~Heinäkuiset 2020~

Mä oon myös lihonut jo muutaman kilon.... mutta hoikka olinkin ennen raskautta. Nyt oon pitkästä aikaa painoindeksiltä normaalipaino eikä alipaino. Mutta.. vähänkö tätä painoo meinais nyt jo tasasen tappavasti tulla vaan lisää ja lisää, en mä tätä menoo kyllä pysy sitten normaalin rajoissa ja koska mulla heittää sokerit ja aijemmissakin on ollu radi, niin kyllä noita ruokahommia on pikkasen ruvettava kattoo. Heti pahoinvoinnin jälkeen :D koska nyt syön sillai et ois hyvä olla, max. kahden tunnin välein. Myöskin liikkuminen on jäänyt kun en aina pysty nousta edes sängystä kun on ollut niin jäätävä olo. Tiedetään että ulkoilu ja reippailu saattaa auttaa, mutta yks työ jo päästä ulos joinain päivinä

7+2
 
Heippa! Uusi heinäkuinen ilmoittautuu:) kuukautisista laskettuna tänään 5+3 ja La 22.7.2020. Kierto on ollut pillereiden lopettamisen jälkeen pitkä ja epäsäännöllinen niin nuo voi toki muuttua mihin suuntaan vaan. Ovulaatiota en bongannut.

Kiertohäiriöiden takia ehdittiin jo käydä lapsettomuuspolin ensikäynnillä ja saadaan sitä kautta varhaisultra joka on 5.12.

Samaan aikaan on niin epätodellinen olo, onnellinen, pelokas, kaikkea mahdollista. En voi uskoa että vielä muutama päivä sitten käytiin miehen kanssa läpi hoitovaihtoehtoja ja nyt olenkin raskaana. :love:

Sinivihreä/27v/ensimmäinen/22.7.
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Täällä viimeisiä heinäkuisia la 31.7. Haluaisin mielellään mukaan FB-ryhmään koska koen siellä kirjoittelun mielekkäämmäksi. Tosin joudun odottamaan vielä muutaman viikon, että pääsen ensi ar-ultraan ja ilmoitan raskaudesta työnantajalle (työnkuva sellainen, että raskaudesta pitää ilmoittaa), nyt siis 4+1. Pidätkö minut mielessä @Mini-n-n?

Listalle voi siis lisätä lillans/ 40/ toinen/ 31.7

Yritän lukea ketjun läpi, että pääsen mukaan juttuihin. Hyvää odotusta kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Sinivihreä
Moikka! Olen ihan uusi jäsen täällä. Kävin tänään ekaa kertaa neuvolassa, ja heti sen jälkeen varasin ajan nt-ultraan. Joulun pyhien vuoksi en saanut aikaa siihen mihin halusin/neuvolassa suositeltiin, koska lähes kaikki ajat oli jo menneet, ja jouduin ottamaan ajan 5pv myöhemmäksi, eli siten, että viikkoja on täynnä jo 13+3. Onko muita joilla näin pitkällä tuo ultra? "Turvallisintahan" olisi, jos se olisi n. puolessa välissä tuota 11+0 ja 13+6, mutta sellainen ei nyt mitenkään onnistunut
Miten ajattelit että olisi turvallisempaa aikaisemmin? Itse taas ajattelisin että paremmin näkee myöhäisempänä ajankohtana ja niskaturvotus rajat vaihtelee raskausviikkoken mukaan, ne siis otetaan huomioon.
 
Pieni päivitys kuulumisiin, eli eilen oli varhaisultra ja suureksi yllätykseksi saimme kuulla odottavamme kaksosia :love::love: molemmat omilla istukoillaan ja molempien sydämmenlyönnit näkyivät hienosti. Raskauden kesto olikin noin viikon vähemmän kuin oli arvio viimeisten kuukautisten perusteella, eli nyt olisi 6+3.

Yllätys tämä monikkoraskaus tosiaan on, kun kummankaan suvussa ei suuremmin kaksosia ole, joten emme yhtään ajatelleet sen mahdollisuutta. Tuntuikin hetken kuin olisin jossain piilokamerassa ollut :LOL: Mutta lääkärin mukaan ikä lisää monikkoraskauden todennäköisyyttä, ja ikäähän on nyt 38 v.

Täällä taisi olla aiemmin keskutelua puolison mukana olosta ultrissa ja neuvolassa. Nyt ainakin meidän kokemus oli, että ihanaa kun isäkin sai tämän uutisen ja kokemuksen samanlaisena kuin minä itse. Toki raskaus on molemmille ensimmäinen ja siten molemmille kaikki on uutta ja ihmeellistä.
Paljon onnea! Ja loistavaa että on omat istukat, hyvää odotusta!
 
Miten ajattelit että olisi turvallisempaa aikaisemmin? Itse taas ajattelisin että paremmin näkee myöhäisempänä ajankohtana ja niskaturvotus rajat vaihtelee raskausviikkoken mukaan, ne siis otetaan huomioon.
Siis ymmärsin, että se pitää nimenomaan ottaa tuon 11+0 ja 13+6 välisenä aikana, muuten ei ole luotettava? Sitten jos menen sinne niin, että arvioidut viikot on 13+3 ja jos ne onkin laskettu väärin.. Eli jos olisinkin jo pitemmällä. Neuvolassa sanottiin että kannattaa ottaa noiden viikkojen puolesta välistä aika, niin varmasti osuu oikeiden viikkojen sisään.. :rolleyes: Itselle kaikki on uutta kun ensimmäinen raskaus, joten otan kaikki neuvot niin kirjaimellisesti :ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Siis ymmärsin, että se pitää nimenomaan ottaa tuon 11+0 ja 13+6 välisenä aikana, muuten ei ole luotettava? Sitten jos menen sinne niin, että arvioidut viikot on 13+3 ja jos ne onkin laskettu väärin.. Eli jos olisinkin jo pitemmällä. Neuvolassa sanottiin että kannattaa ottaa noiden viikkojen puolesta välistä aika, niin varmasti osuu oikeiden viikkojen sisään.. :rolleyes: Itselle kaikki on uutta kun ensimmäinen raskaus, joten otan kaikki neuvot niin kirjaimellisesti :ROFLMAO::ROFLMAO:
Aivan, onko sulla syytä epäillä että laskettu aika ei pitäisi paikkansa? Siis tiedätkö suunnilleen että kierto oli tasainen tai koska oli ovulaatio? Noihin päiviin sisältyy kyllä virhemarginaali, ongelma on siis jos menee liian aikaisin tai myöhään ja jos käy vielä tuplahuonotuuri ja sikiön kehitys/jätättää tai vastaa sattumalta ”väärin” laskettuja viikkoja, silloin voi olla mahdollista että niskaturvotus lasketaan väärien viikkojen mukaisesti, siis jos nekin ovat vielä marginaaliset. Eli voi olla ettei siinä tapauksessa riskiluvut pidä paikkansa.

Muista kuitenkin että kyseessä on yhdistelmäseula, huomioon otetaan siis äidin ikä, verikokeilla testattavat kaksi hormonia (joiden nimien en just muista),lapsen niskaturvotus ja se niskaturvotus vaihtelee viikkojen mukaan tai siis ainakin ne rajat.

Itse aikoinaan NT-ultrassa narahtaneena, luotan enemmän ultraukseen, kun riskilukujen laskemiseen, tosin jos ne hälyttävät tutkitaan enemmän.
Aina on tietenkin mahdollista että jotkut kehityshäiriöt huomataan vasta myöhemmin rakenneultrassa tai vasta syntyessä.

Itse olen joskus näistä lukenut paljonkin kun osui omalle kohdalle. Nämä kaikki mitä kerron on omasta muistista ja vuosien takaista tietoa, eli ei mitään superfaktaa.

Raskaus on aina niin pelottavaa, jännittävää ja kuitenkin ihanaa ja koko prosessi on niin monimutkainen että ”on ihme että niin moni raskaus onnistuu hyvin”, näin minulle sanoi kerran yksi perinatalogi.
 
Joku muukin täällä sanoi että on menkkakipujen kaltaisia kipuja.. Kuinka kovia ne teillä on? Itselläni on pitkin päivää sellaista pienempää jomottelua, mutta sitten se välillä yltyy tosi kovaksi. Olen myös yöllä herännyt kipuun. Jotenkin huolettaa tuo kipu vaikkei mitään vuotoa ole ollut missään vaiheessa.. :( tämän lisäksi on oireena vain kipeät rinnat.
 
Joku muukin täällä sanoi että on menkkakipujen kaltaisia kipuja.. Kuinka kovia ne teillä on? Itselläni on pitkin päivää sellaista pienempää jomottelua, mutta sitten se välillä yltyy tosi kovaksi. Olen myös yöllä herännyt kipuun. Jotenkin huolettaa tuo kipu vaikkei mitään vuotoa ole ollut missään vaiheessa.. :( tämän lisäksi on oireena vain kipeät rinnat.
Tätä oon itekin miettinyt, yleensä kivut tulee päivän mittaa aika lieviä, mutta tosiaan aamulla/aamuyöllä saatan ihan herätä kovempaan kipuun. Onko sulla ensimmäinen raskaus? Neuvolassa tuohon sanottiin, että kipuja voi hyvin tulla koska kohtu kasvaa ensimmäistä kertaa (n) Itselläkään ei oo muita oireita, vähän rinnat arat ja väsy.. Mutta esim pahoinvointia ei lainkaan.
 
Mulla on kyl nimenomaan semmosta menkkajomotusta, ikäänkuin polttelee alavatsaa. En muista oliko esikoisesta sen kummempia. Mut varmasti nämäkin on yksilöllisiä. Eihän kaikki esim. huomaa ovista ja ite taas tunnen sen niin hyvin etten voi käsittää miten se voi jäädä jollain huomaamatta. :ROFLMAO:
 
@Liisa85 mulle tuli ihan kateus, miten oot osannut olla noin fiksu!! Mulla ei käynyt edes mielessä, että olisi voinut järjestellä etukäteen näitä meillä ei ollut menu etukäteen tiedossa ja kävi niin, että alkupala oli jotakin lohta ja mätiä ja pääruokana marmorihärkää, joka oli samalla kypsyydellä kaikille. Kaikkien ruokalajien kanssa tuli viinit plus aperatiivit ja kahvinlisukkeet, mut annoin kaataa lasii ja jätin vaa juomatta ja ruokaakin jäi sitte syömättä, et ei kauhean vahvasti mennyt enkä tiedä miten hyvin mun selitykset uppos.

@Sinivihreä mulla oli ihan alussa koviakin kramppeja, mitkä kesti sen 5-10min ja just yöllä. Ja nyt aamusin ollut maha kipeä silleen menkkakipujen tyyppisesti, mut lievemmin kuin alussa. Mulla on vähäistä vuotoakin ollut mut nyt viime viikolla se näyttäis loppuneen. Nyt siis menossa 6+6 ja ahdistavaa ollut kun ei tiedä mikä tilanne tuolla sisällä on mut oon ajatellut että on juuri noita kohdun kasvukipuja, kun ei oo kuitenkaan mitään runsasta vuotoa ole ollut ja raskaustestikin on tosi vahva plussa. Ensi viikolla ajattelin varhaisultrassa käydä. :love:
 
Tätä oon itekin miettinyt, yleensä kivut tulee päivän mittaa aika lieviä, mutta tosiaan aamulla/aamuyöllä saatan ihan herätä kovempaan kipuun. Onko sulla ensimmäinen raskaus? Neuvolassa tuohon sanottiin, että kipuja voi hyvin tulla koska kohtu kasvaa ensimmäistä kertaa (n) Itselläkään ei oo muita oireita, vähän rinnat arat ja väsy.. Mutta esim pahoinvointia ei lainkaan.
Juu ensimmäisestä raskaudesta kyse. Jotenkin lohduttavaa kuulla, että jollain muullakin on samanlaisia juttuja :) kun vaan olisi jo ultra ja näkisi että kaikki on hyvin ja/tai pääsisi turvallisemmille viikoille..
 
Minullakin oli raskauden ihan alussa tosi kovia menkkamaisia kipuja etenkin yöllä. Mainitsin tämän terveydenhoitajalle kun ekan neuvolan varasin. Hän sanoi, että ihan normaalia ja johtuu siitä kun kohtu kasvaa. Neuvolassa kun kävin ja kysyin tästä uudelleen niin terveydenhoitaja sanoi, että kroppa voi reagoida näin kun menkat ei alakaan. Tänään (8+1) alkanut heikotuskohtaukset. Tulee varsinkin silloin jos en ole muistanut syödä kolmen tunnin välein jotain. Ja vähän enemmän ruvennut juilimaan alamahaa. Nuo tosi kovat alavatsakivut siis loppuneet.
 
Moi!

Täällä yksi varovainen ilmoittautuja (uusi koko sivustolla). En oikeastaan tiedä kuulunko heinäkuisiin vai elokuisiin.

Minulle tehtiin lääkkeellinen tyhjennys 30.9. (tuulimuna) ja menkat ilmeisesti alkoivat 31.10. Ennen noita menkkoja kävin verikokeessa ja tulos raskaustestissä oli alle 6. Nyt kuitenkin testi näyttää jälleen plussaa vaikka kierronpäivät ovat vasta 25/29. Ekan haamun sain jo pari päivää sitten. Ovis oli varmaankin kp 10 tiennoilla (tikutin puolivälissä kiertoa mutta testiviiva ei koskaan vahvistunut). Sinällään outoa, koska normaalisti tunnen oviksen kp 18-19.

Olen ihan puulla päähän lyöty! Laskettuaika tulisi siis olemaan jotain välillä 31.7.-5.8.? Toinen lapsi olisi tulossa, jos siis kaikki menee nappiin.

muoks. Tää vissiin piti laittaa:
Helema/27v./toinen/la 31.7.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Liisa85
@Hubbis @Emi-liaa sama juttu eli menu ei ollut tiedossa ja erityisruokavaliota en missään nimessä halunnut ilmoittaa naispuolisen työkaverin kautta. Juomista sanoin, että kaatavat viinit niinkuin muillekin olen sitten juovinani, mutta toivatkin ekan lasin jälkeen alkoholitonta mikä oli kiva ylläri.

Nyt on vielä kahdet pikkujoulut ja yksi muu työillallinen sekä joululounas jäljellä ennen joulua eli luovuutta saa käyttää edelleen. Rehellisesti sanottuna saatan jättää seuraavat isomman porukan duunipikkujoulut jopa väliin, koska en luota, että selviän monta kertaa yhtä hyvin paljastumatta. Toisaalta siellä tulee olemaan buffaruoka ja juomat haetaan itse drinkkilipuilla eli siinä mielessä paljon helpompi kuin istuva illallinen.
 
Minulla ei ole varsinaisia pikkujouluja tiedossa joissa pitäisi salailla asiaa. Olimme kuitenkin sopineet appivanhempien kanssa menevämme ravintolaan syömään ja jäisin kyllä heti kiinni kun en joisi mitään. Hitto kun olen ollut tälläinen viinisieppo.. :whistle:

Päätimme sitten että kerromme appivanhemmille itsenäisyyspäivänä jos 5.12. varhaisultrassa on kaikki hyvin. Tilattiin sellainen kirja kun Isovanhemmuuden aika ja annetaan se ikään kuin etukäteisjoululahjana. He tietävät miten kipeä asia raskauden yrittämisestä meille ehti tulla ja tiedän että he tulevat olemaan niiiiin innoissaan tästä :love:
 
Hei kaikille!

Ilmottautuisin uutena mukaan jos vielä facebook ryhmään mahtuu? :)
Laitan viestiä @Mini-n-n lle

Odottelin ensin varhaisultraan asti jossa kaikki ok. Nyt siis 7+2.
Taustalla lapsettomuushoidot ja tämä on ensimmäinen raskaus <3

Onnea kaikille plussanneille!

yaya28/28v./ensimmäinen/10.7
 
Heippa! Minäkin nyt kirjoitan tänne heinäkuisiin paitsi siksi, että en tiedä kuulunko teihin vai elokuisiin ja elokuisillehan ei ryhmääkään vielä ole.

Tosiaan plussasin perjantaina ja enempää yllätysraskaus ei voisi olla. Minun ei pitänyt anatomiani vuoksi tulla raskaaksi ollenkaan nuorempanakaan, mutta tulinpa kerran ja tuolla tuo kohta 17v. netflixiä katsoo Tässä välissä en ole ollut raskaana kertaakaan, vaikken ole käyttänyt vakisuhteissa ehkäisyä, todennäköisyys kun ollut luokkaa -1.

Puolitoista viikkoa olin ollut kuolemanväsynyt ja mieleen juolahti tehdä testi. Olen jo 43, joten senkin puolesta tämä on superihme. Tiedostan toki kohonneet riskit ja muutenkin olo on hämmentynyt. En ollut ajatellut alkaa toiselle kierrokselle, jiten tätä täytyy sulatella.
 
Mulla ainakin kävi nt-ultran kanssa niin, että verikoeseulaa ei enää ehditty ottaa kun sikiö vastasi viikkoja 12+4. Niskaturvotus vain mitattiin. Täällä nt-ultra tehdään viikolla 11.
Myöhemmin ei tulokset enää luotettavat.

Faceryhmässä tilaa vielä muutamille! Maksimi jäsenmääräksi päätettiin 60. Toki voi mennä hieman yli. Keskenmenoja valitettavasti tulee ja se karsii osallistujia aina pois. :( Joka päivä tulee uusia jäseniä joten jos haluaa tähän kyseiseen ryhmään mukaan niin kannattaa olla nopea. Oman ryhmän voi toki kuka vaan perustaa myöhemmin, osallistujia varmasti riittää.
 
Hei!

Haluaisin liittyä mukaan keskusteluun ja facebook -ryhmään, laitan siitä Mini-n-n:lle viestiä. Täällä siis esikoista odotellaan ja omien laskujen mukaan LA olisi 31.7. Eli tänään vk 4+3. Pitkään on asiasta haaveiltu ja vuosi sitten yriteltiinkin hetken aikaa, kunnes elämäntilanteet muuttui ja päätettiin jättää yritys myöhemmäksi. Nyt annettiin vauvalle lupa tulla ja ensimmäisestä kierrosta tärppäsi. Vielä ei oikein tajuta asiaa. Varhaisultraan ollaan menossa 13.12, sitä ennen tuskin kerrotaan asiasta kenellekään. Oireina mulla tässä vaiheessa ainoastaan välillä menkkamaisia jomotuksia ja pientä kuvotusta. Asia mikä mietityttää, on tulevana viikonloppuna olevat pikkujoulut... Etkoille suunnittelin jo liruttelevani viinipulloon alkoholittomat juomat tilalle :ROFLMAO:

Mukaan liittymässä siis Myrd/28v/esikoinen/31.7
 
Minäkin uskallan ilmoittautua tänne! :) Viikko sitten plussasin ja oireina oli aluksi myös teidän mainitsemaa menkkamaista polttelua alavatsalla, joka nyt on vaihtunut hurjaan väsymykseen ja aaltoilevaan pahoinvointiin, joka alkoi toissapäivänä. Noin vuosi sitten itselläni oli kemiallinen raskaus, jonka vuoksi suhtauduin positiiviseen raskaustestiin aluksi vähän epäilevästi. Mutta totta se näyttäisi ainakin toistaiseksi olevan :love: Viikkoja siis kasassa 5+3. Ensimmäinen ultra on varattu samalle päivälle kuin neuvola eli 10.12., pari viikkoa pitäisi vielä jännittää.. :)

Ainiin ja olisi kiva myös liittyä FB-ryhmään, vertaistukea kaivataan tässä tilanteessa :D

diamante/22/ensimmäinen/24.7.
 
Hei kaikki!
Olisi myös kiinnostusta liittyä keskusteluun sekä jos FB-ryhmään vielä mahtuu.

Tämä raskaus oli ajatuksella "tulee kun on tullakseen" ja nyt olisi viikkoja 5+1, kotoa löytyypi tammikuussa 2v täyttävä tyttö.
Neuvola olisi 10.12 ja varhaisultra 15.12
Tänään vatsakipuja ollut, muuten oireeton tämä alku.

Cappuchino/27/toinen/26.7
 
Mä varasin tänään ajan ultraan ja neuvolaan. Täällä siis pääsee onneks alkuraskauden ultraan terveyskeskukseen. Kovin luottavaisin mielin en ole, kun viimeksikin päättyi huonosti :( Nyt pitäisi vielä muutama viikko odotella sitä ultraa ja hermoilla.

Mitään oireita mulla ei ole, paitsi tänään aamulla meinasi yökkäilyttää hampaita pestessä. Ekan lapsen kohdalla pahoinvointia oli rv 7-16 ja tuossa tuulimunassa vain viikon ajan rv 7. Nyt siis melko ajoissa alkamassa o_O Myös tuo aikainen plussa ihmetyttää: edellisissä raskauksissa plussannut olen vasta kp 37 ja kp 40+ (en muista tarkalleen). Nyt siis jo kp 23 tuli plussa :rolleyes:
 
Titi-Love / 31 / toinen / la 19.7.2020

Tuun nyt tänne mukaan keskusteluun, vaikka mulla on jostain syystä huono fiilis tästä raskaudesta. Mulla on aika paljon kivut painottunut munasarjoihin, varsinkin vasempaan. Tänään oikein pistänyt ilkeästi. Myös hirveitä menkkajomoja ja nivuskipuja. Tuli myös viime viikolla hyvin vähän veristä vuotoa yhtenä päivänä ja sit rusehtavaa toisena. Pelottaa jos onkin kohdunulkoinen raskaus :/
Oireena ollut rintojen kipu ja väsy, nyt enää on hyvin vähän arat rinnat ja väsykin alkaa väistyä. Itse asiassa nyt on sellanen olo että en halua olla raskaana. Oon 100varma etten tuu vauvaa kesällä saamaan. Tämä melkein vuoden verran kaivattu plussa ja mun fiilikset on nämä o_O
Tosin vaistoonsa on aina voinut luottaa, ehkä pitää vaan varata aikaa ultraan jos pääsis epätietoisuudesta.
 
Mulla tänään iltavuoro töissä, kerkesin käydä jo kaupungilla syömässä ennen töitä. Iltaisin aivan jäätävä väsy painaa ja tänään onneks sain nukkua melkein kahdeksaan!

Ens viikolla eka neuvola. Nyt lähdetään perheen kanssa Helsinkiin tosiaan viikonlopuksi joten kivaa tiedossa. :)

Mini ja Sirpa 8+0:love:
 

Yhteistyössä