Hautajaiskulut?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Menehtyneen vanhemmat eivät osallistu hautajaiskuluin ja kuolinpesä on varaton. Menehtyneen lapset maksavat hautajaiskulut.
Miten te näette tilanteen? Ettekö haluaisi itse osallistua oman lapsenne hautaamisen kuluihin vaan jättäisitte mielummin kulut lapsenlapsillenne hoidettavaksi?
 
r0s
Jos kuolinpesä on varaton niin sossun kautta kyllä hoidetaan hautaus. Tosin se on sit se hautaus eikä mitään kahvitteluja.

Mä en aio maksaa killinkiäkään sit kun mun isäni ottaa ja kuolee.
 
vierailija
Varaton saa sossun kautta hautauksen, sinne pitäisi olla yhteydessä hautajaisia suunnitellessa. Kahvitukset yms maksaa niiden tilaaja, kuka ne haluaa järjestää.
Eläkeläisillä voi itsellään olla tiukkaa rahoista, kyllä se oma suu menee hautajaisjärjestelyjen ohi, jos tekee tiukkaa maksaa omat lääkkeet ja ruoat, elämisestä puhumattakaan. Taisivat ne lapsenlapset järjestää vähän turhan kalliit hautajaiset, ihan sen vuoksi, kun tapana on sitä ja tätä.
Ja olen maksanut oman vanhempani hautaamisesta. Minä en olisi niin välittänyt kalliista hautakivistä tai lehti-ilmoituksista, mutta muut halusi. Minä en tarvitse konkreettista hautaa ja paasia toisen muistamiseen.
 
vierailija
Jos kuolinpesä on varaton niin sossun kautta kyllä hoidetaan hautaus. Tosin se on sit se hautaus eikä mitään kahvitteluja.

Mä en aio maksaa killinkiäkään sit kun mun isäni ottaa ja kuolee.
Vanhemmat ovat varakkaita. Sosiaalitoimesta haetaan avustusta, mutta hautajaisista jää silti paljon maksettavaa. Tässä tapauksessa ei ole tulehtuneita välejä tai muitakaan ongelmia. Vanhemmat vain pitävät itsestäänselvänä, että lapsenlapset maksavat hautajaisista aiheutuvat kulut.
 
vierailija
Varaton saa sossun kautta hautauksen, sinne pitäisi olla yhteydessä hautajaisia suunnitellessa. Kahvitukset yms maksaa niiden tilaaja, kuka ne haluaa järjestää.
Eläkeläisillä voi itsellään olla tiukkaa rahoista, kyllä se oma suu menee hautajaisjärjestelyjen ohi, jos tekee tiukkaa maksaa omat lääkkeet ja ruoat, elämisestä puhumattakaan. Taisivat ne lapsenlapset järjestää vähän turhan kalliit hautajaiset, ihan sen vuoksi, kun tapana on sitä ja tätä.
Ja olen maksanut oman vanhempani hautaamisesta. Minä en olisi niin välittänyt kalliista hautakivistä tai lehti-ilmoituksista, mutta muut halusi. Minä en tarvitse konkreettista hautaa ja paasia toisen muistamiseen.
Sosiaalitoimisto maksaa hautajaisavustusta. Hautajaisista jää silti kuluja omaisille. Vanhemmat pitivät itsestään selvänä, että hautajaiset järjestetään. He eivät kuitenkaan halunneet maksaa oman lapsensa hautajaisista vaan jättivät laskut lapsenlapslleen. Näillä eläkeläisillä ei ole tiukkaa rahasta. Eivätkä hautajaiset olleet kalliit, vaan minimillä mentiin.

Olin lähinnä kiinnostunut siitä, että ettekö itse haluaisi osallistua oman lapsenne hautajaiskuluihin, vaan jättäisitte kulut tyystin lastenlasten hoidettavaksi?
 
r0s
Vanhemmat ovat varakkaita. Sosiaalitoimesta haetaan avustusta, mutta hautajaisista jää silti paljon maksettavaa. Tässä tapauksessa ei ole tulehtuneita välejä tai muitakaan ongelmia. Vanhemmat vain pitävät itsestäänselvänä, että lapsenlapset maksavat hautajaisista aiheutuvat kulut.
Niinno luonnollisestihan, useimmiten, juttu menee niin päin, että lapset hautaavat vanhempansa.

Sinällään loogista.
 
Sosiaalitoimisto maksaa hautajaisavustusta. Hautajaisista jää silti kuluja omaisille. Vanhemmat pitivät itsestään selvänä, että hautajaiset järjestetään. He eivät kuitenkaan halunneet maksaa oman lapsensa hautajaisista vaan jättivät laskut lapsenlapslleen. Näillä eläkeläisillä ei ole tiukkaa rahasta. Eivätkä hautajaiset olleet kalliit, vaan minimillä mentiin.

Olin lähinnä kiinnostunut siitä, että ettekö itse haluaisi osallistua oman lapsenne hautajaiskuluihin, vaan jättäisitte kulut tyystin lastenlasten hoidettavaksi?
No mitä he sanoivat, kun asiaa kysyttiin?
 
vierailija
No mitä he sanoivat, kun asiaa kysyttiin?
Ei asiaa heiltä ole suoraan kysytty. Eikä tulla kysymäänkään. Sellainen tuntuu epäsopivalle. Olisin olettanut, että he tarjoutuvat itse maksamaan osan kuluista.

Lähinnä kiinnostaa se, että jos lapsenne menehtyisi, ettekö haluaisi osallistua hautajaiskuluihin, vaan jättäisille kulut omien lastenlapsienne maksettaviksi?
Minun on vaikea nähdä tilannetta, jossa olettaisin jonkun muun hoitavan oman lapseni hautaamisen ja siitä aiheutuvat kulut.
 
Ei asiaa heiltä ole suoraan kysytty. Eikä tulla kysymäänkään. Sellainen tuntuu epäsopivalle. Olisin olettanut, että he tarjoutuvat itse maksamaan osan kuluista.

Lähinnä kiinnostaa se, että jos lapsenne menehtyisi, ettekö haluaisi osallistua hautajaiskuluihin, vaan jättäisille kulut omien lastenlapsienne maksettaviksi?
Minun on vaikea nähdä tilannetta, jossa olettaisin jonkun muun hoitavan oman lapseni hautaamisen ja siitä aiheutuvat kulut.
Ei ehkä ole tullut surun keskellä mieleen.
Olivatko mukana järjestämässä hautajaisia? Vai eikö heiltä kysytty järjestelyihinkään liittyen mitään?
Jos ei kysytty, niin ehkä ajattelivat, että lapset haluavat itse järjestää.
 
vierailija
Ei asiaa heiltä ole suoraan kysytty. Eikä tulla kysymäänkään. Sellainen tuntuu epäsopivalle. Olisin olettanut, että he tarjoutuvat itse maksamaan osan kuluista.

Lähinnä kiinnostaa se, että jos lapsenne menehtyisi, ettekö haluaisi osallistua hautajaiskuluihin, vaan jättäisille kulut omien lastenlapsienne maksettaviksi?
Minun on vaikea nähdä tilannetta, jossa olettaisin jonkun muun hoitavan oman lapseni hautaamisen ja siitä aiheutuvat kulut.
Kyllä oletuksena on, että vainaja itse maksaa hautajaisensa eli hänellä on sen verran omaisuutta, että sillä saa edes hautauskulut katettua, jos ei perintöä vielä sen päälle. Perinteisesti myös aikuiset lapset hoitavat vanhempiensa hautaamisen.

Minä en koskaan haluaisi järjestää lapseni hautajaisia. Se on traumaattinen tilanne, oli sitten lapsi ihan pieni tai yli viisikymppinen, kaikki eivät pääse siitä yli.

Kuulostaa siltä, että olet katkera maksamaan joutunut lapsenlapsi. Jos olet mielestäsi joutnut maksamaan liikaa, niele ylpeytesi ja pyydä rahaa isovanhemmilta, Onko heillä edes todellista tietoa rahatilanteesta?
 
vierailija
Herää kysymys, ovatko vainajan vanhemmat edes tietoisia siitä, että kuolinpesä varaton ja kustannukset jäävät vainajan lasten maksettavaksi.

Toinen asiaan vaikuttava seikka se, minkä ikäinen vainaja / lapset ovat? Jos oma äitini kuolisi, en todellakaan olettaisi 90+-vuotiaan isoäitini osallistuvan hautajaiskuluihin, kun minä ja sisarukseni kuitenkin olemme aikuisia työssäkäyviä ihmisiä. Eri asia sitten, jos vainajan lapset esim. alaikäisiä.
 
vierailija
Kyllä oletuksena on, että vainaja itse maksaa hautajaisensa eli hänellä on sen verran omaisuutta, että sillä saa edes hautauskulut katettua, jos ei perintöä vielä sen päälle. Perinteisesti myös aikuiset lapset hoitavat vanhempiensa hautaamisen.

Minä en koskaan haluaisi järjestää lapseni hautajaisia. Se on traumaattinen tilanne, oli sitten lapsi ihan pieni tai yli viisikymppinen, kaikki eivät pääse siitä yli.

Kuulostaa siltä, että olet katkera maksamaan joutunut lapsenlapsi. Jos olet mielestäsi joutnut maksamaan liikaa, niele ylpeytesi ja pyydä rahaa isovanhemmilta, Onko heillä edes todellista tietoa rahatilanteesta?
Kuulostelet väärin. En ole kyseinen lapsenlapsi. Kukaan ei ole mielestäni joutunut maksamaan liikaa.
Kysymys siis kuuluu, etkö haluaisi osallistua oman lapsesi hautauskuluihin, mikäli siihen tilanteeseen joutuisit? Jättäisitkö mieluusti lapsenlapsesi maksamaan kulut.
 
vierailija
Miksi pitää järjestää niin kalliit hautajaiset, että kustannuksista tulee riitaa/pahaa mieltä?
Hautajaiset eivät ole kalliit. Kukaan ei ole riidoissa tai pahalla mielellä.

Kysymys kuuluu, haluaisitko osallistua oman lapsesi hautaamisen kuluihin vai jättäisitkö ne lapsenlapsillesi mikäli vainaja on varaton ja sosiaalitoimi ei maksa kaikkia kuluja?
 
vierailija
Kerrassaan hämmentävää, ettei yhteen yksinkertaiseen kysymykseen osata vastata, vaan aletaan rakentaa kysymyksen ympärille riitaisaa kuolinpesää ja liian kalliitta hautajaisia sekä pihejä jälkeläisiä.
 
Kysymys kuuluu: Etkö haluaisi osallistua oman lapsesi hautauskuluihin, vaan jättäisit ne lasten lasten maksettavaksi, kun vainaja on varaton?
Mistä tiedätte, etteivät halua, kun ette ole kysyneet?
Jos ne lapset hoitivat kaikki järjestelyt, eivätkä siinä vaiheessa kysyneet mitään niiltä isovanhemmilta, niin asia ei välttämättä ole edes tullut mieleen.
 
vierailija
Kerrassaan hämmentää että kutsut vainajan lapsia vainajan vanhempien lapsenlapsiksi
Tämähän on isovanhemmat vs. lapsenlapset.

AP:lla on ihme jankkaamista, kertomatta juurikaan lähtötilannetta. Minkä ikäluokan ihmisistä on kyse ja mikä on heidän todellinen varallisuutensa. Moni uskoo vanhojen ihmisten olevan kovinkin varakkaita, mutta se varallisuus on kiinni täysin jossain asunnossa ja rahat riittävät juuri ja juuri elämiseen. Tulotaso laskee eläkkeelle päätessä reilusti. Tuskin isovanhemmat ovat lapsenlapsilleen hautajaisrahoja tykyttämässä, jos he eivät ole järjestelyitä tehneet, eikä kukaan ole heille maksua ehdotellut.

Saattaisin jättää ne kulut lapsenlapsen maksettavaksi - tosin niitä ei vielä ole :D ja toivon mukaan ei ihan lähivuosina tulekaan. Lastenlasten ollessa aikuisia, minä olen luultavasti jo dementikko jossain hoitolaitoksessa (enkä lasten ja lastenlasten piina). Tuskin minulla on rahaa silloin hautajaisia maksella, eikä edunvalvojakaan sitä hyvällä katso.
 

Yhteistyössä