Gastroskiisi

Mulla ei ole minkäänlaisia supisteluita (kai?), mutta muita kipuja on ollut.. Tänään vihlonut vatsaa ja selkää, en tiedä mitä on..
Onko sulla painoarviota tehty millon viimeksi? Mietin vaan, kun mulla tehtiin viimeksi vkolla 33+2 ja oli 1.8kg. Ku en yhtään tiedä, onko iso vai pieni, esikoinen kun tulossa. :D Nyt viikkoja 34+6, kovasti jänskättää että millon syntyy. Mies vähän hädissään, kun oltais keskiviikkona menossa sellaselle keikalle minkä se ehdottomasti haluaa nähdä. Lupasin pitää tän sisällä sen yli. :LOL:
 
Meilläkin vähän siellä alakäyrällä. Tosin mua ei henkilökohtaisesti mitenkään haittaa jos tuo ei ole 5kilonen ku ulos putkahtaa. :LOL: Kuhan kasvaa omaan tahtiinsa, se on hyvä.
Synnytystä ei oo suunniteltu. Oon TOSI huono itse puhumaan oma aloitteisesti millekään sairaala hlökunnalle, vaikka joku painaiskin mieltä (mikä on huono juttu,juu). Tähän mennessä kuitenkin on sanottu vaan, että alakautta, mikäli mahdollista (ja vaikuttaa mahdolliselta). Maanantaina on mulla uus ultra taas, nähdään miten pieni voi ym. Sillon saanen lisätietoa siis.
Helsingissä asustan, eli naistenklinikalle menen. Ihan vieras paikka, jänskättää. Kurkin vähän sun profiilias, taisit olla jostain vähän kauempaa?
 
Joo ollaan 150 km päässä hesasta, mutta koska vain kehä 3:n sisällä on älyllistä elämää, tullaan kans nkl:lle synnyttämään.. :D Meillä oli ensimmäinen 4230 g, mistä ei ollut aikaisemmin mitään ns. ongelmaa, kunnes meille vaihtui lääkäri joka oli sitä mieltä, että jos 1. on ollut melkein neljä puol kiloa, niin tässä vauvassa täytyy olla kehityshäiriö, kun on niin pieni... :/

Käytiin tihenneityissä kontrolleissa ja yllätys, yllätys: vauva kasvaa ihan normaalisti, vatsan ympärys tosin on noin kolme viikkoa jäljessä (sillä että ohutsuolta on vatsanpeitteiden ulkopuolella, saattaa olla osuutta asiaan.. :) )
 
Oolrait, eli siellä on sit lastenosastolla tavattavissa muita samassa tilanteessa. :D Saa tulla vetämään hihasta, kun saavutte (me varmaan ollaan siellä kuitenkin ekana).
Eikös noi lapset ny muutenkin voi aika erikokoisia olla, meillä helmikuisissa on yks jonka vauva on nyt jo isompi ku hänen toka laps syntyessään.. Tai siis oli joskus viikko sitten jo.
Meillä on huomenna tosiaan kanssa ultra, saa nähdä millasta tietoa tulee. Ajateltiin samalla, jos sais kysyttyä sen tutustumiskäynnin sinne osastolle.. Ollaan miehen kanssa jo eksyttykin siellä nimittäin. :LOL:

*muoks, mites muuten teillä synnytys, onko ollut puhetta? Tulee pitkä matka synnyttäänkin teille. :eek:
 
Me ei käydä tutustumassa ollenkaan, koska matkaa on sen verta paljon, eikä pkl aikoja saa kuulemma soviteltua tutustumiskäyntien kanssa yhteen.. Eiköhän ne hoitajat sitten tiedä minne pitää mennä.. :) Yleensähän se joo menee noin päin että seuraavat on isompia ku ensimmäiset.

Mulla on täällä koko ajan sellanen "lähdön tunnelma", harmittaa vaan kun supistaa päivittäin eikä oikein tiedä että milloin lähteä.. Meillä on vielä ambulanssikyyti edessä, joten houkutus tehdä ns. turhia matkoja on aika pieni.. :/

Mun käsittääkseni viikon 36 jälkeen on parempi mitä aikaisemmin lapsi tulee ulos, että suoli ärtyisi mahdollisimman vähän.. (saa korjata, jos olen saanut väärän käsityksen lääkärien puheista...)
 
Joo, mietinkin että teillä tulee varmaan ihana lähtö, ku on tavallaan aika pakko olla varma, että oikeesti tapahtuu jotain..
Mua ei sillai oo supistellut tosiaan koskaan, käsittääkseni, tai sit en vaan tunnista niitä. Särkee ja vihloo kyllä usein.. Saa nyt nähdä.
Mä en tiedä tosta että kuinka millon tuon olis hyvä tulla ulos. Sen verran vaan, että lähtevät tosiaan itekseen usein etukäteen syntymään.
Vähän jänskättää jo, ja toisaalta oon jo vähän halukaskin näkemään tän pötkylän. Ristiriitaista sinänsä, koska kai sen olis vielä hetken aikaa hyvä olla tuolla.
Nyt siis meillä viikkoja 35+1.
 
Tottakai kohtu on lapselle paras paikka, mutta luulen et toi ns. kiire johtuu siitä että mitä kauemmin vauva on mahassa (siis yli 36 vko:n) sitä suurempi riski on että suoli ärtyy pahasti..

Ja ehkä sen takia suurin osa (kaikki tapaukset, mitkä minä tiedän Suomesta ja Englannista) vauvoista syntyy reilusti ennen laskettua-aikaa..

Onko teillä muutes tieto vauvan sukupuolesta..?
 
Meille on tulossa "luultavasti poika"... Eli alussa ne suolet oli jalkovälissä ni ei tarkkaan näkyny kuulema, ja nyt ku oli kääntynyt pää alaspäin ni piti jalkoja ristissä.. :D Halunnee pitää jännitystä yllä.
Joo, siis kyllä kuulostaa mun mielestä loogiselta, että kandeis syntyä piakkoin.
 
Mitä mieltä oot ollu NKL:n lääkäreistä/muusta hoitohenkilö kunnasta?

Meille on sattunut vaikka mitä: Joudumme poikkeuksetta odottamaan yliaikaa (tosin vain puol tuntia - tunti), lääkärit ovat töykeitä, paitsi viime kertainen nainen oli aivan mahtava! Mutta nuorehko mieslääkäri voisi tarkistaa vähän asennettaan.

Paras oli kyllä ehdottomasti kun eräällä tutkimus kerralla jostain alkoi kuulua Sinkkuelämää-tunnari. Ääni tuli naislääkärin laukusta, nainen vastasi puhelimeen ja jutteli ihan kaikessa rauhassa, kuin olisi kaupassa ollut (henk. koht. asioitaan)..
 
Mä oon sillai fifty/fifty kannalla. Osa on mukavia, osa töykeämpiä ja pelottavia. Muutenkin mua risoo se, että tuonne joudun synnyttään, kun oisin kättärille halunnu. Kättäri on kuitenkin meikäläiselle tuttu ja turvallinen.
Me ei olla sillai jouduttu odottelemaan, ku ehkä 15min, paitsi viime kerralla, jolloin sitä pyydettiinkin anteeksi kun oli lekuri myöhässä.
Viime kerralla mullakin oli tosi kiva lääkäri, joku sellane nuori blondi, lyhyttukkainen. Sen voisin ottaa synnytykseen.. (jospa saiskin valita!) Myöskään en haluais mitään opiskelijoita synnytykseen, mutta pelkään etten osaa sanoa ei. Ekalla ultrauskerralla opiskelija vaan oli siinä, multa ei edes kysytty käykö se!
Huh, mua rupes just pelottaan hetki sitten, että ku multa jotain tuolta alapäästä tulee, ni josko se on lapsivettä. (sitä on tullu jo useemman päivän). Ja huomenna ajattelin kysyä jos ne asian tarkistaisivat. Ja tajusin sitten että sehän voi olla synnytys ihan lähellä. :eek:
 
mullakin välillä tosi kipeitä supistuksia, mutta ovat kuintenkin loppuneet itsestään.. Mua arvelluttaa edelleen lääkäreiden mielipide synnytyksestä. Kun ajattelen itse näillä maalaisaivoillani, niin luulisin että suoli ärtyy hurjasti alatiesynnytyksessä, mutta Lastenklinikalta ja Naistenklinikalta on molemmista tullut sama mielipide, että molemmat synnytystavat käyvät yhtä hyvin..?! :headwall:
 
No periaatteessa ymmärrän että alatiesynnytys on parempi. Se kai vielä valmistaa lapsen suolistoakin jotenkin (muistaakseni luin jotain sellasta jostain joskus.. :D ). Ja tavallaan kun sillon lapsi "tietää" että syntyy, tai siis ainakin jos mä olisin vauva ni vois olla shokki et joku vaan nostais mut yhtäkkiä leikkaussalin kirkkaisiin valoihin.. :D Mieluummin syntyisin sillai pikkuhiljaa..

Me käytiin tänään tosiaan ultrassa, seuraava taas kahden viikon päästä. Lapsivettä tuo ei ollut, mitä tuolta tulee, eli valkovuotoa lie. Ärsyttävää se ainakin on. Kohdunsuu on pehmeä ja hiukan auki, mutta en oikeastaan tiedä mitä tuo tarkoittaa, vai tarkottaako mitään.. :D Ei selitetty tarkemmin. Lapsi painaa 2050g, eli kahdessa viikossa 200g lisää. Mun mielestä aika vähän.. Mutta, eipä nuo huolestuneet, niin en kai minäkään. Seuraava ultra kahden viikon päästä.
 
Kohdunsuun pehmeneminen tarkottaa vaan sitä että paikat valmistautuu, jollain kestää viikkoja ennenku lapsi syntyy ja jollain kaikki tapahtuu päivissä.. Mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun mulla todettiin, että kohdunkaula on pehmeä ja auki niin muutaman päivän päästä oli nyytti sylissä. Mut oon kyllä kuullu että moni on kärvistellyt viikkojakin synnyttämättä vaikka paikat pari senttiä auki..

Meillä on seuraava käynti vasta 28. päivä. Tuntuu hurjalta ajatella että pitäisi synnyttää lapsi alakautta.. Vaikka vielä muutama viikko sitten olin ehdottomasti suunniteltua sektiota vastaan.. :/ Laitetaan hormonien piikkiin..
:saint:
 
Pitää vielä täsmentää että luotan Naistenklinikan lääkäreihin ja uskon että minä ja vauva ollaan molemmat Suomen parhaassa hoidossa, mutta ymmärrettävistä syistä on vähän vaikea ajatella järkevästi tässä tilanteessa..

Palvelu tosin on ollut ajoittain hieman ylimielistä ja vähättelevää. Mutta pidän peukkuja että meille sattuu ens kerralla sama ihana lääkäri, joka hoiti viimeksikin.
 
Mites sulla tuo aiempi lapsi syntynyt, onko sektiolla sitten?
Mullakin mielialat vähän vaihdellu, kun tulee eri tietoa koko ajan (varsinkin alkuraskaudesta tuli).. Vähän lähinnä synnytyksessä jännittää sen jälkeinen aika, kun ei saakaan lasta syliin yms. Ja osastolla kun on, jos joutuu huoneeseen missä on muitakin, ni voi olla raskasta kun heillä on lapset vierellä (?), ja itsellä lapsi on teharilla.

Mutta samaa mieltä oon kyllä, että vähän on kehnoa palvelua nkl:ssä. Tosin ekassa ultrassa kävin kätilöopistolla ja siellä sattui olemaan ihan hirveä kätilö tekemässä, että sen puoleen. Toivon että kuitenkin sattuis hyvät tyypit vuoroon kun itse menee synnyttään, olis ikävää jos tapahtumasta jäis hlökunnan vuoksi huono maku.

Ai ja tää pien on laskeutunutkin kai, eli eipä tässä enää hirveän kauan varmaan odotella. Vähän jo alkaa kyllästymäänkin tähän raskaanaoloon, että ei sen puoleen.... Mies samoin, sen mielestä on hirveetä ku en voi tehdä mitään (ku sattuu/väsyttää/tms). On se herttanen. =)

Tajusin just muuten, että meillä ultra kanssa 28.päivä, jos sinne asti pysyy sisällä vielä. 14.20 olis aika. Mites, törmätäänkö me siellä todennäkösesti? :D
 
^siis laskeutunut KAI on siis siksi kun sekin jäi meikäläiselle vähän epäselväksi. Lääkäri sanoi että laskeutunut on, ja ku kysyin että onko kiinnittynyt ni hän totes että "ei, mutta tavallaan on. Käytännössä on." Ota siitä ny sitte selvää.... :/
 
Ensimmäinen lapsi syntyi alakautta vko 40+4 pit. 52 cm, paino 4230 g. Mua on kans mietityttäny et jos joutuu kimppa huoneeseen vierihoidossa olevien kanssa. Tosin kuulin huhun että NKL:lla on omat huoneet äideillä, joiden vauva ei vierihoidossa. Pitää tarkistaa.. :)

Meillä aika on jo 10.30 (eli päästään 11.30 sisälle :LOL: ), Sen takia pitää ottaa aina mah. aikaseen, koska siellä joutuu aina odottamaan ns. yliaikaa, niin tulee sitten kiire hakea esikoinen tarhasta ajoissa..

Meilläkin isäntä toimii kanaemona. Se pitää mua jonain syöttöporsaana ja koska odotan SEN lasta mun pitää syödä koko ajan koska vauvalla on kuulemma nälkä.. :D

Lisäksi hirvittää ajatus sairaalassa olosta, mulla on kauhea sairaalakammo ja oon kerran pyörtynykkin sairaalaan. Tottakai on ihanaa ja tärkeää olla lapsen luona, mutta ajatus siitä, että joudun sektion takia makaamaan yksin sängyssä viikon ei kuulostaa yhtään mielekkäältä.. :S

Mä olen joutunut olemaan sairaslomalla jo lokakuun puolesta välistä, joten alkaa täälläkin päässä tää "toimettomana olo" rassata..
:headwall:
 
Voi ei, tsemiä sinne lomalle.. Mä oon ihan innoissani lomasta ku saa kerrankin nukkua, + ollaan muutettu (lokakuussa jo tosin), eikä oo vieläkään laitettu kuntoon tätä kotia eli hommaa riittää.
Oispa tosi ihanaa jos olis tollaset huoneet! Mäkään en ole mikään sairaaloiden ystävä, en oo koskaan ollut yötä sairaalassa (vaikka lapsena leikattiin tyrä, ni pääsin silti pois heti). En myöskään käy lääkäreillä, ellei ole ihan pakko.. Paitsi nyt oon löytäny sellasen yleislääkärin joka on kiva, ja tuttu mulle (äiteen ystävän miniä).
Mullakin on vähän suunnitelmissa, että mikäli paranen nopeaan ni lähden ulos heti ku mahdollista.. Ja alakautta luulis toipumisen olevan nopeampaa.

Mites muuten, jäättekö helsinkiin sit ku pien syntyy, esim siihe mcdonalds taloon (vai mikälie)? Tulee aika pitkät matkat eestaas 150km, kun kuitenkin varmaan usein tahtoo lasta nähdä.

Ai mies tietää että vauvalla nälkä? Niil on varmaan jotain yhteisiä koodeja millä ne viestii. ;) Tuokin muistuttaa mua aina syömisestä, ja varsinkin raudan popsimisesta ja maidonjuonnista.. On se sulosta. Mutta hyvä, että on hyvät miehet! Olis raskasta kuitenkin yksin varmasti.
 
Sehän siinä kaikista hauskinta on ettei tiedä mitä ja miten tapahtuu.. En tiedä pääseekö sinne taloon "pelkkä äiti"", mut se olis kyl ihan lottovoitto. Varsinkin kun ajattelee että vaihtoehtoina ovat hesan hotellit ja autossa nukkuminen..

Sunnitelmissa on täysimetys, pumppukin ostettu valmiiksi.. :)

Toinen asia mikä mietityttää on parkkipaikat (vaikka siellähän on parkkitalo missä on TÖRKEEN halpaa, vaan euron/tunti. Toi kuulostaa näin maalaisen korviin kovin kalliilta.. :ashamed: )

Toinen mikä surettaa on se että en voi viettää niin paljon aikaa esikoisen kanssa, joka on tähän asti ollut äitin jakamattoman ja suunnattoman rakkauden ainoa kohde.. :| Onneksi mulla on maailman ihanin aviomies, jonka kanssa ne on kuulemma marakatti ja gorilla :D :heart:
 
En kuulu tähän keskusteluun,mut kuitenkin kerron et minä sain naistenkilinikalla oman huoneen (yhden hengen) ja maksoi saman verran kuin huone missä on monta ihmistä, joten pyytäkää sellainen jos eivät automaattisesti laita! Lapsellani huomattiin silloin kun syntyi harvinainen sukulais sairaus MMC:lle! Ja parkkipaikoista, saatte pysäköinti lipun maksaa viikossa 20 e ja saa olla parkissa vaik kokoajan! Pyytäkää osastolta missä olette niin lisä tiedot mistä saatte hakea jos tarvetta! Tsemppii synnytykseen kaikille!! Ja hyvää alkanutta vuotta!! :D
 
minäki ajattelin kertoa, että nkl:lla todella on niitä vauvattomia huoneita. olin itsekin sellaisessa ja siellä oli 2-3 muuta äitiä. kaikkien lapsilla oli jotain vaivaa joten vertaistukea sai heti.sitten lastenklinikalla ravatessa tukea sai vielä paljon enemmän lisää!

-"mäkkäritaloon" voi majoittua vaikka koko perhe!

-imettävä/pumppaava äiti saa lkl:lla käydä kerran päivässä syömässä henkilökunnanravintolassa ilmaiseksi. mies saa alennusta.

-ei leikkauksesta toipuminen aina vie kovin kauan. meillä vauva synty la ja ti pääsin kotiin jonka jälkeen kuljin joka pvä lkl:lle. tosin hieman hitaammin piti kävellä ja vatsalihaksia ei voinu käyttää vähää aikaan, mutta suuri motivaatio parantua auttoi!

tässä jotain käytännön juttuja mitä tuli mieleen. :)
 
Kiitoksia tatja ja leela!
Kävin tänään tutustumiskäynnillä siellä, eikä oikein jäänyt hyvä mieli. Tosin mua alusta saakka on ärsyttänyt, etten pääse kättärille, kun siellä tunnen oloni kotoisaksi..
Meillä ei onneks oo parkkiongelmaa, kun helsingissä asutaan (tai no siis tavallaan on, jos lastenklinikalle autolla meinaa mennä). Se on kyllä huomattu, ettei niitä parkkipaikkoja kovin paljoa ole siinä edessä ainakaan.

Päivä parani huomattavasti kun kuuli noista huoneista! Se on mun suurin huolenaihe melkeen ollut, siis jos itseäni vaan ajattelen (tottakai lapsesta huolin)..
 
Kiitokset "konkareille" täältäkin suunnalta.. :flower: Kertoisitko civindal lisää siitä tutustumiskäynnistä, millaista siellä oli? Meille kun sitä ei voi järjestää.. :(

Ties vaikka satutaan poksahtamaan samaan aikaan ja ollaan samassa "sinkku-huoneessa".. B)
 
Miten teillä on muutes mies suhtautunut lapsen erilaisuuteen..? Meillä isukki on nyrkit pystyssä jos joku edes puolivahingossa erehtyy puhumaan "vammaisesta lapsesta". Siihen perään alkaa selitys kuinka 90 % elää normaalia elämää, eikä tämä vaikuta aivoihin.

Itselle kaikki elämä on tärkeää ja samanarvoista (totta kai olen iloinen että vauvan sairaus on lievimmästä päästä) ja olen hyväksynyt sen että lapsesta puhutaan "erityislapsena"..
 

Yhteistyössä