Haaveena vauva 2020

@Haavejuttu Mahtavaa! Aloin taas jo epäillä näköäni kun mies aamulla tokas ettei mitään oo. Luulin jo et mul on vaan niin vahvat vauvanhuuruiset lasit päässä, et kuvittelen.. mut toisaalta eipä se nähny viimekskää ku ite jo näin dpo10 :D joten @Korallikala hyvin voi testaa (y)Kylhän täs jo mieli hakeutuu niihin viime viikkoisiin oireisiin kovat kivut ja ruskeat limat, osuisipa nyt oikeaan:barefoot:
 
@Alinna86 on kyl jännää, toivotaan parasta:geek:

@Unimaa milloin lääkärin kans käytte tuloksia läpi, oliko muita tuloksia tullut?

Minä olen niin innoissani eilisestä ovisplussasta, että en tiedä miten maltan odottaa seuraavat kaksi viikkoa. Hieman kuitenkin pelkään, että luteaalivaihe on lyhyt, nyt kuitenkin jo kp16 ja kierto voi hyvinkin olla sen 23 vrk. No nyt sen sitten näkee ja taas uutta tietoa omasta kierrosta. Toki toivon plussaa, mutta mahdollisuudet pienet. Ehkä kuitenkin testaan menkkojen oletettuna alkamispäivänä, kutkuttelee ajatusta testaamisesta, viimeksi kesällä olen raskaustestin tehnyt menkkojen ollessa myöhässä.
 
@Alinna86 on kyl jännää, toivotaan parasta:geek:

@Unimaa milloin lääkärin kans käytte tuloksia läpi, oliko muita tuloksia tullut?

Minä olen niin innoissani eilisestä ovisplussasta, että en tiedä miten maltan odottaa seuraavat kaksi viikkoa. Hieman kuitenkin pelkään, että luteaalivaihe on lyhyt, nyt kuitenkin jo kp16 ja kierto voi hyvinkin olla sen 23 vrk. No nyt sen sitten näkee ja taas uutta tietoa omasta kierrosta. Toki toivon plussaa, mutta mahdollisuudet pienet. Ehkä kuitenkin testaan menkkojen oletettuna alkamispäivänä, kutkuttelee ajatusta testaamisesta, viimeksi kesällä olen raskaustestin tehnyt menkkojen ollessa myöhässä.
Huomenna on aika, oli vaan ihan pakko käydä kurkkaamassa ja googlettamassa mitä eri lyhenteet tarkottaa. Muut arvot näyttivät olevan rajojen sisällä. Toivotaan, ettei oo muuta isompaa.

Onnea ovisplussasta(y) toivotaan että sen bongaus tuottaa toisenkin plussan:) jos sulla ei aina ole noin lyhyt kierto niin voihan nyt tulla pidempi tällä kertaa ja luteaali saa pituutta.
 
Nyt vaan omaa napaa. Menkkoja ei yllätys yllätys taas kuulu ei näy. Ärsyttää tää kiertojen piteneminen ja kun ei yhtään tiedä millon vuoto alkaa. Kävin katsomassa verikokeiden tulokset jo etukäteen ja huomasin, et ferritiini 28:cry: siinä voi olla yksi syy näille epäonnistumisille. Testiä tuskin viitin tuhlata, tuntuu et meidän onnistumisprosentti on tällä hetkellä 0:( vaikka raskaustuntemuksia olikin taas niin ne on kadonneet. Lämmöt on vielä noin 37 eli vuoto tuskin vielä huomenna alkaa..
Täältä tämmöinen masenteluviesti:unsure:
Kovasti tsemppiä teille kaikille muille ja tervetuloa uusille:love: oon kyllä lukenut kaikki kommentit vaikken oo jaksanutkaan nyt kirjoittaa.
Mikäs sun hemoglobiini oli?
 
:love::love:Ensteksee onnittelut plussista,toivottavasti pysyvät kyydissä :love::love:

Reissusta kotiuduttu ja olipa ihanan rentouttavaa vaan olla:love: vaikkakin vauva jutut kävi vähän väliä mielessä:rolleyes:
Oireet jatkuneet, turvotus, hullut unet, näin testien teosta unia (tulevat näemmä uniin kun ei pariin päivään päässy tekemään:ROFLMAO:)
Seksi(?) Uniao_O ja yöllä heräilin 4 aikaan enkä saanut enään unta. Kaksosista taas nähty unta, tän näin myös viime raskaudessa :whistle: alavatsassa nipistelyjä, ja yöllinen pissahätä. Ja se tunne tuli.. Tässä nyt ne mitkä mieleen jäi..flowhun kyllä kirjailin molempina päivinä oireet:LOL: mutta siis sitten testeihin...
Tein aamulla tänään 06 testin ja en testiajalla nähnyt mitään, menin sitten haikeena takaisin sänkyyn:unsure:Herättyäni uudelleen katsoin testiä-haamu! Mies ei nähnyt mitään(n)
No teinpä kotiin päästyäni ovis testin sekä r.testin uudelleen. Ovis testiin piirtyi jälleen 2 aika vahvaa viivaa sekä r.testiin tulikin testiajalla heti haamu. En kertonut miehelle tästä, laitan kuvan tänne, näkyykö haamulainen teille?:love:
Täähän tarkottaa vaan sitä että en malta pysyä nahoissani että aamulla saan tehdä uuden:barefoot: Kumpa ei olis vaan kemiallinen:cautious::(

Hyvin näkyy! Vahvistumisia! :love:

@W.we Tsemppiä odotteluun! :love:

Onnea plussista! :love: En edellisessä viestissä muistanut. :)


Mua väsyttää iha hirveesti. Tai koko päivän ja eilen myös. Oon ihan, että raskausoire??? o_O No ei voi vielä olla. :LOL: Eli tässä esimerkki taas tästä mun rennosta asenteesta.
 
  • Tykkää
Reactions: W.we
144 eli se ei vielä kerro kaikkea. Vuosi sitten pyysin työterkassa ferritiinimittausta niin puhuttiin vaan muoti-ilmiöstä, eikä sitä oteta, jos ei oo erityisen runsaat menkat..ois vaan pitänyt käydä heti yksityisellä mittauttamassa.
Mun gyne vastas näin. Ja hän on kyllä todella pätevä ja kokenut gyne :)
 

Attachments

Huomenna on aika, oli vaan ihan pakko käydä kurkkaamassa ja googlettamassa mitä eri lyhenteet tarkottaa. Muut arvot näyttivät olevan rajojen sisällä. Toivotaan, ettei oo muuta isompaa.

Onnea ovisplussasta(y) toivotaan että sen bongaus tuottaa toisenkin plussan:) jos sulla ei aina ole noin lyhyt kierto niin voihan nyt tulla pidempi tällä kertaa ja luteaali saa pituutta.
Ok, toivotaan että muut on ok ja rautalisällä saa sit nostettua varastorautaa. Hyvä että käynti on jo pian (y) mietin ite kans samaa ja toivon, että luteaalivaihe on riittävän pitkä. On siis myös pitempiä kiertoja ollut tässä vuoden aikana (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Unimaa
Nämä ferritiini ja kilpirauhasen vajaatoiminta liittyvät asiat jakaa varmasti ammattilaistenkin mielipiteitä ja tutkimusnäyttöä lienee suuntaan ja toiseen. Mun serkulle sanottiin, että ferritiini pitäisi olla naisilla 100. Ja toinen lääkäri oli sanonut arvosta 30, että se on ok. Ja tuo kilppari kans, joillaki ei lähdetä hoitamaan ja mulle taas sanottiin, että pitää saada tsh 1-2, että lapsettomuushoitoja edes aloitetaan. Ja monta tiedän onnistuneesti lapsen saaneen, vaikka yritysaikana ei olisi saatu lääkityksellä noihin tasoihin arvoja. Oisko sit niin yksilöllistä ja moni asia vaikuttaa, kokonaistilanne otetaan huomioon arvoja tarkasteltaessa. Onneksi näitä ei tosiaan yksin tarvi pohtia, vaan löytyy asiantuntijat sitä varten :geek:
 
Mun gyne vastas näin. Ja hän on kyllä todella pätevä ja kokenut gyne :)
Oi vitsit, kiitos tästä:) ehkä se ei sit ookaan ihan tosi huono tilanne. Sitä vaan heti reagoi kaikkiin näihin voimakkaasti kun muutenkin ahistaa nää kiertojutut ja kemialliset.
@minttuni todellakin hyvä, että on ammattilaisia näissä asioissa, muutenhan näin maallikkona saattaisi mennä ajatukset ihan solmuun, kun netistä kaikkea lueskelee:LOL:
Kiitos teille, nyt jo paremmalla mielellä nukkumaan. On tää vaan huippupaikka:love:
 
Oi vitsit, kiitos tästä:) ehkä se ei sit ookaan ihan tosi huono tilanne. Sitä vaan heti reagoi kaikkiin näihin voimakkaasti kun muutenkin ahistaa nää kiertojutut ja kemialliset.
@minttuni todellakin hyvä, että on ammattilaisia näissä asioissa, muutenhan näin maallikkona saattaisi mennä ajatukset ihan solmuun, kun netistä kaikkea lueskelee:LOL:
Kiitos teille, nyt jo paremmalla mielellä nukkumaan. On tää vaan huippupaikka:love:
Ja vaikka on tosiaan ammattilaiset olemassa, niin täytyy myöntää, että usein on piuhat ihan solmussa tässä pienessä päässä liikaa miettiessä :ROFLMAO:
 
Nämä ferritiini ja kilpirauhasen vajaatoiminta liittyvät asiat jakaa varmasti ammattilaistenkin mielipiteitä ja tutkimusnäyttöä lienee suuntaan ja toiseen. Mun serkulle sanottiin, että ferritiini pitäisi olla naisilla 100. Ja toinen lääkäri oli sanonut arvosta 30, että se on ok. Ja tuo kilppari kans, joillaki ei lähdetä hoitamaan ja mulle taas sanottiin, että pitää saada tsh 1-2, että lapsettomuushoitoja edes aloitetaan. Ja monta tiedän onnistuneesti lapsen saaneen, vaikka yritysaikana ei olisi saatu lääkityksellä noihin tasoihin arvoja. Oisko sit niin yksilöllistä ja moni asia vaikuttaa, kokonaistilanne otetaan huomioon arvoja tarkasteltaessa. Onneksi näitä ei tosiaan yksin tarvi pohtia, vaan löytyy asiantuntijat sitä varten :geek:
Täällä yks kilpparinvajislainen! Oon kuullut samaa että ferritiini pitäis olla 100. Ja tässäkin lääkäreille riittää viitteet...

Miulla varmaan vaikutti neg. raskaaksi tulemiseen, että tsh ei silloin ollut alle 2. Kävin sit pitkästä aikaa kontrolleissa ja aika todella vajaalla olin vaikkakin viitteissä ja lääkäreiden mukaanhan se riittää..not. :confused: Sit nostin lääkitystä ja parin kk jälkeen sain ekan plussan ikinä. 10kk oli yritystä meillä tuon 04/-18 kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: minttuni ja Lilmi89
vierailija
Kumpa munkin hemoglobiini ois 144 luokkaa. Normaalisti se on 116 luokkaa ja raskausaikoina 107 luokkaa. Juu aivan, kolme lasta on tällasilla rauta‐arvoilla saatu
Ja sitten tää ferritiini höpötys, hohhoijjaa. Ihmisen hb on 144 :D mutta kyllä se varastorauta nyt on se juttu. No, jatka höpötyksiäs ihan rauhassa
 
Mulla mitattiin 2017 alkuraskaudessa mm. ferritiini järjettömän väsymyksen, masentuneisuuden ja voimattomuuden takia. No se oli 5. Viisi.
Terkka sanoi että voinhan mä rautaa syödä jos maha kestää, mut tuo on ihan ok arvo o_O

Kahden vuoden päivittäisen raudan syömisen (ferrodan, 100mg) myötä se on noussut ja oli viime mittauksella 28.
Mulla ei siis ilmeisesti estänyt raskautumista, mutta vointi oli pitkään kurja. Nyt olen ihan eri ihminen, vaikka vielä on matkaa hyviin arvoihin :)
 
VAUVA 2020 :love:

Jos haluat listalle, ilmoitathan tietosi punaisella!

29.1.2020

Nimi ★ Kiertopäivä ★


HMami............................kp 86/28
Elllla...............................kp 86/30
Tingeli............................kp 71/34-36
Nenskuli..........................kp 71/ ?
tupsahus.........................kp 62/30
Mustikka89.....................kp 45/25
hemuliina90....................kp 45/28
Alina86............................kp 43/28
Persikka123....................kp 1/32
Napsunen.......................kp 37/28-35
Snanniska.......................kp 36/28
Mirella92........................kp 32/34
Amadecasa....................kp 30/34-55
Hipposka........................kp 30/30
Unimaa...........................kp 30/27
Korallikala......................kp 29/32
Masu90..........................kp 29/27-30
Nerthus..........................kp 28/28
Shibali............................kp 27/23-28
Ilona Eloisa.....................kp 26/xx
linneah........................... kp 26/26
Töppönen.......................kp 26/26-28
Karvakorvat....................kp 25/28
Haavejuttu......................kp 23/29
Lina87............................kp 23/28
Jjenn..............................kp 21/30-31
Marrrsipaani...................kp 19/28
mimmi92.........................kp 18/30
Mmohini..........................kp 16/32
Pampula3.......................kp 16/22-27
Keltasirkku-.................... kp 14/28-32
Ananas90.......................kp 12/25-26
piipaa93.........................kp 12/27-28
Lilmi89............................kp 12/28-30
Mandariinilohko...............kp 7/xx
Hypsy..............................kp 8/34
Koodikissa......................kp 8/24
Vauvameille....................kp 8/28-35
Kuumeilija23...................kp 6/25
taikinatonttu....................kp 5/28
Mirella92......................... kp4/29
niinaj91...........................kp 3/26-28

★★★★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat:

Mandariinilohko..............dpo 21
mincha...........................dpo 15
Nerthus..........................dpo 14
Korallikala......................dpo 11
Karvakorvat....................dpo 11
Amadecasa.....................dpo 10
Lina87............................dpo 9
Haavejuttu......................dpo 8
PumpuliNunpuli............. dpo 8
Hipppu.............................dpo8
Pampula3.......................dpo 6
mimmi92.........................dpo 3
Ninnunannu.................... dpo 5
Marrrsipaani....................dpo 4
KukkaSosuli.................... dpo 2
Minttuni............................dpo 2

★★★★★★★★★★★★★★★★★
 
Viimeksi muokattu:
Mun gyne vastas näin. Ja hän on kyllä todella pätevä ja kokenut gyne :)
Mun lapsettomuusgyne taas on sitä mieltä että ferrit pitää olla vähintään 50, jos meinaa raskautua. Myös sitä alempi saattaa aiheuttaa keskenmenoja. Luotan häneen. Mulla oli viime kesänä 33 ja ehdottomasti määräsi rautalisän. Sain nostettua -> 65 3kkssa. Vähennettiin annosta ja taas oli laskenut vajaassa 3kkssa 45een. Vuodot mulla ollut runsaat sen jälkeen kun ne imetyksen jälkeen alkoi.
Sitten aloitin taas kunnon kuurin rautaa, pidin parin viikon mehupaaston. Niinpä ferrit nousi yli 100 ja nyt olen raskaana. Ja edelleen hän suositteli jatkaa raudan ottoa, koska tässä iässä varsinkin on suuri keskenmenon vaara. Monet sanoo ettei ferrit voi lyhyessä ajassa nousta noin paljon, mutta uskon että voi kun olosuhteet hyvät. Kyllä se voi nopeasti laskeakin. Mulla varmasti suolistossa huono imeytyminen ja otinkin viimeksi rautasuihketta, joka näköjään imeytyy. Otin myös muita raudan imeytymistä tukevia lisiä.
En voisi enempää suositella ferritiinin mittausta ja sen nostamista.
 
Toki lääkäritkin ovat hieman eri mieltä näistä ferritiineistä. Monesta paikkaa olen lukenut et jos arvot 30 kieppeillä ja mitään raudan puutteeseen viittaavia oireita ei ole ja menkat normaalit, niin kyseinen taso on hyvä.

Eikai mitään absoluuttista totuutta ole, jotkut temmeltää hyvin viitearvojen alapäässä ilman oireita ja toisilla pienemmätkin heilahdukset vaikuttavat :)
 
Kaikki viestit oon käynyt lukemassa mut puhelimella ei vaan jaksa kommentoida jokaiselle erikseen kun tää palsta toimii niin kökösti :poop:

Nyt ei meinaa kärsivällisyys riittää.
On kiertopäivä 32 eikä menkkoja näy ei kuulu ja testitkin näyttää negaa. Oon testannut onestepillä ja preckcheckillä. Just katoin et viime raskaudessa oon saanu ekan plussan kp 28 :whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: Lilmi89
Raudanpuutteesta, ferritiini alle 30 on vakavaa raudanpuutetta ja silloin rautavarastot on käytännössä typötyhjät. :unsure: Etenkin julkisella puolella osaaminen ja tieto on valitettavasti tosi vaihtelevaa ja huonolla tasolla raudanpuutteeseen liittyen. Ja toinen on se, että terveydenhuollon henkilöstön halukkuus määrätä ferritiinikokeita ym. on paikoin tosi huonoa, kun se kuitataan vain muoti-ilmiönä. Mutta sitten taas lisärautaa ei missään nimessä saisi alkaa omin päin syömään, vaan aina pitäisi tehdä hoito lääkärin valvonnassa. Onneksi nykyään esim. Synlabista saa verikokeet ihan ilman lähetettä, ja on olemassa esim. Rautalääkäri Ilona Ritola, joka pitää verkkovastaanottoa etänä. Jos taas Turku on yhtään kohtuullisen matkan päässä, niin Esa Soppi on ehdoton alan guru.

Enpä testannut dpo10, aiemmin mainittu taapero piti huolen, että äiti just ja just ehti edes käydä pissalla. :ROFLMAO: Jospa teen samoin kuin @Karvakorvat ja testaan kans dpo12.
 
@W.we ei oo kuvia, mutta vastoin lupaustani, menin sit tänään jo testaan early predictorilla vaikka piti vasta torstaina. :notworthy: Ja negahan se oli. Ei tietoo dpo:sta joten en oo vielä kuitenkaan heittänyt toivoa. Torstaina sit uudestaan. Eilen oli olo yhes vaihees et nyt ne menkat alko, mutta ei onneks. Kiitos tsempeistä :love: Ja voimia sinnekin tuohon odotteluvaiheeseen, toivottavasti pääsette mahdollisimman pian aloittaan seuraavan vaiheen :love:
 
Raudanpuutteesta, ferritiini alle 30 on vakavaa raudanpuutetta ja silloin rautavarastot on käytännössä typötyhjät. :unsure: Etenkin julkisella puolella osaaminen ja tieto on valitettavasti tosi vaihtelevaa ja huonolla tasolla raudanpuutteeseen liittyen. Ja toinen on se, että terveydenhuollon henkilöstön halukkuus määrätä ferritiinikokeita ym. on paikoin tosi huonoa, kun se kuitataan vain muoti-ilmiönä. Mutta sitten taas lisärautaa ei missään nimessä saisi alkaa omin päin syömään, vaan aina pitäisi tehdä hoito lääkärin valvonnassa. Onneksi nykyään esim. Synlabista saa verikokeet ihan ilman lähetettä, ja on olemassa esim. Rautalääkäri Ilona Ritola, joka pitää verkkovastaanottoa etänä. Jos taas Turku on yhtään kohtuullisen matkan päässä, niin Esa Soppi on ehdoton alan guru.

Enpä testannut dpo10, aiemmin mainittu taapero piti huolen, että äiti just ja just ehti edes käydä pissalla. :ROFLMAO: Jospa teen samoin kuin @Karvakorvat ja testaan kans dpo12.
No tuskimpa on raudanpuutetta, saati sitten vakavaa jos on 30 kieppeillä. Itse käyn ainoastaan yksityisellä ja tuo arvo on kardiologin, gynekologin ja urheilulääkärin mielestä hyvä ja riittävä
 
No tuskimpa on raudanpuutetta, saati sitten vakavaa jos on 30 kieppeillä. Itse käyn ainoastaan yksityisellä ja tuo arvo on kardiologin, gynekologin ja urheilulääkärin mielestä hyvä ja riittävä
Mä en tästä lähde tappelemaan, mutta kyllä se niin on, että asiaan oikeasti perehtyneet (mm. tuo aiemmin mainitsemani Esa Soppi) ovat yhtä mieltä siitä, että ferritiiniarvo 30 tai alle on raudanpuutetta ja rautavarasto on silloin käytännössä tyhjä. Viitearvohan siinä taitaa olla jotain 10-100 luokkaa, mutta sillä voisi oikeastaan heittää vesilintua, se ei ole nykytiedon valossa "pätevä".

Jos raudanpuuteasiat kiinnostavat, suosittelen lukemaan aiemmin mainitsemieni lääkäreiden kirjoittamia artikkeleita tai vaikka liittymään Facebookissa Raudanpuute-ryhmään. Siellä tosin tulee lähinnä surulliseksi kun tajuaa, miten huonolla tolalla raudanpuutteen hoito Suomessa on ja miten surkeaa tietämys terveydenhuollossa siitä on, ja miten jatkuvasti tehdään hoitovirheitä jättämällä selvä raudanpuute hoitamatta. :(
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina1978

Yhteistyössä