Hallitus suunnittelee nostaa roimasti ruoan hintaa.

  • Viestiketjun aloittaja riittääkö rahat ruokaan?
  • Ensimmäinen viesti
tiedoksi
Siinäpä nostavat, samalla tavalla me kaupassa käydään kuin ennenkin. Kaksi työssäkäyvää aikuista, ei me nälkään kuolla vaikka ruoka enemmän maksaisikin.

Ja kyllä, on helppoa sanoa näin, koska me ollaan ahkerasti opiskeltu, muutettu useamman kerran työn perässä ympäri suomea ja tehty useita uhrauksia elannon eteen. Me ansaitaan käydä kaupassa ilman että tarvitsee tuijottaa elintarvikkeiden hintoja. Antisosiaalisesti ajateltuna, se riittää mulle.
Kaikilla ei mene yrityksestä huolimatta yhtä hyvin kuin sinulla.
 
En tiedä mitä kansanedustajien palkat on, mutta vissiin aivan kohtuuttoman paljon. Mitäs jos lähettäis ensteks niistä leikkaan ja hakeen helpostusta rahatilanteeseen. Hassua on, että kun eduskuntaan valitaan uudet ihmiset, niin ihan ensimmäisenä tehdään päätös heidän palkkojen korotuksista.
 
"vieras"
En tiedä mitä kansanedustajien palkat on, mutta vissiin aivan kohtuuttoman paljon. Mitäs jos lähettäis ensteks niistä leikkaan ja hakeen helpostusta rahatilanteeseen. Hassua on, että kun eduskuntaan valitaan uudet ihmiset, niin ihan ensimmäisenä tehdään päätös heidän palkkojen korotuksista.
300 000 euron palkka hyväntekeväisyyteen

Satakunnan vaalipiiristä toinen läpi mennyt perussuomalainen, rovasti Anssi Joutsenlahti lahjoittaa ison summan hyväntekeväisyyteen.
 
Kaikilla ei mene yrityksestä huolimatta yhtä hyvin kuin sinulla.
Ikävää niiden muiden kannalta. Mun kirjoitus olikin mun mielipide, pohjautuen mun omaan elämään. Suoraan sanottuna, palstaa aikani luettua oon todella tyytyväinen siihen että aikanani olen nähnyt kauheasti vaivaa ja turvannut nykyisen tulotasoni. Ei kaadu maailma ruuan tai bensan hinnan nousuun.
 
"Mää"
Niin, se alennus, jonka piti näkyä köyhän pussissa positiivisena valui suoraan kauppojen pussin pullotukseksi. Edellisistä veroalennuksista ei siis köyhälle mitään jäänytkään käteen, eikä ruoan hinta alentunut. Nyt sitten korotellaan ja mitä tapahtuu. Kaupat pistää lisää hintaa ja köyhän pussi laihtuu entisestään.
no näinpä. Tosi typerää pelleilyä tää koko homma.
 
Keittiönoita
Kaikilla ei mene yrityksestä huolimatta yhtä hyvin kuin sinulla.
Tämä on ihan totta. On paljon pienituloisia ihmisiä, jotka eivät voi enää tilannettaan juuri muuksi muuttaa. Esim kansaneläkkeellä olevia vanhuksia, pitkäaikaissairaita tai muutoin ihmisiä, joille uudelleen kouluttautuminenkaan ei elintason parantamiseksi auta. Täytyy vain toivoa, että ne, joita ei ruuan alvin korotus haittaa, muistaisivat katsella ympärilleen ja auttaa niitä läheisiään, joita se haittaa.
 
"vieras"
Ruoka kallistuu --> ei ole varaa syödä kuin ihan minimimäärä, että pysyy hengissä --> paino putoaa --> TA-DAA, suomalaisten ylipaino-ongelma on kohta enää muisto vain =) Ja ihan ilman mitään kalliita lihavuusleikkauksia!
 
[QUOTE="vieras";25882101]Ruoka kallistuu --> ei ole varaa syödä kuin ihan minimimäärä, että pysyy hengissä --> paino putoaa --> TA-DAA, suomalaisten ylipaino-ongelma on kohta enää muisto vain =) Ja ihan ilman mitään kalliita lihavuusleikkauksia![/QUOTE]

asia menee juurikin toiseen suuntaan. Ihmiset ostavat mitä halvalla saavat eli eineksiä, herkkuja, jotain suuhun pantavaa, yleensä epäterveellistä -> lihavuus lisääntyy.
 
Keittiönoita
asia menee juurikin toiseen suuntaan. Ihmiset ostavat mitä halvalla saavat eli eineksiä, herkkuja, jotain suuhun pantavaa, yleensä epäterveellistä -> lihavuus lisääntyy.
Juuri näin. Ensimmäisenä ostoskärrystä katoavat ne, mitkä maksavat eniten eli paprikat, tomaatit, kurkut, hedelmät ja marjat. Liha vaihtuu halvempiin vaihtoehtoihin kuten makkaraan. Kala kalapuikkoihin, täysjyvä valkoiseen vehnään jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25882229:
Juuri näin. Ensimmäisenä ostoskärrystä katoavat ne, mitkä maksavat eniten eli paprikat, tomaatit, kurkut, hedelmät ja marjat. Liha vaihtuu halvempiin vaihtoehtoihin kuten makkaraan. Kala kalapuikkoihin, täysjyvä valkoiseen vehnään jne.
Ja tätäkö ne "päättäjät" sitten haluavat?

Ruoasta tulee tällä tavalla elitismiä...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ZäDäM;25882285:
Ja tätäkö ne "päättäjät" sitten haluavat?

Ruoasta tulee tällä tavalla elitismiä...
Eivät, mutta jostain pitää kerätä veroja lisää. Ja voivathan kansalaiset vähän miettiä, mitä ostavat. Kaalit, lanttu, porkkana, punajuuri, silakka, herneet ja pavut ovat hyvää ja edullista ruokaa. Lihojakin saa joistain paikoista suhteellisen edullisesti, mutta ne ovat sellaisia ruohonosia, että nuorempi sukupolvi ei tiedä, mitä niistä voisi valmistaa. Ja ruuanlaittoon menee tietysti enemmän aikaa, jos käyttää pitkän haudutusajan vaatimia lihoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Mua aina välillä hirvittää kaupassa ajatella loppusummaa.

Mä muistan kuinka oltiin äidin kanssa joulun alla ostoksilla (1980-luvulla, en muista vuotta ). Ja kauppalasku oli VAIN 300 markkaa, joka oli siis tuohon aikaan tosi paljon. Nykyään se 50 euroa ei edes riitä vkl:n ostoksiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25882336:
Eivät, mutta jostain pitää kerätä veroja lisää. Ja voivathan kansalaiset vähän miettiä, mitä ostavat. Kaalit, lanttu, porkkana, punajuuri, silakka, herneet ja pavut ovat hyvää ja edullista ruokaa. Lihojakin saa joistain paikoista suhteellisen edullisesti, mutta ne ovat sellaisia ruohonosia, että nuorempi sukupolvi ei tiedä, mitä niistä voisi valmistaa. Ja ruuanlaittoon menee tietysti enemmän aikaa, jos käyttää pitkän haudutusajan vaatimia lihoja.
No lähinnä kärjistin. Mutta kuten sanoit oikeasti perusruoka ei ole kallista.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25882384]Ja kumminkin niitä vihanneksia ja kalaa saa luonnosta ihan ilmaiseksi.[/QUOTE]
Vaan tulee niillekin hintaa, jos pitää laskea matkakulut mukaan.

Pian alkaakin villivihannesten kausi. Nokkosia varsinkin kannattaa pakastaa ja kuivata. Jos siis vaan asuu sellaisessa paikassa, missä kerääminen on kohtuullisen matkan päässä.
 
Keittiönoita
Talouskoulu pakolliseksi kaikille naisille, ihan kuin armeija miehille, niin alkaa kokkaaminenkin sujua ja päästään halvemmalla keittiössäkin.
Ei pöllömpi ajatus :) Mua harmittaa, että kaupungeista on vanhoistakin kerrostaloista poistettu kylmäkellarit. 60-luvulla lapsuudenkodissani Munkkivuoressa sellaiset vielä löytyi ja joka loppukesä äiti teki paljon erilaisia säilykkeitä talven varalle. Myös juurekset säilyivät kylmäkellarissa olevassa multalaatikossa talven yli. Nykyisin säilytystilat ovat niin pieniä, että ei ole tilaa runsaalle määrälle säilykkeitä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25882408:
Vaan tulee niillekin hintaa, jos pitää laskea matkakulut mukaan.

Pian alkaakin villivihannesten kausi. Nokkosia varsinkin kannattaa pakastaa ja kuivata. Jos siis vaan asuu sellaisessa paikassa, missä kerääminen on kohtuullisen matkan päässä.
Matkakulut?

Kai sulla pyörä on? jalat on ainakin.

Mulla on meren rantaan n.1 km ja järvelle 2km, marjastus ja sienestysmaat alkaa käytännössä vierestä ja vihannesten kasvattamiseen tarkoitettu palsta kilometrin päässä.

Enkä asu korvessa, vaan kerrostalossa kilometrin päässä kaupungin keskustasta.

Nokkosia nyt kasvaa joka paikassa.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25882474]Matkakulut?

Kai sulla pyörä on? jalat on ainakin.

Mulla on meren rantaan n.1 km ja järvelle 2km, marjastus ja sienestysmaat alkaa käytännössä vierestä ja vihannesten kasvattamiseen tarkoitettu palsta kilometrin päässä.

Enkä asu korvessa, vaan kerrostalossa kilometrin päässä kaupungin keskustasta.

Nokkosia nyt kasvaa joka paikassa.[/QUOTE]
En puhunut itsestäni. Mutta ihmisiä asuu sellaisissakin paikoissa, missä luonnonvaraisten kasvien kerääminen ei ole mahdollista. Täällä on muuten autotien varressa loppukesäisin aivan valtavat määrät ruusunmarjoja, mutta eipä niitä siitä arvaa liikenteestä aiheutuvien saasteiden vuoksi kerätä. Metsää täällä on jonkin verran ja siten mustikkaa ja puolukkaa, mutta on niitä kerääjiäkin sitten aikamoinen määrä joka vuosi :D
 
äsken kävin ruokakaupassa ja reilu satanen meni taas kaupan kassaan. ruoka on nyt jo niin kallista, että hyvä kun on varaa ostaa. meilläkin ostetaan ihan perustuotteita ja tehdään lähes kaikki itse. laadusta tosin en tingi. pakko kai hommata oma porsas ja kanat tohon torpan nurkalle. marjat, perunat, sipulit, porkkanat jo kasvatetaan itse tai poimitaan luonnosta. voi v...!!!!
 
ieras
[QUOTE="vieras";25882474]Matkakulut?

Kai sulla pyörä on? jalat on ainakin.

Mulla on meren rantaan n.1 km ja järvelle 2km, marjastus ja sienestysmaat alkaa käytännössä vierestä ja vihannesten kasvattamiseen tarkoitettu palsta kilometrin päässä.

Enkä asu korvessa, vaan kerrostalossa kilometrin päässä kaupungin keskustasta.

Nokkosia nyt kasvaa joka paikassa.[/QUOTE]

Voi hyvää päivää. Luuletko että kaikki asuu rannan lähellä? Toiseksi, käsinkö sä kaloja vedestä itsellesi vedät?
 

Yhteistyössä