Häävieraan pukeutuminen?

  • Viestiketjun aloittaja "Apua"
  • Ensimmäinen viesti
"Apua"
Siis apua. Meillä on tiedossa syyshäät ja nyt olen ihan hukassa asuvalinnan kanssa..

Oliko se niin, että kokomustaa ei "saa" laittaa. Mulla olisi kaapissa yksi kiva mekko, mutta se on musta. Muuta juhlavaa ei sitten löydy.. Jos tuo musta ei käy, niin voinko laittaa vaan mustan puolihameen ja vähän juhlavamman paitapuseron? (se on kyllä vähän virkanaisen asu). Vai pitäisikö lähteä ostoksille? Meillä ei juurikaan mitään juhlia koskaan ole, joten varsinaiselle juhla-asulle mulla ei ole käyttöä. Baarivaatetta kyllä löytyy, mutta niissä tuskin häihin voi lähteä..

Entäs mies? Voiko hän laittaa mustan puvun ja jonkun vähän räväkämmän paidan?

Häissä ei olla oltu reilu kymmeneen vuoteen..
 
jejee
musta on ehdoton EI! suomessa näitä näkyy jolla on valkoinen tai musta mekko muiden häissä.. aika loukkaavaa mielestäni. puolihame + paitapusero voi olla juhlava jos lisäät esim jonku kivan koriste hatun :)
 
musta on ehdoton EI! suomessa näitä näkyy jolla on valkoinen tai musta mekko muiden häissä.. aika loukkaavaa mielestäni. puolihame + paitapusero voi olla juhlava jos lisäät esim jonku kivan koriste hatun :)

miksi on ehdoton ei?

musta on aina tyylikästä, se sopii kaikkien värien kanssa ja siihen on helpoin yhdistellä muita värejä esim. asusteita; kenkiä, koruja, laukkuja, huiveja, hattuja. jne..
 
jejee
musta on surun väri ja pidetään loukkaavana jos käytetään ilon päivänä. Kaikki ei ole tätä mieltä mutta en itse ottaisi sitä riskiä että loukkaan morsianta väärällä värivalinnalla. toki jos mustaan mekkoon lisää esim värikkään pikkutakin ja hatun yms. niin ei välttämättä ole niin paha ;)
 
Eipä tiedä, huomattiin asia vasta kun kutsut oltiin jo postitettu. No, ei sille enää mitään mahda.
Silloin jos kutsussa ei ole mainintaa esim. että ei mustaa koska morsian on mustassa niin ei voida olettaa et ihmiset osaa varautua siihen et sulla on musta puku ja näinollen ei itse siihen pukeudu.

Ensimmäinen oletus on että puku on joko kokonaan tai pääosin valkoinen joten se on se väri jota vältetään..
 
"Ritva"
:D

Minua huvittaa aina nämä "EI MUSTAA HÄIHIN!" - vouhkaajat :D.
Itselläni vaatekaappi koostuu pelkästään mustasta vaatteesta, enkä todellakaan laita edes kenenkään häihin puuterinväristä pikkumekkoa tai kukikasta toppia. Jollen kelpaa tälläisenä kuin olen, se on ainoastaan hääparrin ongelma.
Minusta tärkeämpää on, että pukeudut siistiin ja puhtaaseen, juhlavaan asuun, etkä ole kauniimpi kuin morsian =). Se on kuitenkin morsiamen päivä.
Mustassa juhlavassa mekossa ei ole mitään vikaa. Laita vaikka punainen hartiahuivi piristeeksi, ei tarvitse hassata rahaa palamaan koko pukuun. Minusta vaatetusta tärkeämpää on se, että ilmestyt paikalle kunnioittamaan hääparin arvokasta juhlaa.

Jos itse menisin naimisiin, mua ei haittaisi pätkääkään MISSÄ vaatteesaa ystäväni paikalle saapuisivat, vaan että he SAAPUISIVAT. Toki hyviin tapoihin kuuluu pukeutua juhlaan juhlavasti =).

Hauskaa juhlapäivää!
 
miunmau
Silloin jos kutsussa ei ole mainintaa esim. että ei mustaa koska morsian on mustassa niin ei voida olettaa et ihmiset osaa varautua siihen et sulla on musta puku ja näinollen ei itse siihen pukeudu.

Ensimmäinen oletus on että puku on joko kokonaan tai pääosin valkoinen joten se on se väri jota vältetään..
Tiedäntiedän, ei sitä minulle erikseen tarvitse kertoa. Oma moka, itse saan siitä kärsiä.
 
"Apua"
Eli taidan yritää löytää jotain muuta kun mustaa.. Tuohon minun mekkooni kun ei oikein sovi huivi tai jakku. Joku kiva koru kyllä ja ehkä värikäs vyö, mutta se ei taida riittää.

Onko kuitenkin miehellä musta puku ok?
 
Huom harmaana
[QUOTE="Kalina";24433360]Etikettien mukaan musta ei ole sovelias valinta.[/QUOTE]

Käytöksen kultaisessa kirjassa mainitaan että surupuvussa ei ole soveliasta mennä häihin, mutta jos juhla-asu on musta, sen piristykseksi pitää laittaa värikkäitä asusteita. Eli ei ole etiketin vastaista pukeutua mustaan mekkoon.
 
niinnäin
Miehellä musta puku ok, jos kutsussa ei mainita muuta asustetta miehelle.
Ja mun mielestä jos on läheisen ihmisen häät kyseessä, voit kysyä morsiammelta onko ok laittaa musta mekko häihin.
Just viikonloppuna oltiin häissä ja morsiusparille sopi esim musta mekko, heille olisi sopinut sekin, että esim poikalapsella olisi ollut kuumalla säällä vaikkapa siistit shortsit jalassa jne (en toki tarkoita että shortseja olisi laitettu, mutta sekin olisi sopinut).
 
cdgjm
[QUOTE="Apua";24433375]Eli taidan yritää löytää jotain muuta kun mustaa.. Tuohon minun mekkooni kun ei oikein sovi huivi tai jakku. Joku kiva koru kyllä ja ehkä värikäs vyö, mutta se ei taida riittää.

Onko kuitenkin miehellä musta puku ok?[/QUOTE]

Etsit itsellesi sopivan, näyttävän hatun ja siihen sopivan käsilaukun ja kengät, rannerenkaita jne. Voila! Parhaimmillaan erinomaisen tyylikäs - ja siis hattu kuuluu etiketin mukaan naispuolisille häävieraille, vaikka harva tätä noudattaa. Värikkäät hatut eivät kuulu surupukuun, joten erehdyksen vaara on aika mitätön.

(mikään ei tietysti estä sinua varmistamasta morsiamelta, onko mekkosi hänen mielestään tilaisuuteen sopiva)

Miehellä musta puku on ns. tumma puku, jota häneltä yleensä häissä odotetaan. Paras vaihtoehto tilaisuuteen. Paita on yleensä tumman puvun kanssa valkoinen tai melkein valkoinen, mutta epämuodollisemmissa tilaisuuksissa värikkäätkin paidat käyvät. Yleensä hillitty väri käy (ainakin omaan silmään) paremmin kuin kirkas, joka mustan rinnalla voi näyttää turhan räikeältä. Miehen paidan/solmion väriä voi myös koettaa löytää samaan sävyyn kuin naisen asu.

Hyviä juhlia! :)
 
cdgjm
Ennen omia häitäni sain parikin tiedustelua vierailta pukeutumisesta. Ei minua huolettanut muiden pukuvalinnat, eräs ystäväni halusi varmistaa ettei ylipukeudu. Kerroin, että voit laittaa ihan mitä haluat, minulle on tärkeää se, ettei asiasta tehdä hankalaa - eikä ylipukeutumisen vaaraa muutenkaan ole. Oma pukuni olikin (itselleni epätyypillisen) "upea" ja näyttävä, eli morsiamen peittoaminen puvulla olisikin ollut hankalaa :D
 
"ellu"
Meillä on syyshäät tulossa ja mun puolesta vieraat saa pukeutua kokomustaan jos haluaa. :)

Silloin joskus ennenvanhaan musta oli juhlapuvun väri, kun niitä juhlapukuja oli ehkä se yksi siellä kaapissa... mustaa käytettiin sitten kaikissa juhlissa. myös perinteisesti morsiamella on suomessa ollut musta puku.

Ja miehelle nimenomaan puku päälle, musta, liituraita tai harmaa. Mut puku, solmio ja juhlakengät. Solmio on MUST. On tosi kökköä jos on puku päällä mut ei solmiota. ;)

Asustat vaan kivasti sen mustan mekon niin hyvin käy!
 

Yhteistyössä