Haaveena vauva 2020

Mä en tästä lähde tappelemaan, mutta kyllä se niin on, että asiaan oikeasti perehtyneet (mm. tuo aiemmin mainitsemani Esa Soppi) ovat yhtä mieltä siitä, että ferritiiniarvo 30 tai alle on raudanpuutetta ja rautavarasto on silloin käytännössä tyhjä. Viitearvohan siinä taitaa olla jotain 10-100 luokkaa, mutta sillä voisi oikeastaan heittää vesilintua, se ei ole nykytiedon valossa "pätevä".

Jos raudanpuuteasiat kiinnostavat, suosittelen lukemaan aiemmin mainitsemieni lääkäreiden kirjoittamia artikkeleita tai vaikka liittymään Facebookissa Raudanpuute-ryhmään. Siellä tosin tulee lähinnä surulliseksi kun tajuaa, miten huonolla tolalla raudanpuutteen hoito Suomessa on ja miten surkeaa tietämys terveydenhuollossa siitä on, ja miten jatkuvasti tehdään hoitovirheitä jättämällä selvä raudanpuute hoitamatta. :(
Onhan raudanpuute ilman anemiaa jopa lääkärien tiedossa. Ihan löytyy julkaisu heidän materiaaleistaan. Mut mitäs siitä tosiaan vääntämään.
 
@Helmiina1978 mitä rautasuihketta oot ottanut? Ja mitä muita lisiä tukemaan raudan imeytymistä? Pitäs käydä itekin taas mittaan ferritiini. Viime syksynä oli kyllä 53 mutta sen jälkeen kuitenkin mulla tuo kkm että en tiä mikä nyt on tilanne...
Semmonen punanen luontaistuotekaupasta. Heille tullut myös vahvempi versio. Käytin /käytän miedompaa.
Lactoferriiniä otin aamuisin tyhjään vatsaan. Auttaa rautaa menemään oikeaan paikkaan. Tauraattia otin iltaisin.
En tiedä auttoiko B12 Mut lääkäri määräsi sitäkin 1200mcg. Sit kromi ja kupari. Ja olikohan jotain vielä...
 
  • Tykkää
Reactions: mom_89 ja Shibali
Loppuviikolla taitaakin olla paljon testaajia! Ainakin @Korallikala ja @Karvakorvat :) Mää olin vakaasti päättänyt, että vasta sunnuntaina. Nyt alkaa taipua jo vähän tuohon lauantaihin. Katotaan sitten kun testit tulee, että testaanko samantien... :ROFLMAO: Toisaalta tänä aamuna tuli kyllä jo olo että eipä se taaskaan onnistunut.

Oireina kuitenkin ollut viikonlopusta asti selkäkipua. Alaselässä siis. Nivusissa vihloo ja nykii. Tissit on arat. Aamulla matkalla töihin yököttää.

Toisaalta on myös se sama menkkoja edeltävä vetämätön laiskotusolo. Ja tekee mieli syödä kaapit tyhjäksi kaikesta mikä vähänkin ois herkullista. Ja kaikki nuo muutkin oireet on kyllä ollut ilman raskauttakin. Huoh.

Mutta tsemppiä kaikille testipäivää odotteleville!
 
Mä otan itse raudan lisänä erikseen C-vitamiinia, vaikka rautalisässä on sitä itsessäänkin mukana. Oon huomannut, että se jossain syystä vaikuttaa siihen, ettei vatsa tule kipeäksi. Joudun tyroksiinin takia ottamaan raudan iltaisin (suositus olisi aamuisin, imeytyy paremmin), mutta hyvin on onneksi noussut niinkin. Syksyllä ferritiini oli muistaakseni 58, nyt toivottavasti jo lähempänä 100. On kyllä ihan huima ero jo siihen kun ferritiini oli 28, silloin olin ihan zombie, nivelet oireili ja oli jatkuvasti levottomat jalat. Nyt oireet on poissa ja oon taas elossa. :cool: Ja toivottavasti vaikuttaa positiivisesti myös raskautumiseen. Olin tosin ekan raskauden ajan raudanpuutteinen mikä on sitten ikävä kyllä näkynyt myös esikoisessakin, mutta onneksi meillä molemmilla alkaa nyt olla rauta-asiat kunnossa.
 
Tuo alhainen ferritiini aiheuttaa myös lapsille aikamoisia oireita :notworthy:
Niin aiheuttaa. :( Mulla lähdettiin hoitamaan raudanpuutetta vasta tuon ekan synnytyksen jälkeen. Olisi pitänyt hoitaa ennenkin, muistan että hb oli raskauden aikana jossain 110 tienoilla, eli rautavarastothan on olleet ihan tyhjät. Tän jälkeen päätin, että uutta raskautta ei yritetä, ennen kuin raudat on siedettävällä tasolla, jos mahdollinen seuraava lapsi ei joutuisi kärsimään samoja oireita. On tää kyllä, kun kantapään kautta pitää kaikki oppia. :poop:
 
Seuraatteko te muut muuten unta äly- tai urheilukellon tai jonkun sormuksen avulla? Mietin vaan, että voisko tuosta datasta jotenkin tunnistaa raskauden? Viime aikoina, siis alle viikon sisällä, syke ollut normaalia korkeamalla öisin ja laitteen laskema hengitystiheyskin korkeampi. Tietääkö laitteen valmistaja jo ennen mua että oon raskaana... :p Ilmeisesti jotkut laitteet jotka seuraa myös kehon lämpötilaa vois ainakin tarjota jotain vinkkiä aiheesta?
 
  • Tykkää
Reactions: fr11da ja addison
Yöllinen pissirumba ja levottomat unet jatkuu..illal tai siis yöllä nukkumaan mennessä, en saanut unta kun vasta 01 ja alavatsaa jomotteli ihan ihmeellisesti..
Tänää kp 44/28, ei menkkoja/mitään vuotoja..al 37.3.
6.00 sain testin tehtyä mutta hädin tuskin parin tunnin pidätyksellä, haamu siellä näkyi mut suht samois kun eilen, ovis testi huutaa edellee vahvaa punaista.
Ed. R.testi tosin vast 12h sitten ja suositus oottaa se 48h, et hormonit nousee mut kuka oikeasti pystyy..:ROFLMAO::whistle:
Katoin et edellises raskaudes oli haamujen haamu ja siit pari päivää edemmäs jo selkeempi. Et periaattees jos ei viim.to oo vahvempaa viivaa ni sit kyl ei tuukkaan:unsure: mul on enää yks liuska ja yks digi jälel et nyt on vaan pysyttävä housuissa tai lähdettävä taas ostoksille:D
 
  • Tykkää
Reactions: Lilmi89
On sulla kyllä jo kauan jatkunut toi jännittäminen @Alinna86 , toivottavasti palkittais vahvistuvalla plussalla parin päivän päästä :love:

Tsemppiä myös muille piinailijoille! :love: Mä liityn kans joukkoon, torstaina seuraavaks testaan ja sit parin päivän välein jos ei vuoto ala. :censored: Nännit edelleen arat ja toinen myös kutisee. Aamulla kunnon vihlasu oikeen munasarjan kohdalla. Unettomuutta, levottomia unia, levottomat jalat, sydämentykytyksiä. Olo et menkat alkaa just. No kyllä se viikon sisään pitäs sit tietää onko valeoireita vai jotain muuta...

Muoks. Ai niin, kiitos @Helmiina1978 vinkeistä! :love:
 
Viimeksi muokattu:
@Alinna86 tsemppiä ja toivottavasti viiva vahvistuu pian!

@Shibali olis tosi ihanaa jos plussa tulisi! Mullakin on ollut nyt tosi paljon unia (ihan ihmeellisiä), kun moneen kuukauteen en ole nähnyt juuri mitään. Itse testaan viiden päivän päästä aikaisintaan.

Muillekin piinailijoille paljon tsemppiä!
Toivottavasti tulee plussia!
 
Onnea plussanneille ja tsemppiä piinailijoille! (y):love: Täällä on kyllä tosi mukava ja tsemppaava ilmapiiri, vaikka raskas aihe/tilanne monelle.

ON: alla ovistestit ylhäältä alaspäin kp 11 - > (kp 12 tehty kaksi testiä). Alin nyt kp 15. Vuoto ollut tänään valkuaismaista, melko kirkasta ja venyvää. Voisikohan tuo alin olla jo plussa? Ei ihan yhtä tumma testiviiva kokonaan, kun tuo kontrolliviiva (n) Vähän mietityttää kannattaako miehelle sanoa mitään ettei ota paineita. Vai vähin äänin saada se vällyjen väliin :whistle:
 

Attachments

ON: alla ovistestit ylhäältä alaspäin kp 11 - > (kp 12 tehty kaksi testiä). Alin nyt kp 15. Vuoto ollut tänään valkuaismaista, melko kirkasta ja venyvää. Voisikohan tuo alin olla jo plussa? Ei ihan yhtä tumma testiviiva kokonaan, kun tuo kontrolliviiva (n) Vähän mietityttää kannattaako miehelle sanoa mitään ettei ota paineita. Vai vähin äänin saada se vällyjen väliin :whistle:
Mulla oli samanlainen ovisplussaviiva kuin sulla tuossa alimmassa. (y) Seuraavana päivänä oli jo selvä nega. Testeissä taitaa olla vähän eroja, joten mä en noista tikuista mene mitään varmaa kuitenkaan sanomaan. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Mmohini
Onnea plussanneille ja tsemppiä piinailijoille! (y):love: Täällä on kyllä tosi mukava ja tsemppaava ilmapiiri, vaikka raskas aihe/tilanne monelle.

ON: alla ovistestit ylhäältä alaspäin kp 11 - > (kp 12 tehty kaksi testiä). Alin nyt kp 15. Vuoto ollut tänään valkuaismaista, melko kirkasta ja venyvää. Voisikohan tuo alin olla jo plussa? Ei ihan yhtä tumma testiviiva kokonaan, kun tuo kontrolliviiva (n) Vähän mietityttää kannattaako miehelle sanoa mitään ettei ota paineita. Vai vähin äänin saada se vällyjen väliin :whistle:
Tulkitsisin plussaksi, ja eikun hommiin:ROFLMAO:(y)
 
  • Tykkää
Reactions: Mmohini
Mulla oli samanlainen ovisplussaviiva kuin sulla tuossa alimmassa. (y) Seuraavana päivänä oli jo selvä nega. Testeissä taitaa olla vähän eroja, joten mä en noista tikuista mene mitään varmaa kuitenkaan sanomaan. ;)
Mulla oli kans silleen, että en olis vielä tulkinnut one stepiä plussaksi, mut digi näytti hymynaaman (y)

Mulla tulee kyl niin jännät viikot, olin vielä kolmelta yöllä hereillä muuten vaan, mut ihan varmasti jossain alitajunnassa tuo bongattu ovis häiriköi minua. Ehkä olen sekaisin nyt, olin niin pitkään toivonut että saisin edes ovisplussan testiin :LOL:
 
Oi tsemppiä tasapuolisesti piinailuun ja plussien vahvistumiseen :love:

eilen yritin miehelle purkaa tätä - kp 36 ei plussaa, ei mitään merkkejä menkoista ärsytystä- ja hän vaan ihmetteli miksi en odota rauhassa viikkoa ja testaa sitten uudestaan o_O joopajoo, olisikin niin kärsivällinen :LOL: miehet
 
Argh. Mun ei pitänyt testailla ollenkaan tässä kierrossa, mutta tuo hemmetin ovistikku teki sen melkein itsestään :rolleyes::ROFLMAO:

Ja siihen tuli tasavahvat viivat heti o_O Nyt on vasta kp 11!
Oon testaillut ovista puolisen vuotta ja aina on ollut positiivinen vasta kp 14-15 :eek:
Onneksi pupuiltiin eilen, täytyy jatkaa samalla linjalla :sneaky::love:
Mulla ovisplussa kp 10 tai 11, kun normi 25 päivän kierto (y)
 

Yhteistyössä