"harjoituskappaleen" kanssa ongelmia

Meidän poika on 13kk ja kun jätkä täytti vuoden, hän alkoi heräillä yöllä enemmän. Aikaisemmin oltiin menty kahdella yösyötöllä, nyt niitä saattaa olla neljä (tosin ei kaikilla syö paljoa)
Emme asu Suomessa, joten neuvolan kultaiset neuvot eivät auta.

Illalla nukkumaan menokin on yhdenlainen sirkus. Pojan isä, kaikessa viisaudessaan opetti jätkän katsomaan piirrettyjä iltasella ja niitähän se sitte jaksaa tapittaa niin et unta siirretään niin pitkään et on jo myöhä. Nukahtaa sitten syliin.

Poika on myös aika nirso syömään mitään möykkyistä ruokaa, olen päättäväisesti siirtynyt jo kuitenkin 3 asteen ruokiin (joissa on jotain tekstuuria ja palasia) Poika saa 8 am. aamupuuron, 10 am maidon (mahdollisesti unet 1,5h) 12am lounas, maitoa välissä,3pm välipala 5pm dinneri ja 8pm iltapuuro, jonka jälkeen maitoa ennen unia. Nukahtaa joskus 9-10.30pm välillä.

Minä alan olla eikun minä olen väsynyt yöheräämisiin tyystin. En ole nukkunut vuoteen täyttä yötä. Minkälaisen unikoulun avulla me saataisiin yörauha tänne? Tällä hetkellä pojan pinnis on meidän huoneessa, mahdollisuus on myös siirtää se jo omaan huoneeseen mut mietityttää vaan et ravataanko sit siellä pitkin yötä.
 
Meillä pidettiin pojalle 5kk iässä tassuttelu unikoulu ja oli menestys. Ohjeet löytyy googlettamalla. Jätä yömaito pois !!! Se helpottaa huomattavasti öitä. Ja meillä poika oli siirrettvä 10-11kk iässä omaan huoneeseen, koska heräili mun ääniin ja minä taas pojan ääniin. Meillä on alettu taas heräilemään yössä 2-3kertaa, nyt menossa joku jakso että ei herää öisin. Mutta siis riittää kun käy tutin antamassa suuhun. Poika siirrettiin lastensänkyyn jonka jälkeen ruvennut heräämään taas.
 
Masuilijaa, kerrotko tyhmemmälle et kuinka tuo yömaito jätetään pois? Poika syö aika huonosti päivällä niin en ole yömaitoa hennonut jättää pois vielä. Poika syö ehkä desin puuroa iltasella ja maitoa päälle, ei tuolla määrällä aamuun nukuta ja suu ei aukea enemmälle puurolle.


Muutettiin ulkomaille kun poika oli 8kk vanha enkä huomannut aikaisemmin edes miettiä unikoulua. Täällä taas sitren ollaan asuttu parissa hotellissa ennen kuin löydettiin oma asunto ja kotiutuminen on tapahtunut. Nyt olisi sitten viimeinkin unikoululle mahdollinen aika.
 
Ei se lapsi varmaan ala syömäänkään paremmin, jos saa maitoa noin paljon kuin nyt juo. Imetätkö siis vielä vai juoko ihan tavallista maitoa? Meillä just vuoden täyttävä tyttö ja maitoa saa vain aterioilla (just lopuillaan meillä imetys, koska tyttö ei päivisin huoli, enää aamulla herätessä imetän).

Teillä saattaa käydä niinkin, että lapsi täyttää mahaansa maidolla eikä sitten ole ruoka-aikaan nälkä? Ei välttämättä, mutta se tuli tuosta mieleen :) Voisi kokeilla maidon antamista vasta aterian päätteeksi, eikä sitten maitoa aterioiden välillä.

Me lopetettiin yösyötöt 10kk iässä, sujui yllättävän helposti, vaikka aikaisemmin ei suostunut nukahtamaan millään ilman maitoa. Toimittiin niin, että minä nukuin vierashuoneessa ja vauva omassa sängyssään meidän makkarissa isän kanssa. Kun heräsi yöllä, niin isä kävi antamassa tutin ja silittelemässä - mutta maitoa ei enää tippunut. Nyt meillä on tytön huone rempattu ja hän saa muuttaa omaan huoneeseen - vaikka sitten joutuukin välillä sinne hyppäämään silittelemään. Mutta ihan tuskaa enää nukkua samassakaan huoneessa, kun vauva herää jos me kääntyillään väärään aikaa ja minä herään tosi herkästi vauvan ääniin...
 
Tuon oon kuullut monella imettäjällä tepsineen että äippä nukkuu toisessa huoneessa ettei pikkunen haista maitoa. Meillä se meni niin, kun pullolla mentiin, että yöllä vain ei maitoa annettu, siliteltiin rauhalliseksi ja jos se ei auttanut otettiin syliin kunnes rauhoittui. Mutta maitoa ei tippunut.
 
Ja mulla tuli kanssa mieleen tuo mitä Mariska sanoi että jospa vauva sillä maidolla täyttää masuaan. Silloin kun lapsella on 4-5 säännöllistä ateriaa päivässä, ei lapsi enää tarvitse yömaitoa. Jos lapsi toisella ruoalla syö vähemmän useimmin se sitten seuraavalla aterialla tankkaa enempi. Kyllä se lapsi selviää sillä desin puurolla jos ei se syö enempää, lapsi osaa säännöstellä jo sen paljonko syö. Ja tosiaan siihen kannattaa varautua kun maidon jättää pois että välillä ne aamut voi alkaa vaikka viiden aikaan. Muistan esikoisen kanssa heränneeni joskus jopa 4:30 koska sitten kun sitä maitoa antaa pitää selvästi herätä. Eli aamupuurot naamariin vaikka sillon 5:00 ja ootte hereillä esim 1h kunnes meette takas nukkumaan. Meillä tätä kesti n. 1kk.
 
Poika on ollu pullolla alusta asti. Tuntuu et kun mä otan sen yöllä syliin kun mies menee lämmittään maitoa (todella jyrkät portaat, en lähde puoliunissani niitä pojan kanssa menemään alakertaan) ni se kehrää sellasta kiukkuitkua siihen asti et isä tuo maidon ylös. Ei siis rauhoitu ainakaan mun syliin yöllä kun mä olen ollu se joka antaa maidon yöaikaan.
 
Hyvin äkkiä lapsen rutiiniit muuttuu, älä huoli :) Oletko lukenut kirjaa Unihiekkaa etsimässä? Siitä voisi olla apua. Me pidettiin sen tukemana unikoulu pojalle 8 kk yössä.

Minä nukuin viikon toisessa huoneessa, ja kun poika yöllä heräsi, isä kanniskeli häntä. Tuttia sai, vettä hörppyytti jos näytti janoiselta, mutta maitoa (tissiä) ei. Ekan yön jaksoi itkeskellä, mutta toka yö meni jo paremmin, kolmas meni jo tosi hyvin ja sen jälkeen onkin nukkunut hienosti. Heräilee ehkä kerran yössä tuttia hakemaan, jos useammin niin on selvästi kipeä tms. Me myös siirrettiin poika omaan huoneeseen aika pian ton unikoulun jälkeen. Sekin on varmasti auttanut, hän ei enää heräile meidän yskimisiin yms.

Kyllä äitikin varmasti voi sen unikoulun pitää, mutta vaatii vaan enemmän jämäkkyyttä ja ehkä itkeskely kestää pitempään. Minä mietin itse sitä kanssa, kun mies arasteli, mutta lopulta mies sitten päätti uskaltaa. Ja hyvä niin, hän sai myös muuten varmuutta vauvan hoitoon. Tuli se onnistumisen kokemus, että kyllä hänkin osaa lapsensa rauhoittaa, ei äitiä aina tarvita :)

Rutiineista vielä - miettisin todella noita piirrettyjä. Tuon ikäinen lapsi ei tarvitsisi vielä telkkaria, eikä illalla varsinkaan. Entä jos kokeilisitte korvata piirretyt kirjojen lukemisella? Kun itse päätätte ottaa selvät uudet rutiinit ja pitää niistä kiinni, niin lapsi oppii ne hyvin nopeasti :) Protestoi varmasti pari iltaa, mutta sitten helpottaa.

Yösyöntien lopettaminen parantaa varmaan päiväsyöntejäkin. Niin kuin joku sanoikin, kun syö maitoa yöllä nälkään ei päivällä tarviikaan niin paljoa ruokaa :)

Tsemppiä! Kun muutos on tehty, niin jälkikäteen sitä miettii, kuinka helposti se menikään!
 
Tuo on totta, että varmaan sen takia syö huonosti päivällä, kun syö yöllä. Meillä alkoi syödä ruokaa paljon paremmin, kun yöimetykset loppui ja myös päivällä vähensin imetyskertojen määrää. Tämä muutos tapahtui lapsen ollessa vähän vajaa vuoden ikäinen. Nykyään (lapsi reilu 13kk) imetän aamulla ihan ekaksi siinä kun vielä heräillään, kahdesti päivän aikana eli ennen kumpiakin päiväunia, ja illalla ihan viimeiseksi. Yöimetykset loppui suht itsestään. Oltiin aiemmin ehditty kokeilla monenlaisia unikouluja, mutta mikään ei lähtenyt sujumaan. Koen siis niin, että lapsi oli itse valmis vasta tuolloin. Nykyään ei vaan enää herää yöllä. Joskus vähän havahtuu kitisemään, mutta kaatuu takas nukkumaan ja osoitan hänelle tyynyä. Pinnasänky on siis sängyssäni kiinni.

Tuo maidonhajujuttu ei muuten meillä mennyt ollenkaan niin kuten monesti sanotaan. Lapsi nimenomaan heräili syömään vähemmän, jos minä maidonhajuisena olin vieressä.
 
Heippa,

Halusin kanssa tulla kertomaan että meilläkin karvan vaille vuosikas oli kova syömään öisin, 2-4 kertaa yössä. Viikko sitten lopetin yösyötöt ja sen jälkeen on ruokamäärät etenkin aamu-ja iltapuurolla lisääntyneet huomattavasti! Samalla lopetin imetyksen muutenkin koska yösyönnit oli enää jäljellä. Kaikenkaikkiaan imetystä vähentelin kuukauden päivät.

Tyttö heräilee edelleen 1-3 krt yössä, tai siis purskahtaa itkuun puoliunissaan mutta nukahtaa parissa minuutissa kun käy silittelemässä ja tarvittaessa laittamassa seisovan lapsen makuulle ja peiton päälle. Ja usein kehoitetaan valjastamaan isä ilman houkuttelevaa maidontuoksua hommiin niin meillä se sujui ihan näin äidin voimin =)Isä sai jatkaa uniaan ihan rauhassa. Tyty on nukkunut omassa huoneessaan alusta asti enkä koe eestaas kulkemista mitenkään raskaana.

Telkkarista on sellainen kokemus että meillä tytyn lelut oli telkun edessä. Siirsin lelut kauemmas ja tuntuu siltä että iltameno on aavistuksen rauhallisempaa. Välke ja melu ennen nukkumaanmenoa ei voi olla kovin hyvä juttu lapselle.

Onnea matkaan!
 
Meilläkin rupesi vuoden ikäinen heräilemään kamalasti, 5-10 kertaa yössä. Päätettiin lopettaa yösyötöt seinään, mutta päinvastoin kuin muilla(?), lapsi ei täysin lopettanut itkeskelyä, vaan vielä kuukauden yömaidottomuuden jälkeenkin saattoi saada itkukohtauksia, jotka saattoivat kestää kaksikin tuntia. Täydellisen väsymisen takia imetän nykyään taas välillä kerran yössä, kun tuollainen megakohtaus tulee. Meillä sen kuulee itkusta, kun se tulee. Ja yösyötöt lopetettiin niin, että ei vaan enää annettu maitoa. Nukuin toisessa huoneessa ja isä hoiteli, välillä riitti tutti ja rauhoittui nopeasti, välillä tosiaan kaksi tuntia itki, syli ei auttanut yhtään.. Meillä taisi olla huono onni, suurimmalla osalla menee käsittääkseni ihan nätisti alkushokin jälkeen.

Meillä meni myös ruokaa huonosti, eikä sitä meinannut alkaa mennä enempää vaikka yömaidot loppuivat. Muutaman viikon jälkeen kuitenkin alkoi mennä vähän paremmin :)

Voimia ja jaksamista! Ehkä tuosta piirrettyjen katselusta kannattaa opetella nyt eroon jos haluatte. Mitä enemmän on ikää, sitä tiukemmin noi pikkuriiviöt osaa vaatia.. :D
 

Yhteistyössä