G: Veriryhmistä

  • Viestiketjun aloittaja g
  • Ensimmäinen viesti
Mae
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
O Rh+ (huonoimmassa asemassa siis, jos verta täytyy itse saada...)
Itse asiassa O+ on suomen toisiksi yleisin veriryhmä. A+ yleisin. Eli sulla ei pelkoa veren saamisesta O- sen sijaan vaan 4% väestöstä. O- on siis se hätäveri jota voidaan kaikille antaa.
 
millipilli
Itse oon A- ja muistaakseni mies on O- joten lapsen on pakko olla myös jompikumpi. :D Synnärillä se kyllä sanottiin, mutta en enää muista :ashamed: sen vaan muistan että miinusta oli poikakin kun ei voi muutakaan olla
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ikiteinix:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mistä te muuten tiedätte lasten veriryhmät?
Kaikista lapsistani otettiin synnärillä veriryhmät. En tiedä otetaanko yleensä, mutta mä olen rh-miinus, joten rh-plus-merkkisistä (eli kaikista) tuli se piikki...
Jos äiti on Rh-negatiivinen, lapsista määritetään syntymän jälkeen veriryhmä, jotta tiedetään annetaanko anti-D suojaus (annetaan jos lapsi Rh positiivinen).
Rh positiivisten äitien lapsista ei ryhmää määritetä, ellei tule tarvetta esim. vauvan verensiirrolle.
Ja alle puolivuotiaana määritetty veriryhmä on väliaikainen, koska ryhmä pystytään tuossa vaiheessa määrittämään vain punasoluantigeeneista. Myöhemmin se määritetään sekä antigeeneista että vasta-aineista, joita on plasmassa. Toisin sanoen: jos vauvana on määritetty veriryhmä, se pitää määrittää yli puolivuotiailta uudelleen, jos tulee tarvetta.
 
ii
Mä olen A+, mies O+. Tiedän kahden lapsen veriryhmän, kumpikin A+. Toisen tiedän, kun on luovuttanut verta ja toiselle jouduttiin tekemään syntymän jälkeen verenvaihto. Kolmen lapsen veriryhmää en tiedä.
 
Neuvola selvittää ensin sun oman kun oot raskaana. Sitten JOS olet rh-negatiivinen, raskautta seurataan siltä varalta että lapsi on rh-positiivinen ja synnytyksen jälkeen voidaan testata onko lapsi oikeesti positiivinen. Äiti saa silloin Anti-D-pistoksen. Ja meillä minä negis ja lapsi positiivinen.

Miehen tiesin kun se sen itse kertoi. Armeijassa luovutti verta ja silloin sai tietää.
 
jepa
mä haluisin mennä jo verenluovutuksee, mut ei ikä vielä riitä :) vuoden päästä sit. ja veriryhmähän mulla on A, eli mua tarvitaanki sillon. Rh luultavasti positiivinen, en tiiä.. Mut mutsi ja faijaki on ni on se kyl aika todennäkösesti mullaki se D-antigeeni, vaikkei välttämättä.
 

Yhteistyössä