gallup asuntolainoista

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:23 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 13:14 kukertaja kirjoitti:
Talo myyntiin ja myyntivoitto jaetaan tasan.
:LOL: :LOL: :LOL: Myyntivoitot tasan? Luuletko että asuntojen hinnat nousevat ikuisesti? Jos ostaa asunnon nyt, ei ole kovin todennäköistä, että siitä ainakaan lyhyellä aikavälilä saisi myyntivoittoa. Hinnat ovat tietyillä alueilla täysin kestämättömällä tasolla.
Ei ne ainakaan ihan äkkiä laskuun lähde :D Vai muistaako joku kenties aikaa jolloin olisi asuntojen hinnat roimasti laskeneet?? Ihan vaan esimerkkinä, että sellanen talo jossa itse olen asunut n.20v. sitten ja talon arvo oli sillon n.250 000 markkaa on nyt myynnissä hintaan 139 000 euroa eli siitä voi laskea paljonko on arvo noussut pitkällä tähtäimellä ja tuohon väliin mahtuu jo 90-luvun lamakin, ja huom!! talolla alkaa oleen jo todella paljon ikääkin!! Eikä kuntokaan ole kovin sanottava.
 
Meillä nyt vastike asoasunnosta 600 e. Olemme tehneet tarjouksen 1970-luvun talosta Oulun naapurikunnassa. Lainaa joudumme ottamaan n. 110000 e. Sitä lyhennämme sitten n. 550 e kuussa. Omakotitalossa on tietysti kuluja, mutta uskomme pärjäävämme. Tuloja on nyt vajaa 3000 e. Äitiysloman loputtua tulot laskevat melkein puoleen. Töitä pitää vaan uskoa saavansa joskus.....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:53 Nasu1 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:23 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 13:14 kukertaja kirjoitti:
Talo myyntiin ja myyntivoitto jaetaan tasan.
:LOL: :LOL: :LOL: Myyntivoitot tasan? Luuletko että asuntojen hinnat nousevat ikuisesti? Jos ostaa asunnon nyt, ei ole kovin todennäköistä, että siitä ainakaan lyhyellä aikavälilä saisi myyntivoittoa. Hinnat ovat tietyillä alueilla täysin kestämättömällä tasolla.
Ei ne ainakaan ihan äkkiä laskuun lähde :D Vai muistaako joku kenties aikaa jolloin olisi asuntojen hinnat roimasti laskeneet?? Ihan vaan esimerkkinä, että sellanen talo jossa itse olen asunut n.20v. sitten ja talon arvo oli sillon n.250 000 markkaa on nyt myynnissä hintaan 139 000 euroa eli siitä voi laskea paljonko on arvo noussut pitkällä tähtäimellä ja tuohon väliin mahtuu jo 90-luvun lamakin, ja huom!! talolla alkaa oleen jo todella paljon ikääkin!! Eikä kuntokaan ole kovin sanottava.
Ai että muistaako? No viime vuosikymmenen alussa asuntojen hinnat romahtivat kunnolla. Tottakai voittoa saa, jos sen asunnon on ostanut 20 v sitten mutta entäpä jos ostaa asunnon nyt. Sitä voi olla aika vaikea myydä edes samalla hinnalla myöhemmin. Korkojen nousu vaikuttaa varmasti kysyntään.
 
Lotto harmaana
Kyllä kehottaisin jokaista harkitsemaan tuon lainan oton kanssa, niinkuin tässä ketjussa on muutama muukin ilmaissut.

´Tämän hetken ylihinnoitelluista asunnoista ei millään saa omiaan pois mikäli korot nousevat muutamalla prosentilla :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 07:01 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:53 Nasu1 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 14:23 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2006 klo 13:14 kukertaja kirjoitti:
Talo myyntiin ja myyntivoitto jaetaan tasan.
:LOL: :LOL: :LOL: Myyntivoitot tasan? Luuletko että asuntojen hinnat nousevat ikuisesti? Jos ostaa asunnon nyt, ei ole kovin todennäköistä, että siitä ainakaan lyhyellä aikavälilä saisi myyntivoittoa. Hinnat ovat tietyillä alueilla täysin kestämättömällä tasolla.
Ei ne ainakaan ihan äkkiä laskuun lähde :D Vai muistaako joku kenties aikaa jolloin olisi asuntojen hinnat roimasti laskeneet?? Ihan vaan esimerkkinä, että sellanen talo jossa itse olen asunut n.20v. sitten ja talon arvo oli sillon n.250 000 markkaa on nyt myynnissä hintaan 139 000 euroa eli siitä voi laskea paljonko on arvo noussut pitkällä tähtäimellä ja tuohon väliin mahtuu jo 90-luvun lamakin, ja huom!! talolla alkaa oleen jo todella paljon ikääkin!! Eikä kuntokaan ole kovin sanottava.
Ai että muistaako? No viime vuosikymmenen alussa asuntojen hinnat romahtivat kunnolla. Tottakai voittoa saa, jos sen asunnon on ostanut 20 v sitten mutta entäpä jos ostaa asunnon nyt. Sitä voi olla aika vaikea myydä edes samalla hinnalla myöhemmin. Korkojen nousu vaikuttaa varmasti kysyntään.
Niin, kun ylivelkaantuneet ihmiset jäi työttömiks ja ei ollu muuta vaihtoehtoa kun myydä kämppä pilkka hintaan että sai edes jotain siitä. Mutta ihmisetjotka hoitaa raha-asiansa fiksusti, voi myydä asuntonsa rauhassa, sitten kun sitä myy ja saa aina paremman hinnan kun ne jotka myy kiireellä =) Korot tuskin nousee kovin huimasti yhtäkkiä, vaikka varmasti jonkun verran nousee....ja pitkällä tähtäimellä asuntojen hinnat nousee ihan samalla lailla kun kaikki muukin kallistuu elämässä. Mutta jokainen eläköön tyylillään. Mieluummin olen asuntovelallinen kun maksan järkyttävän korkeita vuokria ja ikinä en näe penniäkään nistä rahoista.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:01 vieras kirjoitti:
Älyttömän isoja tuloja teillä :eek: jos kaikki nyt on todellakin ilmoittanut nettotulonsa
Onko? Ei minusta, jos kaksi ihmistä käy töissä onhan nettotulojen lähes pakko alkaa nelosella, paitsi jos toinen on juuri valmistunut ja toinen on alipalkatulla terveydenhuoltoalalla...

Meillä 4200? (huomioitu kilsat & päivärahat yms. tuloiksi)
150 tonnia lainaa yhteensä
 
Pai
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:01 vieras kirjoitti:
Älyttömän isoja tuloja teillä :eek: jos kaikki nyt on todellakin ilmoittanut nettotulonsa
Onko? Ei minusta, jos kaksi ihmistä käy töissä onhan nettotulojen lähes pakko alkaa nelosella, paitsi jos toinen on juuri valmistunut ja toinen on alipalkatulla terveydenhuoltoalalla...

Meillä 4200? (huomioitu kilsat & päivärahat yms. tuloiksi)
150 tonnia lainaa yhteensä
Pakko alkaa nelosella??? Ehkä sielä pääkaupunkiseudulla mutta elämää on kehä kolmosen ulkopuolella ja palkat pyörii työssäkäyvillä 1500 - 3000 välillä, riippuen työstä ja koulutuksesta.

4000 euron nettotulot meinaa molemmilla 3000 bruttoa, mikä täällä meilläpäin on aika harvinaista.

Olen itse aika ison arkkitehtitoimiston palkanlaskija ja arkkitehdit eivät saa täällä palkkaa kuin 1800-2700.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 16:36 pai kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:01 vieras kirjoitti:
Älyttömän isoja tuloja teillä :eek: jos kaikki nyt on todellakin ilmoittanut nettotulonsa
Onko? Ei minusta, jos kaksi ihmistä käy töissä onhan nettotulojen lähes pakko alkaa nelosella, paitsi jos toinen on juuri valmistunut ja toinen on alipalkatulla terveydenhuoltoalalla...

Meillä 4200? (huomioitu kilsat & päivärahat yms. tuloiksi)
150 tonnia lainaa yhteensä
Pakko alkaa nelosella??? Ehkä sielä pääkaupunkiseudulla mutta elämää on kehä kolmosen ulkopuolella ja palkat pyörii työssäkäyvillä 1500 - 3000 välillä, riippuen työstä ja koulutuksesta.

4000 euron nettotulot meinaa molemmilla 3000 bruttoa, mikä täällä meilläpäin on aika harvinaista.

Olen itse aika ison arkkitehtitoimiston palkanlaskija ja arkkitehdit eivät saa täällä palkkaa kuin 1800-2700.
Meillä tuo n. 4000? nettotulot. Asutaan uudella maalla, n. 50km Helsingistä. PKseudulla kyllä käydään töissä. Aloitellaan rakentamista ja ei todellakaan olisi varaa asua pk-seudulla. On sen verran kallista asumista, ja ei taas haluta ihan pienessä asunnossa asua kun neljä henkeä. En haluaisi asua jossain 100m rivarissa jossa lapsuuteni vietin. Kun on mahdollisuus tarjota lapsille ns. maalaisympäristö. Jokainen tietysti taplaa tyylillään enkä sano että meidän olisi oikea. Se on vaan meidän perheelle paras kun tykätään ulkoilla ja laittaa omaa pihaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 16:36 pai kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:01 vieras kirjoitti:
Älyttömän isoja tuloja teillä :eek: jos kaikki nyt on todellakin ilmoittanut nettotulonsa
Onko? Ei minusta, jos kaksi ihmistä käy töissä onhan nettotulojen lähes pakko alkaa nelosella, paitsi jos toinen on juuri valmistunut ja toinen on alipalkatulla terveydenhuoltoalalla...

Meillä 4200? (huomioitu kilsat & päivärahat yms. tuloiksi)
150 tonnia lainaa yhteensä
Pakko alkaa nelosella??? Ehkä sielä pääkaupunkiseudulla mutta elämää on kehä kolmosen ulkopuolella ja palkat pyörii työssäkäyvillä 1500 - 3000 välillä, riippuen työstä ja koulutuksesta.

4000 euron nettotulot meinaa molemmilla 3000 bruttoa, mikä täällä meilläpäin on aika harvinaista.

Olen itse aika ison arkkitehtitoimiston palkanlaskija ja arkkitehdit eivät saa täällä palkkaa kuin 1800-2700.
No varmaan kaikki tähän viestiin kirjoittaneet asuu sitten kehä kolmosen sisäpuolella, kun tulot ovat noin hyviä. Täällä palkat pyöriin 1500-2500.
 
niinpä niin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:01 vieras kirjoitti:
Älyttömän isoja tuloja teillä :eek: jos kaikki nyt on todellakin ilmoittanut nettotulonsa
Onko? Ei minusta, jos kaksi ihmistä käy töissä onhan nettotulojen lähes pakko alkaa nelosella, paitsi jos toinen on juuri valmistunut ja toinen on alipalkatulla terveydenhuoltoalalla...

Meillä 4200? (huomioitu kilsat & päivärahat yms. tuloiksi)
150 tonnia lainaa yhteensä
No provohan tuo on selvästi. Tarkoitat siis, että molempien bruttotulot oltava vähintään 2700 ?/kk? Aika harvinaisia on tuollaiset tulot ainakin nuorissa perheissä. Kilsat tuloiksi? Tarkoitatko asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten verovähennyksiä?
 
lainavieras
Meillä nettotulot 3800 (kun molemmat töissä) + tietenkin lapsilisät (ei säästetä lapsille ainakaan tässä vaiheessa).

Asuntolainaa on 260 000. Autolainaa ei ole. Ollaan laskettu että pärjätään vaikka korot nousisivat parilla prosenttiyksiköllä. Jos nousevat enemmän on muutama keino varalla saada vähän ylimääräistä palkkaa työn kautta.

Ei tosin ole mikään upouusi kallis auto (2 autoa), ja vaikka vaatteita kyllä ostetaan niin ei nyt kovin paljon kuitenkaan-mutta ihan kivoja merkkejä meidän mielestä (esprit,jc,jne).

Minä taas puolestani ihmetellyt miten teillä kaikilla niin pienet lainat?? Meillä normaalitasoinen 170m2 valmistalo... ja näin paljon on mennyt rahaa (ei asuta pk-seudulla-eli tonttihinta ei huima). :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 10:14 lainavieras kirjoitti:
Minä taas puolestani ihmetellyt miten teillä kaikilla niin pienet lainat?? Meillä normaalitasoinen 170m2 valmistalo... ja näin paljon on mennyt rahaa (ei asuta pk-seudulla-eli tonttihinta ei huima). :\|
Samaa ihmetellyt. Mielestäni näissä laina- ja palkkagallupeissa oleellinen tieto olisi se, milloin laina on otettu tai minkä ikäisistä ihmisistä on kysymys. Yleensähän vain kysytään, paljonko on lainaa ja sitten vastataan, että meillä on 50 00 ? mutta ei mainita, että lainaa on lyhennetty jo 15 vuotta.
 
Yksinhuoltaja
Olen yksinhuoltaja, nettotulot 2700 e/kk, ei sosiaaliavustuksia eikä myöskään elatustukea ex-mieheltä, 2 lasta, asunto 120 neliöö rivari Pohjanmaalla, lainaa jäi eron jälkeen maksettavaksi 73 000 euroo (lunastin exän osuuden). Ihan hyvin pärjätään poikien kanssa, lainaerä kuukaudessa 1020 euroa. Takasinmaksusumma vähän kärvisti alussa kun ero oli tuore juttu mut siihen tottuu kyllä. Ja mulla on se hyvä puoli et muita lainoja ei oo, auto on mut ei autolainaa. Eikä opintolainaa. Opinnot päättyi 1990-luvulla, mulla valmistuminen vähän kesti kun tein duunia koko 8 vuoden opiskeluajan mut eipä tarvinnu ottaa lainaa.
Pankissa eivät edes nikotelleet, kun halusin loppulainan nimiini. Taisivat olla onnellisia kun saivat miehen heivattua lainan piirista kokonaan pois. Tarjoutuivat kyllä pienentään lainan kuukausierää mut en katsonut sitä tarpeelliseksi.
 
Kitupiikki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:01 vieras kirjoitti:
Älyttömän isoja tuloja teillä :eek: jos kaikki nyt on todellakin ilmoittanut nettotulonsa
Onko? Ei minusta, jos kaksi ihmistä käy töissä onhan nettotulojen lähes pakko alkaa nelosella, paitsi jos toinen on juuri valmistunut ja toinen on alipalkatulla terveydenhuoltoalalla...

Meillä 4200? (huomioitu kilsat & päivärahat yms. tuloiksi)
150 tonnia lainaa yhteensä
Omituista laskuoppia sulla! Millähän alalla mahdat toimia, jos kuvittelet keskiverron lapsiperheen äidin ja isän nettotulojen olevan olevan yli 4000 euroa/kk!

Meillä miehenkin bruttopalkka on alle 2000 euroa, josta jää käteen vain noin 1200-1300 euroa /kk. Ja minun kotihoidontukeni on bruttona noin 400 euroa, josta netto 300 euroa.

Vaikka me molemmat kävisimme töissä, eivät tulomme olisi lähellekään 4000 euroa/kk. Mistähän olet tuollaisia tuloja saanut päähäsi???

Aika monessa työssä bruttopalkka on jopa reilusti alle 2000 euroa/kk. Ja todella huonosti palkattuja aloja löytyy paljon. Mainitsen näistä naivaltaisista aloista: Siivooja, perhepäivähoitaja, lähihoitaja, toimistosihteeri, koulunkäyntiavustaja, myyjä ja kassa.

Oletteko mahdollisesti kansanedustajia???
 
Meillä nettotulot yhteensä n. 2300-2500e/kk,
perheessä neljä hnkeä (lainaa hakiessa 3)
ja lainaa otettiin 105000 euroa. Senkin saanti oli tosi tiukilla kun kuulemma vaan 40% saa se kuukausierä olla kaikista menoista! Omakotitalo olis ostettu (hinta. 150000euroa) mutta pankki ei antanut ja tarjosi 100000 euroa vastineeksi kun halusi pitää meidät asiakkaina siltikin. Sillä saimme rivarikolmion, tosin nyt hinnat nousseet ja meillä asunnon arvo lähentelee 130000 euroa! Takaajia tarvittiin vaan kaksi mutta otettiin kolme! Eli lainan saantihan on paljon pankista kiinni ja siitä että onko pelkät takaajat vai panttaako joku omaisuuttaan lainan takeiksi! osuuspankki olis antanut sen 150000 euroa jos olis joku pantannut mutta sitä ei haluttu... Eli nyt remontin jälkeen pyydän arvioijan jos saatais kaikki takaajat irti lainasta :) Laina saatiin nordeasta ja meillä ainakin jää tosi upeasti rahaa muuhun elämiseen joten ollaan tosi tyytyväisiä ettei saatu isompaa lainaa. Olis kurjaa elää tiukilla, eli se kannattaa huomioida kun lainaa hakee et jää käyttörahaa elämiseen ja joskus hauskan pitoonkin. Mä en käy töissä tällä hetkellä et meillä haaveissa oman talon rakentaminen kun olen saanut työpaikan. Opiskeleenkin pystyn lähtemään vaikka tulot vähenee ja silti riittää elämiseen hyvin ja jos toinen joutuu työttömäks niin sekään ei vaikuta elämisen laatuun :)

Näin meillä :D Olen siis aika samoilla linjoilla tuolla aiemmin kirjottaneiden kanssa et asuntolainan haussa kannattaa pitää joku kohtuu, mut toisaalta eipä omakotitalo (ainakaan kunnollista) saa ainakaan meiltä päin nykyään paljoa alle 180000 euron... Toi summa tuntuu aika paljolta...<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 19:47 Yksinhuoltaja kirjoitti:
Olen yksinhuoltaja, nettotulot 2700 e/kk, ei sosiaaliavustuksia eikä myöskään elatustukea ex-mieheltä, 2 lasta, asunto 120 neliöö rivari Pohjanmaalla, lainaa jäi eron jälkeen maksettavaksi 73 000 euroo (lunastin exän osuuden). Ihan hyvin pärjätään poikien kanssa, lainaerä kuukaudessa 1020 euroa. Takasinmaksusumma vähän kärvisti alussa kun ero oli tuore juttu mut siihen tottuu kyllä. Ja mulla on se hyvä puoli et muita lainoja ei oo, auto on mut ei autolainaa. Eikä opintolainaa. Opinnot päättyi 1990-luvulla, mulla valmistuminen vähän kesti kun tein duunia koko 8 vuoden opiskeluajan mut eipä tarvinnu ottaa lainaa.
Pankissa eivät edes nikotelleet, kun halusin loppulainan nimiini. Taisivat olla onnellisia kun saivat miehen heivattua lainan piirista kokonaan pois. Tarjoutuivat kyllä pienentään lainan kuukausierää mut en katsonut sitä tarpeelliseksi.
Onko tuo sun tulo pelkkää palkkatuloa vai onko siihen laskettu lapsilisät + muut mahdolliset etuudet (esim. asumistuki)?
 
Yksinhuoltaja
Mitä täällä nyt paheksutaan toisten tienestejä, tämähän rupeaa olemaan kun se sekopäinen Vauvalehden keskustelurinki huh.
Ja tiedoksi, kyllä minulle jää käteen palkastani joka kuukausi 2700-2800 euroa, ei kai se nyt niin uskomatonta voi olla. Pääkaupunkiseudulla omat kollegani tienaavat 500-1000 euroa enemmän. Ja jos ei jäisi, tuskin voisin omassa asunnossa asua. Se on palkkatuloa, lapsilisät yh-korotuksineen tulevat siihen päälle. Okei, palkkani on hyvä ellei suorastaan loistava jos ajatellaan naisten keskituloja tai edes mediaania. Mutta takana ovat 8 vuoden opinnot ja pitkä työura muutenkin. Toimin päällikkötehtävissä sanomalehtialalla, jos se nyt ketään kiinnostaa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.04.2006 klo 09:39 Yksinhuoltaja kirjoitti:
Mitä täällä nyt paheksutaan toisten tienestejä, tämähän rupeaa olemaan kun se sekopäinen Vauvalehden keskustelurinki huh.
Ja tiedoksi, kyllä minulle jää käteen palkastani joka kuukausi 2700-2800 euroa, ei kai se nyt niin uskomatonta voi olla. Pääkaupunkiseudulla omat kollegani tienaavat 500-1000 euroa enemmän. Ja jos ei jäisi, tuskin voisin omassa asunnossa asua. Se on palkkatuloa, lapsilisät yh-korotuksineen tulevat siihen päälle. Okei, palkkani on hyvä ellei suorastaan loistava jos ajatellaan naisten keskituloja tai edes mediaania. Mutta takana ovat 8 vuoden opinnot ja pitkä työura muutenkin. Toimin päällikkötehtävissä sanomalehtialalla, jos se nyt ketään kiinnostaa.
En tarkoittanut mitenkään paheksua..tai en ainakaan niin mielestäni kirjoittanut..Kunhan mielenkiinnosta kyselin. Se on minusta hienoa että joillakin on työstänsä kunnon palkka! Anteeksi kun kysyin..

Yleensäkin sitä miten ihmiset tulonsa laittaa..että kuuluukö siihen lapsilisät + muita mahdollsia lisiä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.04.2006 klo 09:07 niinpä niin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2006 klo 15:01 vieras kirjoitti:
Älyttömän isoja tuloja teillä :eek: jos kaikki nyt on todellakin ilmoittanut nettotulonsa
Onko? Ei minusta, jos kaksi ihmistä käy töissä onhan nettotulojen lähes pakko alkaa nelosella, paitsi jos toinen on juuri valmistunut ja toinen on alipalkatulla terveydenhuoltoalalla...

Meillä 4200? (huomioitu kilsat & päivärahat yms. tuloiksi)
150 tonnia lainaa yhteensä
No provohan tuo on selvästi. Tarkoitat siis, että molempien bruttotulot oltava vähintään 2700 ?/kk? Aika harvinaisia on tuollaiset tulot ainakin nuorissa perheissä. Kilsat tuloiksi? Tarkoitatko asunnon ja työpaikan välisten matkakustannusten verovähennyksiä?
En tarkoita asunnon ja kodin välisiä matkoja, vaan työantajien "maaräämiä" matkoja eli siis niitä matkoja, mitä on pakko tehdä jotta saa työnsä kunnolla tehtyä. Ei olla kovin nuoria enää, kohta molemmat 3-kymppisiä.

Johan tuolla toisessa topikissa oli juttua, että esimerkiksi raksamiehille maksetaan palkkaa pari kymppiä tunnilta...

Emme asu kehän sisällä eikä edes Uudellemaalla. :)
 
Meillä on juuri otettua lainaa 240 000

Nettotulot ovat 3600 euroa, lapsilisineen, elatusmaksuineen jne. 4200.

Itse teen 4-päiväistä työviikkoa, ja kun siirryn 5-päiväiseen työviikkoon nettotulot nousevat vielä n. 4-500 euroa.

Olemme 5-henkinen perhe, ja lainaa lyhennämme 1200 euroa kuussa, laina-aika on 25-vuotta.

Asuminen maksaa täällä pääkaupunkiseudulla, eli nyt lainan ottaessamme maksamme asumisesta yhtiövastike+muut kulut huomioiden n. 200 euroa enemmän kuin nyt. Korkoja saa vähentää verotuksessa.

Meille laskettiin, että vaikka korot nousisivat 7:ään prosenttiin, meille jäisi vielä pakollisten kulujen jälkeenkin vähän ylimääräistä rahaa.

Toki pelottaa isoa lainaa ottaa, mutta toisaalta nyt, kaikki raha menee omaan pussiin, ja saman asumisesta joutuisi maksamaan vaikka asuisi vuokrallakin.

Me vanhemmat olemme 4-kympin molemmin puolin, it- ja tietoliikennealalla.
 

Yhteistyössä