Haavaumia ja kutinaa alapäässä, ei kuitenkaan hiiva

  • Viestiketjun aloittaja Nainen 23v
  • Ensimmäinen viesti
Nainen 23v
Olen 23-vuotias nainen. Minulla on ilmennyt ihmeellinen pulma. Jo useita kuukasia on alapäähäni ilmestynyt pieniä haavoja, jotka kutisevat ja punoittavat jonkin verran. Haavat tulevat yleensä klitoriksen lähelle. Ns. emättimen sisällä ei tunnu mitään oireita. Kuukautisten aikana kutina ja haavat yleensä katoavat, mutta ärsytys palaa heti pian seuraavat yhdynnän jälkeen.

Aluksi epäilin tietysti hiivaa, mutta suun kautta otetusta lääkkeestä ei ollut kuitenkaan mitään apua. Muutenkaan kutina ei ole jatkuvaa, eikä tahmeaa hiivamaista vuotoa ole ilmennyt. Olen kokeillut läpi kaikki mahdolliset maitohappobakteeri-valmisteet, joita apteekista saa. Minulla on ollut joskus aiemminkin vastaavaa ärsytystä emättimessä ja silloin ne ovat auttaneet, eivät kuitenkaan tällä kertaa. Lisäksi on ollut hiivalääkkeitä ja nyt viimesenä vaihdevuosien tuomaan kuivuuteen käytettäviä kosteutuskapseleita. Mikään ei ole kuitenkaan auttanut. Olen käyttänyt myös erilaisia apteeksita saatavia öljyjä, jotka hillitsevät kutinaa hetkeksi, mutteivat kuitenkaan paranna haavoja. Aloitettuani e-pillerit 1.5 vuotta sitten, minulle ei juuri tullut sivuoireita, mutta 6 kk myöhemmin huomasin olevani kuivempi kuin ennen. Siitä olen tuon kutinan epäillyt johtuvan, mutta kosteuttavat öljyt tai kapselit eivät auta.

Kävin keväällä gynegologilla, joka sanoi silloin kaiken olevan kunnossa. Olen kuitenkin pahasti lääkäripelkoinen, enkä uudelleen haluaisi mennä. Alan olla todella toivoton ja väsynyt.
 
"Vieras"
Mitä nuo kosteutuskapselit on? Paikallisestrogeeniä?

voisko pikkuhousunsiteet/kuukautissuojat/alushousuihin käytetyt pyykinpesuaineet ärsyttää?
Käytä hengittäviä puuvillaisia alushousuja ja pese ne 60 asteessa.

Hoida jollain paikallisvoiteella, vaikka daktacortilla ja koita olla raapimatta, suihkuttele mieluummin viileällä.
Jos ei muu auta niin sitten laita ehkäisy vaihtoon, vaikka minipillerit tilalle.
 
nainen 23v
Kiitos vastauksesta! Kosteutuskapseleina olen kokeillut Repadinaa, siinä ei ole ilmeisesti estrogeenia vaan pelkkiä hoitavia öljyjä. Olen myös yrittänyt pitää hengittäviä alusvaatteita. Pikkuhousunsuojia en juuri käytä paitsi toisinaan yöllä noiden kapseleiden kanssa etteivät sotke paikkoja. Täytynee tosiaan yrittää vielä rauhoitella ärtymystä perusvoiteilla / öljyllä. Mietin myös voisiko jokin ruokavaliomuutos auttaa tähän. Hiivaan auttaisi se sokerin & hiilihydraattien vähentäminen, mutta hiivaa tämän en usko olevan, ellei jotain oireettomanpaa versiota sitten. Siihenkin uskoisi hiivalääkkeen auttaneen.
 
uhiugiug
Mulla on sukuelinherpes 1-tyyppiä... Oireet ovat kuvailemasi kaltaiset. Mitään isoja rakkuloita ei tule, vaan lähinnä huomaamattomia, kirveleviä tai kutisevia haavaumia limakalvoille. Syön jatkuvasti estolääkitystä, koska käytännössä edellisten haavaumien parannuttua ne puhkesivat heti viereiseen kohtaan.

Oireet ovat aina yksilöllisiä. Jotkut kantavat herpestä koko elämänsä tietämättään siitä ja sitten on mun kaltaisia, joilla käy niin paska mäihä, että sukupuolitauti on jatkuvasti läsnä ilman estolääkitystä. Tietty haavaumat voivat olla myös muiden sukupuolitautien aiheuttamia. Herpes ei valitettavasti näy verikokeissa tai papassa, joten sun pitäisi mennä lääkäriin silloin, kun oireet ovat käynnissä, jotta gyne pystyy tekemään diagnoosin.
 
"hmm"
Mulla on sukuelinherpes 1-tyyppiä... Oireet ovat kuvailemasi kaltaiset. Mitään isoja rakkuloita ei tule, vaan lähinnä huomaamattomia, kirveleviä tai kutisevia haavaumia limakalvoille. Syön jatkuvasti estolääkitystä, koska käytännössä edellisten haavaumien parannuttua ne puhkesivat heti viereiseen kohtaan.

Oireet ovat aina yksilöllisiä. Jotkut kantavat herpestä koko elämänsä tietämättään siitä ja sitten on mun kaltaisia, joilla käy niin paska mäihä, että sukupuolitauti on jatkuvasti läsnä ilman estolääkitystä. Tietty haavaumat voivat olla myös muiden sukupuolitautien aiheuttamia. Herpes ei valitettavasti näy verikokeissa tai papassa, joten sun pitäisi mennä lääkäriin silloin, kun oireet ovat käynnissä, jotta gyne pystyy tekemään diagnoosin.
Siis eikö herpes näy? Mun käsittääkseni näkyy aktiivisena tai vanhoina "passiivisina" vasta-aineita.
 
iuhiughiuh
[QUOTE="hmm";28855547]Siis eikö herpes näy? Mun käsittääkseni näkyy aktiivisena tai vanhoina "passiivisina" vasta-aineita.[/QUOTE]

Mulla ei näkynyt herpes verikokeessa. Voisin kuvitella, että jotain vasta-aineita saattaa olla veressä, jos herpes on juuri silloin aktiivinen. Mulla otettiin haavaumasta näyte, josta todettiin 1-tyypin herpesvirus (ts. exän oireeton huuliherpes tarttui suuseksissä alapäähäni).
 
voi olla
Mulla on sukuelinherpes 1-tyyppiä... Oireet ovat kuvailemasi kaltaiset. Mitään isoja rakkuloita ei tule, vaan lähinnä huomaamattomia, kirveleviä tai kutisevia haavaumia limakalvoille. Syön jatkuvasti estolääkitystä, koska käytännössä edellisten haavaumien parannuttua ne puhkesivat heti viereiseen kohtaan.

Oireet ovat aina yksilöllisiä. Jotkut kantavat herpestä koko elämänsä tietämättään siitä ja sitten on mun kaltaisia, joilla käy niin paska mäihä, että sukupuolitauti on jatkuvasti läsnä ilman estolääkitystä. Tietty haavaumat voivat olla myös muiden sukupuolitautien aiheuttamia. Herpes ei valitettavasti näy verikokeissa tai papassa, joten sun pitäisi mennä lääkäriin silloin, kun oireet ovat käynnissä, jotta gyne pystyy tekemään diagnoosin.
Mä en muista, miten se diagnoosi varsinaisesti tehtiin, mutta välillä on oireettomia vuosia jopa, ja sitten taas saattaa hetkeksi vaivata ja aikoinaan oli jatkuvasti, koko ajan oireita. Ja mulla ei ollut kuin ensimmäisillä oirekerralla rakkuloita, sen jälkeen haavaumia ja ihan peräaukon ja välilihan seutuvilla.
Mutta mene vaan uudestaan lääkärille ja kerro oireet, kyllä lääkäri sitten osaa tutkia oikeat asiat.
 
"nirppa"
Mulla hoidettiin kutinaa, kirvelyä, haavaumia ja valkovuotoa vuoden verran hiivalääkkeillä, kun epäiltiin hiivaa. Koska hiivaa ei tutkimuksissa todettu ja emättimen maitohappopitoisuus oli loistava, päädyttiin sytolyysi-dignoosiin. Sytolyysi oireilee kuten hiiva mutta emättimen ph on hapan ja tuo happamuus aiheuttaa kirvelyä ja haavaumia sekä vaikuttaa emättimen tasapainoon. Sain hoidoksi Vagifem emätintabletteja ja jo ensimmäisen tabletin asettamisen jälkeen seuraavana aamuna KAIKKI OIREET OLIVAT POISSA! Missään nimessä sytolyysin ollessa kyseessä ei tule käyttää maitohappotuotteita, koska maitohappopitoisuus on sytolyysin kyseessä ollessa hyvä!

Kannattaa kysyä gyneltä tuosta sytolyysin mahdollisuudesta ja pyytää paikallisestrogeenivalmistetta. Mulla auttoi heti!
 
"vierailija"
Mulle on tullut raskauden myötä täysin samoja oireita, eikä minullakaan ole hiivaa. Olen tulkinnut oireiden liittyvän hormonitasapainon muutoksiin. Gynekologi neuvoi pesemään alapäätä Aqualan-voiteella. Se on jonkin verran auttanutkin.
 
vierailija
Vanha ketju, mutta minua vaivasi myöskin haavaumat ja kutina/kirvely alapäässä vaihdettuani Nuva Ringiin, eli ilmeisesti hormoneista johtuvaa. Renkaan kanssa ok, taukoviikolla alkaa tuska. Apu löytyi Abilar 10% pihkavoiteesta, vaikkakin pakkauksessa lukee ettei saisi limakalvoille laittaa. Sipaisin ihan pienen nokareen ongelmallisimpiin kirvely/haavaumakohtiin, hävisivät parissa päivässä kokonaan. Lisäksi myös vesipesu pari kertaa päivässä ja ilmakylpyjä sen salliessa. Avot! :)
 

Yhteistyössä