Häkämyrkytyksestä, missä vaiheessa teillä suljetaan pellit?

  • Viestiketjun aloittaja häkääkö
  • Ensimmäinen viesti
häkääkö
Tulikohan mulle joku lievä häkämyrkytys, koska alkoi huimaamaan ja tuntuu että happi loppuu. Outo ja voimaton olo. Luulin väsymykseksi ensin. En jaksanut edes vauvalle vaihtaa vaatteita vaan hälytin miehen paikalle. Sitten huomasin että lastenhuoneessa haisi lievästi savulle mikä on normaalia koska savu menee jostain syystä aina sinne kun takassa on tuli. No, avasin kuitenkin ikkunan että saa tuuletettua huoneen. Menin tarkistamaan onko takan pelti laitettu kiinni ja onko takassa vielä elämää. Mies sanoi ettei siellä enää ole mitään ja laittoi pellit kiinni.
No kyllä siellä muutama hehkuva kekäle oli. Sinistä liekkiä en nähnyt. Mutta onko mahdollista että häkää silti tuli asuntoon? Erään kerran kävi samalla tavoin, mies oli laittanut selvästi liian aikaisin pellit kiinni, leivinuunissa oli vielä tosi paljon kekäleitä joihin tuli sininen liekki kun niitä vähän puhalteli. Säikähdin jo silloin ja tuon kerran jälkeen luulin että on miehellekin jo selvää ettei peltejä suljeta liian aikaisin!
Eikai lievässä häkämyrkytyksessä tarvitse muuta kuin happea saada vai miten pitäisi toimia?
 
En tiedä miten pitäisi toimia jos häkämyrkytys iskee, ei kai lievälle tosiaan mitään erityistä tehdä voi..? Tosi tarkkana pitäisi olla ettei hehkuvien kekäleiden aikana laita peltejä vielä kiinni, ne kun saattavat vielä sen verran syttyä että häkää pääsee tulemaan. Better to be safe than sorry.. Meillä odotetaan kyllä että hiillos on oikeasti palanut loppuun ennenkuin laitetaan pellit kiinni.
 
meillä
saattaa olla vielä joku oranssi kekäle, kun hiilet vedetään, mut häkäpeltiä pidetään auki vielä jonkun aikaa, kyse siis leivinuunista. Takan pellit pistetään kiinni aiemmin, ei ole niin tarkkaa kuin leivinuunin kanssa.
 
ap
Kiitos vastanneille! Näin minäkin toimisin, mutta on tuo lämmitys jäänyt miehen harteille ja olen luottanut että osaa turvallisesti laittaa pellit kiinni. Enää en luota muuta kuin häkävaroittimeen ja itseeni. En vaan tajua miksi tästäkin asiasta pitää sen kanssa kättä vääntää ja sitten käy näin. Sanoin että nyt otan kyllä netistä selvää että miten pitää toimia. Itse en uskalla laittaa peltejä kiinni kuin vasta sitten kun kekäleetkin on sammuneet.
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastanneille! Näin minäkin toimisin, mutta on tuo lämmitys jäänyt miehen harteille ja olen luottanut että osaa turvallisesti laittaa pellit kiinni. Enää en luota muuta kuin häkävaroittimeen ja itseeni. En vaan tajua miksi tästäkin asiasta pitää sen kanssa kättä vääntää ja sitten käy näin. Sanoin että nyt otan kyllä netistä selvää että miten pitää toimia. Itse en uskalla laittaa peltejä kiinni kuin vasta sitten kun kekäleetkin on sammuneet.
poraa reikä siihen peltiin, niin ei tartte miettiä. Mökillä meillä näin ja on kätevä. Lämmönhukka kuitenkin melko mitätön.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
saattaa olla vielä joku oranssi kekäle, kun hiilet vedetään, mut häkäpeltiä pidetään auki vielä jonkun aikaa, kyse siis leivinuunista. Takan pellit pistetään kiinni aiemmin, ei ole niin tarkkaa kuin leivinuunin kanssa.
Mikä on häkäpelti? Meillä on myös leivinuuni mutta en tuollaisesta tiedä mitään. Ja tietääkseni mies ei edes möyhi kekäleitä, kurkkaa vain ja pistää luukut kiinni kun mielestään siellä ei mitään enää ole.
 
meillä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
saattaa olla vielä joku oranssi kekäle, kun hiilet vedetään, mut häkäpeltiä pidetään auki vielä jonkun aikaa, kyse siis leivinuunista. Takan pellit pistetään kiinni aiemmin, ei ole niin tarkkaa kuin leivinuunin kanssa.
Mikä on häkäpelti? Meillä on myös leivinuuni mutta en tuollaisesta tiedä mitään. Ja tietääkseni mies ei edes möyhi kekäleitä, kurkkaa vain ja pistää luukut kiinni kun mielestään siellä ei mitään enää ole.
siis meillä on leivinuunissa kaksi peltiä ja uuni puhdistetaan lopuksi eli hiilet vedetään hiililluukkuun. Ei siis koskaan jätetä hiiliä/kekäleitä uuniin.
 
ap
Olo pahenee ja tuntuu että näkö sumenee. MIetin että jos on migreeni tulossa. Soitin kuitenkin päivystykseen, siellä neuvottiin että pitäs raittiissa ilmassa koittaa jos menis ohi. Ja jos ei mene niin pitää lähteä sit sairaalaan, voi sanonko mitä! Ja nyt huolestuttaa tuo vauvakin jonka kanssa olen ollut samassa paikassa, muu perhe oli eri huoneissa silloin ja niillä ei mitään oireita. No, ei auta nyt :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olo pahenee ja tuntuu että näkö sumenee. MIetin että jos on migreeni tulossa. Soitin kuitenkin päivystykseen, siellä neuvottiin että pitäs raittiissa ilmassa koittaa jos menis ohi. Ja jos ei mene niin pitää lähteä sit sairaalaan, voi sanonko mitä! Ja nyt huolestuttaa tuo vauvakin jonka kanssa olen ollut samassa paikassa, muu perhe oli eri huoneissa silloin ja niillä ei mitään oireita. No, ei auta nyt :(
Vauvan kanssa ulkoilmaan ja puhelin mukaan, jos tarvitsee soittaa apuvoimia...
 
luuppi
Olisiko paniikkikohtaus iskenyt ap:hen lievän häkämyrkytyksen jälkeen..?

Ehdottomasti kannatta hommata jonkunlainan häkävaroitin, niin ei jatkossa tarvitse murehtia tuota asiaa. Maksaa jonkin verran, mutta on hintansa arvoinen!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Siis nukkuuko teillä vauva ja muut? Nyt raittiiseen ilmaan koko jengi.
Just saatu nukkumaan niin ei tässä niitä kukaan rupea raahaamaan yöllä pihalle. Kukaan muu ei valittanut oireita. Joten kaipa tässä paniikkikohtaus sitten tuli, mutta se ei kyllä selitä tota kurkkuun pistämistä. Ei tunnu miestä huolettavan koko juttu joten taidan mennä nukkumaan. Olkoon sitten vaikka myrkytys.
 
suurperheen äiti
Meillä laitetaan pellit kiinni, kun oranssia hehkua ei näy enää ollenkaan. Hiiliä pöyhitään ja möyhitään, ettei varmasti ole hehkuvia kekäleitä. Lisäksi meillä on häkähälytin kaikissa tiloissa, missä on tulisija. Ja niiden toiminta tarkastetaan säännöllisesti. Suosittelen hankkimaan- pieni hinta siitä, jos perheen henki säästyy.

Aikoinaan kotona asuessa äitini olli laittanut pellin kiinni liian aikaisin. Yöllä isäni oli herännyt hirveään päänsärkyyn ja aukaissut ikkunan (varmaan pelasti meidän hengen!)
Aamulla me muu perhe herättiin hirveään päänsärkyyn, kaikki olivat valkoisia kuin lakanat ja oksennus lensi. Veljeni pyörtyi ja itse pyörryin koulussa. Päivässä meni ohi, mutta niin salakavala kaasu tuo häkä, että se ei haissut kyllä yhtään miltään- ei edes savulta!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
sitten laitetaan kun sinistä liekkiä ei enää ole. Kylmiksi emme kekäleiden anna mennä sillä poltamme uuneja lämmitystarkoituksessa.
Niin mekin, ja ei laiteta liian aikaisin kiinni, se lämpö varastoituu niihin kiviin ei tuhkaan. Leikitte hengellänne, ellei teillä tosiaan ole häkäpeltiä, meilläkin sellaiset on, mutta vanha uuni niin ne ei enää pelaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sibirica:
sitten laitetaan kun sinistä liekkiä ei enää ole. Kylmiksi emme kekäleiden anna mennä sillä poltamme uuneja lämmitystarkoituksessa.
Niin mekin, ja ei laiteta liian aikaisin kiinni, se lämpö varastoituu niihin kiviin ei tuhkaan. Leikitte hengellänne, ellei teillä tosiaan ole häkäpeltiä, meilläkin sellaiset on, mutta vanha uuni niin ne ei enää pelaa.
oliko tuo mulle vai yleisesti?
mä en ole hirveän peloissani peltien kanssa, en mielestäni laita niitä liian aikaisin kiinni. olen toiminut näin koko ikäni, samoin äitini ja hänen äitinsä jne. samassa talossa vielä :)

häkävaroittimet meillä toki on, tai palovaroittimet jotka ilmoittavat myös häkäpitoisuudesta.
 

Yhteistyössä