Haaveena vauva 2020

Olikos täällä joku, jolla oli kilppariarvojen kans ongelmaa vaan vähän ja sai silti lääkkeet? Mulla siis TSH 5,3 eli raja-arvon yli (pitäs olla alle 4) mutta koska t4 on vielä raja-arvojen sisällä (tosin siellä alapäässä eli huono, mut kuulemma sillä ei merkitystä), niin lääkäri oli hyvin nihkee määrään mulle lääkkeitä. Sit kun jankkasin tarpeeks siitä että eikös raskaana ja raskautta yrittäessäkin tuon tsh:n pitäs olla alle 2,5 niin sit se alkoi vähän myöntymään mutta sanoi että pitää konsultoida jotain kollegaa ennen kun uskaltaa määrätä mulle reseptiä. Ja nyt mä täällä pelkään mikä on tuomio. Pelkään etten saa lääkitystä ja taas yks asia pielessä raskaaks tulon ja erityisesti raskauden jatkumisen suhteen jos en sitä lääkitystä saa.. :( :cry: Huomenna tai keskiviikkona sen pitäs soittaa. Sentään rautakuurille se mut ihme kyllä määräs kun ferritiini on 35, vaikka se sentään on just raja-arvojen sisällä kun minimi on 30. Siitä se ihme kyllä sano et ois hyvä olla vähintään 50. Minkä takia tuo kilpparilääkityksen määrääminen on sit niin vaikeeta? Jos joku tietää täältä pääkaupunkiseudulta jonkun lääkärin joka ottais kilppariasiat vakavasti niin saa suositella. (n)

Muoks. Pian tän avautumisen jälkeen lääkäri soitti ja sain kuin sainkin lääkkeet! :love: Huh, mikä helpotus! :love: Heti tuli jotenkin uudenlaista toivoa tähän projektiin kun on jotain ns. konkreettista jota voi tehdä :rolleyes::love: Tuli olo että ehkä mä sittenkin voisin saada vielä joskus vauvan syliin asti :barefoot:
Hyvä että sait lääkkeet! (y) Se ei oo aina ihan itsestäänselvyys...

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ekan kerran testattiin kilppariarvot 2012 jolloin ne oli lievästi koholla, mutta tuloksena oli "seurataan tilannetta". No, tilannetta seurattiin, kävin lääkärilla useamman kerran kertomassa oireista (väsymys, turvotus, alakulo, paleleminen, kuukautiskierron heittely)... tuloksetta. Arvot oli aina vähän koholla, joten aina vaan seurattiin. Vasta 2015, yli kolme vuotta tuon ekan kilpirauhaskokeen jälkeen sain lääkityksen kaikista pienimmällä annostuksella.

Sillä pienellä annostuksella mentiin sitten viime kevääseen saakka, jolloin lähdettiin lapsettomuushoitoihin. Ivf-hoidon aloituksen edellytyksenä oli se, että kilpirauhasarvon pitää olla alle 2,5. Annostusta nostettiin vähän, mutta se ei riittänytkään sitten vaan piti nostaa vähän lisää, että saatiin tsh-arvo tarpeeksi matalaksi.

Se mitä en tajua tossa kilpirauhashommassa on se, miksi lääkärit ei halua määrätä lääkitystä, vaikka ois vain lievä vajaatoiminta? Ja sitten kun on lapsettomuushoidoissa niin ehdottomasti pitää saada arvot mataliksi... ihan kuin ihmiset ei niitä lapsia tekisi ilman lapsettomuushoitojakin, ja nainen voi tulla raskaaksi tietämättä ollenkaan sairastavansa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Miksi vain lapsettomuushoidoissa olevan kannalta niillä kilpirauhasarvoilla on merkitystä - en tajua. Testataanko raskaana olevilta rutiininomaisesti kilpirauhasarvot, tietääkö joku?

Kaikenkaikkiaan tuntuu vähän siltä, että lääkäreille on ihan yks hailee, mikä naisen olo on... heitä tuntui kiinnostavan vaan että arvot eivät ole tarpeeksi korkeat, jotta voisi määrätä lääkettä. Multa ei kukaan lääkäri kysynyt, yritänkö raskautta, ja sehän on kuitenkin aika olennainen asia, koska kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa lapsettomuutta. Ois ihan mielenkiintoista tietää, oisinko saanut lääkityksen aiemmin, jos olisin väittänyt silloin aiemmin että "ollaan yritetty lasta jo jonkin aikaa eikä tärppää"... :confused:

Sori tällainen avautuminen, en oo tänne puolelle aiemmin kirjoitellut (vaan tonne ivf-keskusteluun), mutta kun nyt tuli itselle tuttu aihe, niin oli pakko vastata :D
 
Hyvä että sait lääkkeet! (y) Se ei oo aina ihan itsestäänselvyys...

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ekan kerran testattiin kilppariarvot 2012 jolloin ne oli lievästi koholla, mutta tuloksena oli "seurataan tilannetta". No, tilannetta seurattiin, kävin lääkärilla useamman kerran kertomassa oireista (väsymys, turvotus, alakulo, paleleminen, kuukautiskierron heittely)... tuloksetta. Arvot oli aina vähän koholla, joten aina vaan seurattiin. Vasta 2015, yli kolme vuotta tuon ekan kilpirauhaskokeen jälkeen sain lääkityksen kaikista pienimmällä annostuksella.

Sillä pienellä annostuksella mentiin sitten viime kevääseen saakka, jolloin lähdettiin lapsettomuushoitoihin. Ivf-hoidon aloituksen edellytyksenä oli se, että kilpirauhasarvon pitää olla alle 2,5. Annostusta nostettiin vähän, mutta se ei riittänytkään sitten vaan piti nostaa vähän lisää, että saatiin tsh-arvo tarpeeksi matalaksi.

Se mitä en tajua tossa kilpirauhashommassa on se, miksi lääkärit ei halua määrätä lääkitystä, vaikka ois vain lievä vajaatoiminta? Ja sitten kun on lapsettomuushoidoissa niin ehdottomasti pitää saada arvot mataliksi... ihan kuin ihmiset ei niitä lapsia tekisi ilman lapsettomuushoitojakin, ja nainen voi tulla raskaaksi tietämättä ollenkaan sairastavansa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Miksi vain lapsettomuushoidoissa olevan kannalta niillä kilpirauhasarvoilla on merkitystä - en tajua. Testataanko raskaana olevilta rutiininomaisesti kilpirauhasarvot, tietääkö joku?

Kaikenkaikkiaan tuntuu vähän siltä, että lääkäreille on ihan yks hailee, mikä naisen olo on... heitä tuntui kiinnostavan vaan että arvot eivät ole tarpeeksi korkeat, jotta voisi määrätä lääkettä. Multa ei kukaan lääkäri kysynyt, yritänkö raskautta, ja sehän on kuitenkin aika olennainen asia, koska kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa lapsettomuutta. Ois ihan mielenkiintoista tietää, oisinko saanut lääkityksen aiemmin, jos olisin väittänyt silloin aiemmin että "ollaan yritetty lasta jo jonkin aikaa eikä tärppää"... :confused:

Sori tällainen avautuminen, en oo tänne puolelle aiemmin kirjoitellut (vaan tonne ivf-keskusteluun), mutta kun nyt tuli itselle tuttu aihe, niin oli pakko vastata :D
Jep, mullakin lääkitys aloitettiin heti siksi, kun hoitoihin ollaan menossa. Ja aluksi pienellä annoksella, nyt aina verikokeen jälkeen lisätään. Vielä matkaa tsh ~2, mutta oikeaan suuntaan menossa. Kilpparit tutkitaan ainakin silloin, jos odottava kertoo esimerkiksi olevansa hyvin väsynyt. Ainakin pari kaveria saanut lääkityksen sitten raskauden aikana, kun tosiaan silloin vajaatoiminta paljastunut. Ja raskaus vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan, lääkityksellä olevat muistaakseni nostavat automaattisesti annosta raskauden alkaessa. Mutta tosiaan, ihme homma, että ei saa lääkitystä helposti. Kyllä mulla on niin paljon energisempi olo ollut lääkkeen aloittamisen jälkeen. Ja saa käydä täälläkin avautumassa, voi monet saada vinkkiä esimerkiksi näissä lapsettomuusasioissa (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Tuutikki84
VAUVA 2020 :love:

Jos haluat listalle, ilmoitathan tietosi punaisella!

11.2.2020

Nimi ★ Kiertopäivä ★

Alinna86............................kp 58/28
Hipposka.......................kp 43/30
Nerthus..........................kp 41/28
Töppönen.......................kp 39/26-28
linneah........................... kp 38/26
Helmiii............................kp 34/29-40
Jjenn..............................kp 32/30-31
KukkaSosuli...................kp 32/33-65
Mmohini.........................kp 29/32
Hope91...........................kp 29/30-37
Keltasirkku-.................... kp 27/28-32
Ananas90.......................kp 25/25-26
piipaa93.........................kp 25/27-28
Lilmi89............................kp 25/29
Hypsy..............................kp 21/34
Koodikissa......................kp 21/24
Vauvameille....................kp 21/28-35
Mandariinilohko..............kp 20/xx
Kuumeilija23...................kp 19/25
Krippis..............................kp 19/22-24
taikinatonttu....................kp 18/28
Magnolia89.....................kp 18/26
Mirella92......................... kp 17/29
Kasikuus..........................kp 17/27-28
Ninnanen.........................kp 16/24-26
niinaj91...........................kp 16/26-28
Persikka123....................kp 14/32
Vaniljapulla.....................kp 14/30
Snanniska.......................kp 14/28
Amadecasa....................kp 13/34-55
Shibali............................kp 11/23-28
Janet88...........................kp 11/28-38
Ilona Eloisa.....................kp 10/xx
pehmis26........................kp 8/27-29
PumpuliNunpuli..............kp 8/25
Haavejuttu......................kp 7/29
Masu90..........................kp 7/27-30
Lina87............................kp 7/28
Napsunen.......................kp 5/35
minttuni..........................kp 5/23-32
Marrrsipaani...................kp 5/28
Zennuli............................kp 5/26-28
lolu..................................kp 2/28

★★★★★★★★★★★★★★★★★★


Piinailijat:

Nerthus..........................dpo 27
Ninnunannu................... dpo 18
KukkaSosuli................... dpo 15
Lilmi89...........................dpo 12
Piipaa93..........................dpo 11
Ananas90........................dpo 11
Magnolia89.....................dpo 4
Krippis..............................dpo 4
Alinna86..........................dpo 4
Ninnanen.........................dpo 3
Hope91............................dpo 3
Kasikuus..........................dpo 1

★★★★★★★★★★★★★★★★
 
Viimeksi muokattu:
@fr11da Hailurainen siellä näkyy!!!:love:

Just katoin Flota niin seuraava ovis sattuis just sille päivälle kun isäntä on reissussa :geek:Nooh, pitää pitää joku luento kuitenkin että olis sitä seksiä edes ennen reissuun lähtöä:cool:

Toivotaan että tulee monta marraskuista!!! :love:
 
@fr11da Hailurainen siellä näkyy!!!:love:

Just katoin Flota niin seuraava ovis sattuis just sille päivälle kun isäntä on reissussa :geek:Nooh, pitää pitää joku luento kuitenkin että olis sitä seksiä edes ennen reissuun lähtöä:cool:

Toivotaan että tulee monta marraskuista!!! :love:
Meillä oli noin tässä kierrossa. Seksiä oli dpo -4, -3, -2 ja -1, mutta ovispäivänä oli poissa.
 
Täällä on taas niin epätoivoinen fiilis päivä :unsure: Spekuloi liikaa tuntemuksia ja lämpöjä. Kohta alkaa olla 48h ovisplussasta ja kunnon oviskipuja ei ole ilmaantunut. Lämmöt oli 36.8 ovisplussa aamuna ja sen jälkeen ollut 2pvä 36.5. No mitä on googletellut, ni lämmöt nousee heti oviksen jälkeen TAI pari pvä sen jälkeen. Mä en nyt tiedä onko ovista edes tapahtunut, vaikka todella selkeän plussan sai.. Vai käykö tässäkin kierrossa samoin, kuin viime kierrossa, että lämmöt nousee vasta dpo3 (n) Sit sitä heti ajattelee, että koska ne nousee vasta tuolloin, ni voikin jo alkaa menkkoja odottelee.
Ai että mä inhoan näitä masis päiviä :unsure:
 
@Kasikuus Et ole ainut masispäivän kanssa. Oon saanut kehitettyä itselleni kamalan paniikin tuosta pregnylistä ja hyperstimulaatiosta etten saanut aamulla sitä pistettyä ja aloin itkemään. Sain kasattua itseni työmatkalla, mutta töissä hanat aukes taas. Nyt sain lääkäriltä rauhoitteluviestin ja tulin käymään kotona pistohommissa. Liikaa Googlea ja liikaa ajatuksia, niin näin siinä käy. :mad::LOL:
 
@Kasikuus mulle lääkäri sanoi että lämpötilat on hyvin epävarma keino päätellä yhtään mitään koska ne vaihtelee eri ihmisillä ja vissiin eri kierroissakin ja siihen vaikuttaa niin moni asia (uni, mihin aikaan herää jne.). Se siis oli sitä mieltä että vaikka yleensä lämpötilat menee tietyllä tavalla, kaikilla se ei sitä tee joten siitä ei kannata suoraan päätellä yhtään mitään vaan ainoo keino on kuulemma nuo ovistestit ja sitten raskaustesti. Joten en vielä heittäis kirvestä kaivoon. Toivon niin että ois sun epäilyksistä huolimatta viimein teillä tärpännyt :love: voimia sinne kovasti <3
 
Täällä on taas niin epätoivoinen fiilis päivä :unsure: Spekuloi liikaa tuntemuksia ja lämpöjä. Kohta alkaa olla 48h ovisplussasta ja kunnon oviskipuja ei ole ilmaantunut. Lämmöt oli 36.8 ovisplussa aamuna ja sen jälkeen ollut 2pvä 36.5. No mitä on googletellut, ni lämmöt nousee heti oviksen jälkeen TAI pari pvä sen jälkeen. Mä en nyt tiedä onko ovista edes tapahtunut, vaikka todella selkeän plussan sai.. Vai käykö tässäkin kierrossa samoin, kuin viime kierrossa, että lämmöt nousee vasta dpo3 (n) Sit sitä heti ajattelee, että koska ne nousee vasta tuolloin, ni voikin jo alkaa menkkoja odottelee.
Ai että mä inhoan näitä masis päiviä :unsure:
Ootko enää tehny ovis testiä? Jos se nyt vaan on myöhästynyt ja oireet tulossa(y) ja jokuhan täällä mainitsi joskus ettei hällä plussa kierrossa edes lämmöt noussut tai jääneet päälle, et toivoa on:love:
Omaa napaa.. hirvee hedari, taas!:confused: Aamulämpö 37.5.. Viime viikolla migreeniä ja nyt taas jomottaa, dpo 4 et on kyl ajankohtaankin tyypillistä. Mutta väkisinkin aattelen et viime plussatessa tätä oli myös:whistle:
Jotenkin muutenkin raskas olo, maha turpoo ku ilmapallo, aamuisin ihan väsynyt, illalla ei niinkääno_O ja yöt menee hullujen unien parissa ja pyöriessä. Näin taas kaikenlaisia vauvaunia ja testien tekemisiä, pissin purkkiin unessakin ja sit heräsinkin oikeesee pissihätää, voi luoja:ROFLMAO:
Tulispa jo sunnuntai, pääsis testailee:D:love:
Muoks. @Hypsy kyllä mun silmään näyttäis plussalta(y)
 
@Hypsy Google tekee kyl ihmisestä ihan hullun :mad: Pitäis vaan koittaa pysyä sieltä pois, mutta :whistle:
Kyllä testisi plussalta näyttää :love: Paljon tsemppiä!

@Shibali Joo ei pitäis liikaa keskittyä lämpöihin, saatika mihinkään muuhunkaan, mut minkäs ihminen itselleen voi :cautious:

@Alinna86 Toissapäivänähän sain sen räikeän plussan ennen 11sta. Eilen aamuna n. Klo 6 testi oli edelleen plussa (saman vahvuisia kumpikin viiva) ja äsken tein töissä testin, niin vähän haaleampi on, mutta toinen reuna selkeästi punertaa enemmän, mut mieltäisin sen ehkä kuitenkin negaksi (n)
Edit: Sinulla kuulostaa kyllä lupaavalta (y):love:
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
No huhhuh, @Tuutikki84 kyllä oot säkin joutunut oottaan aivan liian kauan että sait kunnon lääkityksen kilppariongelmiin :mad: On kyllä käsittämätöntä miks se lääkityksen antaminen on niin vaikeeta lievemmissä tapauksissa vaikka sitten taas lapsettomuushoitoja ei ees aloiteta jos TSH yli 2,5 :cautious: En vaan ymmärrä. Mullakin autto varmasti se että jankkasin vaan niin kauan tuosta että lopulta tais lääkäri antaa periks ja onneks tosiaan soitti sitten ilmeisesti jollekin lapsettomuusasioihin perehtyneelle lääkärille joka puolsi lääkitystä :) Mutta joo, en mäkään kyllä ymmärrä miks ei lääkitystä haluta antaa vaikka arvot pielessä ja oireitakin on.. Mullakin on väsymystä, ajoittaista alakuloa ja älyttömän kuiva iho, toivottavasti niihinkin ois tuosta sit apua vaikka toki eniten toivon että auttais lapsen saannissa :love::barefoot: Ihanaa että sulla @minttuni on auttanut myös olotilaan, toivottavasti saat pian arvot sinne optimiin asti (y):love:

Oioi @Alinna86 kuulostaapa kyllä lupaavalta :love: Mä niin pidän peukkuja että ois nyt tärpännyt :love::barefoot:
 
Hei nyt! Kaikki ovisten jälkeiset oireet kiitos, kertokaa :ROFLMAO:
Valkovuoto oviksen jälkeen - ei yhtään, vähän, saavikaupalla? Kipuilut?
t. En saa auki enää 2007 vauvakeskutelufoorumeita :LOL:
Mulla oli tässä plussakierrossa hirveästi valkovuotoa ja tosi energinen olo. Tein mm. kodin remppahommia, jotka oli olleet rästissä 7kk :ROFLMAO:

Nyt on siis vasta dpo 11, joten vasta huomenna olisi ollut menkkojen aika,joten tämä lievä pahoinvointikin kuuluu oviksen jälkeisiin oireisiin.
Mutta mulla siis ainut selkeästi muista kierroista eronnut oire oli tuo energiapuuska! :geek:

Esikoisen raskaudessa rinnat oli todella kipeät, mutta ei ole sen jälkeen ollut enää, ei pms- eikä raskausoireena.
 
Mutta ei ne lääkitykset aivan ongelmattomiakaan ole, ei kannata turhaan alotella. Toki nyt tämä lapsettomuusasia erikseen :) me saatiin aika käynnille jo tälle kuuta kun oli peruutus! Ihan mahtavaa ja ahdistus helpotti heti vähän :)
Juu totta tuokin. Mulle lääkäri sanoi että jos en yrittäis raskautta niin lääkitystä ei ois aloitettu, mutta tässä tilanteessa on lääkitys hyvä aloittaa jo nyt ennen raskautta ja sitten jos tuun raskaaks, nostetaan heti annosta. Hienoo et saitte jo ajan (y) Mäkin varasin just ensikäynnin lapsettomuusklinikalle, se on 2 viikon päästä. Vaikka tässä ei oo vielä kun kohta puoli vuotta yritystä takana niin kun ikää on jo niin paljon, niin hyvä mennä tutkiin onko jotain muutakin pielessä noiden kilppari- ja rauta-arvojen lisäks, ja nyt oli helsingissä tarjous ekasta käynnistä puoleen hintaan tuonne klinikalle niin piti hyödyntää :) Pelottaa kyllä jo mitä sieltä löytyy :censored::sick:
 
  • Tykkää
Reactions: Lina87
Juu totta tuokin. Mulle lääkäri sanoi että jos en yrittäis raskautta niin lääkitystä ei ois aloitettu, mutta tässä tilanteessa on lääkitys hyvä aloittaa jo nyt ennen raskautta ja sitten jos tuun raskaaks, nostetaan heti annosta. Hienoo et saitte jo ajan (y) Mäkin varasin just ensikäynnin lapsettomuusklinikalle, se on 2 viikon päästä. Vaikka tässä ei oo vielä kun kohta puoli vuotta yritystä takana niin kun ikää on jo niin paljon, niin hyvä mennä tutkiin onko jotain muutakin pielessä noiden kilppari- ja rauta-arvojen lisäks, ja nyt oli helsingissä tarjous ekasta käynnistä puoleen hintaan tuonne klinikalle niin piti hyödyntää :) Pelottaa kyllä jo mitä sieltä löytyy :censored::sick:
hienoa, hyvä tietää missä mennään :) paljonko on ikää?
Mennään samassa tahdissa sitten :D aukiolotutkimus tehdään mulle jo tolla ekalla käynnillä, pelottaa! Multa otettiin myös uusiksi tsh ja sitten prolaktiini. Tämä etenee nyt nii nopeaa ettei psyyke pysy matkassa :D olin jo varma endometrioosista ennen diagnoosia mutta jotenki se sitte kuitenki iski päin kasvoja.

onnea @Ananas90 plussasta ja hienoa että energiapuuska oli merkki raskaudesta :D ihan mahtavaa! Pesänrakennusta :p
 
Unohdin kiittää sinua @Shibali :love: Toivon myös sinulle plussaa ja myös kaikille muille :love::love: Tehdään yhdessä isolla joukolla hyökkäys marraskuisiin, joilla dpo:t alussa/tuloillaan :sneaky::rolleyes:

@Hypsy Kyl vain on ovispäivä dpo0 (y)

... Luoja mikä päivä. Masiksen lisäksi on aivan järkyttävä väsymys ja sitäkin kauheampi päänsärky :mad: Niistä huolimatta oon töhöttäny menemään ku duracell pupu. Yritän pitää itseni kiireisenä, ettei vaan tulis mietittyä mitä kropassa tapahtuu. Onnistuuko? -no ei sitten millään. Miten voi olla miettimättä, kun sektioarpi kipuilee :( Miksi, ei pitäisi olla mitään aihetta, ei tässä vaiheessa :unsure:
 
  • Tykkää
Reactions: Hypsy

Yhteistyössä