galluppi elareista+tuloista

Minkä verran saatte elareita?

Täällä 125?/lapsi/kk

ja itse nettoan töistä n. 1200?/kk

Onko kellään tietoa, että miten "ositetaan" elari, jos etä pitää lasta luonaan kesälomastaan puolet? (siis 2vk) Maksaako esim puolet elarista ja sitten saa itselleen puolet kyseisen kuukauden lapsilisästä??

:whistle:
kuinkahan suuri taloudellinen tappio siitä tuleekaan...
 
Ei sun tartte osittaa jos ei elatussopimuksessa ei niin lue. Se sopimus on se mihin loppupelissä vedotaan. Eli jos siellä ei lue että kesäloman aikana etä tekee luonapitovähennyksen niin ei sinun tule mitään vähennystä hyväksyä.

Sitäpaitsi tuo on alle kaupungin maksaman minimin eli en siksikään lähtisi mitään hyvittämään.
 
kahden lapsen hinta isälle on 259?/kk ei mitään muuta!!! itse maksan muut kulut, isä ei edes tapaa lapsiaan... pitäis hakee lisää elareita, mutta ei kiinnosta nähdä ex:n naamaa niin tyydyn tohon minimiin :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:
 
Luin tuolta oikeusministeriön ohjeistuksesta, että luonapitovähennys voidaan tehdä näin:
Jos lapsi on 13-15 yötä kuukaudessa niin elarista voi tehdä luonapitovähennyksen
0-6 vuotias lapsi 45?
7-12 vuotias 49?
13-17 vuotias 54?.

Eli ei suinkaan puolitella.

http://www.om.fi/uploads/4c5hche.pdf<br><br>
 
Elatusmaksu valtiolta 129 ?, iskä ei ole kanssamme missään tekemisissä. Itse olen tällä hetkellä ansiosidonnaisella nettona 900 ?. Toivon saavani pian töitä. Mutta jos ei tärppää on kai pakko lähteä opiskelemaan uusi ammatti, se vähän hirvittää taloudellisessa mielessä.
 
peuhu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 08:51 mirena04 kirjoitti:
Luin tuolta oikeusministeriön ohjeistuksesta, että luonapitovähennys voidaan tehdä näin:
Jos lapsi on 13-15 yötä kuukaudessa niin elarista voi tehdä luonapitovähennyksen
0-6 vuotias lapsi 45?
7-12 vuotias 49?
13-17 vuotias 54?.

Eli ei suinkaan puolitella.

http://www.om.fi/uploads/4c5hche.pdf
Jos lapsi on puolet kuusta etä vanhemmalla on oikeusministeriön sivuilla myös korkeimman oikeuden päätös siitä että kumpikaan ei maksa toiselle elatusmaksua vaan molemmat huolehtii elatuksesta tahollaan.Toi 15 päivää kk on kuitenkin puolet kuusta.
 
etäisukki
itse maksan 160e/kk lapsesta, joka minulla 10 pvää kk:ssa! jos menee yli tuon ajan, mikä hyvin usein tapahtuukin, niin sitä kutsutaan "vapaaehtoiseksi" pitämiseksi, ja ei tehdä vähennyksiä, kun asiaa kysyin lastenvalvojalta viime tapaamisella! mikä onkin hieman ristiriitainen asia! samoin 4vkon lomani aikana se 20 pvää on ylim.pitämiseen perustuvaa pitämistä,ja exä oikeutettu elatusmaksuun koko kk:lta sekä lapsilisään kokonaan,vaikka ei kuluja lapsesta olekkaan! tätä olen monesti pohtinut!
myös sitä että kun exäni on uuden puolison kanssa hankitun lapsen kanssa kotona kotihoidon tuella, niin katsotaan lv:lla että minulla työssäkäyvänä niin hyvät tulot että elatusmaksut,jopa tämä 160e on liian pieni, nyt väliaikainen sopimus voimassa.Minullakin on puolisoni kanssa vauva, ja yhteiset tulomme ovat nettona 1800e kk:ssa,eli ei olla porhoja, silti tuntuu kuin minun pitäisi maksaa tuosta että exäni on valinnut olla kotona!
osallistun suuresti lapsen hankintoihin, exänkin päähän! meillä on lapsella kaikki omat vaatteet, huone,lelut jne..
silti harmittaa kun minusta tehdään vastuuton isä, kun en muka osallstu rahallisesti tarpeeksi lapseni elämään! välillä tuntuu etteikö kukaan huomaa kuinka paljon hän minunkin luonani kuluttaa lähes puolet kk:sta ilman että saan kumminkaan mitään tukea muualta siihen.
tämä nyt oli toisenlainen näkökulma, mutta pääasia että saam kuulua lapseni elämään, vaimonikin usein sanoo että se on pieni hinta mitä rahaa menee, kun saa olla läsnä lapsen elämässä!
 
129?/kk/lapsi. Kolme lasta. Itse tienaan 1750?/kk. Lapsilisät tähän päälle. Lapset kesäkuun isällä jolloin palautin koko summan hänelle. Jatkuva tappelu kun kuppaan mies paran tyhjäksi...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 13:40 peuhu kirjoitti:
Jos lapsi on puolet kuusta etä vanhemmalla on oikeusministeriön sivuilla myös korkeimman oikeuden päätös siitä että kumpikaan ei maksa toiselle elatusmaksua vaan molemmat huolehtii elatuksesta tahollaan.Toi 15 päivää kk on kuitenkin puolet kuusta.
Missä siellä toi päätös on? En löydä.
 
ihmettelen
kyllä samaa jos lapsi on 15pvää kk:ssa etällä, niin tehdään 45e:n vähennys elareista..sillonhan se todellakin ois fifti fifti..vai miksi ihmeessä tarttis maksaa lähille omasta 2vkosta, eihän etäkään siihen saa mitään avustusta taas lähiltä..
niin tiedän kyllä ystäviä joiden miehet maksaa puolikas tilanteessakin sitä elatusmaksua, mikä on ihan hullua ja kohtuutonta!!
 
joo joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 23:03 harmaana kirjoitti:
Elareita 350 ?/kk kahdesta lapsesta, ex ei osallistu mihinkään hankintoihin. Oma bruttopalkka 3600 ?, josta käteen jää 2500 ?.
Näinhän tämä menee.

Eli nainen vie mukulat ja laskuttaa.

Tässä esim. laskeskelen seuraavasti:

elarit 350?/kk + lapsilisä 2 x 110 ? +
naisen sijoittama vastaava panos 350? = 920? nettotuloa lapsen elämiseen.

Johtopäätös: Erolapsi on paremmassa tilanteessa kun OPISKELIJAT.

JA miehellähän on paljon mahdollisuuksia päättää kuka kersat vie.

Tällainen on tämän opäivän maailma ja sitten jaksetaan ihmetellä kuinka miehet pärjää niin huonosti
avioeroissa.

Lainsäätäjä on hyvää tarkoittaen tehnyt halla kestäville parisuhteille.

HETI KU ALKAA VÄHÄKI VIT-OTTAA PÄÄHÄN NOSTETAAN KYTKINTÄ JA
LASKUA PERÄÄN.

NO TOTUIUSHAN TULEE SITTEN KUN SE UUSI MAKOOS ON YLEENSÄ YHTÄ
JASKA KU ENtINENKIN.

ELI VIKA ITTESSÄ JA SILLEE TOLEE..................
 
MIedän perheessä maksetaan elareita ja saadaan elareita niin kuin varmaan monessa muussakin uusperheessä. Mieheni velvoitettiin maksaamaan elareita 220 euro/lapsi, joita on kolme ja tämän päälle matkakulut, jotka ovat n. 80 euroa/Kk (lapset asuvat 300 km päässä ja ovat luonamme joka toinen viikonloppu) Mieheni nettotulot 2000 e/Kk. YHden lapsista mieheni maksoi kertakorvauksena. Maksamme yhteistä asuntoa , josta asumiskulut ovat molempien osalta 600 e/Kk (asuntolaina ja yhtiövastike)
Saan itse elareita 300 e/kk ja tuloni ovat nettona 1440 e/kk, lapsilisä loppui juuri. Tiedän, että saamani elari on paljon, ex-mieheni maksaa tämän summan omasta tahdostaan.
.. ja meillä on yhteinen tili ja yhteinen velka :)
 
moni
etävanhempihan mahdollistaa sen että äiti saa jäädä kotiin hoitaan vaikka sitten niitä UO:N kanssa hankittuja lapsia!! kun silloin äidin osuus lasketaan niin pieneksi elareita laskiessa, ja ex miehen sitten vastaavasti korkeemmaksi, oli uudessa liitossa lapsia tai ei..nimim.kokemusta on!!
 
harmaana
Mielestäni 175 ?/lapsi ei ole mitenkään hurjan paljon.

Joskus voi olla niinkin, että äijä päättää nostaa kytkintä ja jättää vaimon ja lapset oman onnensa nojaan. Ja lapset ei paljoa kiinnosta, kun on uuden poikamieselämän makuun päässyt. Näin kävi meillä.

Asumme samalla paikkakunnalla pk-seudulla, mutta isä tapaa lapsia max. kerran kuussa. Lomiaan ei halua lasten kanssa viettää.

Hienoa, kun miehellä on mahdollisuus noin hylätä ja unohtaa jälkikasvu. Kauheaa, kun joutuu kärsimään ja maksamaan siitä hyvästä! Mielestäni voisin laskuttaa häntä enemmänkin, hänen omien lastensa hoitamisesta palkkaa! :LOL:
 
Pojalleni tarkotetut rahulaiset (sis. lapsilisä, perhe-eläke) kuukaudessa on noin 600e. Ja näillä rahoilla saan pidettyä pojan hyvässä vaatetuksessa ja kaikki tarpeellinen saadaan ostettua. Satanen menee pojan tilille joka kuukausi, kunnes täyttää 18v.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 15:00 moni kirjoitti:
etävanhempihan mahdollistaa sen että äiti saa jäädä kotiin hoitaan vaikka sitten niitä UO:N kanssa hankittuja lapsia!! kun silloin äidin osuus lasketaan niin pieneksi elareita laskiessa, ja ex miehen sitten vastaavasti korkeemmaksi, oli uudessa liitossa lapsia tai ei..nimim.kokemusta on!!
Jaa, jos se äiti hoitaa niitä uusia lapsia vaan, niin missäs ne vanhat on? Komerossa vai? Kyllähän se on kaikille lapsille iso etu kun on äiti kotona. Ja elareilla ei kyllä kukaan ole tässä maassa elänyt. Kyllä siinä uusi puoliso auttaa myös edellisen liiton lapsia ja hyvä niin.

Kertokaa missä on se kuuluisa hana mistä tulee nämä kuuluisat yh-äitien tuet tulevat. Kaikki pienituloiset saavat samat asumis- ja toimeentulotuet, eikö vaan? Ei ole erikseen yh-suunnattuja tukia paitsi lapsilisän korotus kolmekymppiä.
 
vastaan sinulle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 16:57 hetkinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 15:00 moni kirjoitti:
etävanhempihan mahdollistaa sen että äiti saa jäädä kotiin hoitaan vaikka sitten niitä UO:N kanssa hankittuja lapsia!! kun silloin äidin osuus lasketaan niin pieneksi elareita laskiessa, ja ex miehen sitten vastaavasti korkeemmaksi, oli uudessa liitossa lapsia tai ei..nimim.kokemusta on!!
Jaa, jos se äiti hoitaa niitä uusia lapsia vaan, niin missäs ne vanhat on? Komerossa vai? Kyllähän se on kaikille lapsille iso etu kun on äiti kotona. Ja elareilla ei kyllä kukaan ole tässä maassa elänyt. Kyllä siinä uusi puoliso auttaa myös edellisen liiton lapsia ja hyvä niin.

Kertokaa missä on se kuuluisa hana mistä tulee nämä kuuluisat yh-äitien tuet tulevat. Kaikki pienituloiset saavat samat asumis- ja toimeentulotuet, eikö vaan? Ei ole erikseen yh-suunnattuja tukia paitsi lapsilisän korotus kolmekymppiä.
se yksi etälapsi on myös tottakai kotona, mutta esim.neuvolasta suositeltu tälle leikki-ikäiselle päiväkotipaikkaa että saisi ikäistään seuraa ja tekemistä,mutta äiti ei siihen suostu jos ei mieheni maksa päivähoitomaksuja..ja mies on pohtinut maksaa puolet mielellään,mutta se on kaikki tai ei mitään!!eli tässä tapauksessa se ei ole lapsen etu että on jo viidettä vuotta kotona, ja ilman ikäistään seuraa!!
no lv oli miehelleni sanonut että tietääkö mieheni kuinka vähän siitä saa kun hoitaa lapsia kotona,mies kyllä kertoi tietävänsä,mutta mun miehenkö vika se on sitten??väkisinhän siinä tulee tunne että miestä rokotetaan siitä että äiti päättänyt jäädä kotia..ja onko sekin mieheni vika ettei äiti saa lapsesta kun vajaa 60e jotain sisrruskorotusrahaa, siksikö pitäis elareiden hipoo tavaita että äiti pärjää..ja hei,exä on ihan sanonu suoraan ettei ole hänen UO:n velvollisuus maksaa pojan kuluja, no ei tottavie olekkaan, mutta samoin voisin ajatella minä, mutta kun olen mieheeni rakastunut ja hänellä lapsi aiemmasta liitosta, totta hemmetissä lapsella meillä samat oikeudet kun yhteiselläkin!!

niin ja minulla ei ole varaa jäädä kotiin kun äitiysloma loppuu, menen töihin,se taas on mun valinta..mutta jos mieheni exä haluaa hoitaa lapset kotona, ei se ole syy rokottaa ex miestä, joka osallistuu hyvin paljon muutenkin kuluihin kun pelkän elarin verran, ja poika meillä on paljon!!
 
vastaan sinulle
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 16:57 hetkinen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.04.2007 klo 15:00 moni kirjoitti:
etävanhempihan mahdollistaa sen että äiti saa jäädä kotiin hoitaan vaikka sitten niitä UO:N kanssa hankittuja lapsia!! kun silloin äidin osuus lasketaan niin pieneksi elareita laskiessa, ja ex miehen sitten vastaavasti korkeemmaksi, oli uudessa liitossa lapsia tai ei..nimim.kokemusta on!!
Jaa, jos se äiti hoitaa niitä uusia lapsia vaan, niin missäs ne vanhat on? Komerossa vai? Kyllähän se on kaikille lapsille iso etu kun on äiti kotona. Ja elareilla ei kyllä kukaan ole tässä maassa elänyt. Kyllä siinä uusi puoliso auttaa myös edellisen liiton lapsia ja hyvä niin.

Kertokaa missä on se kuuluisa hana mistä tulee nämä kuuluisat yh-äitien tuet tulevat. Kaikki pienituloiset saavat samat asumis- ja toimeentulotuet, eikö vaan? Ei ole erikseen yh-suunnattuja tukia paitsi lapsilisän korotus kolmekymppiä.
se yksi etälapsi on myös tottakai kotona, mutta esim.neuvolasta suositeltu tälle leikki-ikäiselle päiväkotipaikkaa että saisi ikäistään seuraa ja tekemistä,mutta äiti ei siihen suostu jos ei mieheni maksa päivähoitomaksuja..ja mies on pohtinut maksaa puolet mielellään,mutta se on kaikki tai ei mitään!!eli tässä tapauksessa se ei ole lapsen etu että on jo viidettä vuotta kotona, ja ilman ikäistään seuraa!!
no lv oli miehelleni sanonut että tietääkö mieheni kuinka vähän siitä saa kun hoitaa lapsia kotona,mies kyllä kertoi tietävänsä,mutta mun miehenkö vika se on sitten??väkisinhän siinä tulee tunne että miestä rokotetaan siitä että äiti päättänyt jäädä kotia..ja onko sekin mieheni vika ettei äiti saa lapsesta kun vajaa 60e jotain sisrruskorotusrahaa, siksikö pitäis elareiden hipoo tavaita että äiti pärjää..ja hei,exä on ihan sanonu suoraan ettei ole hänen UO:n velvollisuus maksaa pojan kuluja, no ei tottavie olekkaan, mutta samoin voisin ajatella minä, mutta kun olen mieheeni rakastunut ja hänellä lapsi aiemmasta liitosta, totta hemmetissä lapsella meillä samat oikeudet kun yhteiselläkin!!

niin ja minulla ei ole varaa jäädä kotiin kun äitiysloma loppuu, menen töihin,se taas on mun valinta..mutta jos mieheni exä haluaa hoitaa lapset kotona, ei se ole syy rokottaa ex miestä, joka osallistuu hyvin paljon muutenkin kuluihin kun pelkän elarin verran, ja poika meillä on paljon!!
 
jaa
Millaisiahan mahtavia elareita sitä sitten maksetaan että niiden turvin voi jäädä kotiin. Olisipa mahtavaa.

entäs jos se ex olisikin työtön eikä saisi töitä vaikka yrittäisi? Kyllähän se olisi mahtava kun voisi säädellä toisen elämää vieläeron jälkeenkin. Tai kaikista parastsa olisi jos uudelta vaimolta kysyttäisiin että mitä sen exän kuuluisi tehdä.

Ja se minusta pa..ka puhetta että lapsen on parempi olla tarhassa. Etkä sitä päätä kyllä sinä
 
vastaan sinulle
kyllä tässä tapauksessa lapsen vaan parempi olisi päiväkodissa, mutta sinähän et lapsen diagnosia tiedä, jonka vuoksi päiväkotipaikkaa suosittelee neuvola ja lääkäri yhdeksi hoitomuodoista!! monesti meinaan vertaisryhmästä on vaan hyötyö lapsen kasvua ajatellen,niinkuin tämän lapsen kohdalla!! että se siitä.

ja on se vaan kumma että isän pitää kattaa lapsen lähes koko elanto exän päässä sekä omassa päässä..ainakin näin ajatellen, mun mielestä vanhemmat JAKAVAT lapsensa kustannukset, yhdessä tai erikseen ollessakin!! ja kyllä pitää osata sitten hieman miettiä kulutusta jos tuntuu ettei pärjää, eikä olla samantein nostamassa sitä elatusmaksua kun siellä omassa uusperheessä tapahtuu muutoksia! se ei ole todellakaan minun eikä mieheni vika että exä on kotona ja puoliso jäi työttömäksi, ei silloin tarvitse minun mieheni pussista ruveta repiin sitä puuttuvaa osaa joka tuli tämän myötä!! näistä kolmesta lapsesta tosiaan vain yksi on mieheni, ja hän hoitaa kyllä velvollisuutensa!!
mies maksaa 160e elaria,kustantaa matkat ees taas, lapsi oli viime kk:ssa meillä 14 pvää, joten mitä vielä??!!
tämä exä oli kysynyt kaikenkukkuraksi että haluuko mieheni että he joutuvat muuttamaan kotoa pois kun ei oo rahaa maksaa vuokraa enään..siis miksi tämä on miehen vika, kun maksaa noin vähän elareita??!! pitäs vissiin maksaa exän uusperheen vuokrakin vielä,että lapsella pysyy koti!!
 

Yhteistyössä