tsemppiä teille teiniäideille tosi paljon ja pitäkää lippu korkealla ja ottakaa päivä kerrallaan ja olkaa ylpeitä itsestänne :hug:
 
kolmevitonen

Tsemppiä teille teiniäideille tosi paljon ja pitäkää lippu korkealla ja ottakaa päivä kerrallaan ja olkaa ylpeitä itsestänne
Samaa mieltä on myös kolmevitonen ja äiti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2006 klo 23:35 Naurattaa kirjoitti:
Johan täällä vanhemmat äidit (liekkö suurin osa edes äitejä näistä vastustelijoista) ovat vauhkona. Itse olen 24-vuotias esikoista odottava ja en voi kuin ihmetellä mikä teitä ihmisiä vaivaa. Ensin aina marmatetaan kuinka nuoret ovat vastuuttomia kun tekevät abortteja eivätkä ota vastuuta teoistaan ja sitten kun löytyy näitä reippaita ja urheita nuoria teiniäitejä jotka eivät pysty/halua tehdä aborttia niin ei sekään ole hyvä.

Taitaa nämä "vanhemmat" mammat tai ei mammat mitkä täällä käyvät moralisoimassa olla itse niin väsyneitä ja katkeroituneita teille nuorille jaksaville, että heitä ottaa vain pannuun.

Ja toisekseen noita vahinkoja sattuu kaikenikäisille, ja taitaa yleisempää olla, että vanhemmat äidit polttavat sitä tupakkaa enemmän kuin nuoret kun on tullut sauhuteltua jo monta monta vuotta ja vaikea päästä tavasta eroon.

Tiedän, ettei tämä minunkaan "marmatus" liity tähän ketjuun, mutta halusin vain sanoa oman mielipiteeni ja tsemppini teille nuorille äideille jotka olette ottaneet ison vastuun tulemalla vanhemmiksi. Älkää välittäkö näistä vauhkoojista jotka eivät selvästi tiedä edes omia periaatteitaan.

Enhän voi itsekään tietää kuinka väsyttävää on olla vastuussa 24/7 mutten kyllä epäile sitä ettettekö te nuoretkin äidit jaksaisi.

Ja tuo vouhottaminen vielä, että pitäisi elää ja olla nuori, mutta miksi hemmetissä se on niin vaikea tosiaan käsittää ettei ehkä kaikkia nuoria kiinnosta samat asiat? Eikö se ole vain hyvä jos ei huvita kulkea tuolla se sätkä suussa tai pullo kädessä joka viikonloppu.

Tsemppiä teille teiniäideille tosi paljon ja pitäkää lippu korkealla ja ottakaa päivä kerrallaan ja olkaa ylpeitä itsestänne :hug:
 
lisse
hei kaikille äideille..
..jo oli 11 sivun verran lukemista :)
ja kaikkea en tullut lukeneeksi, mutta kommentoin jotain..
olin 17v kun sain eka lapseni , nyt olen 41v kun olen saanut 1 lapsenlapsen.
äitini on nyt 60v ja sai minut 19v ja minun munnoni on 80v ja sai äitini 20v.
ja tyttäreni sai eka lapsen 1 lapsenlapseni 22v
ON IHANAA JA RIKASTA KUN SUKUPOLVEA 5 JA NUORTA POLVEA JOUKOSSA.
terveisiä vaan kaikille äideille ja isoäideille.....
mukavaa vuodenvaihdetta..
 
äiti02
Olin 16 kun sain ensimmäisen lapseni ja juuri peruskoulusta päässyt. Poika syntyi syyskuussa 2002. Aloitin uuden elämän. tutustuin netissä saman ikäiseen ystävään joka sai oli samassa tilanteessa. Asuimme tosin eri paikkakunnalla mutta voin sanoa että vertaistuki on kaiken A ja O. Tapasinne muutaman kerran vuodessa soittelinne melkein päivittäin. Olemme nyt parhaita ystäviä, ja entiset ystävät jäivät jo ennen kun lapsi syntyi. (hehän "menivät" aina viikonloppuisin) Nyt olen 20 ja minulla on kaksi poikaa. Äiti Ystävälläni myös. Muut entiset ystäväni jatkavat baari kierroksiaan, kun minulla on jo ihana perhe ammatti, ja oma koti. Olen niin onnellinen nuorena äitinä. Olen aina ollut. Ja uskon että nuorena sitä jaksaa. :D
 
Laps tuli tuossa kuukausi sitten, ikää mulla 19v. 18 olin kun vauvaa tein. Ja muutamaan kommenttiin voisi lisätä, että ei kaikki nuoret äidit ole vahingossa näitä ihanuuksia saanut, joillakin meistä on niin kova lisääntymisvietti ollu että on tehty ihan tekemällä ;)

Ja mua ärsyttää että nykyään teini-ikää venytetään ihan väkisin tuonne kolmeenkymppiin asti. Kahdeksantoista vuotias on jo aikuinen. Mun mielestä voi olla nuori vastuullinen aikuinen äiti. Ei sitä ryyppäystä, vastuuttomuutta ja irtolaisuutta pidä jatkaa vuosikymmeniä. Mulle riitti muutama vuosi murrosikää. Ihmisen kehitykseen ei kuulu odottaa lapsenteolla siihen asti että alkaa hedelmällisyys laskea = 30-35v, ja jos haluaa useamman lapsen, pitää aloittaa nuorena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kahdeksantoista vuotias on jo aikuinen. Mun mielestä voi olla nuori vastuullinen aikuinen äiti. Ei sitä ryyppäystä, vastuuttomuutta ja irtolaisuutta pidä jatkaa vuosikymmeniä. Mulle riitti muutama vuosi murrosikää. Ihmisen kehitykseen ei kuulu odottaa lapsenteolla siihen asti että alkaa hedelmällisyys laskea = 30-35v, ja jos haluaa useamman lapsen, pitää aloittaa nuorena.
Toiset kypsyy nopeammin kun toiset, monet 2kymppiset on vielä ihan pentuja, toiset 16-vuotiaat ovat jo valmiita vanhemmiksi/mihin vain.

Itse oli 19 kun tulin raskaaksi, ja 20 kun lapsi tuli. Just ehin täyttää 20. :D
 
Olin 15 alkaessani odottaa esikoistamme, 16 esikoisen syntyessä ja siitä vuoden päästä, eli 17-vuotiaana saimme kuopuksemme.
Nyt olen viittä vaille 18. Hyvin on meillä sujunut lasten kanssa. Mies käy töissä ja minä hoidan pikkusia kotona. Kolmas suunnitteilla, kun olen saannut itselleni ammatin/työtä. :)
 
noniin, mä olin 17 ku tulin raskaaksi, ja vietin 18-vuotis synttäreitä synnärillä. silloin tais olla vähän haikea olo ku tajus että vois sitä olla juhlimassakii... mut ilo vauvasta voitti. mä en kiellä sitä ettei olis joskus harmittanu ettei pääse joihinkin hyviin bileisiin mukaan mut sehän ei kato ikää. jos on sosiaalinen ja menevä, se harmittaa vielä nelikymppisenäkin. enkä kiellä sitäkään ettei lapsen syntymä olis ollu kriisin paikka, mut pienempi kriisi se oli mulle ku esim mun miehelle joka on mua vanhempi ja tottunu elämään itselleen. suomessa on tutkittu, että lapsen hankkiminen nuorena aiheuttaa itseasiassa vähemmän päänvaivaa, ku että sen lapen tekee esim yli kolmekymppisenä. kait se on järjellä pääteltävissäkin, että nuori, jonka koko elämä on ollu yhtä suurta muutosta, kasvamista ja elämäntilanteiden muuttumista. psyyke kestää paremmin suuren muutoksen, kun elämä ei oo vielä kertaakaan ehtinyt vakiintua. se on vaan jonkinlaista jatkumoa. tää tutkimus tosin ei koskenu alaikäsiä äitejä, vaan vertailussa tais olla alle 23 vuotiaana mutta täysikäsenä lapsensa tehneet ja sit yli kolmekymppiset äidit.
omasta kokemusksesta voin sanoa ainoastaan että lapsen tekeminen nuorena ei ole laisinkaan hassumpi asia, jos on elämän perusasiat kohdallaan.. mikä nyt pätee vanhempaankin väestöön.

ja tiedoksi kaikille: mua ei enää voi kutsua teiniksi ja lapset on samalle miehelle jonka kanssa menen ens kesänä naimisiin.
 
Olen 19 ja poika syntyi nyt syyskuussa eli on noin kolmen ja puolen kuukauden. En omasta mielestäni ole liian nuori,mutta siitäkin asiasta saa kuulla koko ajan että miksi hankitte nyt jo lapsen. Olen mieheni kanssa ollut periaatteessa jo kuusi vuotta yhdessä ja ostimme oman rivaripätkän. Käymme molemmat töissä,eikä kummallakaan ole hinkua lähteä ulos juhlimaan. Mieluummin ollaan yhdessä koko perhe ja tehdään jotain kivaa. Elämä on tasapainoisempaa kuin monella vanhemmalla ihmisellä. Miksi siis on kaikkien mielestä niin väärin tehdä minun iässäni lapsi?
 

Yhteistyössä