Hei te silmälasi-immeiset, mulla olis kysymys. :)

Juu olen mä tänään lähes koko ajan pitänyt, välillä pakko ottaa pois kun silmät tulee kipeeksi. Mutta hyvähän tässä vklopulla on harjoitella ahkerasta. :)
Kiitos sulle, ehkä tämä tästä vaikka just nyt ei siltä tunnukaan. En tietenkään oleta että heti pitäis olla hyvät.
 
Mulla on ollut lasit tosi kauan. Olin pieni kun sain ne ja muistan jotenkuten sen alkuajan, ei haluttanut yhtään pitää mokomia kakkuloita.
Yleensä olen tottunut uusilla vahvuuksilla oleviin laseihin parissa päivässä.
 
Koo
Aina vaihdon jölkeen menee viikon verran, että päätä särkee ja maailma näyttää hassulta. Sitten silmät tottuvat ja elämä helpottuu.
Mulla on heti ekat lasit olleet jo sellaiset "kokoajan pidettävät".
 
Mä en ihan sokea ole. Suositus käyttö lukiessa, tv:tä katsoessa ja autolla ajaessa, toki niitä pidän tarvittaessa enemmänkin ja varsinkin nyt alkuun että silmät tosiaan tottuu. Kun tuntuu et näen ilman laseja paremmin kun nyt laseilla. :ashamed: Sen verran äidiltä kuulin, että se on normaalia ettei niillä heti hyvin näekään.
 
Miulla on ollu lasit 25v olen nyt 28v itse en muista ekojen lasien tottumista mutta äitini sanoi jotta ne köytettiin päähäni kiinni joten en ole vissiin oikein hyvin tottunu niihin silloin...nyt kun näitä uusin tasaisin väliajoin niin aina menee aikaa ennen kun totun uusiin pokiin ja vahvuuksiin joka mulla kasvaa joka kerta,miulla on vasemmassa silmässä sokeuteen johtava silmäsairaus...kyllä siihen voi hyvinkin mennä se kuukausi tai kaksi.

Onko siulla yksteho vai moniteho lasit? sekin vaikuttaa vähän...äitini sanoi olleensa ekat kolme viikkoa känni olonen kun sai ekat kaksteho lasit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karhuveljeni koda:
Mä oon niin tyhmäkin etten edes tiedä onko yksteho vai kaksteho. :ashamed: Kai nää kakstehot on. Mä oon niinku ihan uuno näiden lasien kanssa ja elämäni ensimmäiset. :ashamed:

Kasteho laseissa on se ylä osa heikompi ja alaosa vahvempi tai toisin päin ja yksteho laseissa on sama vahvuus koko linssissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karhuveljeni koda:
Mä oon niin tyhmäkin etten edes tiedä onko yksteho vai kaksteho. :ashamed: Kai nää kakstehot on. Mä oon niinku ihan uuno näiden lasien kanssa ja elämäni ensimmäiset. :ashamed:
jos on ykstehot niin niissä on vain yksi vahvuus. kakstehoissa on sitten kaksi vahvuutta eli siinä alhaalla linssissä on alue mikä on erivahvuinen kuin muu linssi
 
Alkuperäinen kirjoittaja miero:
Alkuperäinen kirjoittaja karhuveljeni koda:
Mä oon niin tyhmäkin etten edes tiedä onko yksteho vai kaksteho. :ashamed: Kai nää kakstehot on. Mä oon niinku ihan uuno näiden lasien kanssa ja elämäni ensimmäiset. :ashamed:
jos on ykstehot niin niissä on vain yksi vahvuus. kakstehoissa on sitten kaksi vahvuutta eli siinä alhaalla linssissä on alue mikä on erivahvuinen kuin muu linssi
No sit nää on varmaan yksteho lasit kun ei mun mielestä ollu puhetta mitään et tulis kahta eri vahvuutta. Oikeassa silmässä on huonompi näkö, et oikea linssi on pikkasen vahvempi kun vasen.. Mut siis en mä ainakaan huomaa mitään eroa katsoessa alhaalta ja ylhäältä. Eli luette: olen tosi uuno tässä.

:whistle:
 
Mun olis kyl nyt tarkoitus käyttää aktiivisesti, että sitten tottuisin nopeasti ja parempi niin, että en sitten osaa olla ilman kun se etten totu ollenkaan. Onhan tuossa jo vaikka ja mitä syytä käyttää koko ajan kun lukea tarvitsee päivittäin, autolla ajan päivittäin ja telkkuakin tulee seurattua jonkin verran. :)
 
mä sain ekat lasit joskus 11-12 vuotiaana ja mä en muista et olis ollu minkäänlaista totuttelua. musta ne lasit oli hyvät heti kuten seuraavat ja niitäkin seuraavat. vasta nää kahdet viimeset lasit on ollut sellaset et on vaatinut totuttelua ja tuntunu et olis metrin pitunen. tosin saattaa olla et alkuun meni niin et linssit heikkeni ja näissä parissa kolmessa viimesesssä linssit on ollut saman vahvuset mut niis on ollu sylinterit erilaiset ja se niiden vaihtuminen kai olis silmille hankalampaa kuin pelkän vahvuuden muuttuminen.
 

Yhteistyössä