G:Millaiset tulot rakentajilla

Niin, siinähän se tulikin, eli millaiset tulot teillä rakentajilla on?

Meidän perheellää harkinnassa josko alkaisimme rakentamaan. Tällä hetkellä vain olen kotona lasten kanssa joten voi olla että rakentamaan päästään ehkä sitten tulevaisuudessa kun tulot kasvaa. Lähinnä mietityttää millaisilla tuloilla olisi siihen mahdollisuus.Tuntuu että rakentaminen on niin kallista, että pitää olla aika hyvätuloinen jotta siihen voisi alkaa..
 
Meidän
perheen nettotulot on reilusti alle 2000 euroa.

Rakennamme oman pienen talon, koska täällä saunalliset rivarikolmiot tai kerrostalokolmiotkin rauhallisella alueella, jossa illalla uskaltaa liikkua, maksavat saman verran kuin oman pienen/tavallisen talon rakentaminen itse maksaa. Uusi kerrostalo tai rivarikolmio maksaa täällä noin 170 000, vanhatkin sen 150 000. Halvemmalla rakentaa oman 100-neliöisen talon, ja saa siis enemmän tilaa kuin kolmiossa. Luksusta ei tietenkään saa, mutta eivät myöskään nuo myytävät asunnot ole luksusta.
 
Me ei olla vielä rakentajia mutta kovasti kanssa suunnitellaan ja tuloja ei ole kuin isännän,minä kotihoidontuella,tai siis onhan sekin tuloa mut kovin pientä.Ja isäntä saa käteen noin 1600kuussa.Ja haaveillaan noin 130neliön kodista.Ajateltiin pankin kanssa neuvotella että mun kotivuosien ajan saisi lyhennettyä hiukka vähemmän ja kun töihin lähden niin sitten nostettaisiin kuukausi erää.Ja uskompa että todella paljon rakentajiin mahtuu juuri meitä pienten lasten vanhempia jolloin tulot ei kaakosia kun toinen kotona.
 
Minä olen kotihoidontuella kotona hoidan 3 lastamme, miehen tulot ovat todella reilusti alle 2000e/kk. Rakennamme (paketti tulee elokuussa) sellaisen 134neliöisen omakotitalon. Budjettimme on n. 100 000e ja siihen kuuluu jo tontti liittymineen eli kaikki.
Hyvin uskallamme rakentaa, pankissa tosin ihmettelivät alhaista budjettia, sanoivat että pitää ottaa ainakin 200 000e ettei tuolla rahalla saa mukamas taloa tehtyä..... Mutta mepäs näytetään niille! ;)
Tehkääpä vaikka laskelma paljoko tarvitsisitte rahaa lainaan, tontti, mahdolliset vesi-ja sähköliittymät, perustus (aika hankala arvioida, mutta sinne päin), paljoko varaatte sisustukseen jne...
Rohkeasti vain pankin johtajaa puhuttelemaan. :D
 
hmmm
Taitaa olla niin että köyhällä ei ole varaa ostaa valmista... niin on kalliita valmiit asunnot.

Toisaalta sitten onhan se rakentaminen raskasta ja monenlaista on osattava ja jaksettava, ottaa selvää ja tehtävä itse paljon, joten kai siitä sen palkan ansaitsee, sen pienen säästön...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 23:01 hmmm kirjoitti:
Taitaa olla niin että köyhällä ei ole varaa ostaa valmista... niin on kalliita valmiit asunnot.

Toisaalta sitten onhan se rakentaminen raskasta ja monenlaista on osattava ja jaksettava, ottaa selvää ja tehtävä itse paljon, joten kai siitä sen palkan ansaitsee, sen pienen säästön...
nimenomaan valmista ei mielestäni kovin äkkiä "kannata" ostaa, siinä säästää vaan aikalailla kun itse osaa/viitsii tehdä perheelleen tuvan.
Ja muistakaa kökkäväet!! Keittelet hyvät pöperöt sinne niin kyllä varmaan suvusta, kavereista löytyy auttavia käsiä ;)
 
Meillä tulot yhteensä reilut 3000euroa kuussa.
Laskimme,että itse tekemällä saadaan kaikkein edullisin ja sopivin talo.
eikä tarvitse pelätä kosteus,-home tai muita ylläreitä joita vanhoissa taloissa saattaa olla.Lisäksi voimme olla varmoja että talo on hyvin tehty.
Teemme kaiken itse (ei talopakettia),siinäkin säästetään siisti summa!
 
nyt nikitönnä
harmaannun vähäksi aikaa :whistle:
meillä norm.tulot 3500-4000e nettona kuussa palkkana siis. tuohon päälle lapsilisät. rakennetaan 202-neliöinen talo,jossa autotalli samassa.

olen pian jäämässä äitiyslomalle,jolloin tulot romahtaa väliaikaisesti, ollaan kuitenkin laskettu että hyvin pärjätään. lainaa tulee lopullisesti olemaan ainakin 200 000 ja ollaan palkattu ammattilaiset joka työvaiheeseen,mies ainoastaan timpurien apulaisena.
 
Alkoi tässä mietityttämään... Te joilla tulot reippaasti alle 2000? kuussa: Miten olette saaneet lainaa pankista? Onko äideillä vakituinen työ odottamassa vai mitä? Me ei nimittäin ainakaan olla saatu lainaa alle 2000?:n tienesteillä (4:n hengen perhe)... vaikka asiaan saattaa vaikuttaa sekin, ettei ole ollut vakituista työtä.
 
meillä näin: mulla vakiduuni odottamassa, vuoden vaihteessa pitäs takasin mennä... :whistle:
mies on sairaseläkkeellä, joten joo tavallaan vakiduuni ... :D
Lisäksi mulla on HomCare toimintaa josta tulee ylimäärästä rahaa lisäksi myyn kynttilöitä&somisteita erään firman puitteissa.... ;)
Ihan hyvcin antoivat lainaa, toki meillä on kyllä säästöjä samaisessa pankissa ihan hyvin, muttei niitä sit käytetä kun ne on ns. pahan päivän varalle!! Ollaan oltu tuola pankissa asiakkaina niin monta vuotta, että tietävät että asiamme hoidetaan, asumme siis suht'koht pienellä paikkakunnalla.
;)
 
Perheemme elää yhden palkansaajan tavallisilla tuloilla (alle 2 t?) +minimiäp-rahalla/kotihoidontuella ja lapsilisillä. Minulla on koulutus, mutta ei työpaikkaa odottamassa eivätkä työllisyysnäkymätkään ole alallani hyvät. Saimme kuitenkin lainalupauksen helposti. Syinä etenkin se, että saimme entisen asunnon myynnistä sopivasti kasaan omarahoitusosuuden ja lisäksi olemme säästäneet itse rahaa melkein toisen mokoman summan verran. Eli meillä oli näyttöä lainanmaksukyvystämme ja siitä, että sen ohella olemme saaneet säästöön mukavan rahasumma (->korkojen noustessakin meillä on varaa lainanlyhennyksiin ja muuhun elämään). Emme tarvitse takaajia tms. Meillä oli lainaa hakiessamme mukana myös urakoitsijan kanssa tekemämme sopimusluonnos talon kustannuksista, eli tarkka summa siitä, paljonko talomme tulee kokonaisuudessa maksamaan ja erittely, paljonko mikäkin vaihe erikseen maksaa. Erittelyn mukaan teimme pankille alustavan lainannostosuunnitelman. Talonrakennusbudjettimme perustuu siis tietoon eikä talotehtaan/omiin kustannusarvioihin.
 
hip
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 21:29 piikuli kirjoitti:
Minä olen kotihoidontuella kotona hoidan 3 lastamme, miehen tulot ovat todella reilusti alle 2000e/kk. Rakennamme (paketti tulee elokuussa) sellaisen 134neliöisen omakotitalon. Budjettimme on n. 100 000e ja siihen kuuluu jo tontti liittymineen eli kaikki.
Hyvin uskallamme rakentaa, pankissa tosin ihmettelivät alhaista budjettia, sanoivat että pitää ottaa ainakin 200 000e ettei tuolla rahalla saa mukamas taloa tehtyä..... Mutta mepäs näytetään niille! ;)
Tehkääpä vaikka laskelma paljoko tarvitsisitte rahaa lainaan, tontti, mahdolliset vesi-ja sähköliittymät, perustus (aika hankala arvioida, mutta sinne päin), paljoko varaatte sisustukseen jne...
Rohkeasti vain pankin johtajaa puhuttelemaan. :D
Kyllä meinaatte todellakin alhaisella budjetilla rakentaa... Saman kokoista olemme suunnitelleet, ja hiukka yli 150 000 tulee hinnaksi ainakin.
 
no joo... kaikki ollaan aika tarkasti hinnoitettu ja hintoja kyselty monesta paikasta, kaapistotkin tulis vain n. 4300e koko taloon! toisessa paikassa hinnoitimme hinta olis ollut 6500e, joten kysellä kannattaa!! Ja silti tulee tosin ihan hyvä laatusta, kirsikka laminaattitasot ja valkoset peiliovet tai talonpoikaa.. Huuva myös tulee siihen hintaan, toki ilman moottoria, mutta senkin saimme todella edullisesti!
Paljon kökkä työllä, vierasta työvoimaa on vain muurari (joka on myös ystäviämme), lisäksi sähkäri (joka on enoni) ja näistähän tuleekin jo aika moinen säästö!!!
Mutta, saapi nähdä kuinka käy.... :whistle:
 
hmmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 17:53 piikuli kirjoitti:
no joo... kaikki ollaan aika tarkasti hinnoitettu ja hintoja kyselty monesta paikasta, kaapistotkin tulis vain n. 4300e koko taloon! toisessa paikassa hinnoitimme hinta olis ollut 6500e, joten kysellä kannattaa!! Ja silti tulee tosin ihan hyvä laatusta, kirsikka laminaattitasot ja valkoset peiliovet tai talonpoikaa.. Huuva myös tulee siihen hintaan, toki ilman moottoria, mutta senkin saimme todella edullisesti!
Paljon kökkä työllä, vierasta työvoimaa on vain muurari (joka on myös ystäviämme), lisäksi sähkäri (joka on enoni) ja näistähän tuleekin jo aika moinen säästö!!!
Mutta, saapi nähdä kuinka käy.... :whistle:
Jos on paljon tai lähes kaikki omaa työtä, nii kyllä tavallisen reilun sataneliöisen talon saa helposti 100 000 eurolla. Onhan talon hinnasta puolet työn hintaa, kun se työ on täällä suomessa todella kallista. varsinkin rakennustyö.
Kun itse tienaa kuukaudessa 1500-2000 nettona (akateeminen,keskituloinen) niin tuo raha menee jo parin päivän palkkoihin raksamiehille.... (joo, ja toki jonkin verran sivukuluja ja muuta, mutta silti aika kohtuuttomasti saa maksaa rakennustyöstä, mutta tämä onkin vain mun mielipide)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 18:50 hmmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.07.2006 klo 17:53 piikuli kirjoitti:
no joo... kaikki ollaan aika tarkasti hinnoitettu ja hintoja kyselty monesta paikasta, kaapistotkin tulis vain n. 4300e koko taloon! toisessa paikassa hinnoitimme hinta olis ollut 6500e, joten kysellä kannattaa!! Ja silti tulee tosin ihan hyvä laatusta, kirsikka laminaattitasot ja valkoset peiliovet tai talonpoikaa.. Huuva myös tulee siihen hintaan, toki ilman moottoria, mutta senkin saimme todella edullisesti!
Paljon kökkä työllä, vierasta työvoimaa on vain muurari (joka on myös ystäviämme), lisäksi sähkäri (joka on enoni) ja näistähän tuleekin jo aika moinen säästö!!!
Mutta, saapi nähdä kuinka käy.... :whistle:
Jos on paljon tai lähes kaikki omaa työtä, nii kyllä tavallisen reilun sataneliöisen talon saa helposti 100 000 eurolla. Onhan talon hinnasta puolet työn hintaa, kun se työ on täällä suomessa todella kallista. varsinkin rakennustyö.
Kun itse tienaa kuukaudessa 1500-2000 nettona (akateeminen,keskituloinen) niin tuo raha menee jo parin päivän palkkoihin raksamiehille.... (joo, ja toki jonkin verran sivukuluja ja muuta, mutta silti aika kohtuuttomasti saa maksaa rakennustyöstä, mutta tämä onkin vain mun mielipide)
Kyllä taloon saa tosiaankin menemään ihan kuin paljon haluaa... jos joutuu kaikki teettää toisilla. Jos ei itse osaa tai jos vain ei ole mahdollisuutta töiden vuoksi. Kyllä olenkin monesti ajatellut et ollaan tosi hyvässä asemassa kun ei tarvihe niin paljon ottaa lainaa....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.06.2006 klo 21:29 piikuli kirjoitti:
Budjettimme on n. 100 000e ja siihen kuuluu jo tontti liittymineen eli kaikki.
Hyvin uskallamme rakentaa, pankissa tosin ihmettelivät alhaista budjettia, sanoivat että pitää ottaa ainakin 200 000e ettei tuolla rahalla saa mukamas taloa tehtyä..... Mutta mepäs näytetään niille! ;)
Niin mekin rakennetaan talo 100 000. Osuuspankissa nauroivat laskelmille #&%?$!*, mutta Sampossa oltiin heti samalla aaltopituudella. Kaikki tehdään itse, sähkömies tulee vaan kytkemään sähköt.

Käteen tulee rahaa meillä yhteensä noin 2600?/kk, minä töissä vain osa-aikaisesti. (sunnuntaisinkin tosin, joten siksi palkka vähän parempi).

Vähän kyllä hirvittää, miten lainoista selvitään, sillä rakennetaan vanhalle tontillemme, jossa purettava tämänhetkinen asumus. Siitä velkaa 50 000. Eli kokonaisvelka 150 000e :/
 
nainen
Aika jännää että toisille talonpoikaisovet ja kirsikkalaminaattitasot ovat hyvää tasoa;-) Mekin rakennamme taloa ja vieläpä kohtuuhintaista (budjetti 220.000, huoneistoala 169 neliötä + autotalli, reilun 1000 neliön tontti pääkaupunkiseuden reunamilla) ja meille ei tulisi mieleenkään sisustaa taloa krumeluuri laatoilla ja talonpoikaisovilla (=mitä monissa uusissakin taloissa näkee), mutta makunsa kullakin;-)

Meillä keskivertotulot näillä kulmilla, netto reilut 4000?. Että kyllä kohtuuhinnallakin saa, jos vaan viitsii suunnitella & kilpailuttaa...

 
gti
Ite olen kodinhoidontuella.Miehen tulot pyöristettynä 2000e/kk ja mulla on vakituinen työsuhde,mutta ei tosin työpaikkaa minne palata(mutta sitähän ei pankin tartennu tietää ;)
Lainaa saatiin 180 000e.
 

Yhteistyössä