Hajoan vauvavuoden univelkaan, mikä auttaisi?

  • Viestiketjun aloittaja "Rikki"
  • Ensimmäinen viesti
"Rikki"
Vauva 3kk ja takana viikkokausien unet max 2h yöllä putkeen. Ei sillä, etteikö vauva nukkuisi välillä pitempiäkin pätkiä mutta MINÄ EN SAA UNTA NIINÄ HETKINÄ! Alan hajota. Olen yrittänyt nukkua päiväunia, en saa unta. Yritän käydä nukkumaan kun vauva nukahtaa illalla - en saa unta. Yritän nukkua yöllä, en perkele saa unta!!! Vauva öhisee ja tuhisee enimmän osan ajasta, vaunuissakaan se ei ole hiljaa. Huutaa sinne mennessä, siellä ollessa ja sieltä pois tullessa. Ihanan rentouttavaa lenkkeillä lapsen kanssa, kun se huutaa siellä viimeistään siinä kohtaa, kun pääsen kauppaan ja vaunut hetkittäin alkaa pysähdellä. Kassajonoissa huutamisen ihanuudesta puhumattakaan. Öisin ei luojalle kiitos huuda, mutta suurin ongelma on että en saa unta. Pitääkö minun oikeasti jättää lapsi hoitoon jonkun kanssa huutamaan ja käydä vetämässä kännit, että saan edes muutaman tunnin nukuttua? Tuskin voin mitään unilääkkeitäkään käyttää, kun vauvaa pitää yöllä hoitaa. Ei ole miestä apuna. Kaiken jaksan tehdä ja vielä enemmän, jos ei päässä kuuluisi vaan pingpingping ja aivotoiminta olisi näin sumeana, kun olen niin saakelin väsynyt että en meinaa jaksaa mitään. En ole masentunut, vaan univelkainen!!! Mikä avuksi? Millä saan unta ennen kuin vajoan psykoosiin tässä ja päädyn suljetulle?
 
"vieras"
En tunne erityisesti unilääkkeitä, mutta eikös niitä ole sellaisia, jotka auttavat vain nukahtamaan? Eivät siis vaikuta pitkään. Käy kysymässä lääkäriltä.
 
neljän äiti
Sä tarvit jonkun muun aikuisen apua. Kaverin, mummi, kummi, perhetyöntekijä, mll:n hoitaja, kuka vaan. Soita neuvolaan jos ei ole muuta kelle soittaa. S tarvit vapaata vauvasta, niin ehkä saat sitten nukuttuakin paremmin. Voisko joku tula teille yökylään ja hoitaa vauvaa yöllä, vaikak tisessa huoneessa, ja sä nukkuisit korvatulppien kanssa. VAikka parikin yötä näin. Heräisit vain syöttämään 3-4 tunnin välein.
 
vauva hoitoon
Yksi yö vauva hoitoon ja sinä nukut vain.. se helpottaa kummasti! ei mitään kännejä, vaan nukut vain ja vauva on toisessa paikassa missä sinä. Saat varmasti nukuttua silloin.
 
"Rikki"
Saan kyllä hoitoapua jos tarvitsen mutta kun en tarvitse sitä apua päivisin tms, vaan tarvitsisin yksinkertaisesti unta enkä saa nukuttua. Mitä sekään auttaa, jos vauva on jonkun toisen hoidossa yön ja minä valvon silloinkin? Millä ihmeellä minä saan itseni nukahtamaan? Tämä on jäänyt jotenkin "päälle". Onko sellaiset nukahtamislääkkeet turvallisia? Täytyy kysyä neuvolassa kun tällä viikolla menen, ellen sitä ennen saa unta. Hierojalle pääsen myös tällä viikolla, toivon että se rentouttaisi ja auttaisi unensaannissakin.
 
"mie"
Vauva viereiseen huoneeseen, itkuhälärin päähän. Et herää jokaiseen äännähdykseen. Joo, joo, fanaatikoäidit hyppii silmille tästä kommentista. Mutta ehdottomasti tärkeintä on nyt se että sä saat unta vähän paremmin.

Pystyisitkö pyytämään jota kuta apuun? Niin että hän veisi vaikka vauvan kärrylenkille ja sä koittaisit silloin nukkua(vaikka sitten nukahtamislääkeen turvin; on olemassa sellaisia jotka sopii imettävällekin)
 
ok
Just oli telkkarissa (oliko Prisma?) että unilääkkeitä ei ainakaan kannata käyttää. Eikä varmasti alkoholiakaan. Ja että univelkaan auttaa vain nukkuminen.. : / Juu, vauva hoitoon yhdeksi yöksi jos oikeasti meinaat hajota - älä sitä viinaa vedä kuitenkaan.
 
ok
Just oli telkkarissa (oliko Prisma?) että unilääkkeitä ei ainakaan kannata käyttää. Eikä varmasti alkoholiakaan. Ja että univelkaan auttaa vain nukkuminen.. : / Juu, vauva hoitoon yhdeksi yöksi jos oikeasti meinaat hajota - älä sitä viinaa vedä kuitenkaan.
Lisään vielä, että unilääke satunnaisena voi olla ok sun tilanteessa, mutta ei yhtään säännöllisenä.
 
"v"
Minulla oli ihan sama homma vauvan ollessa n.1-3kk. MUTTA se meni ohi. Tiedän todellakin kun välillä tulee sellainen tunne, että ei ole enää tässä maailmassa hetkellisesti. Se täytyy vain osata muistuttaa itseänsä, että kaikki johtuu vain väsymyksestä ja menee ohi. Nyt vauva 6kk, ja pystyn tosiaan jo nukahtamaan, en tosin päikkäreitä, mutta niitä en ole koskaan osannutkaan nukkua. Itse luulisin, että se liittyi hormonitoimintaan.
 
nojust
Just oli telkkarissa (oliko Prisma?) että unilääkkeitä ei ainakaan kannata käyttää. Eikä varmasti alkoholiakaan. Ja että univelkaan auttaa vain nukkuminen.. : / Juu, vauva hoitoon yhdeksi yöksi jos oikeasti meinaat hajota - älä sitä viinaa vedä kuitenkaan.
Sulla ei taida olla omakohtaista kokemusta unettomuudesta. Tai siitä että ei nukahda... Vai kerroppa miten toimii yhtälö jossa pitäs nukkua univelka pois, mutta kun ei kykene nukahtamaan. Unilääke/nukahtamislääke on ensiapu että saa kierteen poikki.
 
ok
Sulla ei taida olla omakohtaista kokemusta unettomuudesta. Tai siitä että ei nukahda... Vai kerroppa miten toimii yhtälö jossa pitäs nukkua univelka pois, mutta kun ei kykene nukahtamaan. Unilääke/nukahtamislääke on ensiapu että saa kierteen poikki.
No niinhän minä lisäsinkin tuossa ylempänä. Juu onneksi ei ole omakohtaista kokemusta, ainakaan vielä.
 
"vieras"
Mä menisin sinne lääkäriin mahdollisimman pian. Oikein väsyneenä ei osaa itse edes välttämättä nähdä vaihtoehtoja tai miettiä ratkaisua, kun aivot eivät vaan toimi. Joku muu voisi osata etsiä tilanteeseen jotain joka laukaisee sen.

Ap:nä minä en pelkäisi unilääkkeitä. Todella paha väsymyskin on jo vaarallista, ja pienempi paha vähän aikaa unilääkkeitä on, kuin esim. psykoosi, joka saattaa seurata tosi pahasta väsymyksestä. Ja jos ei pysty nukkumaan, niin ei siinä hirveästi auta, että sanotaan, että vauva vaan hoitoon ja nukkuu. Kannattaahan sitä silti kokeilla, voihan se toimiakin. Mä epäilen, että tuossa tilanteessa väsymyksestä elimistö on mennyt niin sekaisin, että ei osaa edes nukkua, joten tilanne pitäisi jotenkin saada aluksi laukeamaan, jotta ap saisi vähän enemmän unta.

Tiedän kuinka raskasta valvominen on. Mulla oli todella huonosti nukkuva vauva, mutta onneksi sain itse nukuttua sen vähän mitä vauva antoi. Muuten olisin varmaan seonnut.
 
"mie"
No niinhän minä lisäsinkin tuossa ylempänä. Juu onneksi ei ole omakohtaista kokemusta, ainakaan vielä.
Joo, en nähnyt tuota sun lisäystä.

Mulla on kokemusta unettomuudesta ja tiedän myös sen että unilääle uni ei vastaa normaalia unta. Ja noihin lääkkeisiin jää helposti koukuun koska se rauhallinen nukahtamisen tunne on oikeasti aika ihana. Vallakin jos on ongelmia ollut. Mutta tärkeämpää kuitenkin on ensin katkaista unettomuuden kierre ettei se aiheuta vielä suurempia ongelmia. Nukahtamislääkeidne kohdalla kannattaa pitää vaan järki mukana eikä antaa niille liikaa valtaa. Hyvä juttu on esmes pieni resepti. Eli jos sulla on vaan 10 kappaletta tabletteja, tulee niitä otettua harkiten. Mä sain joskus 100kpl reseptin ja se oli mun "tuho". Okei, pääsin kyllä irti lääkeistä, mutta kyllä se kynnys madaltu ottaa kun "tabuja riitti".
 
"ansu"
Melatoniini ainakin on sellainen nukahtamishormoni mitä keho tuottaa itsekin joten ei pitäisi olla vaarallista ottaa imetyksen aikaan. Tarvitsee reseptin lääkäriltä. Itse kylläkin huomasin että parhaiten ja oikein levollisesti sain nukuttua päiväunet vauvan vieressä, vaikka sitä ei suositellakkaan. Jos ei ole lääkkeen tai alkoholin vaikutuksen alainen niin havahtuu vauvan liikkeeseen eikä tukehduta vahingossa.
 
terkka
Meidän neuvolalääkärin mukaan tietyt unilääkkeet ovat ihan turvallisia imetyksen aikana. Eli kysy lääkäriltä. Melatoniini ei sovi.

Ja paras on tietysti viedä lapsi yöksi hoitoon, ottaa unilääkettä ja nukkua, mutta sopivalla annostuksella voit ottaa nukahtamislääkkeen myös ollessasi kahden lapsen kanssa. Tiedän kyllä että kaikki neuvolalääkärit eivät tahdo uskaltaa lääkitystä määrätä, toivottavasti teillä on pätevä lääkäri.
 

Yhteistyössä