hei

No meillä on kolmas rakennusprojekti 4 vuoden sisällä menossa ja nyt on lapsia kaksi.3½-vuotias ja 5kk2vkoa on toinen ja onhan tää toisinaan rankkaa.Mies on yrittäjä eli päivät on töissä,illat ja viikonloput raksalla.Toinen talo meille rakenteilla,tuo yksi oli myyntitalo.Siivoilen raksalla ja haen tavaraa sinne,lapset joskus hoidossa isovanhemmilla.Meillä olisi tarkotus keväällä päästä muuttamaan.Pitkästä rakennetaan ja ulkorakennus+a-talli on 197m2 ja talo 254m2.
 
Hei täällä yksi raksaleski ilmoittautuu! Meillä neljä lasta, nuorin täyttänyt juuri 3 v ja vanhin 12 v. Yhtään en ole pitkään aikaan pystynyt siellä auttamaan kun kaksi nuorinta sähläävät niin kamalasti ja siitä ei suoraan sanoen ole tullut mitään.
Nyt varsinkin kun on näin pimeää ja alueella ei ole katuvalja edes vielä, mistään pihavaloista puhumattakaan.
Päivät olen töissä ja illat hoitelen lapsia ja teen kotitöitä. Mies on ollut myös päivät työssä, mutta vko sitten hän jäi vähäksi aikaa pelkästään rakentamaan taloa. Teemme itse kaiken. Toki sähkäri tulee sähköt kytkemään yms apua.
Päivät vaihtelevat. Välillä kaikki menee hyvin ja olen ihan innoissani raksaprojektistamme, välillä en halua kuulla siitä sanaakaan jos kotona on kaaoksen merkit. Kirjoitelkaa muutekin kuulumisianne enemmän. Ja kirjoittelen vaikka itsekkin paremmalla ajalla..... :hug: tsemppiä kanssasisarille! =)
 
Täällä kanssa yksi rakentamisarkea elelevä äiti/vaimo. Tyttö 6,5kk ja talo siinä vaiheessa nyt, että sisäpintoja tehdään. Alkuun mies oli enempi raksalla. Siis joka ilta töiden jälkeen ja viikonloput, mutta se yhdistettynä vatsavaivaiseen vauvaan ja väsyneeseen äitiin ei käynyt ja nykyään tekee niin, että yhden arkipäivän viikosta on raksalla kokonaan + viikonloput. Illat siis aina kotosalla noin klo 17:sta alkaen. Meillä alakerta itse muurattu ja yläkerta Kastellilta (runko pystyyn, tiilet katolle). Apuja ollaan saatu kummankin vanhemmilta. Varmaankin helmikuussa päästään muuttamaan. Kahtoo nyt, hiljaa hyvä tulee. =)
 
meillä taloo näkyy www.vuodatus.heleemi.fi

Kesällä kun aloitettiin rakentaminen, niin olin aktiivisesti mukana, meillä vauva nukkui aina ulkona ja imetin työmaakopis. Nyt olemme lasten kanssa olleet kotona, Moona on nyt 6kk ja vanhempi tyttö 4v ja odotan pikku kolmostamme 5 raskauskuukaudella.
Tai ei tätä kerrostalokolhoosii voi "kodiksi" sanoa, missä olemme, täällä arki on niin hankalaa, ku
 
vauva painoi näppistä, niin karkas viesti :D
Niin kun pitää pyykit pyykätä kellaris ja siihen tarviaan kolikoita, rattaita pitää pitää rappukäytäväs, mis ei sais ja itse raahaan lapsia ja kauppakasseja, tosin välillä päästään miehen kanssa prismaan tekemään isot ostokset. Meillä on ollut jo puolenvuoden ajan talkooporukkaa tääl asunnos majotettuna ja tavaraa on lattiasta kattoon, tosi masentavan näköisesti! Saa kyllä olla järjestyksen ihmemestari ja kun ei jaksas koko ajan olla järjestämässä!
Miehet lähtee raksalle yleensä klo 7 ja takas klo 22. Joskus on jaksettu 4 tunnin yöunilla.
Meillä on tällähetkellä valmiusaste 55 %. Ja kesään päästään ehkä muuttamaan...
Kun ilmat lämpenee kevättä kohti niin ollaan varmaan lasten kanssa enemmän taas paikanpäällä, leikkipuistojen sijaan raksalla.
 
Täällä myös yksi leski lisää..

Toukokuussa 2007 aloitimme perustusten teolla ja nyt ollaan pintahommissa, nyt mies laatoittaa kylppäriä. Yritetään saada talo nyt keväällä valmiiksi. Talopaketin mukana tuli seinät ja kattostuolit, muuten TSI. Mies on päivät töissä ja illat raksalla, sunnuntait on pyhitetty vapaalle. Onneksi on ollut paljon lomia, jolloin on voinut tehdä kokopäiväisesti paitsi osa niistä on mennyt sairastellessa. Meillä on Heleemi samanikäiset lapset,meillä vanhempi on 4 ja nuorempi syntyi kesken kuumeisimman rakennuskesän, on nyt reilu 5 kk. Kolmatta ei ole tietääkseni vielä tulossa
=)

Me ollaan paljon rakennuksella mukana. Yritän tehdä mitä osaan, maalaus, pakkelointi, suunnittelu ja liikkeissä ravaaminen on ollut minun vastuualueeni. Vanhermpi viihtyy rakennuksella hyvin leikkien. Vauva nukkuu pihalla tai katselee takkatulta/meidän touhuja rattaissa tai lattialla peitteen päällä.Nyt on mukava olla kun on talossa lämmöt päällä, väliseinien teon aikaan en paljon ollut mukana kun oli pölyistä ja viileää.

Raskainta aikaa on ollut raskausaika kun mieli oli herkillä ja itse oli tosi väsynyt, olisin kaivannut mieheltä enemmän aikaa. Maalauspuuhista lähdin synnyttämään, maha oli vielä maalista kirjava ja selitin kätilölle maalanneeni juuri talon =)

Olen näin jälkeenpäin ajateltuna pärjännyt ihan hyvin, henkisesti tämä raksa-aika on ollut äärimmäisen opettavaa aikaa. Stressin ja kaaoksen sietokyky on kasvanut paljon. Olen löytänyt itsestäni sisäistä vahvuutta - pärjään hyvin yksinhuoltajakin vauva-ajan arkea. Tämän elämäni ruuhkavuoden jälkeen en ehkä niin helposti ota stressiä ja vapaa-ajallinen perhe-elämä tuntuu olevan piece of cake.
 
Täällä kans yks raksa-leski.

Mies päivät "ansio työssä" ja illaksi menee sit raksalle. Projekti alko heinäkuussa 2007 ja tavoitteena olisi päästä huhtikuussa muuttamaan.
Meillä on yks tytär 1,1v ja toinen on tulossa toukokuussa...niin en ole ollut pahemmin sit siellä, no onneks tyttö nukkuu pitkät päikkärit tuossa 12-15 aikaan niin siinä ajassa ehtii tehä jo kaikenlaista siellä.
Ihan hyvin on mennyt tuohon marras-joulukuuhun asti, mut nyt alkaa mulla tulla jo niin joka rööristä ulos tuo raksa, ettei toivois mitään muuta ku päästäis muuttamaan.
Opiskelen samalla ja käyn muutaman päivän kk töissä, no ei niissä mitään, mut ku mulla on valmistumis kevät nyt tänäkeväänä niin on vähä enemmän hommia....no jatkuvasti hoen itselleni että ku pari kk jaksan vielä, niin kohta on kesä ja tää p***a loppuu.
Asumme nyt mieheni vanhemmilla :whistle: siinäkin on monta puolta, mut suht hyvin on onneks menny...
 
Heips. Tämä ilmoittautuu. Olen toista kertaa jo raksaleskenä, eka talo tehtiin kun esikoinen syntyi ja syyskuussa se myytiin pois, kun tuli ahtaaksi ja alettiin väsään toista. Ollaan täs muutettu kaks kertaa lokakuun jälkeen, mutta tässä nyt asutaan 100 neliön asunnossa, kunnes oma valmistuu elokuuksi. Pohja on tehty ja Kannustalojen ukot kurvaa tontillemme helmikuun ekalla viikolla. Mies on päivät töissä ja illat raksalla, autetaan siellä minkä pystytään... minä huolehdin talkoo yms porukoiden muonitukset ja sitten kaikki rakentamiseen liittyvät paperihommat on minun huolehdittavana. Ja tietty tämä yhdeksän hengen perheen huolinta jää minun vastuulle. Innokkaana odottelen, että uus koti valmistuis :wave:
 
Täällä kanssa yks raksaleski. Vasta yksi lapsi. Mutta jotenkin kaipaan miestäni ihan kamalasti. Tuntuu että menee niin ihanaa aikaa "hukkaan" kun se on vaan aina meidän luota pois. Ennen odotin v-loppuja että saadaan olla yhdessä, mutta nyt näistä on mennyt maku, kun ei tuota miestä näe.
Siis asenteestahan tämä on kiinni, sehän rakentaa meille omaataloa....mutta aina vaan ei mieli jaksa olla iloinen asiasta :(
Ehkäpä se sitten joskus palkitaan kun saamme talon valmiiksi ja pääsemme sinne muuttamaan.....?!
 
Niin voisin lisätä myös vähän, että me asustellaan mun vanhempien alakerrassa, näin saadaan säästettyä rahaa edes vähän.
Kellarillista taloa myös rakennetaan ja talopaketti Planialta siihen päälle tulee. Asuinneliöitä tulee 220+ autotallit ja varastot talon alla.

Saankos udella paljonko olette varanneet rahaa talon rakentamiseen. Mua huolettaa että ne loppuu kesken, niin paljon on mennyt jo tähän kellariin. Maatakin kun ajetaan niin hirveästi että huh huh. Kyllä hinnat on niin kamalasti noussu.
Ja paljonko siitä talopaketin osuus on?

Mennis: muurasitteko itse koko kellarin vai olikos apujoukkoja. meillä oli muutama vitrolainen hommissa....ja nopeesti tekivät hommat, ei tuollaisesta olisi itse slevinnyt koskaan.

Paljonkos olette laskeneet aikaa sisätöihin kun talopaketti tulee siis aikaa ennen kun haaveilette edes muutosta sinne?

Te keiden miehet laatottaa itse kylppäriä ja muita tiloja, onko aikasemmin laatottanut? vai päätti vaan aloittaa hommat ja hyvää tulee?
 
Me ollaan varauduttu rakennusbudjetin ylitykseen puhumalla alustavasti lisälainan jos tarvis. En usko, että tarvii.
Mein paketti tulee siis viikolla 6 ja tarkotus ois asua uudessa kodissa kun elokuussa lasten koulut alkaa, koska koulut osin vaihtuu. Meillä mies tekee kaiken ominpäin... muutama kaveri on ollut apuna ja on varmaan jatkossakin. Katon tekoon tulee palkkamies avuksi.
Mun mies tekee itse laatoitukset kylppäriin, on tehnyt ennenkin... mutta ekaan taloon kun teki, niin se oli periaatteessa eka kerta kun teki koko laatotuksen yksin. Toki sai neuvoja ammattilaiselta. Hyvin onnistui, on tarkka ja pedantti mies. Mutt just kuulin kaverilta, että joka paikas ei saa tota kylppärin kosteuseristysjuttua tehdäkään niin vaan, vaan tarvii tulla joku sertifikaattiasentaja tekeen sellaset hommat. Mein kyläl ei sellasta vaadita, ainaka viel.
PS: Tosiaan hinnat nousee ihan hirveesti, oltiin takkakaupat tekemäs eilen ja sanoi, että ens viikolla nousee noin 7-10% hinnat ku tulee 08 hinnastot!!! Apua. :eek:
 
Mun mies ei ole koskaan aikaisemmin laatottanu, mutta hyvin meni kylppärin laatoitus. On myös tosi pedantti ja kätevä käsistään, ei se tuntunut olevan vaikeaa hänelle vain hidasta. Tuli tosi särmän näköinen kylppäri kun kävin tänään kattomassa, rivit menee suoraan. Vesieristykset mies teki myös itse, vastaava mestari tuli eri työvaiheissa varmuuden vuoksi tarkistamaan eristykset, ei ollut mitään moitittavaa, päinvastoin sai vain kehuja. Mies teki luonteensa mukaisesti varmaan päälle. Minä olen sellainen huithapeli, millainen kylppäri olisi minun jäljiltä tullut....naurattaakin koko ajatus :D
 
Yritin kertoa miehelleni että sais varmuutta tekemiseen, mutta vähän oli epävarma, vaikka mä luottaisin sen jälkeen...tekisi varmasti hyvin työnsä....siis laatoituksen just millintarkkaan, mutta sanoi että se vie niin paljon aikaa jos alkaa tuhruumaan että jos ottaa ammatti-ihmisen tekee säästää hermoja ja aikaa....niin se ehkä on sitten jos ite ei ole valmis
 
cukkis,
kokonaan muurattiin itse alakerta. Tai siis mies muurasi ja hänen isänsä oli repsikkana ja minun isä kävi myös jeesimässä mm. silloin, kun käytiin tuo neiti maailmaan vääntämässä. :D

Laatotukset tekee toivon mukaan minun isäni. En sitä hommaa miehelleni luota, vaikka varmaan osaisikin. Miehen sisko tekee laattalaskelmat eli piirtää kuvat mihin tulee minkäkinlaista laattaa ja minkä kokonen siivu. On rakennuspiirtäjä ammatiltaan, niin on töissä tuommoseen tarvittavat ohjelmat.

Me ollaan päätetty, että neuvottelemamme laina on riitettävä. Jos on jossain kohdassa mennyt liikaa, niin toisesta on sitten nipistetty. Meillä ei kaiken tarvitse olla priimaa. Varmasti lisälainaakin saataisiin, mutta siihen menemme kyllä vasta äärimmäisessä hädässä.
 
Juu ei mekään haluta lisälainaa ottaa...ja vähän samoilla linjoilla olen, että jos joku muu paikka vie enemmän rahaa niin jostain koitetaan sitten nipistää.
Olettekos jo keittiöitä alkanut miettimään. Me nyt mennään ens viikolla puustelliin ja keittiömaailmaan kyselemään tarjouksia....ja suunnitelmia
 
Me otettiin keittiö, khh, 2 x wc, makkarin ja eteisen peililiukuovikaapistot täältä:
http://www.kristinakeittio.com/

Vielä ei osaa sanoa, että mikä on laatu, mutta mitä netistä lueskelin niin ajaa asiansa ja hinta oli kuitenkin aika eri luokkaa kuin Nixi, Puustelli ja Isku. Koko paketin hinnaksi tuli noin 9900 ?. Keittiössa puuviiluovet + muutama lasiovi, laminaattitaso, wc ja khh mdf:ää. Niin ja altaat kuulu myös tohon hintaan.
 
Kiitos mennis vinkistä. Laitoinkin heti yhteydenotto pyynnön tuonne keittöfirmaan.

Kertokaahan kaikki jotain hyviä säästämisen vinkkejä tai työnhelpottamiseen käytettäviä vinkkejä. Tai just tarjouksia tai firmoja joita suosittelette.

Juu takat on tämän kuun vielä halvemmalla hinnalla ja ens kuussa tulee 8% hinna korotus. IIk pitäis tehdä takka päätöksetkin.

Mä ihastuin noihin kiertoilmatakkoihin. On niin hyvän näköisiä, mutta varvahan sen takan pitäisi olla. Mutat noita ei oikein varavina saa... höh. Ihastuin niin sellaiseen läpiluukku takkaan, niin olisin halunnu sellasen olkarin ja keittiön väliin tilanjakajaksi :(
Takkahuoneseen voidaan ottaa kiertoilmatakka, mutta nekin on kyllä aika kalliita.
Mä en haluis perinteistä vuolukivitakkaa....mutta kai mun on johonkin tyydyttävä....
 
cukkis,
Me otettiin muurari tekemään piippu ja takka meille.
Halusimme nimenomaan mahdollisimman varaavan ja piippukin on niin pitkä (kahden kerroksen ja käyttöullakon läpi katolle), että ei sitä itse ois uskaltanut alkaa muuraamaan. Emme halunneet elementtipiippua. Materiaalit piippuun ja takkaan tulivat maksamaan 2900 ? ja työt tähän mennessä 3800 ?. Muurari tulee vielä takkaan vetäsemään antiikkilaastin sitten, kun alkaa olemaan sisällä suht valmista, niin ei sitten sotkeudu eli siitä vielä jonkun verran tulee lisähintaa.

Niin ja me siis etsimme meitä miellyttävän takkamallin netistä ja näytimme muurarille, että tämmönen suunnilleen ois saatava ja hän sitten piirsi erilaisia vaihtoehtoja mitkä siihen paikalle sopivat. Ja hyvältä näyttää, vaikka tosiaan antiikkilaasti vielä puuttuukin.
 
Meillä mies muuraa piiputkin, tosin hänellä on tuota kokemusta jkv ennestäänkin, ja takka-leivinuuni ja piiput kolmeen tulisijaan tilattiin nyt, kun tosiaan se hinnannousu edessä. Toimitus on heinäkuussa, piippumatskut tais olla toukokuussa.., otettiin sellasia maxit leca harkkoja joista piiput muurataan, takkafirman kautta, niin tulee kaikki tarvikkeet mukana, ei tarvi muualta etsiä. Muurariltakin kysyttiin, ois tullut suunnilleen samoihin hintoihin, mutta näist leca harkoista tulee kapeempi piippu kuin tiilistä ja ne sit osaa mies itekin muurata.
Mein keittiö tulee kalustetukusta, niillä oli malli jonka halusin, hintataso on samaa luokkaa siinä kuin mm. Topilla ja Keittiömaailmassa joista kanssa pyydettiin. Ja joista keittiömaailmasta saatiin elämämme huonointa palvelua. :eek:
PS: Meille tulee Kermansaven liesi ja takka-leivinuuni, niit olen toivonut jo 15 vuotta, että jo on aikakin.
 
Moikka Kirjoitellaankos taas kuulumisia tänne :)

Tää rakentaminen on tosi tylsää aikaa. Mä olen pojan kanssa aamusta iltaan ja odotan aina v-loppuja, mutat eipä niistä ole mitään iloa enää kun sillonkin ollaan kahetsaan :( Pitäis vaan koittaa muistaa että ehkä vuoden päästä me voidaan viettää perheen kanssa v-loppu rauhassa omassa kodissa, mutta välillä ei vaan jaksa odottaa. Harmittaa tää yksin olo :( Ja vaikka tapailenkin kavereita, niin ei se ole sama asia kuin että olisi perheen kanssa. Plääh tylsää valittamista.

Meillä lattia valu kohta alakertaan ja sillä välin kun se kuivuu siellä, niin yläkertaan tehdään ilmanvaihdot ja sähköjä jotta sinnekkin saatais valu kuivumaan, tuntuu että viikot vaan juoksee ja ei oikein valmista tule :( mutta tätähän tämä on.

Hei te jotka rakentelette itse, niin miten olette järjestäneet vessa asian raksalla? me meittiin jos joku vuokra bajamaja oltais hommattu mutta maksaa 180? kk, tuolla rahalla jo rakentaa monta puuvessaa....

Mutat kirjoitelkaa te muut iloisempia jaksuja, niin ehkä minunkin mieleni virkistyy :)
 
Meillä on kans edistynyt raksaaminen nyt todella hitaasti, ensin sairastin minä ja sit meni mieheltä nilkka, onneks tuli kuntoon nopeesti. Muuten ei ihmeempiä, nyt onneks kun saatiin katto tehtyä ja ei tarvi pelätä että tiilen kappaleita putois päähän, ollaan riesaks asti oltu "apuna" tontilla ja paistettu siel makkaraa ja leikitty hiekkakasoissa.
Meil ei ole bajamajaa tms. kun on tota korpea siinä vieressä silmän kantamattomiin, niin sinne sitten. Sitten jos kakkoshätä tulee, niin siinä kunnan uimapaikan luona on semmonen ulkohyyskä, jota on käytetty. Mutta jos ois johonkin ihmisten ilmoille tehty talo, niin pakkohan semmonen hyyskä ois ollut vuokrata jostain.
Mutta muuten on niin ihanaa, puuhailla siel omal raksal, oon jo tilannut puutarhaan vadelmien juurakoita, että jotain semmosta omaa puuhaa mulle ja muksuille ja siemeniä kasvimaalle. Mutt kylhän tuo asioiden hoitaminen miehen kans tapahtuu aika pitkälle puhelimella nykyään.
 

Yhteistyössä