Haaveena vauva 2020

  • Tykkää
Reactions: Lennis ja Apustaja
Sori kun kyselen, mut onko nyt edelliseen vrt parempi vai huonompi? Ja onko muita muutoksia?
Riippuu tilanteesta. Jos sulla on 12kk tarkastelujakson aikana ok tulot, ei oo merkitystä. Mutta mikäli vaikka sun tulot nousee viimeisinä kuukausina, ei sillä oo merkitystä, koska katsotaan vaan 12kk tuloja. Ennenhän pystyi myös tarkastelemaan 6kk tuloja, jos oli suuremmat kuin verotuksessa vahvistetut tulot. Poikkeustapauksia toki on, esim jos edellinen lapsi on alle 3v, pätee edelleen samat säännöt kuten ennenkin. Mut pääsääntöisesti pidän muutosta huonona. Oon katsonut sitä muutosta vaan omasta tilanteesta käsin, etten oo selvittänyt onko muita muutoksia. Onneksi sain keväällä työpaikan, joten mulla on ok tulot vaikka menis 12kk tarkastelujaksolle. Kun mulla olis periaatteessa pari kk vielä aikaa sille, että saisin 3kk tulojen mukaan kuin 12kk tarkastelujaksolle osuu tutkinnon valmistuminen. Mutta onneksi tosiaan sain työpaikan, muuten olisi kyllä suoraan sanottuna siirtynyt tämä homma tän muutoksen myötä.
 
Riippuu tilanteesta. Jos sulla on 12kk tarkastelujakson aikana ok tulot, ei oo merkitystä. Mutta mikäli vaikka sun tulot nousee viimeisinä kuukausina, ei sillä oo merkitystä, koska katsotaan vaan 12kk tuloja. Ennenhän pystyi myös tarkastelemaan 6kk tuloja, jos oli suuremmat kuin verotuksessa vahvistetut tulot. Poikkeustapauksia toki on, esim jos edellinen lapsi on alle 3v, pätee edelleen samat säännöt kuten ennenkin. Mut pääsääntöisesti pidän muutosta huonona. Oon katsonut sitä muutosta vaan omasta tilanteesta käsin, etten oo selvittänyt onko muita muutoksia. Onneksi sain keväällä työpaikan, joten mulla on ok tulot vaikka menis 12kk tarkastelujaksolle. Kun mulla olis periaatteessa pari kk vielä aikaa sille, että saisin 3kk tulojen mukaan kuin 12kk tarkastelujaksolle osuu tutkinnon valmistuminen. Mutta onneksi tosiaan sain työpaikan, muuten olisi kyllä suoraan sanottuna siirtynyt tämä homma tän muutoksen myötä.
Tän hetken mukaan olisin saanut siis paremmin jos katsottaisiin ne tulot joista kuopuksen äpraha tuli. Joka tapauksessa siis jos tienaa edes osan siitä vuodesta paremmin, niin keskitulo olisi parempi?
 
Tän hetken mukaan olisin saanut siis paremmin jos katsottaisiin ne tulot joista kuopuksen äpraha tuli. Joka tapauksessa siis jos tienaa edes osan siitä vuodesta paremmin, niin keskitulo olisi parempi?
Niin siis 12kk tarkastelujakson tulot sisältäen myös tiettyjä etuuksia otetaan huomioon. Ei ole siis väliä onko tienannut vaikka tiettyinä kuukausina enemmän kuin toisina vaan yhteenlasketut tulot merkitsee. Tarkastelujakson laskemista varten on myös ohjeet kelan sivuilla. Mutta kela ei ole julkistanut vielä laskuria, joten ei voi testata, minkälaista summaa saisi.
 
No, eipä tässä nyt rahan takia lasta hankita. Kulut kuitenkin ylittää tulot. :whistle:
 
Oli pakko käydä hakemassa apteekista varmistustesti. Kyseessä Apteq 10 mIU testi. Nyt toivotaan että pieni tarraa lujasti kiinni.❤ On vielä niin aikaista eikä menkatkaan ole vielä myöhässä, että tässä voi käydä miten vaan.
 

Attachments

  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
@Apustaja Huippua, toivottavasti kaikki sujuu hyvin. Katsoin tuolta, että olette aloittaneet vauvan yrittämisen viime vuonna kesäkuussa? Vai katsoinko oikein? Onko teillä ollut mitään lääkkeitä tai hoitoja apuna vai yksinkertaisesti tärppäs nyt vaan (todennäköisesti) luomuna? Kyselen kun kiinnostaa niiden kokemukset, jotka vähän pidemmin yrittäneet, kuten me, niin vähän voisi hahmottaa mitä tuleman pitää. Vaikka täysin yksilöllisiä juttujahan nää on silti. Onnea joka tapauksessa :)
 
@Apustaja Huippua, toivottavasti kaikki sujuu hyvin. Katsoin tuolta, että olette aloittaneet vauvan yrittämisen viime vuonna kesäkuussa? Vai katsoinko oikein? Onko teillä ollut mitään lääkkeitä tai hoitoja apuna vai yksinkertaisesti tärppäs nyt vaan (todennäköisesti) luomuna? Kyselen kun kiinnostaa niiden kokemukset, jotka vähän pidemmin yrittäneet, kuten me, niin vähän voisi hahmottaa mitä tuleman pitää. Vaikka täysin yksilöllisiä juttujahan nää on silti. Onnea joka tapauksessa :)
Katsoit oikein joo! Mutta mä raskauduin marraskuussa 2018 viidennestä yrityskierrosta, joka meni kesken helmikuussa, joten lapsettomuustutkimuksiin en olisi päässyt kuin vasta helmikuussa 2020, koska se 1 vuoden yritysaika "nollautui" raskauden takia. Mulla oli käytössä vain raskausvitamiinit, välillä käytin greippimehua ja gelee royalea, mutta en oo niitä pariin kuukauteen käyttänyt enää. Mies söi vähän aikaa foolihappoa.
 
Onnea @Apustaja! :love:

Kelan uudesta äprahan laskusysteemistä. Siinä on joissakin kohtaa poikkeustapoja laskea. Esim jos olet ollut hoitovapaalla ennen äloman alkua, voidaan äpraha laskea tuloista ennen hoitovapaata (tarkastellaan tuloja 3kk ennen hoitovapaan alkua). Aika epäselvä systeemi minusta:whistle:
 
Onnea @Apustaja! :love:

Kelan uudesta äprahan laskusysteemistä. Siinä on joissakin kohtaa poikkeustapoja laskea. Esim jos olet ollut hoitovapaalla ennen äloman alkua, voidaan äpraha laskea tuloista ennen hoitovapaata (tarkastellaan tuloja 3kk ennen hoitovapaan alkua). Aika epäselvä systeemi minusta:whistle:
Joo niitä erityistilanteita on listattu kelan sivuille: https://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-erityistilanteet

Hoitovapaan takia voidaan tosiaan laskea erilailla, mikäli lapsi on alle 3v. Kannattaa tuolta käydä katsomassa ne erityistapaukset omaan tilanteeseen :)
 
@Apustaja tarrasukkia matkaan! :barefoot:

En oo nyt varma onko tuo kelan uudistus hyvä vai huono omalta kannalta. Sinänsä taitaa olla ihan sama. Sain keväällä palkankorotuksen ja ehtiihän tässä vielä töitä tekemään, kun plussa tulee, joten enemmän ehkä voiton puolelle jäädään versus et ois laskettu edellisen vuoden verotuksen mukaan. Laskuria kyllä odotan, ihan mielenkiinnosta ois kiva saada tietää mitä sit tulisi saamaan.
Vaikka kaikki meneekin mitä tuleekin :cautious::LOL:
 
Onnea plussanneille!:love:

Omaa tilannepäivitystä: eli 24.8 tein ovistestin joka näytti plussaa, mulle vois päivittää dpo 7.

Oireita en ole merkittävästi huomannut, vv vuotoa on tullut jonkun verran joka päivä ovulaation jälkeen, mutta juuri sen verran että sen huomaa. Perjantaina tunsin pienen hetken kävellessä pistelymäisiä tuntemuksia vasemalla puolella ja samoin eilen, mutta voimakkaammin kuin perjantaina ja hieman pitempään.

Jännittää kovasti miten tässä kierrossa käy, koska tein tuon ovisplussan vasta kp 25.. Ja aiemmin kierto on ollut 30-32pv, mutta jostain syystä edellinen kierto venyi kp 37 joten en nyt tiedä että odotanko menkkoja alkavaksi milloin, nyt menossa kp 33? Jos ovulaatiosta (25.8) laskis sen 10-12pv, niin menkat vois alkaa joskus 4.9-6.9..(n)

Yritän olla nostattamatta toiveita liikaakaan, koska tuo kierto on ollut niin sekaisin maaliskuun km:n jälkeen:( mutta osa minusta silti jaksaa toivoa että jospa nyt tärppäsi..:)
 
@Apustaja ok, kiitos vastauksesta. Toivottavasti vauveli pysyy matkassa ja kaikki sujuu hyvin. :)

Laskin noita Kelan juttuja, mut mulle oikeastaan on ihan sama onko 12kk tulot vai viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan. Todennäköisesti viimeksi vahvistetun verotuksen eli 2018 tulot hieman paremmat, mut ero ei ole iso.

Se mikä mua tässä ajoituksessa ainoastaan hieman stressaa on, että kun aloitettiin yritys 11/2018 niin laskin et jos vuoden sisällä tuun raskaaksi, pystyisin olemaan kotona sen vuoden kun esikoinen menee ekalle. Se harmittaa aika paljon että nyt näyttää siltä, ettei näin kävisi. On tossa toki vielä pari kolme kiertoa aikaa... Mut oon ajatellut et alan sit tehdä ainakin lyhennettyä työaikaa.
 
Nonniin elikkäs mit voi lisätä listalle nessu87 1/28 eli siis nyt alko kunnol vuotaan, oikestaan silleen helpotus ettei tarvi ootella ja ootella päiviä tyhjentymiseen ym. Nyt pääsee sit yrituäykseen ja ovistestitkin kolahtaa ens viikol postista. Saas nähä miten sekottaa kiertoa tää km?
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978
Onnea plussanneille :)

Itsellä menossa dpo 6. Rinnat kipeytyi tänään, eli tosi aikaisin. Katsoin kalenterista, että tammikuun plussakierrossa rinnat kipeytyi kans dpo 6 :D toki varmaan vaan sattumaa. Joskus on juilinut oviksesta menkkoihin vähän. Nyt toki heti kunnolla särkee sivuilta. Nähtäväksi jää.
Eilen tuli juotua muutama lonkero mökkikauden päättäjäisissä. Ei huvittanut kunnolla ottaa, ei vaan jotenkin maistunut, niinku ei oo koko kesänä. Tietysti parempi vaan niin (y)
Nyt oon sit kipeänä, kurkku kipeä, kylmä, tuntuu että kuume nousee, esikoisella sama homma, lisäksi nenä aivan tukossa.
 
Ihanaa - Onnea! @Apustaja kunpa nyt plussa vahvenisi ja pieni tarraisi kunnolla kiinni. :love:

Keitäs muita oli plussannut? On niistä vaan ihana lukea, että onnistumisia tulee. (y)
 
@Apustaja ihan huippujuttu, nyt kunnon tarrasukat pikkuiselle!! ❤

@mom_89 olen tosi pahoillani tilanteestasi! :(Toivottavasti lähtisi itse tulemaan pois..

Voimia @poreilevalimu ja toivotaan parasta! Kieltämättä epäilyttäviä oireita sinulla, mutta on aivan mahdollista että kaikki meneekin hyvin (y)

Täällä tod.näk. dpo 3. Huomenna työmatkalle, ja joudun sitä varten heräämään jo aamuneljältä o_O Minä huonounisena saatan muutenkin valvoa pitkin yötä, ja oon tietenkin nyt stressannut, että voiko mahdollinen tärppi jäädä kiinnittymättä jos nukkuu tosi huonosti :confused: Kaikesta sitä pitääkin repiä stressiä!
 
Onnea plussanneille :)

Itsellä menossa dpo 6. Rinnat kipeytyi tänään, eli tosi aikaisin. Katsoin kalenterista, että tammikuun plussakierrossa rinnat kipeytyi kans dpo 6 :D toki varmaan vaan sattumaa. Joskus on juilinut oviksesta menkkoihin vähän. Nyt toki heti kunnolla särkee sivuilta. Nähtäväksi jää.
Eilen tuli juotua muutama lonkero mökkikauden päättäjäisissä. Ei huvittanut kunnolla ottaa, ei vaan jotenkin maistunut, niinku ei oo koko kesänä. Tietysti parempi vaan niin (y)
Nyt oon sit kipeänä, kurkku kipeä, kylmä, tuntuu että kuume nousee, esikoisella sama homma, lisäksi nenä aivan tukossa.
Toivottavasti sulla flunssaoireet ennustais plussaa! Mulla on kurkku ollut kipeä dpo 3 lähtien ja nyt pari päivää ihan kunnolla flunssainen olo, kurkku tosi kipeä, vähän lämpöä, pokiontelot turvoksissa ja nenä tukossa. Muistaakseni myös edellisessä raskaudessa oli tätä flunssaa ennen plussaa. Sehän on tosi yleinen raskausoire! :)
 

Yhteistyössä