Hei wt:t, miten hautajaisissa lasten kuuluu ne omat yhdet ruusunsa laskea arkulle?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Oletteko olleet hautajaisissa, joissa lapset laskevat ruusun arkun päälle, vaikka vanhemmilla on kukkalaitekin? Törmäsin tilanteeseen, jossa lapsilla on oma ruusu, mutta perheellä on myös kukkalaite, joka asetetaan arkulle.
En itse olisi tätä ruusuhommaa valinnut, mutta vainajan lesken wt-sukuhaara aikoo näin tehdä, niin tuntuisi luontevalta, että minunkin sukuhaarani lapset sen ruusun siihen laskevat. Mutta en tajua, että missä kohtaa. Minusta naurettavan tyhmää jenkkipelleilyä, mutta en halua saattoväen kokevan awww-hetkeä ei-sukulaislasten kohdalla.
 
vierailija
Oletteko olleet hautajaisissa, joissa lapset laskevat ruusun arkun päälle, vaikka vanhemmilla on kukkalaitekin? Törmäsin tilanteeseen, jossa lapsilla on oma ruusu, mutta perheellä on myös kukkalaite, joka asetetaan arkulle.
En itse olisi tätä ruusuhommaa valinnut, mutta vainajan lesken wt-sukuhaara aikoo näin tehdä, niin tuntuisi luontevalta, että minunkin sukuhaarani lapset sen ruusun siihen laskevat. Mutta en tajua, että missä kohtaa. Minusta naurettavan tyhmää jenkkipelleilyä, mutta en halua saattoväen kokevan awww-hetkeä ei-sukulaislasten kohdalla.
ne nakataan kuin keihäät aikuisten selkien takaa

jos siis kunnon wt-meininki on tavoitteena
 
vierailija
Minun mielestä tuo on hieno liike, että lapset laskevat omat ruusunsa. Kukkien lasku tapahtuu luontevasti sen jälkeen, kun on ensin iso kukkalaite laskettu arkun viereen, niin ruusut voidaan laittaa nätisti arkun päälle. Ja jos ei kukkalaitetta ole, niin vuorollaan perhekunnittain käydään arkun vierellä jättämässä hyvästit ja siinä jätetään kukat.
 
vierailija
Ne heitetään monttuun arkun päälle ennen kuin multa tulee siihen päälle.
Lasten kuuluu opetella oma lause. Yksi sanoo esim. "RIP lepää rauhassa". Toinen sanoo: "Laif is laiffii". Kolmas lausuu: "Kevyet mullat sulle". Ja kun on sanonut oman lauseensa heittää ruusun sinne monttuun.
 
vierailija
Minun mielestä tuo on hieno liike, että lapset laskevat omat ruusunsa. Kukkien lasku tapahtuu luontevasti sen jälkeen, kun on ensin iso kukkalaite laskettu arkun viereen, niin ruusut voidaan laittaa nätisti arkun päälle. Ja jos ei kukkalaitetta ole, niin vuorollaan perhekunnittain käydään arkun vierellä jättämässä hyvästit ja siinä jätetään kukat.
Arkun päälle, vai kukille varattuun tilaan kukkalaitteen viereen?
Ap
 
vierailija
Minusta tämmöinen tapa on ihan typerä, ellei nyt sitten tietenkin vainaja ole ollut lapsille tosi läheinen. Tässä tapauksessa siis lesken lapsenlapset eivät ole vainajalle sukua ja heistä kaksi on jo aikuisia. Silti heillä on omat ruusut. Kolmas lesken lapsenlapsi on lapsi. Hän tunti muistisairaan vainajan huonoiten heistä. Mutta minusta sitten sukulaislapsilla pitää olla ruusut, jos nämäkin sinne sellaisten kanssa tulevat. Vaikka omat lapseni eivät myöskään nuoren ikänsä ja muistisairauden takia vainajaa eli isääni oikein kunnolla koskaan päässeet tuntemaan.
Ap
 
vierailija
Onneksi pappi kertoi tästä minulle, olisi ollut jotenkin todella ärsyttävää se näiden ruusuilu, jos en olisi itsekin siihen voinut varautua. Eivain ole minusta tapana kuin matalamman koulutustason tai yhteiskuntaluokan porukassa.
Ap
 
vierailija
Meillä laskettiin perheen kanssa yhdessä kirkossa kukkalaite arkun päälle, ja sitten kun käveltiin haudalle niin lapsille otettiin eteisessä olleet ruusut mukaan ja kun arkku oli laskettu hautaan niin lapset heittivät ruusut hautaan (eivätkä sanoneet mitään). Voit kai kysyä äidiltäsi (vai onko äitipuoli) ja sopia miten lapset toimivat.
 
vierailija
Meillä laskettiin perheen kanssa yhdessä kirkossa kukkalaite arkun päälle, ja sitten kun käveltiin haudalle niin lapsille otettiin eteisessä olleet ruusut mukaan ja kun arkku oli laskettu hautaan niin lapset heittivät ruusut hautaan (eivätkä sanoneet mitään). Voit kai kysyä äidiltäsi (vai onko äitipuoli) ja sopia miten lapset toimivat.
Niin, tämä olisi toinen, miellyttävä tapa. Lapsille on ihan kiva saada kantaa jotain kävellessä haudalle (saada ”tehtävä”) :) Sen sijaan jollainlailla kirkossa koen siitä seuraavan lähinnä sähellystä tässä tapauksessa.
Ap
 
vierailija
Onneksi pappi kertoi tästä minulle, olisi ollut jotenkin todella ärsyttävää se näiden ruusuilu, jos en olisi itsekin siihen voinut varautua. Eivain ole minusta tapana kuin matalamman koulutustason tai yhteiskuntaluokan porukassa.
Ap
Kirjoitustyylistäsi päätellen kuulut itse juuri tuollaiseen porukkaan.

Sitä paitsi ei katsoa aina koulutustasoa, minkälaiset käytöstavat ihmisillä on.
 
vierailija
Kirjoitustyylistäsi päätellen kuulut itse juuri tuollaiseen porukkaan.

Sitä paitsi ei katsoa aina koulutustasoa, minkälaiset käytöstavat ihmisillä on.
Käytöstavoilla ei ole wt:yden kanssa mitään tekemistä. Kysymys on asenteesta, ei käytösTAVOISTA. Wt:yden merkki on nimenomaan se, että käytöstavat hallitsevat ihmisen toimintaa, mutta laadukkuus ja arvokkuus eivät ole sisäsyntyistä vaan puuttuvat toiminnasta. Esim. sähelletään lasten kanssa arkulla eikä tilaisuuden hillittyydellä ole merkitystä.
Ap
 
vierailija
Se juuri on wt:yden merkki, ettei ihminen toimi hillitysti, eikä sitä arvosta, eikä tilaisuuskaan ole sen mukainen. Mutta siis kuvittelee toimivansa arvokkaasti. Eri asia on, jos vaikkapa vainaja oli jokin motoristi tms. ja on toivonut, että tilaisuuden luonne on rento. Se ei ole wt.
Ap
 
vierailija
Se juuri on wt:yden merkki, ettei ihminen toimi hillitysti, eikä sitä arvosta, eikä tilaisuuskaan ole sen mukainen. Mutta siis kuvittelee toimivansa arvokkaasti. Eri asia on, jos vaikkapa vainaja oli jokin motoristi tms. ja on toivonut, että tilaisuuden luonne on rento. Se ei ole wt.
Ap
Et voi tietää etukäteen, miten kukin toimii haudan äärellä itse tilaisuudessa missä suru on läsnä. Silloin on sijaa surun ilmentymiselle hyvinkin monin tavoin, joku voi romahtaa totaalisesti arkun äärellä. Etkä sinä eikä kukaan muukaan voi asialle mitään. Vaikka kuinka haluaisit kontrolloida.
 
vierailija
Et voi tietää etukäteen, miten kukin toimii haudan äärellä itse tilaisuudessa missä suru on läsnä. Silloin on sijaa surun ilmentymiselle hyvinkin monin tavoin, joku voi romahtaa totaalisesti arkun äärellä. Etkä sinä eikä kukaan muukaan voi asialle mitään. Vaikka kuinka haluaisit kontrolloida.
No se on eri asia... joskin täytyy myöntää, että en oikein tajua sitä luonnollisen kuoleman edessä romahtelua. Eri asia jos kuolinsyy on oikeasti traaginen tai vainaja nuori tms.
Ap
 
Realismia
Olipahan taas typerä ja jopa sairas provo. Vieläkö muuten äitisi haluaisi päästä isäsi hautajaisiin? Saatko sen estettyä?

Ei tuo tapa muuten mikään uusi ole. Itse olen ollut yksi lapsenlapsista joka heitti isoisän hautaan ruusun. Tästä on aikaa 30 vuotta. Eikä olla mitään wt-porukkaa.

Sun oma käytös paistaa kauas näistä viesteistä tänne eikä se kyllä anna susta mitään hyvää kuvaa. Et ole mitenkään parempi ihminen vaan vaikutat vain ylimieliseltä itseään täynnä olevalta ja itsestään liikoja luulevalta besserwisseriltä.
 
vierailija
Jokseenkin koominen tilanne että sinä morkkaat täällä heitä wt:ihmisiksi, eli ajattelet olevasi selvästi heitä parempi ja sivistyneempi, kuitenkin aiot matkia heitä?
Aloituksessa lukee, miksi. En koe matkivani, vaan en vain halua, että muu saattoväki ajattelee lesken lapsenlapsista, että ovat suloisempia tai hyväsydämisempiä, kuin sukulaislapset. Etteivät ole näiden kohdalla että ”onpa herkkää tai kaunista tai aaaaawwwwwwww”.
Ap
 
vierailija
Olipahan taas typerä ja jopa sairas provo. Vieläkö muuten äitisi haluaisi päästä isäsi hautajaisiin? Saatko sen estettyä?

Ei tuo tapa muuten mikään uusi ole. Itse olen ollut yksi lapsenlapsista joka heitti isoisän hautaan ruusun. Tästä on aikaa 30 vuotta. Eikä olla mitään wt-porukkaa.

Sun oma käytös paistaa kauas näistä viesteistä tänne eikä se kyllä anna susta mitään hyvää kuvaa. Et ole mitenkään parempi ihminen vaan vaikutat vain ylimieliseltä itseään täynnä olevalta ja itsestään liikoja luulevalta besserwisseriltä.
Laitoitko ruusun kirkossa myös arkun päälle? Itseasiassa en tiedä, kummin lesken lastenlasten on tarkoitus. Vain haudalla vai molemmissa. Sain sen käsityksen, että kirkossakin, pitääkin tarkistaa.
Ap
 
Realismia
Laitoitko ruusun kirkossa myös arkun päälle? Itseasiassa en tiedä, kummin lesken lastenlasten on tarkoitus. Vain haudalla vai molemmissa. Sain sen käsityksen, että kirkossakin, pitääkin tarkistaa.
Ap
Taidettiin heittää vain haudalla ne. En ainakaan muista, että oltaisiin kirkossa laitettu arkun päälle.

Mutta tiedätkö mitä. Pari vuotta sitten kuoli isoäiti ja lastenlasten lisäksi meillä aikuisilla lastenlapsilla oli ruusut. Ensin laitettiin ruusut kirkossa arkun päälle ja sitten haudalla ne ruusut heitettiin arkun päälle.

Ja vaikka kuolema oli odotettavissa niin kyllä me kaikki surimme todella paljon. Ei nyt mitään romahtamisia ollut, mutta hiljaista itkua. Vaikka kuolema olisi odotettavissa niin kyllä sitä suree rakasta ihmistä. Katsos kun me muut ei olla tunteettomia kuten sä.
 

Yhteistyössä