Havaintojani ylipainoisten syömistottumuksista vs. laihojen/normaalipainoisten syömistottumukset

  • Viestiketjun aloittaja laiheliini harmaana
  • Ensimmäinen viesti
laiheliini harmaana
Olen viime aikoina (kaupungilla, ravintoloissa, työpaikkaruokalassa, lihavien ystävien kanssa syödessä jne.) kiinnittänyt erityistä huomiota siihen tapaan millä ylipainoiset syövät. Tässä muutama mielenkiintoinen havainto:

1. Syömisnopeus
Olen huomannut, että ylipainoiset syövät aivan järjettömän NOPEASTI ja usein isoja suupaloja kerrallaan. Usein näyttää siltä, kuin lihavat pelkäisivät että joku tulee ja vie lautasen heidän nenänsä edestä ja ruoka pitää sen takia hotkaista mahdollisimman äkkiä napaan. Eilen töistä tullessa esim. katselin bussissa kuinka pyöreähkö naisihminen ahmaisi suuhunsa ison suklaapatukan parin minuutin sisään. Olin aivan äimänä miten joku ylipäätään pystyi nielaisemaan jotakin niin nopeasti kuin tämä nainen... Lihavat ystäväni syövät usein samassa ajassa lautasen tyhjäksi kun minä vasta olen saanut ensimmäiset suupalat nieltyä...

2. Leivän ym. lisukkeiden järjetön määrä
Olen huomannut, että lihavat ihmiset syövät usein järjettömät määrät leipää ym. lisukkeita, kuten pastaa, riisiä jne. Yksikin lihava kaverini sanoi kerran ihan pokalla että "eihän leipää lasketa ateriaksi" kun puhuimme jotain syömistottumuksistamme... Sanoi ettei koskaan iltaisin "syö mitään", kun tosiasiassa (olen joskus ollut hänen luona iltateellä) vetää napaansa aina ison läjän voileipiä.

3. Syödään ns. kevyttuotteita valtavia määriä
Monet lihavat tuntuvat huijaavan itseään kuvittelemalla, että jos jonkun ruoka-aineen tai aterian yhteydessä on sana "kevyt", sitä voi syödä rajattomat määrät. Kaupoissa lihavien ostoskärryissä näkee usein isoja lasteja kevytsipsejä, kevytjäätelöitä, kevytkeksejä jne. ja ravintoloissa lihavat tilaavat usein muiden ihmisten nähden näennäisesti kevyitä annoksia, kuten salaatteja ym. mutta vetävät niiden ohessa valtavat määrät leipää tai sitten kotiin päästyään syövät uudelleen kun eivät ole tuleet "täyteen" tai eivät "laske ateriaksi" esimerkiksi ravintoloiden "salaatteja".

Tässä nyt muutamia ajatuksia ylipainoisten syömisestä, mites te muut? Oletteko tehneet samantyyppisiä havaintoja?

3.
 
vieras
Mun havainto on täysin päinvastainen. Useimmat laihat tuntemani ihmiset hotkivat ruoan, lihavat mussuttavat hitaasti.

Kevyttuotteista samaa mieltä. Moni lihava käyttää valtavasti rahaa ruokaan ja ostaa kalliita kevyttuotteita.

Oikeasti vähällä rahalla saa terveellistä ruokaa, tavallista ruokaa, ei kemiallisia lisäainekevytruokia.
 
vieras
MIstä johtuu, että olen ylipainoinen vaikka en syö sipsejä, karkkeja yms...
Toisin kuin laiha ystäväni vetää sipsipussin noin neljäkertaa viikossa ja joka päivä karkkia suklaata... Ja usein korvaa ateriat käymällä pitsalla..
Itse syön ihan normaali kotiruokaa.
Eli ei ne laihatkaan aina terveellisesti syö.
 
hoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja laiheliini harmaana:
Olen viime aikoina (kaupungilla, ravintoloissa, työpaikkaruokalassa, lihavien ystävien kanssa syödessä jne.) kiinnittänyt erityistä huomiota siihen tapaan millä ylipainoiset syövät. Tässä muutama mielenkiintoinen havainto:

1. Syömisnopeus
Olen huomannut, että ylipainoiset syövät aivan järjettömän NOPEASTI ja usein isoja suupaloja kerrallaan. Usein näyttää siltä, kuin lihavat pelkäisivät että joku tulee ja vie lautasen heidän nenänsä edestä ja ruoka pitää sen takia hotkaista mahdollisimman äkkiä napaan. Eilen töistä tullessa esim. katselin bussissa kuinka pyöreähkö naisihminen ahmaisi suuhunsa ison suklaapatukan parin minuutin sisään. Olin aivan äimänä miten joku ylipäätään pystyi nielaisemaan jotakin niin nopeasti kuin tämä nainen... Lihavat ystäväni syövät usein samassa ajassa lautasen tyhjäksi kun minä vasta olen saanut ensimmäiset suupalat nieltyä...

2. Leivän ym. lisukkeiden järjetön määrä
Olen huomannut, että lihavat ihmiset syövät usein järjettömät määrät leipää ym. lisukkeita, kuten pastaa, riisiä jne. Yksikin lihava kaverini sanoi kerran ihan pokalla että "eihän leipää lasketa ateriaksi" kun puhuimme jotain syömistottumuksistamme... Sanoi ettei koskaan iltaisin "syö mitään", kun tosiasiassa (olen joskus ollut hänen luona iltateellä) vetää napaansa aina ison läjän voileipiä.

3. Syödään ns. kevyttuotteita valtavia määriä
Monet lihavat tuntuvat huijaavan itseään kuvittelemalla, että jos jonkun ruoka-aineen tai aterian yhteydessä on sana "kevyt", sitä voi syödä rajattomat määrät. Kaupoissa lihavien ostoskärryissä näkee usein isoja lasteja kevytsipsejä, kevytjäätelöitä, kevytkeksejä jne. ja ravintoloissa lihavat tilaavat usein muiden ihmisten nähden näennäisesti kevyitä annoksia, kuten salaatteja ym. mutta vetävät niiden ohessa valtavat määrät leipää tai sitten kotiin päästyään syövät uudelleen kun eivät ole tuleet "täyteen" tai eivät "laske ateriaksi" esimerkiksi ravintoloiden "salaatteja".

Tässä nyt muutamia ajatuksia ylipainoisten syömisestä, mites te muut? Oletteko tehneet samantyyppisiä havaintoja?

3.
Kannattaiskohan sun kiinnittää huomios johonkin muuhun kuin muiden syömisiin... Aika köyhä elämä sulla jos ei oo muuta tekemistä...
Ja ihnmsiä ne on lihavatkin. tuohan vain kuvastaa sitä et olet suvaitsematon surkimus jolla ei oo omaa elämää..
 
SimsalaBim
Kommenttia kovin tieteellisen tutkimukseesi.
Kohta 1. Ehkä lihavat syövät nopeasti koska eivät halua että kukaan ehtii laskea heidän suupalojaan.
Kohta 2. Yhden henkilön otanta antaa aika epätarkan tuloksen. Minulla taas on todella hoikka ystävä joka ei syö juurikaan muuta kuin voileipiä.
Kohta 3. Ovatko lihavat mielestäsi siis tyhmempiä kuin muut? Älykkyys ei ole mitenkään verrannollinen painoon, muutenhan kaikki missit olisivat neroja.

Kannattaisiko kuitenkin käyttää aikaasi hyödyllisemmin kuin lihavien ihmisten käyttäytymisen tutkimiseen kun asiasta löytyy aika paljon tieteellisempääkin näyttöä kuin sun yks kaveri.


 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MIstä johtuu, että olen ylipainoinen vaikka en syö sipsejä, karkkeja yms...
Toisin kuin laiha ystäväni vetää sipsipussin noin neljäkertaa viikossa ja joka päivä karkkia suklaata... Ja usein korvaa ateriat käymällä pitsalla..
Itse syön ihan normaali kotiruokaa.
Eli ei ne laihatkaan aina terveellisesti syö.
Joo, mutta ei kai tässä ketjussa nyt siitä ollutkaan kyse...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Just just... Mä olen sit vissiin super plösö kun pystyn vetämään rulla kebabin nassuun 10 minuutissa :snotty:
Mii tuu :p
Mä oonkin ollut joskus sairaalassa anoreksia epäilyjen takia... Siellä ne kutsu ties kuinka monta lääkäriä kyttäämään haavi auki ku mä söin. Siel saanu ikinä tarpeeks ruokaa |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MIstä johtuu, että olen ylipainoinen vaikka en syö sipsejä, karkkeja yms...
Toisin kuin laiha ystäväni vetää sipsipussin noin neljäkertaa viikossa ja joka päivä karkkia suklaata... Ja usein korvaa ateriat käymällä pitsalla..
Itse syön ihan normaali kotiruokaa.
Eli ei ne laihatkaan aina terveellisesti syö.
ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja SimsalaBim:
Kommenttia kovin tieteellisen tutkimukseesi.
Kohta 1. Ehkä lihavat syövät nopeasti koska eivät halua että kukaan ehtii laskea heidän suupalojaan.
Kohta 2. Yhden henkilön otanta antaa aika epätarkan tuloksen. Minulla taas on todella hoikka ystävä joka ei syö juurikaan muuta kuin voileipiä.
Kohta 3. Ovatko lihavat mielestäsi siis tyhmempiä kuin muut? Älykkyys ei ole mitenkään verrannollinen painoon, muutenhan kaikki missit olisivat neroja.

Kannattaisiko kuitenkin käyttää aikaasi hyödyllisemmin kuin lihavien ihmisten käyttäytymisen tutkimiseen kun asiasta löytyy aika paljon tieteellisempääkin näyttöä kuin sun yks kaveri.
Minusta ap antoi ymmärtää että on tarkkaillut lihavia yleisesti eikä vain jotakin yhtä kaveriaan...



 
Joopa
Mulla taas on kaveri, joka jättää syömättä kokonaan, ellei sillä ole aikaa syödä yhtä näkkäriä puolta tuntia! (ja tää on tosi) Eikä voisi enää laihempi olla - tai voisi, mutta silloin tuskin olisi enää hengissä.
 
läski
Ihan totta puhut! Itse olen lihava ja voin kyllä allekirjoittaa ap:n väitteet. Olen itse tajunnut, että itsekseni en pysty laihduttamaan, joten käyn terveydenhoitajalla "kontrollissa" ja keskustelemassa elämäntavoistani (jotka siis ovat TODELLA epäterveelliset). Turha se on kieltää, en olisi läski, jollen olisi syönyt järjettömiä määriä kaikkea epäterveellistä; suklaata, sipsejä ym. Ja usein syön kuin viimeistä päivää, ihan ku ruoka loppuisi kesken...
 
ymmällään
no ei nyt ehkä se fiksuin aloitus...
suurin osa painon kertymisestä johtuu geeneistä...
mie en jaksa vahtia muiden syömisiä sen kummemin, mutta jos joku painostaan valittaa niin saatan mainita että terveellsiesti ja vähemmän voi syödä.. jos siis tiedän että ruoka tottumukset ovat huonot...
mä olen itse ollut aina alipainoinen, syön kuin hevonen, nopeasti ja epäterveellisesti, painoa ei vaan tule ja sitten on niitä jotka syövät vain salaattia ja mahdollisimman kevyesti ja vähän mutta silti paino kasvaa.. eli jätäppä ap tuo tutkimus nyt ihan vaan unohduksiin ja keskity omaan elämään..
 
Eiköhän lihavista kuten laihoistakin löydy paljon erilaisia syömistottumuksia omaavia PERSOONIA? Itse ainakin olen kiinnittänyt huomiota lähipiirissä elävään ylipainoiseen perheeseen siellä kyläillessä / toisinpäin ja poikkeaa aika lailla täysin ap:n tutkimustuloksista ;) Joten jatkahan observointiasi jos sinun on ehdottomasti saatava tarkkailla muiden syömisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
no ei nyt ehkä se fiksuin aloitus...
suurin osa painon kertymisestä johtuu geeneistä...
mie en jaksa vahtia muiden syömisiä sen kummemin, mutta jos joku painostaan valittaa niin saatan mainita että terveellsiesti ja vähemmän voi syödä.. jos siis tiedän että ruoka tottumukset ovat huonot...
mä olen itse ollut aina alipainoinen, syön kuin hevonen, nopeasti ja epäterveellisesti, painoa ei vaan tule ja sitten on niitä jotka syövät vain salaattia ja mahdollisimman kevyesti ja vähän mutta silti paino kasvaa.. eli jätäppä ap tuo tutkimus nyt ihan vaan unohduksiin ja keskity omaan elämään..
Höpsis. Lihavuus johtuu nimenomaan lähes aina ELINTAVOISTA. Ei lihavia ollut tässä läheskään tässä mittakaavassa esim. joskus 100 vuotta sitten. Tuo geenien syyttäminen on tyypillistä lihavien vastuun pakoilua.
 

Yhteistyössä