Gastroskiisi

Meillä gastr todettii eka kättärillä ja seuraavana päivänä uus ultra naistenklinikalla jonka jälkeen joku lääkäri/sosiaalityöntekijä kerto meille tilanteesta ja sen vaihtoehdoista. Sanoimme, ettei keskeytys tulis kysymykseenkään (ennen kun ehti edes ehottaa) ja se vastas että sillo ei siitä ees puhuta. Siinä kuultiin mitä asia käytännössä tarkoittaa ja millaset (mielestäni olemattomat) riskit tapauskeen liittyy.

Kaikenkaikkiaan kaikki lääkärit ja kätilöt suhtautu tosi hyvin eikä minkään laista painostusta ilmenny. Enemmänki kaikki huolehti että miten me ollaan henkisesti asian kanssa jaksettu. Se tuntu hassulta ku itte ei oltu moksiskaan.
 
teille ollaan oltu nuon mukavia, ei mun mielestä oo oikein heti ehdottaa keskeytystä, luulisi sen ikäänenki nainen tietävän kuinka se pelkkä sanaki saa naisen pään sekaisin ja olon kauheaksi.. enää pari viikkoa nin pääsee katsomaan vauvaa onko asiat mennyt mihin päin. ja luultavasti sitte on samalla selapsivesitutkimus, koska sairastin alku raskaudesta vesirokon :/

ja se on voinu vahingoittaa pikkusta enemmänkin..mutta toivon silti parasta :heart:
 
Heips! Tänään pääsin kotiin sairaalasta, älkää vaan jääkö yhtä pitkäksi aikaa itse osastolle.. Selkä ihan rikki, ei pysty oikein hengittämäänkään itse kunnolla kun sattuu.
Mies oli mukana. Sektio oli kiireellinen, mutta ei kuitenkaan hätä. Puudutuksen laitto tosiaan kesti, meinattiin nukuttaa ja silloinhan mies ei olisi mukana.
Leikkuun jälkeen mies lähti lapsen mukana klinikalle häntä viemään. Minä menin heräämöön.
Lasta pääsin tunnelia pitkin katsomaan, mies työnsi rullatuolia. Mulle ei ruokakaan maistunut, niin olin vähän heikkona. Kerran kävelin sen matkan edes takaisin, eilen, ja koville otti. Nojasin rullatuoliin, ja nyt mietin miten pärjään täällä ulkomaailmassa ilman rollaattoria..

Meidän pienen haava on nyt tosiaan tulehtunut, mikä on kuulema hyvin harvinaista. Tulehdusarvot tänään kuitenkin olivat hyvin laskussa, ja pieni on jo suht virkeä. Tänään maitomäärää (omaa maitoa, kyllä!) nostettiin 15ml. Kakkaa tulee, vihreetä ja välillä vähän mustempaakin.
Turvoksissa hän on, taas, ja saa pikkuisen nesteenpoistolääkettä silloin tällöin.

p-w-r, sullahan on jo tosi hyvät viikot! Ja onneks olkoon parkkipaikasta.. Meillä meni auto rikki joten dösällä mennään.. :D

tiltuliini älä huoli, ei tämä niin kamalaa ole. Vois olla paljon pahempaakin.
 
civindal, kiva kuulla että nuin hyvin asiat! (Synnytystarina oli kuin omani! :))
Meillä kesti useamman viikon ennen ku kakka alkoi tuleen. Ja maitomäärät jumitti max 20mil 5-6 viikkoa. Loppu sit vaan hujahti yhtäkkiä hyvin kovalla vauhdilla.

Tullaan maanantaina käymään lastenklinikalla 4kk (eli meillä käytännössä 5kk) tarkastuksessa. Edellinen oli pari kuukautta sitten ja seuraavia ei pitäs tulla.
 
Oikein arvattu... :) Eli meille syntyi pieni prinsessa 2.2. klo 17.02 paino oli n. 2100 g ja pituus 45 cm.

Stoori on pitkä, mutta kirjoitan silti koko jutun..

Torstai iltana aloin huolestua kun pikkuinen ei ollut liikkunut kuin pari kertaa kahtena edellisenä päivänä. Illalla lähdin päivystykseen, jossa KTG:ssä vauvan sykkeen perustaso 165 ja sykekäyrä ei-reaktiivista (näyttää että vauva nukkuisi). Venäläinen lääkäri ilmoitti heikolla suomenkielellä että vauva on laiska ja passitti kotiin.

Perjantai iltana taas sama juttu ja mies lähti esikoisen kanssa ajamaan mua kohti Kotkaa. Lääkäri oli onneksi vaihtunut ja mut lähetettiin NKL:lle ambulanssilla.

NKL:lla lääkäri tutki ultralla ja katsoi KTG:t ja oli samaa mieltä kuin venäläinen aiemmin, että käyrä on normaalia. En antanut periksi, koska olin varma (vaikken lääkäri olekaan) että kukaan ei nuku kolmea päivää putkeen. Jäin 42:lle yöksi. Yksin.. mies passitettiin kotiin koska perhehuoneita ei vapaana.

Itkin koko yön ja kirosin lääkärit alimpaan helvettiin, mutta aloin samalla epäillä omaa pään sisältöä. Mitä jos kaikki onkin hyvin?

Lauantaina ultrassa romahdin täysin ja aloin itkemään lääkärille, kun kukaan ei kuunnellut ja olin varma että vauvalla on joku hätä. Tämä lääkäri oli eri maata ja otti vauvan aikaisemmat KTG-käyrät esille. Aikaisemmin vauva oli melskannut mahassa ja sykekäyrä tehnyt huikeita spurtteja.

Lääkäri katsoi käyriä ja totesi ettei kaikki ole kohdallaan. Vauva ei myöskään ultratessa reagoinut tönimiseen (ei ollut tehnyt sitä aiemmillakaan kerroilla). Lääkäri teki päätöksen kiireellisestä sektiosta. Tässä vaiheessa aloin itkeä hulluin lailla. Olin niin helpottunut.

Sektio tehtiin heti kun mies kerkesi paikalle susirajan takaa.. Sektio meni ok, kun vauva otettiin ulos, huomattiin että lapsivesi oli täynnä "hätäkakkaa" ja vauva ei hengittänyt.

Könät imettiin pois ja vauva intuboitiin. Isä lähti mukaan viemään pikkuista teholle.

Salissa lääkäri totesi, että päätös oli ollut hyvä. Minä itkin hysteerisenä (onnesta ja kiitin lääkäriä . Onneksi tyttö saatiin ulos ennenkuin ehti tulla mitään vaurioita.

Tyttö leikattiin samana iltana ja leikkaus meni hyvin. Lihaksia ei tosin saatu suljettua, mutta muut kuitenkin.

Nyt mussukka on teholla ja tänään kokeilivat ensimmäistä kertaa äidinmaitoa. En vielä tiedä kuinka kävi.

Itse lähdin tänään kotiin. Hoito oli tosi hyvää, mutta kuten olen aikaisemminkin sanonut en ole mikään sairaalaihminen, en pysty nukkumaan ollenkaan ja muutenkin oleminen on vaikeaa.

Pakko sanoa että olin erittäin yllättynyt palvelun laadusta. Erittäin mukavat hoitajat (joukkoon mahtui vain yksi hieman ikävämpi) ja ruoka oli todella hyvää.
 
Huh, hyvä että meni hyvin! Mä kanssa luin leikkauskertomuksesta tai jostain, että oli imetty vatsasta jotain nestettä. Ja että lapsvesi oli ollut vihreää.

Nyt siis odotellaan, milloin tupsahdatte k6-osastolle! Luulisin että teillä menee nopeampaa kun meillä, koska teidän pieni voi jo noin hyvin (hengittää ja syö)! :) Ihanaa. Saa tulla vetään sit hihasta.. :D

 
Eilen sanoivat illalla jotenkin ympäripyöreesti tosta "syömisestä". Milli oli annetu ja mun käsityksen mukaan suoli on vähän alkanut heräilemään. Kakkaa ei kyllä viel oo tullut.

Eilen olivat ottaneet pois hengityskoneesta, saa nähdä miten on yö mennyt. Josko sais tänään otta rinsessan syliin. (pelkkä ajatuskin saaa lehmänvaistot heräämään :D )

Ens viikolla tod. näk. päästäis kutoselle. siel on ennen meitä tullu, muistaakseni maanantai yks gastrokiisi-poika, joka oli meidän pinjan kanssa samassa uoneessa ja jonka äidin kanssa mä olin "sinkkuhuoneessa" 52:lla..
 
Ai on joku toinenkin? Ku mä oon yrittänyt kysellä, että tuleekohan kaikki sitten siihen meidän huoneeseen ja jos tulee niin milloin olis seuraava tulossa. He sanoo vaan että tuohon huoneeseen tulevat juu, mutta ei vielä tiedä mitään mistään seuraavista. Kai niillä on vaitiolovelvollisuus sitten tai jotain, kun eivät kerro..

Onnea hengityskoneesta luopumisen johdosta! Se oli ihaninta, kun laps alkoi vähän heräilemään ja olemaan ns oikea vauva. Pian varmaan saat syliin! :)
Asutattekos nyt sitten tuota mäkkäritaloa?


Meillä pikkuinen sai eilen 30ml maitoa jo, ja tänäänkin kun vaipan vaihdoin ni kakkaa oli paljon (ja kakkasi sitten lisää heti ku vetäsin edellisen vaipan alta pois..). Turvotusta hänellä on, vieläkin, minkä takia saa nesteenpoistolääkettä nyt neljä kertaa vuorokaudessa. Haavat on hiukan paremmassa kuosissa jo, kuulema, onneksi. Auki ne vielä ovat kummatkin (siis se sydänleikkaushaava myös aukesi), ikävä kyllä.. Ei saa syliinkään kun vain selälleen, haluisin jo kokeilla jotain variaatioasentojakin.. Ehkä tässä pikkuhiljaa. :)

 
Onko teidän vauva ollut sellaisessakin?? On ollut pikku miehellä kestämistä ja silti kaikki on noin hyvin..

Tänään oltiin joo kattomassa pikkusta.. Kävin 11 lypsyhuoneessa ja sitten ooteltiin että vierailuaika alkais..

Kuultiin roppakaupalla ilouutisia: Tyttö pääse tod. näk huomenna K6:lle ja kakkaaoli tullut pikkuisen (saa maitoa 1 ml). Satiin myös pitää prinesaa sylissä.

Menikö teillä kuinka kauan että maito määrää alettiin nostaa..?
 
Juu, siellä oli joku suoni, mikä on keskosille yleinen, ni jotenkin väärään suuntaan menossa tms.. aortasta keuhkoihin. Vaikea selittää tällai kirjottaen. :D

Maitoa teholla syötettiin jo kerran 10ml, kutosella sanoivat sitten että ei kannata niin paljoa vielä. Joka päivä sitä nostetiin pari milliä, nyt vetää jo 40. Kaikki ei tosin mene pullosta, välillä kaikki menee letkusta välillä fiftyfifty.
Mutta tosiaan meillä oli yli viikon teholla, että ehkä teillä nopeampaa vielä. :)
 
Onneksi olkoon! Hienoa, että selvisitte! Varmasti ollu tuskasia hetkiä välissä.

civindal ja p-w-r, teillä on hyvin, kun tuutte oleen yhtä aikaa osastolla. Saatte vertaistukea. Kertokaa mitä pidätte K6:sta ja muita osaston kuulumisia. On niin elävänä mielessä vielä ne ajat. Katselin juuri pari päivää sitte videoita teholta ja tippa siinä tuli linssiin. Ja riemu että me selvittiin!

Voimia teille sinne! Kaikki on ohi nopeammin kuin huomaattekaan. Kaikki väsymys, epätoivo ja tuska haihtuu ja ihmeellinen nyytti pääsee kotiin. Olette ajatuksissani.
:heart: :heart:
 
En oo muuten edes ajatellu koko imetysasiaa. Mun mielestä on hienoa ku hän syö jo pullosta.. :D Siihenkin nukahtaa usein kesken..
Tänään käytiin tossa kolmelta siellä, jätettiin nukkumaan. Oli niin kovin väsynyt pieni. Haava on kuulema vatsassa aika "ärtsy", mitä sitten meinaakaan.. Ei kuitenkaan hyvältä kuulosta. Toivoisin että se paranis itsekseen, ettei ihosiirrettä tarvitsisi tehdä. Mutta, kunhan paranee.

Mun mielestä kutosen henkilökunta ainakin on aivan ihanaa! Uskalsin tosiaan ekana päivänä jo sanoa, ettei mulla ole minkäänlaista kokemusta mistään vauvoista, ja he opasti sitten oikein kivasti. Parhaiten mieleen jäänyt hoitaja on Mia, lyhyet mustat hiukset ja silmälasit. Hän on niin ihanan pirteä ja sellanen.. :D

Meillä meni kanssa letkulla maito aluks, mutta aika nopeasti siirryttiin pulloon.. Josta sitten aina välillä siirrytään takas letkuun, kun pieni nukahtaa tai nukkuu jo valmiiksi niin syvästi.

Vielä tunti olis tässä kulutettavana, sitten on taas ruoka aika! :) ...Siis hänellä.
 
Onnea teille kaikille jotka nyt ootte saanu vaavit!! :flower: Pisti tuo civindalin viesti silmään, me oltiin kanssa k 6:lla viime lokakuussa ke poika leikattiin ja Mia oli meijän hoitaja kahdessa vuorossa ja todella ihana ihminen on!! Siellä oli hoitajat kyllä mukavia, yksi vanhempi nais hoitaja oli tylympi ja mielestäni ehkä vähän vanhanloinen hoito tapa hänellä...

Paljon jaksamista teille!! :hug:
 
Kiitoksia onnitteluista.. :) Civindal: Saako udella missä huoneessa ootte..? Mä pääsen huomenna vaihtamaan vaipan (toivottavasti kakkavaipan.. :D )..

Toivottavasti pojulta häviää "ärtsy" mahasta.. Olis kiva nähdä..? Tullaan huomenna sinne 11 lypsylle.. eli oon osastolla vähän ennen 12..
 
onneksi olkoon kaikille pikkusista :heart: :hug:

meillä oli tänään neuvola ja tuli taas niin hyvä olla kun se täti sielä on niin ihana jotta :) se kannusti kovasti, se ei kyllä oo koskaa edes tavannut tällästä tapausta,hassua. kuunneltiin pienen sydänäänet ja sielä se kovasti jumputti ja kuulemma pyöri lujaa ku suhahteli siihen ultra juttuhun..

kovasti se myös kannusti jotta tuskin lapsivesitutkimuksesta löytyy mitää ku niskaturvotus oli hyvä ja samoon verikokeis ei ollu mitn.toivon niin:)

ny mennähän 14 vko,on tämä jännää aikaa:)

onko teitä muuten kukaa synnyttäny tampereella?,
jos nyt meillä kaikki menöö hyvin niin me mennähän sinne sitte, mietin jo kauhiasti sitä asumista ku haluaaasin tuon dalmis pojan mukaan ku se on aina ollu joka paikas ja koira on niin tärkiä :LOL: kuulostaa varmaan aika hassulta mutta olis eres vähä turvallinen olo ku sais tuon pilkullisen joukkoon..
 
p-w-r, olisko huone 4 missä me ollaan. Pojalla on oikeen ikkunapaikka. Kuulema se on ainoa pienten vauvojen huone siinä, eli olettaisin että päädytään samaan huoneeseen?
Me ollaan vasta kuudeks tulossa, kun sain siivousvimman jonka ajattelin käyttää hyödyksi.. :)
 
joo.. :D Tänään selvis juu että teidän poika on siinä ikkuna paikalla.. Siinä onkin sitten oikein kunnon gastroskiisi-trio siinä huoneessa. Meidän on se pikku prinsessa mikä on "yksin" siellä toisella reunustalla..

Selvis vaan tänään kun hoitajat oli syöttämässä. Ja sitten hoitaja tuli kysymään meiltä että saako meidän diagnoosista kertoa (Olit kuulemma kyselly :D ), niin sanoin että ollaan jo "tuttuja"..

Olis kiva nähdä. Ollaan nyt arkisin oltu vaan 11-15, kun esikko pitää hakea tarhasta, mutta ens viikolla kun isäntä lähtee töihin, niin majailen siellä osastolla kauemmin.

Huomenna tulee appiukko vaimoineen katsastamaan pikkuisen..
 
Jooh, kattelin et oli vaaleanpunaset lakanat siellä nurkassa, olin jo satavarma että on teidän. Meinasin mennä kurkkailemaankin, mutta en sitten kehdannut ku huoneessa oli muitakin.. :LOL:
Huomenna olis tarkotus meidän/minun tulla 15 hoidolle. Eli kenties silloin nähdään.. :)
Joo ku mua ärsytti ku niiltä hoitajilta ei mitään irronnut, ku TIESIN että ootte tulossa mutta he ei mitään sanoneet.. :D Kävihän se näinkin.
 
voi apua, meillon taas tänään se lääkäri, kattotaan onko vatsanpeitteet menny mihkään suuntaan ja lapsivesitutkimus..mä niin toivon jottei oo se sama nainen sielä ku viimeksi :/
kiva ku on kauhia yskä, mitäs jos mua rupiaa yskittämään kesken kaiken :eek:

APUA :)
 
Tiltuliinille onnea matkaan! :) Toivotaan, että kaikki menee hyvin ja olis kiva lääkäri!
Täällä mennään viikoilla 35+6..alkaa jo jännittämään milloin kaveri päättää tulla ulos. Perjantaina olis ultra tiedossa ja sitä jo odottelen. Aika väsynyt olo on ollut, tekis mieli vaan olla ja löhötä. kai se ihan sallittua tässä vaiheessa jo onkin!!
 

Yhteistyössä