G:Millaiset tulot rakentajilla

Miehellä tulot noin 2000 euroa käteen, mulla noin 1300 käteen ja vain miehellä vakipaikka, mulla tosin töitä riittää vaikken vakinainen olekkaan.Meille otetaan lainaa noin 200000 euroa ja tulee noin 190 neliötä.Omaisuutta kyllä on jo valmiiksi ettei takaajia tarvita...
 
Wieras
Pari asiaa tässä ketjussa mietityttää

Kauhean isoja taloja rakennatte! Mihin tarvitaan 150 neliön taloa tai suurempia? Onhan ennenkin mahduttu pienempiin taloihin. Nykyään kai kaikki täytyy olla suurta.

Suurista taloista johtuen varmaan ihmisillä on varmaan sitten suuret lainat. Ihmettelen todellakin miten pankit antavat todella isoja lainoja, jos vain toinen on töissä ja tulot alle 2000?! Sitä ihmettelen vielä enemmän miten ihmiset uskaltavat ottaa isoja lainoja pienillä tuloilla.

 
Myönnän et olen suuruudenhullu mutta inhoan ahtautta ja maalaistalon tyttönä tykkään et on paljon tilaa!
Lapsia ja koiria perheessä myös aika paljon...
Mutta omatpahan on lainamme ja hienot talot! :D
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.07.2006 klo 21:11 Sussu kirjoitti:
Myönnän et olen suuruudenhullu mutta inhoan ahtautta ja maalaistalon tyttönä tykkään et on paljon tilaa!
Lapsia ja koiria perheessä myös aika paljon...
Mutta omatpahan on lainamme ja hienot talot! :D
Ja tulot yhteensä bruttona noin 5000 euroa/kuussa
 
harmailee
Meillä yhteensä nettotulo noin 3000euroa/kk. Tällä hetkellä tosin vähemmän, kun olen kotiäitinä. Mutta silloin kun aloimme rakentaa, niin olimme molemmat töissä (ja kohtapuolin ollaan taas). Ja sellaisilla tuloilla pankki myönsi 250 000euron lainan! Nostimme lainasta 167 000 ja velkaa on muutaman tonnin vähemmän.

Ja niihin talojen kokoihin. Ei minun mielestä 150neliöö ole perheasunnoksi iso. Meilläkin on sen kokoinen talo ja jos lapsia siunaantuu lisää, niin sitten on ihan sopivan kokoinen. Meillä on esim. satsattu isoon saunaan, pesu-ja kodinhoitotiloihin. Samoin keittiö on tilaava. Ja en minun mielestöni noita alta 10neliön makkareita pahemmin kannattaa tehdä. Enemmänkin minua ihmetyttä se, että jotkut kolmenkin lapsen perheet rakentavat alta 100neliön talon ja sitten valitellaan, kun on ahdasta. Mutta makunsa kullakin =)
 
Lainaa ottaessa vain mieheni oli töissä, tulot silloin (lapsilisät yhdestä ja minimi kotihoidontuki)2500e/kk. Nyt kun itsekin osaaikaisena nettotulot ovat reilu 3000e/kk.

Me emme uskaltaneet ottaa suurta lainaa, vaikka sitä tarjottiinkin(tontti on oma ja velaton, pääomaakin on)rakensimme 120neliön talon ja tallin, lainaa nostimme 120te. Paljon maksoimme omistamme, mutta kohtuuhinnaalla saimme tyylikkään kodin.
 
Wieras
No hyvä että pärjäätte. Tuntuu vain, että joillakin on tullut vauhtisokeus eikä ehkä ajatella tulevaisuutta. Entä jos korot nousevat, asunnon hinta laskee, omat tulot muuttuvat eli laskevat?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2006 klo 22:18 Harmaa kirjoitti:
Muakin kiinnostaa se että onko teillä vakituinen työpaikka molemmilla?Uskallatteko ottaa lainaa jos vain toisella vaki-duuni?
meillä kuuden hengen perhe ja saatiin laina pankista vaikka vain miehellä vakituinen työ.mie olen kotona lasten kanssa. ja tää yks rouva sanoi että tekee talon 100000 eurolla ja neliöitä 134... sillon kyllä saa ettiä KAIKKI "tuotteet" halvimmasta päästä!! nyt on niin paljo rakennuskustannukset noussu!! meillä on sen verran kokemusta,olemme rakentaneet jo 2 taloa... tässä talossa on 140neliöä ja vaikkahalvalla saatiin(mies rakentaja,suhteella halvalla) rahaa meni 160000euroa.tontti 12000... mutta voihan sitä yrittää!!!! voi vaan olla että jotuu ottaan lainaa lisää!!!!! ;) mutta onnea yritykseen ja nostan hattua jos 100000 talon tekevät!!!!!
 
harmailee
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 11:51 tyty kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.07.2006 klo 22:18 Harmaa kirjoitti:
Muakin kiinnostaa se että onko teillä vakituinen työpaikka molemmilla?Uskallatteko ottaa lainaa jos vain toisella vaki-duuni?
meillä kuuden hengen perhe ja saatiin laina pankista vaikka vain miehellä vakituinen työ.mie olen kotona lasten kanssa. ja tää yks rouva sanoi että tekee talon 100000 eurolla ja neliöitä 134... sillon kyllä saa ettiä KAIKKI "tuotteet" halvimmasta päästä!! nyt on niin paljo rakennuskustannukset noussu!! meillä on sen verran kokemusta,olemme rakentaneet jo 2 taloa... tässä talossa on 140neliöä ja vaikkahalvalla saatiin(mies rakentaja,suhteella halvalla) rahaa meni 160000euroa.tontti 12000... mutta voihan sitä yrittää!!!! voi vaan olla että jotuu ottaan lainaa lisää!!!!! ;) mutta onnea yritykseen ja nostan hattua jos 100000 talon tekevät!!!!!
Kyllä 100000 eurolla 134neliöö rakentaa, eikä edes tarvi käyttää kovin halpoja materiaaleja. Kunhan pystyy todella paljon, siis melkein kaiken, tekemään itse. Ja jaksaa pyytä tarjouksia. Meillä talossa huoneisto-alaa 153m2 (kokoinaisala 188m2) ja taloon upposi rahaa noin 125000euroa. Ei ilmaista, mutta kuitenkin suhteellisen vähän.Itse rakensimme, pitkästä. Materiaalit ovat hyvä keskitasoa. Meillä esim. maalämpö lämpökaivolla + toinen porakaivo vettä varten. Keittiössä kirsikkaviilukaapistot, kivitasot ja luonnonmarmorlattia. Koko alakerta laattalattiaa (noin 90m2), iso kylpyhuone ja khh laatoitettu. Ja kaakelit eivät edes ole mitään rautakaupan tarjouseriä, vaan laattakaupasta haettuja. Seinät maalattuja, katot paneloitu, paljon ja isoja ikkunoita. Yläkerran makuhuoneissa laatukas laminaatti, iso muurarilla teetettu takka/leivinuuni ym. ym.ym.
Kyllä vähemmälläkin rahalla pärjää, jos on aikaa ja taitoa itse rakentaa =)
 
Ei talon kustannukset ole neliöistä kiinni, vaan siitä miten paljon työtä tekee itse.

Jos kaiken teettää vieraalla, menee yleensä noin 200-300 000 vähintään, ihan tavalliseen taloon.

Kun taas jos itse tekee lähes kaiken, noista kustannuksista voi vähentää puolet, kun puolet talon kustannuksista on työkustannuksia, on kallista tuo rakennustyö verrattuna mihin tahansa akateemiseen ammattiin (ehkä lääkärit tienaavat enemmän, muut akateemiset vähemmän..., tai ainakaan akateemisten palkoilla ei maksella nykyisiä rakennusalan ihmisten palkkoja... )
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 11:44 Wieras kirjoitti:
No hyvä että pärjäätte. Tuntuu vain, että joillakin on tullut vauhtisokeus eikä ehkä ajatella tulevaisuutta. Entä jos korot nousevat, asunnon hinta laskee, omat tulot muuttuvat eli laskevat?
No talon voi aina myödä ja meilläpäin ainakin vielä voitolla. :D
Molemmilla töitä joten aika positiivareita ollaan ja tiedostettu kyllä on et korot TULEE nousemaan pakostikkin!
Itse ihmettelen kyllä sitä miten uskalletaan rakentaa jos molemmilla ei töitä...Itse en uskaltais!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 23:23 Katja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 11:44 Wieras kirjoitti:
No talon voi aina myödä ja meilläpäin ainakin vielä voitolla. :D
Molemmilla töitä joten aika positiivareita ollaan ja tiedostettu kyllä on et korot TULEE nousemaan pakostikkin!
Itse ihmettelen kyllä sitä miten uskalletaan rakentaa jos molemmilla ei töitä...Itse en uskaltais!
Eikö ole ennemmin hyvä, jos on taloprojektinsa laskenut sen varaan, että vain toisella on töitä? Jos/kun toinenkin lähtee töihin, niin tulot nousevat selkeästi. Jos töissä oleva paikkansa menettää, on tn., että jommalle kummalle aina jotakin työtä löytyy tai molemmille jotain. Mielestäni tilanne on pahempi, jos mitoitetaan molempien töissäkäynnin varaan lainanotto -hätä on suuri, jos jompi kumpi paikkansa menettää.
 
Suski ja perhe
Meillä on molemmilla vakipaikat ja työtelijäitä ollaan muutenkin =) Tulot on molemmilla alle 2000 (b) kuussa, mitäköhän käteen jäisi molemmilla varmaan noin 1500 max/kk. Meidän pitää puolestaan tehdä iso talo kun lapsia on kohta jo kolme (ja ehkä joskus neljäskin) Tais olla rak.pinta-ala jotain 220 ja asumispinta-ala noin 160 neliötä.
Vähän pelottaa toki, mutta meillä on tämä vanha ok-talo joka myydään joten nollasta ei tarvi aloittaa. Vakuutena riittää siis oma talomme (koska tätä lainaa on sentään jo maksettu) lainan saannissa ei ollut ongelmia ja korko saatiin hyvin alhaiseksi (tai no marginaali, eihän siihen korkoon muuten voi vaikuttaa)
Elämme melko vähällä, siis olemme ns. koti-ihmisiä eikä peruselämän mene hirveästi rahaa vaikka esim. kaksi autoa on töiden takia oltava. Niin on mietitty että tuo lainamäärä olis sellainen että se pystyttäis maksaamaan vaikka toinen jäis opiskelemaan/työttämäksi/lasetn kanssa kotiin tms (ei kyllä ole suunnitteilla esim. opiskeluja)
 
hmmm
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 11:09 Suski ja perhe kirjoitti:
Meillä on molemmilla vakipaikat ja työtelijäitä ollaan muutenkin =) Tulot on molemmilla alle 2000 (b) kuussa, mitäköhän käteen jäisi molemmilla varmaan noin 1500 max/kk. Meidän pitää puolestaan tehdä iso talo kun lapsia on kohta jo kolme (ja ehkä joskus neljäskin) Tais olla rak.pinta-ala jotain 220 ja asumispinta-ala noin 160 neliötä.
Vähän pelottaa toki, mutta meillä on tämä vanha ok-talo joka myydään joten nollasta ei tarvi aloittaa. Vakuutena riittää siis oma talomme (koska tätä lainaa on sentään jo maksettu) lainan saannissa ei ollut ongelmia ja korko saatiin hyvin alhaiseksi (tai no marginaali, eihän siihen korkoon muuten voi vaikuttaa)
Elämme melko vähällä, siis olemme ns. koti-ihmisiä eikä peruselämän mene hirveästi rahaa vaikka esim. kaksi autoa on töiden takia oltava. Niin on mietitty että tuo lainamäärä olis sellainen että se pystyttäis maksaamaan vaikka toinen jäis opiskelemaan/työttämäksi/lasetn kanssa kotiin tms (ei kyllä ole suunnitteilla esim. opiskeluja)
Paljonko otatte lainaa?
 
Pistää vähän miettimään, että miten joku ottaa 200 000 euron lainan...kyllä tulee talolle hintaa. Mutta milläs sitä "normaali"ihminen
pystyiskään ikinä mitään isompaa saamaan, jos ei ota lainaa...onneks pankkeja on olemassa...
 
Johanne
Kieltämättä aika hurjilta tuntuu nuo summat :/
Me asutaan Oulun lähettyvillä, mutta aiotaan ostaa omakotitalo tai rivitalo lähikunnasta, huomattavasti halvempaa. 100000 eurolla ei Oulusta saa edes tonttia, mutta n. 25-35 kilsaa päästä saa omakotitalon tontilla. 110000 euroa on meillä ihan maksimilaina tällä hetkellä, mitään hurjan pitkää laina-aikaakaan ei haluta. Asunnon osto ajankohtaisempi tuossa vuoden päästä ja silloin meidän nettotulot tulee olemaan n. 2200-2700 euroa, riippuen jäänkö osa-aikatyöhön vai kokoaikatyöhön.
Kyllähän minäkin uuden, ison omakotitalon ottaisin, jos se pelkästä halusta olisi kiinni. Mutta täytyy pitää järki päässä lainamäärien ja aikojen kanssa. Sitten joskus on sen unelmatalon aika, kunhan entinen on maksettu :D <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.07.2006 klo 15:42 Johanne kirjoitti:
Kieltämättä aika hurjilta tuntuu nuo summat :/
Me asutaan Oulun lähettyvillä, mutta aiotaan ostaa omakotitalo tai rivitalo lähikunnasta, huomattavasti halvempaa. 100000 eurolla ei Oulusta saa edes tonttia, mutta n. 25-35 kilsaa päästä saa omakotitalon tontilla. 110000 euroa on meillä ihan maksimilaina tällä hetkellä, mitään hurjan pitkää laina-aikaakaan ei haluta. Asunnon osto ajankohtaisempi tuossa vuoden päästä ja silloin meidän nettotulot tulee olemaan n. 2200-2700 euroa, riippuen jäänkö osa-aikatyöhön vai kokoaikatyöhön.
Kyllähän minäkin uuden, ison omakotitalon ottaisin, jos se pelkästä halusta olisi kiinni. Mutta täytyy pitää järki päässä lainamäärien ja aikojen kanssa. Sitten joskus on sen unelmatalon aika, kunhan entinen on maksettu :D

Hyvä, jos olette löytäneet mieleisenne valmiista tarjonnasta. Aina ei niin käy. Toisaalta, jos asuu "kauempana", joutuu moni hankkimaan 2 autoa. Sekään ei ole ilmaista lystiä. Ylimääräisen auton hinnalla (etenkin, jos auto ostetaan lainarahalla) sekä oheiskuluilla (polttoaineet, öljyt, huollot, katsastukset, verot, renkaat jne.) lyhentää jo suurempaakin lainaa. Samoin toisellakin autolla joutuu ajelemaan enemmän, mikä lisää matkakuluja entisestään. Lisäksi on sitten ajallinen säästö, jos asuu lähellä töitä ja palveluita.

Itse arvostan myös sitä, että sitä tilaa on silloin, kun sitä tarvitaan (monta lasta, pieniä lapsia). Kun lapset ovat lentäneet pesästä, en enää tarvitse suurta taloa. Silloin voin halutessani myydä sen "suuren unelman" ja hankkia "pienen unelman" tilalle. Ja todennäköistä on, että velat kuittaantuvat ja rahaa jää vielä ylikin. Jos taas sitkuttelen pienessä talossa ahtaasti ja sen makseltuani ostan suuremman, joudun vain ottamaan lisää lainaa, sillä hintakehitys on kustannusten osalta nouseva.

Asioilla on puolensa.

 
Johanne
\

Itse arvostan myös sitä, että sitä tilaa on silloin, kun sitä tarvitaan (monta lasta, pieniä lapsia). Kun lapset ovat lentäneet pesästä, en enää tarvitse suurta taloa. Silloin voin halutessani myydä sen "suuren unelman" ja hankkia "pienen unelman" tilalle. Ja todennäköistä on, että velat kuittaantuvat ja rahaa jää vielä ylikin. Jos taas sitkuttelen pienessä talossa ahtaasti ja sen makseltuani ostan suuremman, joudun vain ottamaan lisää lainaa, sillä hintakehitys on kustannusten osalta nouseva.


[/quote]

Toki, toki. Asioilla on puolensa. Meidän perhe ei tilaa hirvittävästi tarvitse, joku 100-120 neliötä riittää mainiosti. Ja jos asuntoa ei myöhemmin vaihdakkaan, niin sittenpä on rahaa nelikymppisenä niin ettei tiedä minne syytää :LOL:
No ei vaineskaan.
Me halutaan myös, että elämiseen ja ylimääräiseen jää rahaa. Ja silloin pitää tinkiä siitä "suuresta unelmasta"
Autoja tulee olemaan 2, minulle halpa kauppakassi. Huoltoihin yms. ei mene käytännössä rahaa juuri yhtään. Ja uudemmassa autossa säästetään polttoainekuluissa, kun nykyinen syö niin paljon.
Ajatus katkesi ja pointtikin taisi hukkua.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.07.2006 klo 18:02 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 23:23 Katja kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.07.2006 klo 11:44 Wieras kirjoitti:
No talon voi aina myödä ja meilläpäin ainakin vielä voitolla. :D
Molemmilla töitä joten aika positiivareita ollaan ja tiedostettu kyllä on et korot TULEE nousemaan pakostikkin!
Itse ihmettelen kyllä sitä miten uskalletaan rakentaa jos molemmilla ei töitä...Itse en uskaltais!
Eikö ole ennemmin hyvä, jos on taloprojektinsa laskenut sen varaan, että vain toisella on töitä? Jos/kun toinenkin lähtee töihin, niin tulot nousevat selkeästi. Jos töissä oleva paikkansa menettää, on tn., että jommalle kummalle aina jotakin työtä löytyy tai molemmille jotain. Mielestäni tilanne on pahempi, jos mitoitetaan molempien töissäkäynnin varaan lainanotto -hätä on suuri, jos jompi kumpi paikkansa menettää.
Ollaan me huomiotu kyllä tuokin ja jätetään muutenkin elämiseen reilummin rahaa.
Tarkoitinkin ihmettelylläni sitä että kuis ihmiset uskaltaa ottaa lainaa jos ei ole esim.koulutusta tai töistä tietoakaan.Olen kai vanhanaikainen kun ajattelen et pakko olla perusasiat ok ennen kuin pankkiin mennään...Kotiäidiksi en aio lainan takia jäädä ja se on ihan oma valinta vaikka kivaa olisikin.On vaan pakko luopua jostain maksaessaan sitä suurta unelmaa.
 
Meidän tarina

[/quote]
Ollaan me huomiotu kyllä tuokin ja jätetään muutenkin elämiseen reilummin rahaa.
Tarkoitinkin ihmettelylläni sitä että kuis ihmiset uskaltaa ottaa lainaa jos ei ole esim.koulutusta tai töistä tietoakaan.Olen kai vanhanaikainen kun ajattelen et pakko olla perusasiat ok ennen kuin pankkiin mennään...Kotiäidiksi en aio lainan takia jäädä ja se on ihan oma valinta vaikka kivaa olisikin.On vaan pakko luopua jostain maksaessaan sitä suurta unelmaa.
[/quote]


Sen verran haluan minäkin kommentoida tähän keskusteluun, että kerron hieman omaa tarinaani. Asumme tällä hetkellä uudessa omakotitalossa, lainaa on aika paljon, mutta uskomme siitä selviävämme, mielestämme kuitenkin kohtuuden rajoissa. Olen tällä hetkellä kotiäitinä, mieheni palkalla siis käytännössä elellään, tulot jotain parin tonnin luokkaa eli aika vähän.

Muutama vuosi takaperin otimme pienen riskin, ja ostimme mieheni kanssa asunto-osakkeen, vaikkei kummallakaan ollut vakityötä. Itseasiassa minä vielä silloin opiskelin (pelkästään), ja miehelläni oli määräaikainen työsopimus, joka sitten piakkoin lainan oton jälkeen päättyikin. Tulot oli tuohon aikaan todella pienet, mutta olisihan meillä mennyt rahaa vuokraankin. Ja koska nuoria olimme, ajattelimme aina jotakin työtä saavamme ja lainoista selviävämme. Onneksi, usein näin jälkeen päin ajattelen, tuli oltua rohkea, sillä jos olisimme jääneet sitä odottamaan, että nuo ns perusasiat ovat kunnossa, ei meillä vieläkään olisi omaa kotia, saatikka tätä unelmaamme, omakotitaloa. En tiedä kuinka kauan saisimme odottaa noiden perusasioiden olevan niin hyvin, että voisimme lainaa "riskittä" ottaa, sillä vieläkään minulla ei ole työpaikkaa tiedossa (enkä sitä siis nyt kotiäitinä ollessa etsikään) ja miehenkään työpaikka ei kovin varma ole.

Mielestäni jokaisen kuitenkin pitäisi pystyä arvioimaan omat voimavaransa ja maksukykynsä, mutta tämä nyt oli meidän ratkaisu, josta vastuun kannamme.
 
Meidän tarina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.07.2006 klo 21:31 vieras kirjoitti:
Saisinko kysyä sinulta joka kirjoitit ton meidän tarinaa että paljonko lyhennätte kuukaudessa?
Meillä tulot samaa luokkaa ja mietitään että uskalletaanko.
Tällä hetkellä lyhennämme lainaa 550?. Tarkoitus olisi kyllä hieman nostaa tuota lyhennystä, mutta kunhan saadaan elämä tasaantumaan ja selviää asumisen muut kulut. Toisaalta voi olla että niin kauan kun minä kotiäitinä olen maksetaan vain näin vähän ja sitten kun töihin menen, nostetaan (maksimissaan) parilla sadalla lyhennystä.
 
vieras minäkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.07.2006 klo 10:24 lumikko kirjoitti:
te joilla tulot noin 2000 e kuussa kuinka iso laina teillä on ja kuinka paljon lyhennätte kuussa?
Käy osuuspankin sivuilla tekemässä tulo- ja menolaskuri sen avulla kyllä pystyy arvioimaan paljonko pystyy maksamaan. Vaatii vaan sen vaivan että laskee paljonko itsellä tulee ja menee eri asioihin kuukaudessa.
 

Yhteistyössä